Έναν χρόνο μετά το «φρένο» που έβαλε το Υπουργείο Πολιτισμού στη μεγάλη επένδυση του Ισραηλινού επιχειρηματία Avraham Ravid στην Κύθνο, μία νέα απόφαση έρχεται να πατήσει ξανά το… γκάζι. Ειδικότερα, με απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Έργων του Υπουργείου Πολιτισμού εγκρίθηκε η νέα οριστική μελέτη για την αποκατάσταση του διατηρητέου κτιρίου του πρώην Ξενία Κύθνου, καθώς και η μελέτη συντήρησης και αποκατάστασης των διακοσμητικών και μορφολογικών στοιχείων του διατηρητέου. Η έγκριση της οριστικής μελέτης έγινε υπό όρους.

Μεταξύ των όρων αυτων, είναι: να διερευνηθεί η δυνατότητα αποξήλωσης των παλαιότερων μη συμβατών επεμβάσεων με μανδύες οπλισμένου σκυροδέματος και να υποβληθεί σχετική στατική μελέτη, να μην τοποθετηθούν μανδύες και ανθρακοϋφάσματα σε λιθοδομές, οι καθαρισμοί των αρμών λιθοδομών να μη γίνουν με υδροβολή αλλά χειρωνακτικά, να υποβληθούν οι τελικοί χρωματισμοί για έγκριση στην αρμόδια υπηρεσία μετά τη διερεύνηση των υποκείμενων στρωμάτων, η αποκατάσταση της στέγης στο «κτίριο Laurent» να γίνει με ξυλεία καστανιάς και όχι με σύνθετη ξυλεία και τυχόν στοιχεία θερμοπρόσοψης να τοποθετηθούν στην εσωτερική πλευρά των τοιχοποιιών. Όσον αφορά στα μορφολογικά στοιχεία του κτιρίου Ziller, πριν την έναρξη των αναστηλωτικών εργασιών θα πρέπει να κατατεθεί προς έγκριση τεχνική έκθεση που να περιλαμβάνει την κατάσταση διατήρησης, προτάσεις συντήρησης και φωτογραφική τεκμηρίωση.

Το ίδιο ισχύει και για τα μωσαϊκά δάπεδα που θα αποκαλυφθούν μετά την απομάκρυνση των κεραμικών πλακιδίων και τα μεταλλικά στοιχεία. Υπενθυμίζεται, ότι το 2022 τα δικαιώματα αξιοποίησης του Ξενία Κύθνου πέρασαν για το χρονικό διάστημα των 99 χρόνων στα χέρια του Avraham Ravid, μετά από διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, έναντι 2,86 εκατομμυρίων ευρώ περίπου και ο Ισραηλινός επιχειρηματίας σχεδιάζει επενδύσεις ύψους άνω των 25 εκατομμυρίων ευρώ, που περιλαμβάνουν πολυτελείς βίλες, σουίτες, ανοιχτό δημόσιο πάρκο και ενδεχομένως μελλοντικά μία μεγάλη μαρίνα. Όμως, η αρχική οριστική αρχιτεκτονική μελέτη είχε απορριφθεί από τη Γενική Διεύθυνση Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Έργων του Υπουργείου Πολιτισμού, η οποία είχε κρίνει πως αυτή «δεν συνάδει με το χαρακτηρισμένο ως μνημείο κτήριο, δεν τηρούνται οι όροι της εγκεκριμένης προμελέτης και δεν συνοδεύεται από τις απαραίτητες μελέτες».