Την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου υπογράφτηκε, στο Νομισματικό Μουσείο, η νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια. Το συμφωνητικό υπέγραψαν το Ελληνικό Δημόσιο, το ΤΑΙΠΕΔ, η παραχωρησιούχος ΓΕΚ Τέρνα ΑΕ και η Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση ΜΑΕ (σ.σ. μοναδικός μέτοχος της οποίας είναι η ΓΕΚ Τέρνα ΑΕ). Υπενθυμίζεται, ότι η ΓΕΚ Τέρνα ΑΕ ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής τον Σεπτέμβριο του 2023 στον σχετικό διαγωνισμό που είχε «τρέξει» το ΤΑΙΠΕΔ, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος 3.270.000.000 ευρώ – είναι η μεγαλύτερη σε αξία σύμβαση παραχώρησης που υπογράφτηκε ποτέ εν Ελλάδι.

Ο προηγούμενος παραχωρησιούχος του οδικού άξονα ήταν η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-Άβαξ-Egis Projects. Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος και την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης-παραλαβής.

Η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα και τραπεζικού δανεισμού. Η Mediobanca SpA ενήργησε ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ Τέρνα ΑΕ για τη συναλλαγή, ενώ η χρηματοδοτική υποστήριξη προήλθε από ελληνικές τράπεζες (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Alpha Bank). Να επισημανθεί, από εκεί και πέρα, ότι η ΓΕΚ Τέρνα ΑΕ, εκτός από το εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό που θα ανέρχεται σε 7,5% επί των πάσης φύσης εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου.

Προβλέπονται, ακόμη, περαιτέρω επενδύσεις και δαπάνες αναβαθμίσεων και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατομμυρίων ευρώ στο σύνολο διάρκειας της παραχώρησης. Η Αττική Οδός, μήκους περίπου 70 χλμ, κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του νομού Αττικής. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον της κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος (που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού).