Επενδυτικό και κατασκευαστικό El Dorado θα καταστεί μέσα στα επόμενα χρόνια η Κρήτη καθώς μεγάλα επενδυτικά projects τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, αναμένεται σταδιακά να αλλάξουν την εικόνα του μεγαλύτερου νησιού της χώρας. Μεταξύ αυτών ως τα εμβληματικότερα προβάλλονται η κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ), όπου θα θυμίσουμε μόλις την περασμένη Κυριακή υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Η κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής όπως ο ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο στο Καστέλι αλλά και τα πρώτα δειλά βήματα μελετών για την ενεργειακή μετάβαση της Κρήτης, αποτελούν κομβικής σημασίας παρεμβάσεις. Η ανάπτυξη της Κρήτης διέρχεται μέσα από τα προαναφερόμενα έργα υποδομών, τα οποία ταυτόχρονα αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη και ιδιωτικών επενδύσεων όπως μεγάλες τουριστικές μονάδες που βρίσκονται στα σκαριά με ορίζοντα υλοποίησής τους μέσα στα επόμενα χρόνια.

Ωστόσο, όπως ανέφεραν στο Build στελέχη που σχετίζονται με τον τομέα των κατασκευών, ζητούμενο στην περίπτωση του ΒΟΑΚ είναι να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή του μεγάλου οδικού άξονα, το συνολικό κόστος του οποίου για όλα τα επιμέρους τμήματα που θα τον απαρτίζουν υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Στην περίπτωση του ΒΟΑΚ, το 58% του μήκους του νέου οδικού άξονα θα κατασκευαστεί με ενσωμάτωση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ενώ το 42% χωροθετείται εκτός και ανεξάρτητα από τον παλιό δρόμο.

Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι θα απαιτηθούν μέτρα αποκατάστασης της κυκλοφορίας στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως όταν κατασκευάστηκε ο υφιστάμενος ΒΟΑΚ, εντάχθηκε στο πρωτεύον δίκτυο εθνικών οδών της Ελλάδας. Από τα Χανιά έως και το Ηράκλειο εφαρμόστηκε δίιχνη τυπική διατομή συνολικού πλάτους οδοστρώματος 12,5 μέτρων. Με την πάροδο των ετών και την αύξηση της κυκλοφορίας, η τυπική αυτή διατομή επιτρέπει σε πολλές περιπτώσεις την λειτουργία της οδού με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας χωρίς διαχωριστικό στηθαίο, με αποτέλεσμα την αυξημένη επικινδυνότητα του οδικού δικτύου. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2022 έχασαν 55 άνθρωποι τη ζωή τους από τροχαία δυστυχήματα στην Κρήτη.

Οι μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις
Επίσης στο πεδίο του τουρισμού υπάρχει πλήθος νέων αναπτύξεων, αρκετές από τις οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων. Μεταξύ αυτών είναι το Costa Nopia στον κόλπο της Κισσάμου, όπου προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα «τουριστικό χωριό» 8.000 κρεβατιών που υλοποιείται από τον κυπριακών συμφερόντων όμιλο Leptos. Ανάμεσα στις επενδυτικές κινήσεις ιδιωτών επενδυτών είναι και η μεγάλη τουριστική επένδυση Cape Tholos του Metaxa Hospitality Group, συνολικού ύψους 126 εκατομμυρίων ευρώ στο Καβούσι Λασιθίου. Σημαντική επένδυση αποτελεί και το Elounda Hills της Mirum στην περιοχή της Ελούντας. το εκτιμώμενο κόστος της συνολικής επένδυσης για το Elounda Hills (μαζί με τις επανεπενδύσεις) ανέρχεται σε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ, και βασίζεται σε ίδια κεφάλαια της Mirum, τραπεζικό δανεισμό και προπωλήσεις κατοικιών. Το έργο θα καταλάβει συνολική έκταση περίπου 56 εκταρίων, με την ολοκλήρωσή του να τοποθετείται το 2027, ενώ ως το καλοκαίρι του 2026 θα έχει ολοκληρωθεί ένα σημαντικό μέρος.

Η επένδυση Τσατσαρωνάκη στα Φαλάσαρνα
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατασκευή μίας νέας ξενοδοχειακής μονάδας από την εταιρεία Αειφόρες Τουριστικές Επιχειρήσεις Φαλάσαρνα Α.Ε. από την οικογένεια Τσατσαρωνάκη, η οποία διατηρεί την αρτοβιομηχανία «Το Μάννα – Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ». Το συγκεκριμένο ξενοδοχείο θα κοστίσει περί τα 70 εκατομμύρια ευρώ και βρίσκεται εντός προστατευόμενης περιοχής. Ειδική σημασία θα έχουν τα επόμενα χρόνια και τα ενεργειακά έργα που αφορούν στην εξόρυξη φυσικού αερίου νότια και δυτικά της Κρήτης. Απώτερος στόχος είναι να καλυφθεί το σύνολο των ενεργειακών αναγκών του νησιού τα επόμενα χρόνια. Αυτή την περίοδο σχεδιάζεται η ενεργειακή μετάβαση της Κρήτης σε ένα νέο καθεστώς, το οποίο εντός των επόμενων τριών δεκαετιών θα αλλάξει δραστικά τη δομή της Κρήτης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build