Έτοιμη δηλώνει η διοίκηση του ιστορικού ομίλου να διεκδικήσει όλα τα έργα που αναμένεται να δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα, μεγεθύνοντας το αποτύπωμά του στους κλάδους που δραστηριοποιείται.

Το «παρών» σε όλα τα έργα υποδομών και ενέργειας που είτε ωριμάζουν, είτε πρόκειται να αναδυθούν τα επόμενα χρόνια στο πλαίσιο των επενδύσεων που εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης δηλώνει η διοίκηση του ομίλου ΑΒΑΞ. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, κ. Κ. Μιτζάλη, ο όμιλος διαθέτει την τεχνογνωσία και την οικονομική ισχύ να κινηθεί αυτόνομα στη διεκδίκηση διαγωνισμών και συμβάσεων, ωστόσο η συνεργασία με τρίτους φορείς δεν αποκλείεται.

Κάνοντας μια ανασκόπηση του τελευταίου διαστήματος, η διοίκηση του ομίλου ανέφερε πως η χρονιά που πέρασε αποτέλεσε μια ιδιαίτερη πρόκληση. Ωστόσο, επιδεικνύοντας ευελιξία και λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα, ο όμιλος συνέχισε απρόσκοπτα τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Παράλληλα, εν αναμονή της ανακοίνωσης των συνολικών αποτελεσμάτων για το 2020, η διοίκηση της ΑΒΑΞ προέβλεψε πως ο ενοποιημένος τζίρος θα υπερβεί τα €500 εκατ., ενώ το EBITDA θα αγγίξει τα €45 εκατ. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων, χωρίς να συνυπολογίζεται η Γραμμή 4 του Μετρό και άλλες προς υπογραφή συμβάσεις, κυμαίνεται περίπου στο €1 δισ.

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι στο πλαίσιο της νέας φιλοσοφίας μετά τις αλλαγές σε επίπεδο ιδιοκτησίας, ο όμιλος προχώρησε σε κινήσεις αναδιάρθρωσης της δομής του, προκειμένου να εστιάσει στους τομείς τους οποίους σκοπεύει να διατηρήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του, αξιοποιώντας παράλληλα την κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού του. Μέσω της αναδιάρθρωσης αυτής αναδεικνύονται τέσσερις επιχειρησιακοί τομείς ολοκληρωμένης ευθύνης: Ο τομέας έργων υποδομών και κτιριακών έργων, ο τομέας ενεργειακών έργων, ο τομέας έργων δικτύων και ο τομέας έργων συμβάσεων παραχώρησης/ΣΔΙΤ.

Επιπλέον, με το νέο οργανόγραμμα, προωθείται στο management της εταιρείας μια νέα γενιά στελεχών, προερχόμενων από τις τάξεις της. Επισημάνθηκε, δε, η σταθερότητα στην μετοχική βάση της εταιρείας καθώς οι τρεις βασικοί μέτοχοι – οι οικογένειες Ιωάννου, Μιτζάλη και Κουβαρά – διατηρούν διαχρονικά τη θέση τους στην εταιρεία, όπως αποδείχθηκε έμπρακτα στην αύξηση κεφαλαίου που ολοκληρώθηκε πριν από έναν χρόνο.

Όσον αφορά την απορρόφηση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης από τη χώρα μας, η εταιρεία αποτιμά θετικά την προσπάθεια της πολιτείας να αξιοποιήσει τη δυναμική του κατασκευαστικού κλάδου για την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

ΟΙ ΑΜΕΣΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ
Η ΑΒΑΞ θα διεκδικήσει τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, μέσω της κοινοπραξίας Vinci-ομίλου Μυτιληναίου, στην οποία εσχάτως απέκτησε συμμετοχή. Κατά τον κ. Μιτζάλη, ο όγκος έργων της επόμενης περιόδου εκ των πραγμάτων δημιουργεί την ανάγκη συμπράξεων ανάμεσα στους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ομίλου, κ. Χ. Ιωάννου, ξεκαθάρισε ωστόσο ότι το παραπάνω ενδεχόμενο «δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση μετοχικές συνεργασίες».

Πέραν της παραπάνω τοποθέτησης, τόσο ο κ. Μιτζάλης όσο και ο πρόεδρος του ομίλου κ. Χ. Ιωάννου επικεντρώθηκαν στις άμεσες προτεραιότητες του ομίλου, όπως η εξέλιξη των έργων για τη Γραμμή 3 του Μετρό, αλλά και την επικείμενη υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό. Ειδικότερα, η διοίκηση του ομίλου εκτίμησε πως η τελική υπογραφή της σύμβασης για το έργο θα γίνει έως το τέλος της άνοιξης ενώ η έναρξη των κύριων κατασκευαστικών εργασιών από την κοινοπραξία τοποθετούνται στις αρχές του 2021.

Σε ό,τι αφορά των τομέα των παραχωρήσεων και των έργων ΣΔΙΤ, ο όμιλος στο πλαίσιο του μετασχηματισμού του, προωθεί την ίδρυση ξεχωριστής εταιρικής οντότητας, προκειμένου να αποτελέσει διακριτό βραχίονα εντός του ομίλου ΑΒΑΞ, για λόγους διαφανέστερης οικονομικής και επιχειρησιακής απεικόνισης

Επιπλέον, η διοίκηση του ομίλου αναφέρθηκε στην προώθηση νέων ενεργειακών επενδύσεων σε ΑΠΕ (μέσω της Volterra) μεγέθους 36 MW στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και στην έναρξη κατασκευαστικών έργων για τη δημιουργία οικιστικών συγκροτημάτων στο Ελληνικό και την Κρήτη εντός του β’ τριμήνου του 2021.

ΕΡΓΑ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Όσον αφορά τις αγορές του εξωτερικού, η διοίκηση παρουσίασε την εξέλιξη των εργασιών στον σταθμό παραγωγής ενέργειας στην Bismayah του Ιράκ, ισχύος 1.650 ΜW και αξίας ύψους €533 εκατ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο που ανατέθηκε ποτέ σε εταιρεία ελληνικών συμφερόντων στο εξωτερικό ενώ η ΑΒΑΞ έχει ολοκληρώσει παρόμοιο σταθμό, ισχύος 1.500 MW, στην ίδια περιοχή. Επιπλέον, αναφέρθηκε στο έργο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου IGB, προϋπολογισμού ύψους €145 εκατ., που επανασχεδιάζει τον ενεργειακό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Πρόκειται για έργο του οποίου η κατασκευαστική δραστηριότητα συνέπεσε με το πρώτο πανευρωπαϊκό lockdown, τη στιγμή που η φύση του απαιτεί συνεχείς διασυνοριακές μετακινήσεις. Οι εργασίες για την κατασκευή του αγωγού προχωρούν με ταχείς ρυθμούς, έχοντας σημειώσει εύλογη πρόοδο, ενώ η ολοκλήρωσή του αναμένεται εντός του 2021.

Για τον αυτοκινητόδρομο Ston Bypass (DC414), συνολικού προϋπολογισμού €68,8 εκατ., η εταιρεία επεσήμανε την υψηλή σημασία του οδικού έργου καθώς θα προσφέρει πρόσβαση στην υπό κατασκευή γέφυρα Peljesac, για τη σύνδεση της περιοχής του Dubrovnik με την υπόλοιπη Κροατία, χωρίς την ανάγκη διέλευσης μέσω της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Τα επόμενα χρόνια, με την εμπειρία που έχει αποκτήσει σε μεγάλης κλίμακας έργα, η εταιρεία θα συνεχίσει να διεκδικεί στοχευμένα projects σε περιοχές του εξωτερικού τις οποίες γνωρίζει καλά.

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΕ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ
Στην κατασκευή δύο νέων οικιστικών συγκροτημάτων προχωρά μέσα στο β’ τρίμηνο του 2021 ο όμιλος ΑΒΑΞ, η διοίκηση του οποίου εκτιμά ότι η αγορά κατοικίας θα ανακάμψει μετά την πάροδο της πανδημίας και την επαναφορά της ζήτησης κυρίως από ξένους επενδυτές.

Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζει την ανέγερση 16 κατοικιών (συνολικού εμβαδού 2.500 τ.μ.) σε ιδιόκτητο ακίνητο στην περιοχή του Ελληνικού κοντά στο σταθμό του μετρό, πλησίον της Λ. Βουλιαγμένης. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου το συγκεκριμένο project έχει εμπορική αξία ύψους 6,5 εκατ.ευρώ. Παράλληλα, στον ίδιο χρόνο υπολογίζει την έναρξη εργασιών για τη δημιουργία ενός ακόμη συγκροτήματος παραθεριστικών κατοικιών στις Καλύβες Χανίων. Ο όμιλος σχεδιάζει τη δημιουργία 20 διαμερισμάτων στη συγκεκριμένη περιοχή με προσδοκώμενη αξία πωλήσεων της τάξης των 4,5 εκατ. ευρώ.

Κατά τον πρόεδρο του ομίλου, κ. Χ. Ιωάννου, η αγορά κατοικίας -ιδίως μέσω του προγράμματος Χρυσής Βίζα- παρά την κατάρρευσή της το 2020 λόγω της πανδημίας, θα επιστρέψει δυναμικά τα επόμενα χρόνια, καθώς το ενδιαφέρον των ξένων αγοραστών παραμένει ενεργό.

Πέρα από τα δρομολογημένα οικιστικά έργα, ο όμιλος διεκδικεί μαζί με τον αμερικανικό όμιλο Macklowe τον διαγωνισμό για την κατασκευή και συνεκμετάλλευση του Πύργου Κατοικιών στο Ελληνικό. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση των διαγωνισμών για τους δύο Πύργους που σχεδιάζει η Lamda Developmet ολοκληρώθηκε στις 19 Φεβρουαρίου και σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το ενδιαφέρον εκδηλώθηκε τόσο από εγχώριους παίκτες της αγοράς ανάπτυξης ακινήτων όσο και από διεθνείς ομίλους, ορισμένοι εκ των οποίων δεν είχαν εκδηλώσει έως πρότινος ενδιαφέρον για projects στην ελληνική αγορά.

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού, προβλέπεται να συσταθούν δύο εταιρείες ειδικού σκοπού (SPV), μια για κάθε πύργο. Στη μια θα έχει πλειοψηφικό ποσοστό η Lamda Development και στην άλλη ο συν-επενδυτής. Οι εργασίες προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2023 και να αποπερατωθούν το 2025. Υπενθυμίζεται ότι ο ένας πύργος (για τον οποίο η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Macklowe έχει καταθέσει προσφορά) θα έχει μόνο χώρους κατοικιών (Marina Residential Tower), ενώ ο άλλος μικτή χρήση (γραφεία και κατοικίες).