Ο μηχανισμός της ασφάλισης συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, καθώς πολλοί κίνδυνοι ασφαλίζονται. Η συμβολή της ασφάλισης είναι σημαντική σχετικά με την κάλυψη απρόοπτων γεγονότων, όπως είναι οι φυσικές καταστροφές.
Είναι πάντα στενά συνδεδεμένη με τη διαμόρφωση της κρατικής πολιτικής και αποτελεί από τις σοβαρότερες εργασίες των ειδικών που αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό των νομοθετημάτων προκειμένου να μην κινδυνεύουν οι ασφαλισμένοι, να υπάρχει κατά την ασφάλιση πλήρης διαφάνεια και ο τρόπος ασφάλισης να ορίζεται στις βασικές αρχές της ιδιωτικής ασφάλισης.
Το περιοδικό Construction με αφορμή το νέο νομοσχέδιο για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, ανοίγει έναν νέο διάλογο βασισμένο στο άρθρο 19 του νομοσχεδίου για την «Ασφάλιση κινδύνου από την κλιματική αλλαγή». Θεσμικοί φορείς καταθέτουν τις απόψεις τους με στόχο την εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας.
Ι. Χατζηθεοδοσίου: Ο εθνικός κλιματικός νόμος να είναι για όλους
Ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος που πρόκειται να καταρτιστεί, μετά από την τρέχουσα διαβούλευσή του, θα αποτελέσει ένα ακόμα εθνικό νόμο ο οποίος θα πρέπει να έχει ουσιαστικό αντίκρισμα στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Η σημασία του, ιδιαιτέρως στην χρονική περίοδο όπου συντάσσεται, είναι καθοριστική για τη χώρα η οποία βρίσκεται οικονομικά και κοινωνικά σε κομβικό σημείο στην αυγή -κατά τα στοιχεία- μιας νέας αναπτυξιακής εποχής όπου όλες οι παραγωγικές δυνάμεις θα συντελέσουν στην πρόοδο και την ευημερία αριθμών και κοινωνίας, τονίζει ο κ. Ιωάννης Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρος Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Πρόεδρος της Mega Brokers.
Στο πλαίσιο αυτό ο κάθε νόμος που υπό τις παρούσες, διακριτά διαφοροποιημένες από το παρελθόν συνθήκες καταρτίζεται οφείλει να έχει προσμετρήσει προσεκτικά όλες τις αντικειμενικές παραμέτρους και να ενσωματώνει την διεθνή εμπειρία και τις «καλές πρακτικές». Και φυσικά πρωτίστως να είναι προϊόν συλλογικότητας και να έχει στηριχθεί στις εισηγήσεις των φορέων εκπροσώπησης παραγωγικών, επιχειρηματικών και κοινωνικών ομάδων.
Με τις θεσμικές ιδιότητες και έχοντας καταγράψει τις εισηγήσεις των κλάδων που εκπροσωπούνται στα Επιμελητήρια έχω εκθέσει στους αρμοδίους υπουργούς και παράγοντες της κυβέρνησης την ουσιώδη σύγχρονη ανάγκη της υποχρεωτικότητας ασφάλισης των κτιρίων, διατυπώνει.
Εξηγεί ότι η παγκόσμια πρακτική και η εντεινόμενη απειλή ακραίων καιρικών φαινομένων ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής επιτάσσουν αυτήν τη μέριμνα συμπληρώνοντας ότι δεν μπορεί να πολιτεία να επιδιώκει τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη ακολουθώντας την υφιστάμενη τακτική της παροχής οριζόντιων αποζημιώσεων με ενιαία κριτήρια, διαφοροποιήσεις στην αντιμετώπιση του ίδιου θέματος και με αυτόνομη λογική, κάτι που διαπιστώθηκε και στον υπό διαβούλευση κλιματικό νόμο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω επεσήμανε ο κ. Χατζηθεοδοσίου κατά τη συνάντηση του με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κώστα Σκρέκα.
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου θεωρεί ότι κάθε παραμετροποίηση και διαχωρισμός κατοικιών -όπως σε πρώτη φάση εισάχθηκε στο σχέδιο νόμου-, οι οποίες θα υπάγονται σε υποχρεωτική ασφάλιση, και οι διάφορες προσεγγίσεις διαχωρισμού και όπως αυτή της διαβάθμισης της τρωτότητας, δημιουργούν σύγχυση και δεν επιφέρουν αυτό που επιδιώκεται. Καταλήγει τονίζοντας ότι η υποχρεωτική ασφάλιση κτιρίων, η προστασία των πολιτών, μέσα από ουσιαστικές αποφάσεις θα αποτελέσει μια «κοινωνική παροχή» εάν γίνει σωστά και με κριτήρια ίσης αντιμετώπισης όλων προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας των πολιτών.
Α. Σαββάκης: Οι πολίτες θα συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Σε θετική κατεύθυνση βρίσκεται, σύμφωνα με τον κ. Αθανάσιο Σαββάκη, Πρόεδρο Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), η υποχρεωτική ασφάλιση των νέων κτιρίων σε περιοχές τρωτότητας προκειμένου να ηλεκτροδοτηθούν από το 2025.
Όπως αναφέρει, πέραν των προφανών λόγων προστασίας της ακίνητης περιουσίας, το μέτρο θα εισφέρει θετικά στην καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης των Ελλήνων πολιτών. Η συγκεκριμένη απόφαση εισφέρει θετικά προς αυτή την κατεύθυνση, σημειώνει.
Επιπλέον, συμπληρώνει, θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη υποχρεωτικότητα θα κινητοποιήσει και τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες των παλαιών ακινήτων στις περιοχές τρωτότητας να ασφαλίσουν κι εκείνοι τα δικά τους ακίνητα, με θετικό αποτέλεσμα τόσο για τους ίδιους όσο και για την ασφαλιστική αγορά. Σε κάθε περίπτωση, καταλήγει ο κ. Σαββάκης, η συγκεκριμένη διάταξη νόμου θα συμβάλει και στη γενικότερη συνειδητοποίηση από τους πολίτες των κινδύνων που εγκυμονεί η κλιματική αλλαγή, πληροφόρηση που είναι απαραίτητη για την κοινωνία τα επόμενα χρόνια.
Ε. Βλαχογιάννης: Να ληφθούν υπόψη οι αρετές μιας ανταγωνιστικής αγοράς
Είναι γνωστό ότι η χώρα μας πλήττεται συχνά από έντονη σεισμική δραστηριότητα, που προσβάλλει περιοχές με σημαντική οικιστική και οικονομική ανάπτυξη. Η αποκατάσταση των υλικών ζημιών ή ακόμη και η ανασυγκρότηση ολόκληρων περιοχών απαιτεί σημαντικότατους πόρους που δεν μπορούν να εξευρεθούν πάντα άμεσα από δημόσια και ιδιωτική αποταμίευση ή δανεισμό, υπογραμμίζει ο κ. Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, Α’ Αντιπροέδρος ΕΒΕΘ.
Πέραν αυτού αναδεικνύονται και πιο σύγχρονες απειλές, που προκύπτουν από τον συνδυασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και γενικότερα των περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων που προκαλεί η παγκόσμια δημογραφική έκρηξη με τη χωρική συγκέντρωση ορισμένων μορφών οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Στο πρόσφατο περιβάλλον, διευκρινίζει, έχουμε ως χώρα διαπιστώσει τις τραγικές συνέπειες των περιβαλλοντικών καταστροφών και τις επακολουθούσες οικονομικές προκλήσεις.
Συνεπώς, το επικείμενο σχέδιο νόμου ορθά προσδιορίζει την ασφάλιση και τον σχηματισμό ανάλογων αποθεματικών ως εργαλείο για την ανασυγκρότηση των περιοχών που έχουν πληγεί. Ορθά επιλέγεται η υποχρεωτικότητα ασφάλισης των κτιρίων και η σύνδεση με την ηλεκτροδότηση. Είναι όμως απαραίτητο, υπογραμμίζει, κατά τον σχεδιασμό του να ληφθούν επαρκώς υπόψη οι αρετές μιας ανταγωνιστικής αγοράς κατά την παροχή των ασφαλιστηρίων συμβολαίων σε συνδυασμό με τη συγκρότηση αντασφαλιστικού μηχανισμού με δημόσια στήριξη.
Δ. Λύχρου: Το νομοσχέδιο αντιτίθεται των αρχών της ασφάλισης
Στο προκείμενο Σχέδιο Νόμου και συγκεκριμένα στο άρθρο 19 που αναφέρεται στη θέσπιση υποχρεωτικής ασφάλισης από το έτος 2025 σε νεόδμητες οικοδομές που βρίσκονται σε περιοχές ιδιαίτερης τρωτότητας, ο ασφαλιστικός κλάδος θα μπορούσε πράγματι να αποτελέσει μέρος της λύσης. Βρίσκεται, ωστόσο αντιμέτωπος με μία ρύθμιση που ανατρέπει βασικές αρχές της ασφάλισης, καταγγέλλει η κ. Δήμητρα Λύχρου, Πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος, προσθέτοντας ότι με τη ρύθμιση που προωθείται παραβιάζεται κατάφωρα η βασική φιλοσοφία της ασφαλιστικής επιστήμης, που ορίζει ότι ο ασφαλιστέος κίνδυνος πρέπει να είναι αβέβαιος, μελλοντικός και τυχαία συμβεβηκός. Εν προκειμένω, έχουμε μια βεβαία επέλευση κινδύνου, εφόσον επιλέγεται να ασφαλιστούν ακίνητα σε περιοχές υψηλού κινδύνου και μόνον. Επισημαίνει, δε, ότι βασικός κανόνας της ασφάλισης είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη βάση και διασπορά του κινδύνου προκειμένου να επιτευχθεί το λεγόμενο επαρκές ασφάλιστρο.
Η ΕΕΑΕ ζητά τη συνολική ρύθμιση του πλαισίου αντιμετώπισης και ανάληψης κινδύνων στις περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Τη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των συνεπειών που υφίστανται οι πολίτες και τη θέσπιση κινήτρων για την ασφαλιστική κάλυψη κινδύνων όπως αυτών που επιχειρεί να καλύψει το υπό Διαβούλευση Σχέδιο. Την απόσυρση της διάταξης αυτής και τη συνεργασία εξ αρχής Πολιτείας και Ασφαλιστικής Αγοράς για την εξεύρεση της βέλτιστης λύσης.
Άλλως, συμπληρώνει, και εφόσον προκριθεί η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης θα πρέπει η διάταξη να συμπεριλάβει όλα τα ακίνητα που έχουν κατασκευαστεί την τελευταία 25ετία και να ορισθεί ετήσιος έλεγχος διατήρησης της ασφάλισης. Περαιτέρω θα πρέπει να θεσπισθεί υποχρέωση γνωστοποίησης από πλευράς Ασφαλιστικών Εταιρειών στον αρμόδιο φορέα, εάν υπάρξει διακοπή ασφάλισης ή μη ανανέωση της ασφάλισης, ώστε να επιβάλλονται στον υπόχρεο οι κυρώσεις που θα προβλεφθούν.
Με την ευκαιρία της κατάθεσης του Σχεδίου Νόμου πιστεύει η ΕΕΑΕ ότι η πλέον ώριμη λύση είναι η υποχρεωτική ασφάλιση όλων των ακινήτων στην ελληνική επικράτεια και έναντι όλων των καταστροφικών κινδύνων, συμπεριλαμβανομένου του σεισμού.
Θ. Γουργούλη: Θα πυροδοτηθούν μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα
Μόλις 1 στα 10 σπίτια είναι ασφαλισμένο! 9 στα 10 είναι ανασφάλιστα από φυσικές καταστροφές και η αποκατάσταση των ζημιών που προκαλούνται εξαιτίας των καταστροφών βαρύνει κατά κύριο λόγο τους ιδιοκτήτες, αλλά και τον κρατικό προϋπολογισμό με τις επιδοματικές καλύψεις που δίνει. Το ποσοστό των ασφαλισμένων κατοικιών, μάλιστα, δεν ξεπερνά το 15% και οφείλεται κυρίως στην υποχρεωτικότητα της ασφάλισης κατά του σεισμού που ισχύει για όσες κατοικίες έχουν κατασκευαστεί ή έχουν αποκτηθεί μέσω τραπεζικού δανεισμού. Επίσης, δεν ξεπερνά το 20% το ποσοστό των επιχειρήσεων που είναι ασφαλισμένες, παραθέτει η κ. Θεοδώρα Γουργούλη, Ασφαλιστικός & Επενδυτικός Σύμβουλος, Financial Planner MDRT, Πρόεδρος ΠΣΑΣ.
Είναι σημαντικό, τονίζει, το Κράτος να ακούσει τις θέσεις που έθεσε η Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος (ΕΑΔΕ) με υπόμνημα προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Σκρέκα.
Επισημαίνει ότι η υποχρεωτικότητα ασφάλισης μόνο των νέων κτιρίων από το 2025 έναντι φυσικών καταστροφών ως προϋπόθεση για την ηλεκτροδότησή τους, κτιρίων που έχουν επιλεγεί ότι ανήκουν σε επικίνδυνες και ασταθείς περιοχές είναι βέβαιο ότι θα επιφέρουν προβλήματα κατά την ανάληψη της ασφάλισης. Στο πλαίσιο αυτό τονίζει ότι τα υπάρχοντα παλαιότερα κτίσματα, που είναι και η πλειοψηφία, χρήζουν μεγαλύτερης ανάγκης ασφάλισης, διότι αυτά θα επιφέρουν υψηλό κόστος ζημιών σε περίπτωση επέλευσης κινδύνων. Βάσει αυτών, το ασφάλιστρο θα έχει κατακόρυφη αύξηση, αφού η επιλογή ασφάλισης επισφαλών ακινήτων θα πυροδοτήσει αυξήσεις στα ασφάλιστρα των υπολοίπων κτιρίων ανά την Ελλάδα κ.α.
Η ενδεδειγμένη απόφαση, διευκρινίζει, είναι να γίνει υποχρεωτική η ασφάλιση έναντι των καταστροφικών κινδύνων όλων των ακινήτων στην Ελλάδα με απόφαση που θα μπορούσε να οδηγήσει την ελληνική κοινωνία και οικονομία στην «επόμενη μέρα».
Η κ. Γουργούλη προκρίνει την παροχή φορολογικών κινήτρων τα οποία α) θα κινητοποιήσουν τους πολίτες, β) θα φέρουν άμεσο όφελος στο κράτος από τον φόρο ασφαλίστρων (15%), γ) θα αυξήσουν την κερδοφορία των ασφαλιστικών εταιρειών (η οποία συνεπάγεται αυξημένους φόρους για το κράτος) και δ) θα διασφαλίσουν την αξιοπρέπεια των πολιτών και την ελάφρυνση των κρατικών προϋπολογισμών.
Κ. Τζάρος: Η ασφάλιση κτιρίων, εγγύηση για τους επενδυτές
Σαφές πλεονέκτημα για τον κ. Κωνσταντίνο Τζάρο, Πρόεδρο Ομοσπονδίας Μεσιτών Aστικών Συμβάσεων Ελλάδος (ΟΜΑΣΕ), αποτελεί το γεγονός της αναβάθμισης του συνολικού οικονομικού συστήματος για την αποκατάσταση ζημιών στις περιοχές μεγάλης τρωτότητας. Θεωρεί ότι το νομοσχέδιο εκφράζει τη μετάβαση σε ένα πιο ορθό οικονομικό μοντέλο το οποίο δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον κρατικό μηχανισμό στην αποκατάσταση ζημιών. Ταυτόχρονα, αποτελεί μία εγγύηση για τους επενδυτές εξωτερικού για τα περιουσιακά στοιχεία που θα αποκτήσουν και εν γένει τις επενδύσεις τους ώστε να θεωρηθεί η χώρα μας ως ένας ασφαλής επενδυτικός προορισμός.
Σαφές, ωστόσο, μειονέκτημα αποτελεί η αύξηση του κόστους, το οποίο άλλωστε είναι εξαιρετικά επιβαρυμένο τα τελευταία χρόνια. Επίσης, το σχέδιο, υπογραμμίζει, μακροχρόνια θα συμβάλει στη συνολική ανάπτυξη που θα προκάλεσε μεγαλύτερες και περισσότερες επενδύσεις.
Τέλος, εκτιμά πως οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση με στοιχεία εκσυγχρονισμού είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Προσθέτει ότι ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί για τα υπόλοιπα απαρχαιωμένα στοιχεία του νομικού και φορολογικού πλαισίου. Μεμονωμένες κινήσεις προκαλούν δυσλειτουργίες και εντάσεις. Ένα συνολικό πακέτο για την αναβάθμιση του πλαισίου στον χώρο του real estate θα έφερνε τα προσδοκώμενα θετικά αποτελέσματα.