Μια πληθώρα έργων έχει αναλάβει να σχεδιάσει, κατασκευάσει και υλοποιήσει ο κατασκευαστικός όμιλος ΑΒΑΞ στη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Ελληνικό υπό τη διαχείριση της Lamda Development. Στα έργα υποδομών της πρώτης φάσης του Ελληνικού προβλέπονται, μεταξύ άλλων, η κατεδάφιση υπαρχουσών υποδομών και κτιριακών εγκαταστάσεων, η μελέτη και κατασκευή οδικής και σιδηροδρομικής γέφυρας τραμ στο ρέμα Τραχώνων, η υπογειοποίηση τμήματος της εσωτερικής κυρίας οδού που φθάνει στο εμπορικό κέντρο Vouliagmeni Mall, η Άνω Διάβαση (flyover) της Λεωφόρου Ποσειδώνος, κύριο και δευτερεύον εσωτερικό δίκτυο, πεζοδρομήσεις και ποδηλατόδρομοι, επέκταση υφιστάμενης γραμμής τραμ, δίκτυα κοινής ωφέλειας (ύδρευσης, πυρόσβεσης, άρδευσης, αποχέτευσης, δίκτυο υψηλής, μέσης και χαμηλής τάσης ΔΕΔΔΗΕ, φωτισμού, έξυπνης πόλης-smart city), φυσικού αερίου, αντιπλημμυρικά (ρέμα Τραχώνων και Αεροδρομίου, κ.ά.), λιμενικά έργα, καθώς και εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού. Το έργο-σημαία όμως που ξεχωρίζει από όλο το χαρτοφυλάκιο έργων που «τρέχει» η ΑΒΑΞ δεν είναι άλλο από την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, έργο που εκτιμάται περίπου στα 55 εκατ. ευρώ (από τα 250 εκατ. περίπου του συνολικού πακέτου των εργασιών).

Η τεχνική του «cut and cover»
Το έργο της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος, όπως εξηγεί στο Build ο Project Director των έργων της ΑΒΑΞ στο Ελληνικό, Αναστάσιος Χατζηαγγελίδης, αφορά ένα κομμάτι συνολικού μήκους 1.500 μέτρων (εκ των οποίων τα 1.300 μ. είναι το υπογειοποιημένο τμήμα). Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η υπόγεια διαδρομή για κάποιον που κινείται στο κομμάτι αυτό, όταν ο δρόμος παραδοθεί στην κυκλοφορία, θα ξεκινά από την παραλία του Αλίμου και θα φθάνει έως το ύψος της μαρίνας του Ελληνικού. Ενώ οι εργασίες εκτυλίσσονται με αμείωτη ένταση, μία από τις πιο καινοτόμες τεχνικές παρεμβάσεις που επιστράτευσε η ομάδα έργου του ομίλου είναι η τεχνική του «cut and cover, δηλαδή «εκσκαφή και επανεπίχωση».

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηαγγελίδη, ήδη στα πρώτα 250 μ. μήκους έχει επιτευχθεί το τελικό βάθος, που είναι τα 10 μέτρα.Όπως επεξηγεί ο ίδιος, η συγκεκριμένη τεχνική διάνοιξης υπόγειου έργου προτιμήθηκε για να μην αλλοιωθεί το επιφανειακό ανάγλυφο. Ένας ακόμη λόγος είναι πως πρόκειται για μια τεχνική μεθοδολογία που επιλέγεται σε έργα μεγάλου βάθους, αναπτύσσεται με χρήση μηχανικών μέσων. Η υποστήριξη των τοιχωμάτων, μάλιστα, που δημιουργούνται κατά τη διάνοιξη επιτυγχάνεται με εκτοξευόμενο σκυρόδεμα ή και αγκύρια.

Και τα… «κουτιά» κυκλοφορίας
Για την ολοκλήρωση όμως του έργου, το υπογειοποιημένο τμήμα θα κατασκευαστεί επιτόπου με «κουτιά οπλισμένου σκυροδέματος» τα οποία στην τελική τους μορφή θα αποδώσουν 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας – όπως δηλαδή είναι και σήμερα στο υφιστάμενο τμήμα. Η ταχύτητα του υπόγειου τμήματος θα είναι μέχρι 70 χλμ./ώρα. Επιπλέον, η κατασκευή του υπογειοποιημένου τμήματος θα ακολουθεί ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Ανά 100-120 μέτρα, θα εκτελούνται εργασίες δημιουργίας υπόβασης, κατασκευής δαπέδου, τοιχίων και πλάκας οροφής (κατασκευή ξυλότυπου, τοποθέτηση σιδηροπλισμού και σκυροδέτηση), σε επιμέρους τμήματα των 50 μέτρων. Σύμφωνα με τη Lamda Development, όταν ολοκληρωθεί το έργο, δεν θα χρειαστεί να διακοπεί η κυκλοφορία της Λεωφόρου και θα επιλεχθεί ένα βράδυ για να «κουμπώσει» ο υφιστάμενος άξονας με το νέο υπογειοποιημένο τμήμα του.Η ολοκλήρωσή του υπολογίζεται στα τέλη του 2024.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build