Η πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα “τρέξει” τη νέα ψηφιακή μέθοδο κατασκευής και λειτουργίας των δημοσίων έργων, η υποβολή σχετικής πρότασης προς το Ταμείο Ανάκαμψης και η εφαρμογή της μεθόδου για πρώτη φορά στη χώρα μας στο μεγάλο έργο της γραμμής 4 του Μετρό αποδεικνύουν ότι το Υπουργείο Υποδομών περνάει στη νέα ψηφιακή εποχή μέσω του BIM (Building Information Modeling). Αυτά προέκυψαν από την ομιλία του κ. Κώστα Καραμανλή, Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, στην ενότητα “Building Information Modeling (BIM): Revolutionizing the Construction Industry” του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη ενθαρρύνει τη χρήση της πλατφόρμας των BIM στα δημόσια έργα, ενώ έχει συσταθεί ειδική ευρωπαϊκή ομάδα εργασίας. Επίσης, ανέφερε ότι σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες η χρήση τέτοιων προγραμμάτων είναι προαπαιτούμενο για την ανάθεση ενός έργου, ενώ στο μέλλον δεν αποκλείεται η ίδια η καταβολή ευρωπαϊκών κονδυλίων να συνδέεται με τη χρήση των BIM.

Επίσης, τόνισε ότι o ιδιωτικός τομέας πρέπει να επενδύσει στην προώθηση των BIM ενώ οι υπηρεσίες του Δημοσίου πρέπει να προετοιμαστούν, ακόμη και εάν αυτό «ξεβολέψει» παλιότερες γενιές. Μέσα στο άμεσο χρονικό διάστημα, το Υπουργείο Υποδομών θα βγάλει “στον αέρα” διαγωνισμό για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα “τρέξει” το BIM, ενώ ήδη έχει υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, για την εκπαίδευση στελεχών για τη ψηφιακή μετάβαση στον τομέα των κατασκευών.

Η διαδικασία των BIM είναι μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης και εμείς ως Υπουργείο θα κινηθούμε με πολύ μεγάλα βήματα, έτσι ώστε στα επόμενα πολύ μεγάλα σημαντικά έργα να χρησιμοποιηθεί, τόσο από τον ιδιωτικό τομέα όσο και από τις δημόσιες υπηρεσίες, αυτή η καινοτόμος πλατφόρμα”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής.

Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η πλατφόρμα του ΒΙΜ να χρησιμοποιηθεί άμεσα στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, όπως έχει γίνει και στο Μετρό του Παρισιού.

Επίσης, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για τη χρηματοδότηση του έργου «Ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου και Οδικού χάρτη για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα για την μελέτη, κατασκευή και διαχείριση έργων», με την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου και την υποστήριξη της DG-REFORM. Παράλληλα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπέβαλλε πρόταση στο Ταμείο Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης του προσωπικού και της αγοράς του αναγκαίου λογισμικού για την ομαλή μετάβαση του τεχνικού κόσμου στη ψηφιοποίηση των κατασκευών.

Οφέλη των BIM για την Ελλάδα

Αναφερόμενος στα οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση της πλατφόρμας των BIM, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι η πλατφόρμα:

“1. θα καλύψει το κενό ανάμεσα στον μελετητή και τον κατασκευαστή του έργου,

2. θα συνεισφέρει στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων, ένα πρόβλημα που εδώ  ειδικά στην Ελλάδα το έχουμε σε πολύ έντονο βαθμό,

3. θα επιτυγχάνουμε τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία υλικών, που συνεπάγεται εξοικονόμηση κόστους αλλά και προστασία του περιβάλλοντος,

4. μας δίνει τη δυνατότητα πραγματικά χρηστής διαχείρισης και συστηματικής παρακολούθησης των έργων, που κι εδώ έχουμε έντονα προβλήματα στην Ελλάδα, και

5. στην εποχή που ζούμε, είναι πραγματικά σημαντικό ότι μπορεί να μας βοηθήσει έτσι ώστε οι προϋπολογισμοί των έργων να γίνουν πολύ πιο ρεαλιστικοί, και γενικότερα να δώσει τη δυνατότητα στις αναθέτουσες αρχές να μπορούν να περιορίσουν τη σπατάλη.

Με δύο λόγια, η αξιοποίηση του BIM μπορεί να μας βοηθήσει, ειδικά σε αυτή την εποχή, να έχουμε περισσότερα έργα, υψηλότερης ποιότητας, με μικρότερο κόστος και σε πολύ συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα”.

Νέες θέσεις εργασίας μέσω των ΒΙΜ

Ο κ. Καραμανλής δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι αυτή η ψηφιακή μετάβαση θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας και θα προσελκύσει ταλαντούχους νέους, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση του brain drain.

“Η δυνατότητα αυτή θα είναι κομβικής σημασίας και μας λύνει κυριολεκτικά τα χέρια για να επιτύχουμε έναν ακόμα στόχο για τον οποίον έχουμε δεσμευτεί και έχουμε ψηφίσει και στη Βουλή: τη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Υποδομών, στο οποίο θα καταγραφούν και κατηγοριοποιηθούν με συνέπεια όλα τα έργα υποδομής στη χώρα”, πρόσθεσε.

Το μεγάλο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα 

Στα πλαίσια της ομιλίας του, ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στο μεγάλο πρόγραμμα έργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο στοχεύει στην ολοκλήρωση των οδικών αξόνων της χώρας μας και στο να καταστεί η Ελλάδα κόμβος υποδομών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με μοντέρνα σιδηροδρομικά έργα. Τόνισε όμως ότι τα έργα αυτά δε γίνονται από τη μία νύχτα στην άλλη και υπενθύμισε ότι “εδώ και 20 μήνες δουλεύουμε συστηματικά για να ξεμπλοκάρουμε πολύ σημαντικά έργα, αλλά και για να δώσουμε προοπτική”.

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι “σήμερα, έχουμε πλέον βάλει μπρος ένα πρόγραμμα έργων άνω των 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο από τους Ολυμπιακούς Αγώνες”, ενώ αναφέρθηκε στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τη νέα Περιφερειακή στη Θεσσαλονίκη (Flyover), το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, στις 7.000 παρεμβάσεις σε επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, αλλά και στα μεγάλα έργα που ξεμπλοκάρουν (Ε65, Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας, Μετρό Θεσσαλονίκης, Πατρών-Πύργου, ΒΟΑΚ, Άκτιο-Αμβρακία).