Η Θεσσαλονίκη, η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μας μετά την Αθήνα, μπορεί να είναι περήφανη για το νέο αεροδρόμιο «Μακεδονία», μετά την επέκταση και αναβάθμισή του.

Πλέον, πρόκειται για ένα σύγχρονο και ασφαλές αεροδρόμιο, το οποίο διαθέτει -μεταξύ άλλων- δύο τερματικούς σταθμούς, νέες πύλες αναχώρησης και νέους χώρους check-in, καινούρια καταστήματα εστίασης και άλλες παροχές.

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» είναι ένα από τα 14 αεροδρόμια που αναβαθμίστηκαν στη χώρα μας από τη Fraport Greece, ενώ η αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» απορρόφησε περίπου 100 εκατ. ευρώ από τη συνολική επένδυση ύψους 440 εκατ. ευρώ. Η συνολική επένδυση ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2017, όταν και ξεκίνησε η παραχώρηση της διαχείρισης και ανάπτυξης 11 αεροδρομίων σε νησιά και 3 αεροδρομίων στην ηπειρωτική Ελλάδα. Όσον αφορά το αεροδρόμιο «Μακεδονία», οι εργασίες θεμελίωσης για τον νέο τερματικό σταθμό ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2018, ενώ το νέο αεροδρόμιο παραδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2021, όπως και τα υπόλοιπα 13 αεροδρόμια της επένδυσης.

ΜΕ ΝΕΟ «ΠΡΟΣΩΠΟ» ΚΑΙ ΒΑΣΕΙ ΔΙΕΘΝΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Fraport Greece παρέδωσε τα αναβαθμισμένα αεροδρόμια τρεις μήνες νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα και από τη συμβατική της υποχρέωση προς το Ελληνικό Δημόσιο, μιας και οι εργασίες έλαβαν χώρα τόσο κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών κατά τα 3 πρώτα χρόνια, όσο και εν μέσω της πανδημίας. Το αρχιτεκτονικό γραφείο Bobotis+Bobotis Architects σχεδίασε το νέο «πρόσωπο» του αεροδρομίου, η εταιρεία Intrakat ήταν υπεύθυνη για τα κατασκευαστικά έργα και στα 14 αεροδρόμια της επένδυσης, ενώ ο Όμιλος «Σαμαράς & Συνεργάτες» παρείχε συμβουλευτικές και μελετητικές υπηρεσίες για τα δεκατέσσερα περιφερειακά αεροδρόμια.

Όπως δήλωσε ο κ. Δημήτρης Σαμαράς, Πρόεδρος του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες»: «Είμαι πεπεισμένος ότι η κρίση της Covid-19, όπως και οι κρίσεις γενικότερα, μπορεί να αποτελέσουν μια τεράστια ευκαιρία, ώστε να δημιουργήσουμε την ψηφιακή Ελλάδα και να “χτίσουμε” σωστά την Ελλάδα της νέας εποχής! Επίσης, τα έργα υποδομής εξ ορισμού είναι αναγκαία για τη χώρα και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της. Στο πλαίσιο αυτό στον Όμιλο “Σαμαράς & Συνεργάτες” είναι τιμή μας να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας σε μεγάλα έργα υποδομών, που είτε ξεκινούν είτε ολοκληρώνονται στη Βόρεια Ελλάδα, όπως η συμμετοχή μας στο Αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Fraport Greece, ενός εκ των πλέον εμβληματικών Project της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, η «Σαμαράς & Συνεργάτες ΑΕ – Σύμβουλοι Μηχανικοί» παρείχε -βάσει διεθνών προδιαγραφών- μέσω των έμπειρων στελεχών της από την πρώτη ημέρα ανάληψης του έργου ολοκληρωμένες συμβουλευτικές και μελετητικές υπηρεσίες στην ανάδοχο εταιρεία κατασκευής του έργου, Intrakat AE για τα 14 περιφερειακά Αεροδρόμια της Fraport. Η εταιρεία μας ανέλαβε με επιτυχία τις σχετικές μελέτες στο στάδιο της αδειοδότησης και τις μελέτες εφαρμογής σε θέματα Παθητικής & Ενεργητικής Πυροπροστασίας του αεροδρομίου και διαθέτοντας την κατάλληλη τεχνογνωσία εξασφάλισε τη μέγιστη ασφάλεια κοινού, εξοπλισμού και κτιρίου. Επιπρόσθετα, καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης της κατασκευής παρείχε Συμβουλευτικές Υπηρεσίες για την ορθή εφαρμογή των μέτρων και μέσων Παθητικής & Ενεργητικής πυροπροστασίας. Τέλος, συντόνισε τη διαδικασία χορήγησης Πιστοποιητικού Πυροπροστασίας από την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τόσο για το Κεντρικό Κτίριο του Αεροδρομίου όσο και για το Νέο Πυροσβεστικό Σταθμό. Παράλληλα, και η «Σαμαράς & Συνεργάτες ΕΠΕ» για όλα τα παραπάνω αεροδρόμια παρείχε υπηρεσίες Health & Safety στα εργοτάξια με αποτέλεσμα τα έργα αυτά να κατασκευαστούν με τα υψηλότερα standards».

Η αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» δημιουργεί πολλαπλά οφέλη τόσο για το ίδιο το αεροδρόμιο, όσο και για τη Θεσσαλονίκη και τη βόρεια Ελλάδα. Όπως δήλωσε, από την πλευρά του, ο κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης: «Το αεροδρόμιο της πόλης, πλέον, με τη νέα του μορφή είναι ελκυστικό. Διπλάσιο σε μέγεθος, μπορεί να εξυπηρετήσει μεγαλύτερο αριθμό πτήσεων και επιβατών, με δύο σύγχρονους τερματικούς σταθμούς και με σύγχρονες αεροδρομιακές υποδομές, εφάμιλλες των αντίστοιχων διεθνών αεροδρομίων του εξωτερικού, με διάδρομο που μπορεί να εξυπηρετεί υπερατλαντικές πτήσεις. Είναι η πρώτη και η τελευταία εικόνα του επισκέπτη και είναι σίγουρο ότι θα συμβάλει καθοριστικά στην άνοδο ολόκληρης της βόρειας Ελλάδας».

ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΑΝ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»
Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» πραγματοποιήθηκαν μια σειρά έργων που οδήγησαν στην επέκταση και αναβάθμισή του. Συγκεκριμένα, τα έργα-«κλειδιά» είναι τα παρακάτω:

  • Κατασκευή νέου αεροσταθμού, επιφάνειας 34.071,57 m2, ως επέκταση του υπάρχοντος, καθώς και δημιουργία εντελώς νέας πρόσβασης,
  • Ανακαίνιση του υπάρχοντος αεροσταθμού, επιφάνειας 26.608,57 m2,
  • Αύξηση των σημείων check-in κατά 45% (από 30 σε 44),
  • Αύξηση των σημείων ασφαλείας και ελέγχου κατά 115% (από 6 σε 14),
  • Αύξηση του αριθμού των πυλών αναχώρησης κατά 50% (από 16 σε 24),
  • Εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών,
  • Αύξηση του αριθμού των ιμάντων παραλαβής αποσκευής κατά 75% (από 4 σε 7),
  • Επέκταση της μονάδας επεξεργασίας λυμάτων και σύνδεση αυτής με τη δημοτική υπηρεσία,
  • Κατασκευή ενός ολοκαίνουργιου πυροσβεστικού σταθμού,
  • Κατασκευή 2 νέων φυλακίων ελέγχου πρόσβασης στην περιοχή δραστηριοτήτων των αεροσκαφών,
  • Ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών,
  • Αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών.

Ο ΝΕΟΣ ΑΕΡΟΔΙΑΔΡΟΜΟΣ
Ένα ακόμα έργο μεγάλης σημασίας για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», για το οποίο υπεύθυνο ήταν το ελληνικό Δημόσιο και το οποίο ολοκληρώθηκε έπειτα από 15 χρόνια, είναι η επιμήκυνση του διαδρόμου προσαπογείωσης 10-28 κατά περίπου 1.046 m, φτάνοντας πλέον τα 3,4 km. Με αυτό το έργο, βελτιώνονται οι συνθήκες προσγειώσεων και απογειώσεων, μέσω του συστήματος ILS το οποίο διευκολύνει την προσγείωση σε συνθήκες ομίχλης, ενώ αυξάνεται ο αριθμός των αεροσκαφών που μπορούν να προσεγγίζουν το αεροδρόμιο.

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»
Για τις ανάγκες του παρόντος άρθρου, το Construction ήρθε σε επαφή με το αρχιτεκτονικό γραφείο Bobotis+Bobotis Architects, για να μιλήσουν οι υπεύθυνοι για τη φιλοσοφία που διέπει τον σχεδιασμό του νέου αεροδρομίου, καθώς και το πώς αυτός συμβάλλει στη μείωση μετάδοσης της Covid-19.

Όπως δήλωσαν: «Η Θεσσαλονίκη, εκτός του ότι είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδος, αποτελεί βασικό πυλώνα παραγωγικών και διαχειριστικών δραστηριοτήτων, αλλά και σημαντικό διαβαλκανικό κόμβο.

Στα πλαίσια αναβάθμισης των δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων, που ανέλαβε η Fraport, το “Μακεδονία” αποτέλεσε την μεγαλύτερη συγκριτικά επένδυση του συνολικού εγχειρήματος. Τον σχεδιασμό του νέου αεροσταθμού (34.071,57m2), την αναδιάρθρωση του υφιστάμενου (26.608,57m2), καθώς και την σύνδεση μεταξύ τους , ώστε να προκύψει ένας ενιαίος λειτουργικά αεροσταθμός (συνολικής επιφάνειας 60.680,14m2), ανέλαβε η Bobotis+Bobotis architects. Στόχος των αρχιτεκτόνων Λουκά Μπομπότη και Θεοφάνη Μπομπότη και προφανώς της Fraport, ήταν η δημιουργία ενός ενιαίου αεροσταθμού σχεδιασμένου, σύμφωνα με διεθνείς προδιαγραφές και κανονισμούς ασφαλείας, αλλά και ενός αεροσταθμού, που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής και να προσαρμόζεται σε εκείνες του μέλλοντος.

Η αεροπορική πτήση αυτή καθ΄ εαυτή, εκ των πραγμάτων, δεν μπορεί να προσφέρει την ατμόσφαιρα και τις παραστάσεις που συνοδεύουν ένα επίγειο ταξίδι. Παραμένει όμως να αποτελεί μια ενδιαφέρουσα σύντομη σύνδεση μεταξύ δύο διαφορετικών πόλεων ή χωρών.

Οι διαδικασίες προετοιμασίας των πτήσεων, απαιτούν την παραμονή σ΄ αυτά και ιδιαίτερα κατά τις αναχωρήσεις. Η δε παραμονή, όπως και σε άλλους χώρους εργασιακούς ή μη, οφείλει να γίνεται με ποιοτικές συνθήκες, σε ένα περιβάλλον που έχει σχεδιαστεί στα πλαίσια και του ευ ζην, αυτό που διεθνώς ορίζεται ως well being.

Χρήσεις, λειτουργίες, τρόποι προσβάσεων, μορφές και σχήματα, αποτελούν στοιχεία ενός ψηφιδωτού, που συνθέτουν το σύνολο του έργου. Η μείωση του χρόνου ελέγχων, με αύξηση των πυλών ελέγχου, αλλά και η ποιότητα αυτών, μέσα και από την ψηφιακή τεχνολογία, η σύγχρονη εξειδικευμένη σήμανση, αποτελούν σημαντικά στοιχεία για την μείωση της κόπωσης του επιβάτη. Συγχρόνως δε, του εξασφαλίζουν περισσότερο χρόνο να αφιερώσει για αγορές, εστίαση κ.λπ.
Ο ειδικός χωροταξικός σχεδιασμός και όσμωση διαφορετικών χρήσεων, όπως χώροι αναμονής με αναψυκτήρια, βιβλιοπωλεία, εστίαση, συνεισφέρουν στην δημιουργία μιας ευχάριστης ατμόσφαιρας και ποιοτικής παραμονής. Στην ατμόσφαιρα αυτή συμβάλλουν καθοριστικά η γεωμετρία των χώρων και των επιμέρους δομικών στοιχείων, η ένταση και η απόχρωση του φωτισμού. Δημιουργήσαμε έναν αισθητά μεγάλου ύψους χώρο, με στοιχεία στήριξης και κατασκευής, που συνεισφέρουν στην αισθητική, ο οποίος απαλλάσσει τον επιβάτη από την αίσθηση πίεσης, που προκαλούν οι χώροι χαμηλού ύψους.
Ο νέος αεροσταθμός αναπτύχθηκε γραμμικά στην ίδια κατεύθυνση με τον υφιστάμενο, και στην συνέχεια αλλάζει κατεύθυνση, ώστε να εξυπηρετήσει την στάθμευση των αεροπλάνων, λαμβάνοντας υπόψιν και μια σειρά από άλλες παραμέτρους. Οι παράμετροι που ελήφθησαν υπόψη για το σύνολο του σχεδιασμού, εξασφαλίζουν μια εξαιρετικά ποιοτική παραμονή στους χώρους του αεροδρομίου που συμβάλλουν ήδη ανασταλτικά στη δημιουργία συγχρωτισμών. Όπως αναφέρθηκε, η αύξηση των πυλών ελέγχου, των πυλών εξόδου πτήσεων, η ευρύτητα χώρων κίνησης, εστίασης, καθώς και άλλων χρήσεων, αποτελούν προδιαγραφές ποιοτικής και ασφαλούς παραμονής. Αντίστοιχα οι επιλογές σχετικά με τα χρησιμοποιηθέντα υλικά, είναι επίσης προσαρμοσμένες σε αυστηρές προδιαγραφές υγιεινής, οι οποίες επίσης συμβάλλουν στην μείωση μετάδοσης Covid-19 και άλλων πιθανών μολύνσεων.
Το εξωτερικό κέλυφος χαρακτηρίζεται από το ρομβοειδές υαλοπέτασμα, τα πρισματικά σκουρόχρωμα κελύφη των εξόδων προς επιβίβαση και από την καμπύλη επιστέγασης που αποτελεί την πέμπτη όψη του κτιρίου. Δύο κλειστές πεζογέφυρες συνδέουν λειτουργικά και συμβολικά τα δύο κτίρια, συμμετέχοντας στην γενικότερη εικόνα του αεροδρομίου.
Μέσα από τα τέσσερα αυτά λειτουργικά στοιχεία, σχηματοποιείται και η συνολική μορφή του νέου αεροσταθμού, ο οποίος αποστασιοποιείται από την αισθητική του υπάρχοντος. Αυτό αποτέλεσε μια σαφή επιλογή, έτσι ώστε ο νέος αεροσταθμός να εκφράσει τον σημερινό πολιτισμό, που αποτελεί συνέχεια εκείνου, προ μισού αιώνα, που εκφράζεται αξιοπρεπώς μέσα από τον υφιστάμενο.
Tο σύνολο των επιλογών του σχεδιασμού, ανταποκρίνεται και στις κατευθύνσεις της Fraport, με στόχο να εξασφαλιστεί μια εξαιρετικά σύγχρονη λειτουργία του αεροδρομίου “Μακεδονία”, αλλά και ένα αρχιτεκτονικά διακριτό έργο, που να χαρακτηρίζει την πόλη της Θεσσαλονίκης».