Με στρατηγικό στόχο να αποτελέσει έναν αυτοκινητόδρομο μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030, η Ολυμπία Οδός εστιάζει σε δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης και προηγμένης οδικής ασφάλειας, με έμφαση στην καινοτομία και την αιχμή της τεχνολογίας.

Οι επιπτώσεις της περιβαλλοντικής κρίσης γίνονται μέρα με τη μέρα όλο και πιο εμφανείς σε διεθνές επίπεδο, με αποτέλεσμα οι πολιτικές πράσινης ανάπτυξης να αποτελούν μονόδρομο. Ο κλάδος των αυτοκινητοδρόμων είναι ένας σημαντικός παράγοντας ατμοσφαιρικής ρύπανσης και γι’ αυτό η μείωση του περιβαλλοντικού του αντίκτυπου έχει αναδειχθεί σε επιτακτική ανάγκη. Η Ολυμπία Οδός, η οποία λειτουργεί εδώ και 15 συναπτά έτη, προέβλεψε εγκαίρως τις σύγχρονες απαιτήσεις και δεν δίστασε να εκκινήσει πρωτοποριακές δράσεις για τη δραστική μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, ελαχιστοποιώντας έτσι την άμεση επίδραση που έχει η υποδομή στο περιβάλλον. Ως υπεύθυνη εταιρική οντότητα, όμως, δεν αρκέστηκε μόνο σε αυτόν τον τόσο σημαντικό στόχο. Με έργα προστιθέμενης αξίας, όχι μόνο για τον άνθρωπο και την κοινωνία αλλά και για τον πλανήτη μας, αλλάζει τα δεδομένα στους αυτοκινητοδρόμους, επενδύοντας στην οδική ασφάλεια, την οικονομία, την απασχόληση, την περιφερειακή ανάπτυξη και τη χωροταξική οργάνωση της χώρας, συνδέοντας έτσι το όνομά της με τη βιώσιμη ανάπτυξη και έχοντας το βλέμμα στραμμένο σε ένα μέλλον καλύτερο για όλους μας.

(Πάνω) Η πρωτοποριακή υπηρεσία «Νερό από τον Αέρα».
(Κάτω) Επεκτείνεται το δίκτυο σταθμών φόρτισης κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου

Διεθνής τεχνογνωσία για την επίτευξη μηδενικού ενεργειακού αποτυπώματος έως το 2030
Ως μέρος του δικτύου της VINCI Highways, που εκτείνεται σε 3.360 χιλιόμετρα σε 15 χώρες, ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών- Πατρών επωφελείται από τη διεθνή τεχνογνωσία στη διαχείριση αυτοκινητόδρομων.

Έχει, επίσης, μετόχους μεγάλους διεθνείς ομίλους όπως η Hochtief και όλους τους μεγάλους κατασκευαστικούς οργανισμούς στην Ελλάδα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ.
«Ειδικά στα περιβαλλοντικά ζητήματα, υλοποιούμε με συνέπεια τους στόχους που έχει θέσει η VINCI Concessions. Και τα πηγαίνουμε εξαιρετικά, καθώς υλοποιούμε με συνέπεια ένα πρόγραμμα αλλαγής συμβατικών φωτιστικών με LED και σύντομα παραγωγής ‘‘πράσινης’’ ηλιακής ενέργειας για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών του αυτοκινητoδρόμου», επισημαίνει ο Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού. Από το 2018, πέραν των συμβατικών υποχρεώσεών της, ο αυτοκινητόδρομος έχει εστιάσει στη διαχείριση και μείωση του ενεργειακού του αποτυπώματος με στόχο την ενεργειακή ουδετερότητα έως το 2030. Ο οδικός χάρτης για το Περιβάλλον περιλαμβάνει δύο στρατηγικές επιλογές -μείωση κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος και παραγωγή πράσινης ενέργειας- και εξελίσσεται σε τρία διακριτά στάδια:
Αρχικά, αντικαταστάθηκε ο συμβατικός φωτισμός 17 σηράγγων με φωτισμό LED, μια επιλογή που οδήγησε σε 60% μείωση κατανάλωσης ενέργειας και 4.000 λιγότερους τόνους ισοδύναμου CO2 ετησίως.

Εντός του 2023 ολοκληρώνεται το δεύτερο στάδιο που αφορά την αλλαγή του συμβατικού φωτισμού στις υπόλοιπες σήραγγες και τα ανοικτά τμήματα δρόμου. Το πρόγραμμα αυτό συνδυάζεται και με μία ακόμα καινοτομία, τον Προσαρμοστικό Φωτισμό (Adaptive Lighting), για περαιτέρω μείωση ενέργειας ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Μέχρι το 2025 η Ολυμπία Οδός θα είναι ένας 100% «LED αυτοκινητόδρομος», με εξοικονόμηση περίπου 55% σε σύγκριση με τον συμβατικό φωτισμό νατρίου.

Η ανοιχτόχρωμη επίστρωση οδοστρώματος στη σήραγγα «ΘΗΣΕΑΣ»

Το επόμενο στάδιο είναι η αυτο-παραγωγή της -μειωμένης πλέον- ενέργειας που απαιτεί η υποδομή για τη λειτουργία της, μέσω φωτοβολταϊκών πάρκων που κατασκευάζονται σε 13 σημεία κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου. Η ενέργεια που θα παράγεται είναι περίπου 10MWp.

Βάσει μετρήσεων που διενήργησε η εταιρεία, προέκυψε πως από το 2018 έως το 2022 μειώθηκε το ανθρακικό αποτύπωμα του αυτοκινητοδρόμου κατά 41%.

Για να επιτευχθούν αυτά τα αποτελέσματα, η Ολυμπία Οδός αξιοποίησε τη διεθνή εμπειρία της VINCI Highways σε τεχνολογία «ελεύθερης ροής» και την εφευρετικότητα των Ελλήνων μετόχων και ανέπτυξε το πρώτο ηλεκτρονικό σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης, το επονομαζόμενο «Hybrid», που συμβάλλει εκτός των άλλων και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των οχημάτων.

Επιπλέον, δοκίμασε και βελτιστοποιεί την ανοιχτόχρωμη επίστρωση οδοστρώματος στη σήραγγα «ΘΗΣΕΑΣ», που αυξάνει την αντανάκλαση του φωτός και μειώνει τα επίπεδα απαιτούμενου φωτισμού.

Η τεχνολογία στην υπηρεσία της υποδομής και των υπηρεσιών
Σταθερά προσανατολισμένη σε τεχνολογίες που αναβαθμίζουν τις υποδομές και τις υπηρεσίες της και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των τοπικών κοινωνιών, η Ολυμπία Οδός έχει αναπτύξει το καινοτόμο πρόγραμμα SMART TUNNEL που χρησιμοποιεί το Ιnternet οf Τhings για τη real time παρακολούθηση της λειτουργικής κατάστασης του εξοπλισμού των σηράγγων, το εργαλείο MIRANDA για την παρακολούθηση της ποιότητας του οδοστρώματος και το λογισμικό Pavement Management Tool που προβλέπει τη λειτουργική και δομική κατάσταση του οδοστρώματος και σχεδιάζει τεχνικές παρεμβάσεις.

Η Ολυμπία Οδός είναι ο πρώτος και μόνος αυτοκινητόδρομος που εφάρμοσε τη χιλιομετρική χρέωση μέσω του πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS Hybrid, εγκατέστησε POS στις 92 λωρίδες Αυτόματων Μηχανημάτων Πληρωμής και προσέφερε δωρεάν σε όλους, συνδρομητές και μη, την εφαρμογή Olympia Odos mobile App με μια ολοκληρωμένη σουίτα «έξυπνων» υπηρεσιών, την πιο εξελιγμένη στη χώρα. Επίσης, επειδή το μέλλον ανήκει στην ηλεκτροκίνηση, η Ολυμπία Οδός συμμετέχει και υποστηρίζει τους εθνικούς στόχους για αύξηση των σημείων φόρτισης στους κεντρικούς οδικούς άξονες της χώρας, αυξάνοντας τα σημεία φόρτισης κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου, από 24 που είναι σήμερα σε 64 τον επόμενο χρόνο. Ήδη η μέγιστη απόσταση μεταξύ δύο σημείων φόρτισης είναι περίπου τα 100 χιλιόμετρα. Σύντομα, με την εγκατάσταση 40 επιπλέον ταχυφορτιστών στους 9 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, η απόσταση μεταξύ δύο σημείων φόρτισης θα είναι λιγότερη από 50 χλμ.

Ψηλά στην ατζέντα ο στόχος «Μηδενικό ατύχημα»
«Η ασφάλεια των ταξιδιωτών και των εργαζομένων μας είναι πάντα ύψιστη προτεραιότητά μας και συμμετέχουμε ενεργά στον στόχο του Ομίλου VINCI για ‘’μηδενικά ατυχήματα’’. Με την εκπαίδευση των ανθρώπων, την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη καινοτόμων συστημάτων στην υποδομή μας, ενισχύουμε την κουλτούρα ασφάλειας και την καλλιέργεια μίας νοοτροπίας πρόληψης», σημειώνει με έμφαση ο κ. Παπανικόλας. Η άμεση συνεισφορά του αυτοκινητοδρόμου στην οδική ασφάλεια είναι της τάξης του 85% λιγότερα δυστυχήματα ετησίως, γεγονός που οφείλεται στις ασφαλείς συγχωρητικές υποδομές, στην καθημερινή λειτουργία, συντήρηση και παροχή υπηρεσιών, οι οποίες επηρεάζουν την οδική ασφάλεια, αλλά και στη χρηματοδότηση μέσων και τεχνολογιών προς τους αρμόδιους για την οδική ασφάλεια φορείς, Τροχαία και Πυροσβεστική του αυτοκινητοδρόμου.
«Το θέμα της οδικής ασφάλειας είναι σύνθετο, γιατί δυστυχώς δεν αρκεί η υποδομή. Η χώρα μας διαθέτει πλέον ένα πολύ πυκνό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, όμως η κατάσταση του οχήματος και ο ανθρώπινος παράγοντας είναι εξίσου σημαντικοί παράγοντες στο να μειωθούν περαιτέρω τα δυστυχήματα», αναφέρει με έμφαση ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού. «Γι’ αυτό συνεχίζουμε τις συστηματικές και πολυάριθμες εκπαιδευτικές εκστρατείες οδικής ασφάλειας στα σχολεία και τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας ‘’Πάνος Μυλωνάς’’. Μέσα από το πρόγραμμα της Ολυμπίας Οδού ‘’Η ζωή δεν έχει undo’’, πάνω από 10.000 μαθητές Γ’ Γυμνασίου και Λυκείου στην Αχαΐα και την Κορινθία έχουν παρακολουθήσει το βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα ‘’Καν’ το σωστά’’ του ΙΟΑΣ τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Επενδύουμε στη νέα γενιά με στόχο να συμβάλλουμε στην αλλαγή της οδηγικής κουλτούρας και την υιοθέτηση μιας υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς», συμπληρώνει ο κ. Παπανικόλας.

Ένα Έργο, Πολλοί Πρωταγωνιστές
Τίποτα όμως από όλα τα παραπάνω δεν θα ήταν εφικτό χωρίς το κατάλληλα εκπαιδευμένο και καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό. Στην Ολυμπία Οδό εργάζονται πάνω από 1.600 άτομα στην Παραχώρηση, τη Λειτουργία του δρόμου, σε υπεργολάβους με σταθερή σχέση συνεργασίας, στα καταστήματα των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και στα εργοτάξια της Πατρών-Πύργου. Το 80% των εργαζομένων είναι από τις τοπικές κοινωνίες και απασχολούνται σε ξεχωριστές εταιρικές οντότητες, όμως διέπονται από μία κοινή κουλτούρα εξυπηρέτησης και από ένα όμορφο συναίσθημα περηφάνιας για το έργο στο οποίο συμμετέχουν. Όλοι οι άνθρωποι της Ολυμπίας Οδού, από όλα τα πόστα, δικαιώνουν το βασικό εταιρικό σύνθημα «Ένα Έργο, Πολλοί Πρωταγωνιστές.


Τα τελευταία 15 χρόνια η Ολυμπία Οδός:

  • Ανακατασκεύασε 2,2 εκατ. τ.μ. οδοστρώματος
  • Επένδυσε 61 εκατ. ευρώ σε έργα προστασίας περιβάλλοντος
  • Συνέβαλε στην τοπική και εθνική οικονομική ανάπτυξη

Παναγιώτης Παπανικόλας
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ, ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ
«Το θέμα της οδικής ασφάλειας είναι σύνθετο, γιατί δυστυχώς δεν αρκεί η υποδομή.
Η χώρα μας διαθέτει πλέον ένα πολύ πυκνό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, όμως η κατάσταση του οχήματος και ο ανθρώπινος παράγοντας είναι εξίσου σημαντικοί παράγοντες στο να μειωθούν περαιτέρω τα δυστυχήματα».


Πατρών-Πύργου: Ένα ακόμα βήμα προς τη βιώσιμη κινητικότητα
75 χιλιόμετρα προς το μέλλον

Η Πατρών-Πύργου επανεντάχθηκε στην Ολυμπία Οδό τον Μάρτιο 2022 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025. Σήμερα η κατασκευή προσεγγίζει το 25% και αρχίζει πλέον να μορφοποιείται ο νέος αυτοκινητόδρομος, καθώς έχει ολοκληρωθεί η νέα χάραξη των 63 χιλιομέτρων (τα υπόλοιπα 13 χιλιόμετρα είναι πάνω στην υφιστάμενη χάραξη και η κατασκευή τους προσομοιάζει με εκείνη της Κορίνθου-Πατρών).

Η σημασία κατασκευής αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή δρόμων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που προάγουν την ασφάλεια, καθώς και η ύπαρξη ολοκληρωμένου μηχανισμού λειτουργίας αναδείχτηκε πολύ χαρακτηριστικά στην περίπτωση της Κορίνθου Πατρών, όπου η μείωση των δυστυχημάτων από την έναρξη του Έργου Παραχώρησης έως σήμερα είναι της τάξης του 88%. Στόχος είναι αυτό το επίτευγμα να επαναληφθεί και στην Πατρών-Πύργου. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα μειώσει το ταξίδι κατά 40’ και θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια υιοθετώντας τα υψηλότερα επίπεδα λειτουργίας.

Η εταιρεία παραμένει πιστή στο όραμά της να δραστηριοποιείται με γνώμονα τον άνθρωπο, να βασίζεται στις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία, να αναβαθμίζει τις υποδομές και τις υπηρεσίες της και να προστατεύει το Περιβάλλον, υιοθετώντας το μοντέλο της θετικής κινητικότητας , της VINCI Concessions.