Σημαντικό παράγοντα στη διάσωση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και της φυσιογνωμίας του ιστορικού κέντρου διέρχεται από την προοπτική της οικονομικής του αναβίωσης. Αυτό επισημάνθηκε στο πλαίσιο παρουσίασης της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών που υλοποίησε για λογαριασμό του το Τμήμα Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τις εμπορικές χρήσεις του κέντρου της πόλης και το ρόλο που αυτές διαδραματίζουν στον τομέα της επιχειρηματικής, ιστορικής, αρχιτεκτονικής και ευρύτερης οικονομικής φυσιογνωμίας της πόλης.
Ο κύριος Μπάλτας αναφέρθηκε στο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η εμπορική και τουριστική αξιοποίηση των μεγάλων εμπορικών κτιρίων που αποτελούν τοπόσημα όπως έγινε στην περίπτωση του Μινιόν. Τόνισε ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στους άξονες Σταδίου, Αιόλου και Αθηνάς. Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου κατά την παρουσίαση του συνόλου της έρευνας – μέρος της οποίας σας είχε παρουσιάσει πρόσφατα το Build κατ’ αποκλειστικότητα – , ανέφερε ότι η στήριξη του εμπορίου μπορεί να διασώσει τοπόσημα, διατητηρέα κτίρια και ιστορικές γειτονιές, τονίζοντας ότι αυτό είναι το μόνο μοντέλο που διεθνώς έχει αποδειχτεί ότι είναι αποτελεσματικό και βιώσιμο. Σημειώνεται ότι το κέντρο της πόλης διατηρεί τον εμπορικό του χαρακτήρα με μεγάλη ποικιλία καταστημάτων τόσο από άποψη συλλογής προϊόντων όσο και από άποψη φυσιογνωμίας και εμπορικής στρατηγικής. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, μία βόλτα στο ιστορικό κέντρο προσφέρει μεγαλύτερη ποικιλία και περισσότερες επιλογές από ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο (shopping mall), ενώ ταυτόχρονα προσφέρει εμπειρία προς τον επισκέπτη.
Ιδιαίτερη σημασία παρουσιάζουν για την πόλη οι περιοχές που παρουσιάζουν θεματικότητα, όπως είναι για παράδειγμα η Περικλέους και η Κολοκοτρώνη που συγκεντρώνουν έναν σημαντικό αριθμό κοσμηματοπωλείων, ο οποίος ωστόσο τα τελευταία χρόνια βαίνει μειούμενος. Αντίστοιχα η Ερμού παρουσιάζει και αυτή έντονη δραστηριότητα στον τομέα ένδυσης και υπόδησης αποτελώντας μία θεματική αγορά με ποσοστό συμμετοχής 56,8% επί του συνόλου των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται κατά μήκος της. Επίσης χαρακτηριστική περίπτωση είναι η οδός Νικίου με τα προϊόντα ένδυσης – υπόδησης, υφάσματα και λευκά ήδη με συνολικό ποσοστό άνω του 40% επί των συνολικών καταστημάτων που λειτουργούν εκεί. Επίσης στην Αγίου Μόρκου υφίστανται κυρίως καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ καθώς το 57,3% ανήκει σε αυτή την κατηγορία εκ του συνόλου των δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων στον συγκεκριμένο εμπορικό δρόμο.
Τι συμβαίνει σε Σταδίου, Αθηνάς και Αιόλου
Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες οδικές αρτηρίες, Σταδίου, Αθηνάς και Αιόλου, η πρώτη έχει αρκετά μεγάλη κατανομή ως προς τις εμπορικές χρήσεις, ενώ το 1/3 των ισογείων παραμένει κλειστό ή αδιάθετο. Η περιοχή αυτή δημιουργεί πρόβλημα στη ροή της πόλης λόγω του μεγάλου αριθμού ανενεργών καταστημάτων, δεδομένου ότι διακόπτει τη βόλτα του πεζού, καθότι βρίσκεται στον άξονα που συνδέει την Ομόνοια με το Σύνταγμα. Η Αθηνάς παραμένει μία περιοχή με μεγάλη κατανομή και μικρό αριθμό καταστημάτων και η Αιόλου συνεχίζει να δίνει έμφαση σε ένδυση, υπόδηση και αξεσουάρ με ποσοστό συμμετοχής των συγκεκριμένων καταστημάτων που ανέρχεται στο 24,2% από το σύνολο της δραστηριότητας των καταστημάτων της περιοχής.
Οι στοές
Οι στοές από την άλλη διατηρούν τη δική τους δυναμική. Η έρευνα καταγράφει το σύνολο των στοών της περιοχής όπως η Στοά Σοφοκλής όπου το 38,9% των διαθέσιμων εμπορικών χώρων είναι κλειστοι. Η Στοά Αριστείου έχει κλειστά το 33,3% των καταστημάτων και η στοά Σταδίου παρουσιάζει εκ διαμέτρου αντίθετη εικόνα με μόλις το 9,1% των διαθέσιμων εμπορικών χώρων να είναι κλειστοί, ενώ το 50% των συνολικά διαθέσιμων παρουσιάζει δραστηριότητα πώλησης κοσμημάτων, ρολογιών και μπιζού. Όπως αναφέρθηκε από τον κύριο Μπάλτα, το θεματικό εμπόριο απαιτεί κίνητρα για να διασωθεί, ενώ όπως τόνισε ο ίδιος, η διάσωση των θεματικών εμπορικών περιοχών είναι σημαντική από ιστορική, πολιτιστική και κοινωνική πλευρά. Επίσης έκανε λόγο για την ανάγκη διάχυσης οικονομικής ωφέλειας από τη λειτουργία του θεματικού εμπορίου.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build