Τον «χάρτη» των μεγάλων και μικρότερων έργων υποδομών που θα μεταμορφώσουν τη Θεσσαλονίκη παρουσίασαν στη φετινή Prodexpo North ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, και ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας.

Ο Γιώργος Καραγιάννης αναφέρθηκε ειδικότερα στο πολύπαθο έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης, που, όπως είπε, έχει πλέον ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023. Αυτήν τη στιγμή το έργο έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 82%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την επέκταση προς Καλαμαριά φτάνει το 84%. Μίλησε ακόμα για το περίφημο flyover (Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης), όπου εδώ και ένα μήνα περίπου υπάρχει προσωρινός ανάδοχος, η κοινοπραξία των Άβαξ – Μυτιληναίος, εκτιμώντας ότι στο τέλος του 2022 θα εγκατασταθούν τα πρώτα εργοτάξια.

Αναφορές έκανε επίσης σε μικρότερα, αλλά «εμβληματικά» κατά τον ίδιο έργα, όπως το «ορφανό χιλιόμετρο» στην Ποτίδαια, το οποίο εκκρεμούσε για χρόνια και θα παραδοθεί πριν την αρχή της τουριστικής περιόδου, και τον αυτοκινητόδρομο Θέρμη-Γαλάτιστα, όπου έχουν παραδοθεί ήδη τα πρώτα πέντε χιλιόμετρα και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης παράδοσης του συνόλου του έργου φτάνει στις αρχές του φθινοπώρου. Μάλιστα, σχολίασε ότι το συγκεκριμένο έργο, που έχει αναλάβει η Intrakat, θα παραδοθεί οκτώ μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.

Άλλα εν εξελίξει ή μελλοντικά έργα στα οποία αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είναι η γέφυρα Αλιάκμονα στο κομμάτι Μαλιακός-Κλειδί της εθνικής οδού, που θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2022, ο αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, μήκους 80 χιλιομέτρων, η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ, που εκκρεμούσε από το 2000, τα έργα Θεσσαλονίκη-Τοξότες και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, που περιλαμβάνονται στο πακέτο σιδηροδρομικών έργων της τάξεως των 4 δισ. ευρώ που έχουν προκηρυχθεί, ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ που τρέχει για 17 σχολικές μονάδες στη Θεσσαλονίκη και τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα που έχουν προκηρυχθεί (συν ένα ακόμα στο Ωραιόκαστρο, της τάξεως των 13 εκατ. ευρώ, που θα βγει σύντομα).

Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου
Από την πλευρά του, ο Πάρις Μπίλλιας χαρακτήρισε ως το σπουδαιότερο έργο για τη Θεσσαλονίκη της νέας εποχής την ανάπλαση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της συμπρωτεύουσας, μήκους 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι, σημειώνοντας ότι μετράμε αντίστροφα για να περάσουμε στο στάδιο υλοποίησης του έργου αυτού, που κατά τον ίδιο θα μετατρέψει τη Θεσσαλονίκη σε μία διαφορετική πόλη. Επεσήμανε ότι στην «παραμελημένη» δυτική Θεσσαλονίκη θα εφαρμοστεί μελέτη που προβλέπει τη δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου.

Προβλέπεται επίσης η κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου, η ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου και την ανάπλαση της περιοχής των Βυρσοδεψείων. Επίσης στη δυτική Θεσσαλονίκη, σχεδιάζεται ένα μητροπολιτικό πάρκο στο χώρο του παλαιού εμπορευματικού σταθμού, σε συνέχεια των προβλεπόμενων εγκαταστάσεων για το Μουσείο Ολοκαυτώματος, καθώς και μία διαδρομή από το μουσείο μέχρι την πλατεία Ελευθερίας. Στο νότιο άκρο του δήμου Θεσσαλονίκης δρομολογούνται ρυθμίσεις για την ενιαία πολεοδομική αντιμετώπιση της περιοχής του Μεγάρου Μουσικής, του Ποσειδωνίου και των Μύλων Αλλατίνη, όπου προβλέπεται επίσης η δημιουργία ενός μητροπολιτικού χώρου πολιτισμού και αθλητισμού. Στον σχεδιασμό εντάσσεται επίσης και η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», η λειτουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου και ενός βοτανικού κήπου σε τμήμα της έκτασης του αγροκτήματος Πανεπιστημίου του ΑΠΘ και η ανάδειξη ενός μη χαρακτηρισμένου υγροβιότοπου, καθώς και η χωροθέτηση στάσης μετρό και θαλάσσιας συγκοινωνίας, με τις απαιτούμενες συνοδές χρήσεις. Θα χωροθετηθεί επίσης επιχειρηματικό πάρκο όπου προβλέπεται η μετεγκατάσταση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.

Σύμφωνα με τον κ. Μπίλλια, στο τέλος του έτους αναμένεται να εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και στόχος είναι μέχρι το 2024 να έχουν ολοκληρωθεί οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και οι απαραίτητες μελέτες, ώστε από το 205 έως το 2030 να υλοποιηθούν τα έργα. Το κόστος των έργων εκτιμάται περίπου στα 500 εκατ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build