Απρόσκοπτα συνεχίζονται όλες οι αναπλάσεις στην πρωτεύουσα της χώρας, από τον Μεγάλο Περίπατο, τα Προσφυγικά, τη Διπλή Ανάπλαση Βοτανικού-Αλεξάνδρας, τις πεζοδρομήσεις, έως και τα «πάρκα τσέπης», όπως επισημαίνει στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στο Construction ο Βασίλης-Φοίβος Αξιώτης, Αντιδήμαρχος Υποδομών του Δήμου Αθηναίων & Αντιπρόεδρος της Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.
Ποια είναι τα γνωρίσματα του Μεγάλου Περιπάτου που τον αναδεικνύουν ως το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης εντός του Δήμου της Αθήνας;
Ο Μεγάλος Περίπατος για τον οποίο με ρωτάτε αποτελεί την απόδειξη ότι η τωρινή δημοτική αρχή του Δήμου Αθηναίων, υπό τον Κώστα Μπακογιάννη, είναι αποφασισμένη να αφήσει πίσω τη λογική της αδράνειας στην πόλη, που επικράτησε, δυστυχώς, την περασμένη δεκαετία. Παρά τη δυσμενή, λόγω πανδημίας, κατάσταση στη χώρα μας, αποφασίσαμε ότι η Αθήνα δεν μπορεί να μείνει άλλο πίσω. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, τον Μεγάλο Περίπατο, με μια μεθοδολογία πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της Ελλάδας. Η αρχική πιλοτική υλοποίηση του έργου έρχεται να καταρρίψει την λανθασμένη αντίληψη «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού». Αποφασίσαμε, όπως είπε και ο Κ. Μπακογιάννης, «να περάσουμε μέσα από την τζαμαρία», γνωρίζοντας ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις σε μία πόλη που έχει μάθει να ζει και να κινείται αλλιώς. Σχεδιάσαμε, υλοποιήσαμε πιλοτικά επί του πεδίου, είδαμε λάθη ή ενδεχόμενες παραλήψεις και πλέον έχουν ωριμάσει οι τελικές μελέτες για να προχωρήσουμε στην τελική μορφή των έργων. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για έργα μεγάλης κλίμακας και σημαντικής εμβέλειας. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι με την ολοκλήρωση του Μεγάλου Περιπάτου θα απελευθερωθούν 50.000 τ.μ. για ποιοτικό δημόσιο χώρο για τους πολίτες. Παράλληλα και παρά τις αρχικές δυσκολίες υπήρξε εξομάλυνση της κυκλοφορίας ενώ υπάρχουν αλλαγές και στους περιβαλλοντικούς δείκτες. Αλίμονο, λοιπόν, αν σε τέτοιου μεγέθους αστικές παρεμβάσεις λειτουργούσαμε με τη λογική του «άρπα κόλλα». Θα ήταν ασέβεια από μέρους μας απέναντι στην ιστορία αυτής της πόλης και στην παρακαταθήκη, που θέλουμε ως δημοτική αρχή να αφήσουμε. Γνωρίζω πολύ καλά πως ο κόσμος θέλει αποτελέσματα άμεσα. Ζητώ από τους Αθηναίους και τις Αθηναίες την κατανόηση και την υπομονή τους και φυσικά να μας κρίνουν όταν ο Μεγάλος Περίπατος θα έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί σε εκείνους στην τελική του μορφή. Είμαι σίγουρος ότι αρκετοί που άσκησαν (καλοδεχούμενη κι εποικοδομητική) κριτική θα αναθεωρήσουν στο τέλος. Μια πρώτη εικόνα θα έχουν, μάλιστα, με το κομμάτι του Συντάγματος, τα έργα του οποίου θα ξεκινήσουν τον Αύγουστο.
Με ποια προβλήματα αναμένετε να έρθετε αντιμέτωποι όσον αφορά την επισκευή και αποκατάσταση των Προσφυγικών; Και πώς σχεδιάζετε να τα λύσετε;
Θίγετε ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα για την Αθήνα, αυτό των Προσφυγικών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. Ξέρετε, δεν είναι όλα τα έργα ίδια σε μια πόλη. Δεν είναι όλα τσιμέντο και υλικά. Μερικά έργα έχουν πίσω τους ιστορία, στην οποία πρέπει πάντα να στέκεσαι με σεβασμό απέναντί της. Η επισκευή και αποκατάσταση των Προσφυγικών αποτελεί ένα εμβληματικό έργο για την Αθήνα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι το έργο φέρνει σε συνεργασία τρεις φορείς, την Περιφέρεια Αττικής, τον Δήμο Αθηναίων και την Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε. Τα κτίσματα των Προσφυγικών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας αποτελούν μνημεία της σύγχρονης ιστορίας της πρωτεύουσας αλλά και ολόκληρης της χώρας μας και έχουν χαρακτηρισθεί ως διατηρητέα μνημεία από το Υπουργείο Πολιτισμού. Για τον λόγο αυτό έχουν ληφθεί όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις από τους αρμόδιους φορείς και βεβαίως έχει εκδοθεί και η σχετική οικοδομική άδεια. Ένα έργο με αυτά τα χαρακτηριστικά που εκτελείται και εντός αστικού ιστού, έχει πάντα ιδιαίτερες απαιτήσεις και δυσκολίες. Η ανάπλαση των Προσφυγικών θα γίνει με σεβασμό στην ιστορία και τον χαρακτήρα τους, καθώς διατηρούνται οι εξωτερικές όψεις των κτισμάτων αλλά και η χρήση τους ως κατοικιών. Η όψη της περιοχής θα αναβαθμιστεί και προκειμένου να επιτευχθεί ένα άρτιο λειτουργικό αποτέλεσμα, κατά την εκτέλεση του έργου, θα επιδιωχθεί η συνεργασία με το σύνολο των εμπλεκομένων, συμπεριλαμβανομένων και όσων ιδιωτών παραμένουν ιδιοκτήτες διαμερισμάτων. Με γνώμονα το κοινό όφελος, με αλληλοκατανόηση και σεβασμό, ο στόχος είναι να εκτελεστεί το έργο με σεβασμό στο παρόν και στο παρελθόν της πόλης.
Ποια τα οφέλη της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού και Λεωφόρου Αλεξάνδρας τόσο ως προς το περιβάλλον αλλά και την κτηματαγορά της περιοχής;
Πολλοί έχουν συνδυάσει τη Διπλή Ανάπλαση μόνο με το γήπεδο του Παναθηναϊκού. Αυτή, όμως, είναι η μία πλευρά. Η Διπλή Ανάπλαση αφορά τον Παναθηναϊκό αλλά ταυτόχρονα και όλους τους κατοίκους της Αθήνας. Από τη μία, ο μεγαλύτερος σύλλογος της πόλης αποκτά, ως όφειλε, ένα «σύγχρονο σπίτι» αντάξιο της ιστορίας του αλλά από την άλλη οι Αθηναίοι κι οι Αθηναίες «κερδίζουν» έναν πνεύμονα πρασίνου στην καρδιά της πρωτεύουσας, που θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής τους. Την ίδια στιγμή, στην πολύπαθη περιοχή του Βοτανικού, με την «τριτοκοσμική» σε αρκετές περιπτώσεις εικόνα, θα επέλθει αναβάθμιση. Μιλάμε για ένα έργο οποίο μπορεί να δημιουργήσει πάρα πολλές θέσεις εργασίας και θα μετατρέψει μια -σήμερα- υποβαθμισμένη περιοχή σε πόλο έλξης για τους πολίτες. Θα ήθελα να σημειώσω εδώ πως η εξέλιξη του έργου πάει βάσει χρονοδιαγράμματος. Ως δημοτική αρχή έχουμε πάρει έγκριση από την οικονομική επιτροπή του Υπουργείου Ενέργειας (ΥΠΕΝ) -που είναι και συμβαλλόμενος στο πρότζεκτ της «Διπλής Ανάπλασης» απ’ την πλευρά της κυβέρνησης- για χρηματοδότηση ύψους 88,9 εκατ. ευρώ, που αφορά αποκλειστικά το ποδοσφαιρικό γήπεδο στον Βοτανικό. Για την ακρίβεια το ποσό (βάσει του προϋπολογισμού που έχει γίνει) είναι 88.915.440 ευρώ. Παράλληλα, έχει εγκριθεί από το ECOFIN κονδύλι ύψους 75 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε., για τα μεγάλα, υποστηρικτικά έργα υποδομών στις δύο περιοχές της ανάπλασης, Βοτανικού και Λεωφόρου Αλεξάνδρας, όπου βρίσκεται σήμερα η ιστορική έδρα του Παναθηναϊκού, το «Απόστολος Νικολαΐδης». Σε έναν βαθμό έχει διασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου της «Διπλής Ανάπλασης», με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 163,9 εκατ. ευρώ. Είμαι αισιόδοξος ότι τις δύσκολες εποχές για το πρότζεκτ τις έχουμε αφήσει πίσω και η πορεία υλοποίησης του σπουδαίου εγχειρήματος τόσο για την πόλη όσο και για τον Παναθηναϊκό βρίσκεται σε καλό δρόμο.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το σχέδιο για την υλοποίηση των πεζοδρόμων στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας; Θα προτιμήσετε κάποια συγκεκριμένα υλικά, για να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο της θερμικής νησίδας;
Κάποτε -δυστυχώς όχι πολύ μακριά- θεωρούσαν στους δήμους ότι πεζόδρομος είναι η τοποθέτηση μπαρών στην αρχή και το τέλος του δρόμου με ταυτόχρονη απαγόρευση διέλευσης αυτοκινήτων. Αν, όμως, θέλεις να λογίζεσαι ως σύγχρονη πόλη -και η Αθήνα είναι και θα συνεχίσει να είναι τέτοια- πρέπει να εξελίσσεσαι και να ακολουθείς τις καινοτομίες. Η Αθήνα είναι για πολλούς μια αυτοκινητούπολη, η οποία δεν σέβεται τον πεζό. Οι άνθρωποι, όμως, που περπατούν στην πόλη είναι ταυτόχρονα και η «ζωή» της, το «χρώμα» και μέρος της εικόνας της. Ο σεβασμός στον πεζό είναι σεβασμός την πόλη την ίδια. Για τον λόγο αυτό προχωρήσαμε στην υλοποίηση των θεσμοθετημένων αλλά μη κατασκευασμένων πεζοδρόμων του Εμπορικού Κέντρου με τη μελέτη «Αποκατάστασης πεζοδρόμων και πεζοδρομίων στο Εμπορικό Κέντρο», που αποτελεί μια ευρύτερη παρέμβαση με σκοπό τη συνολική αναβάθμιση του κέντρου της πόλης μας. Στο πλαίσιο αυτής της μελέτης αναβαθμίζονται όλα τα πεζοδρόμια και υλοποιούνται οι θεσμοθετημένοι πεζόδρομοι των οδών Πραξιτέλους, Λέκκα, Περικλέους και Αθηναΐδας. Για την κατασκευή τους πράγματι γίνεται χρήση στοιχείων μαρμάρου, σε συνδυασμό με ιδιαίτερης ανθεκτικότητας χυτά υλικά από σκυρόδεμα, με εμφανείς ψηφίδες στην επιφάνειά τους, που έχουν ιδιότητες ψυχρών υλικών. Η χρήση αυτών των υλικών δεν θα επιβαρύνει θερμοκρασιακά την περιοχή παρέμβασης. Η μελέτη βρίσκεται στη φάση των εγκρίσεων από τους συναρμόδιους φορείς. Ήδη έχει εγκριθεί από το ΚΕΣΑ και αναμένεται και η έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων. Το έργο θα ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ.
Πώς δημιουργείται ένα «πάρκο τσέπης» και τι εξοπλισμό-υλικά επιλέγετε για να συμμορφώνονται αυτά τα έργα με τις αρχές της βιωσιμότητας;
Τα «πάρκα τσέπης» είναι πλέον θεσμός στην Αθήνα μας, μέσω του επιτυχημένου προγράμματος «Υιοθέτησε την πόλη σου». Μια πρωτοβουλία, που από την πρώτη στιγμή «αγκάλιασαν» οι πολίτες, που βλέπουν τις γειτονιές τους να ζωντανεύουν, καθώς αξιοποιούνται ανοιχτοί ανεκμετάλλευτοι χώροι, που αναπλάθονται και μετατρέπονται σε «οάσεις» πρασίνου. Ξέρετε, δουλειά της δημοτικής αρχής δεν είναι μόνο τα μεγάλα έργα, στις κεντρικές πλατείες και στους δρόμους. Είναι η βελτίωση της εικόνας των γειτονιών εκεί που κινούνται από τους συνταξιούχους με τα μπαστουνάκια τους μέχρι τα παιδιά με την μπάλα τους. Αυτή είναι η Αθήνα, οι γειτονιές της. Τα «πάρκα τσέπης», λοιπόν, αποτελούν παρεμβάσεις σε μικρούς αδόμητους χώρους ιδιοκτησίας του Δήμου. Σκοπός των παρεμβάσεων αυτών είναι η φύτευση αυτών των χώρων με κατάλληλα φυτά και με τον ανάλογο σύγχρονο σχεδιασμό να δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε από σημεία εγκατάλειψης να γίνουν χώροι προσβάσιμοι και θελκτικοί για την παρουσία των δημοτών. Για την κατασκευή τους, που με ρωτήσατε, γίνεται χρήση υλικών και εξοπλισμού φιλικών προς το περιβάλλον (δαπεδοστρώσεις από ψυχρά υλικά, χωμάτινοι διάδρομοι από σταθεροποιημένο χώμα, φωτιστικά “LED” ). Το τελικό στοιχείο, όμως, που επιτυγχάνει τη βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα των χώρων αυτών είναι οι φυτεύσεις και η αύξηση του πρασίνου, εξού και ο όρος «πάρκο τσέπης».
Πώς πιστεύετε ότι αλλάζει η έννοια του δημόσιου χώρου μετά τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει αλλά και πρόκειται να γίνουν;
Η πόλη ανήκει στους πολίτες της. Όλες οι παρεμβάσεις που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε στον Δήμο Αθηναίων είναι για εκείνους και για τους επισκέπτες της. Το κέντρο της πόλης αλλά και πολλές περιοχές των Δημοτικών Διαμερισμάτων αναβαθμίζονται αισθητικά και λειτουργικά. Στόχος μας είναι, με την ολοκλήρωση των έργων, οι Αθηναίοι και οι Αθηναίες να αισθανθούν ότι προσπαθήσαμε να κάνουμε πράξη όσα υποσχεθήκαμε. Να βελτιώσουμε την προσβασιμότητά τους στην πόλη, να αυξήσαμε το πράσινο, να καθαρίσουμε και να φωτίσουμε τις γειτονιές. Αυτό είναι για εμάς η έννοια του δημόσιου χώρου.
Τι άλλα έργα περιλαμβάνει το τεχνικό πρόγραμμα υποδομών του Δήμου Αθηναίων;
Όταν μόνο για το 2020 και για το 2021 ο προϋπολογισμός του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου Αθηναίων ήταν 315,5 εκατ. ευρώ, δεν θα έφτανε μία συνέντευξη για να παρουσιάσουμε όλα τα έργα. Ωστόσο, ενδεικτικά θα σας αναφέρω μερικά:
- Η ανάπλαση του κάτω μέρους της πλατείας Συντάγματος με βάσει την αρχική μελέτη που ήταν αποτέλεσμα αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.
- Οι διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων της οδού Πανεπιστημίου.
- Η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Ερμού από την πλατεία Μοναστηρακίου έως την οδό Αγίων Ασωμάτων.
- Οι βελτιωτικές παρεμβάσεις στους Λόφους και πάρκα της Αθήνας (Λυκαβηττός, Στρέφη, Φιλοπάππου, αρχαιολογικός χώρος Ακαδημίας Πλάτωνος σε συνεργασία με ΥΠΠΟ, Άλσος Λογγίνου).
- Η δημιουργία πράσινων διαδρομών με την κατασκευή οδών ήπιας κυκλοφορίας και αναπλάσεις πλατειών (Εξάρχεια, Λαμπρινή, Ακαδημία Πλάτωνος). Οι μελέτες των έργων αυτών γίνονται με σχεδιασμό λύσεων βασισμένες στη φύση και χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
- Η ανακατασκευή της οδού Βασιλίσσης Όλγας με βάσει την αρχική μελέτη που ήταν αποτέλεσμα αρχιτεκτονικού διαγωνισμού (Ανάπλαση Α.Ε.).
- Αναπλάσεις πλατειών και πεζοδρόμων (πλατεία Πύρλα, κοινόχρηστος χώρος έναντι σταθμού Θησείου, πεζόδρομος Μπαλάνου, πεζόδρομος Στρατηγού Δαγκλή κ.ά.).
- Ευρύ πρόγραμμα συντηρήσεων ασφαλτοταπήτων και πεζοδρομίων σε όλη την πόλη.
Και φυσικά δεν σταματάμε. Έχουμε μπροστά μας πολλή δουλειά. Παραμένουμε με τα μανίκια σηκωμένα για να ανταποδώσουμε, με πράξεις, την τιμή που μας έκαναν οι δημότες της Αθήνας στις εκλογές του 2019.