Οι αστάθμητοι παράγοντες, οι δυσκολίες και οι λύσεις που έδωσαν οι μηχανικοί της κατασκευαστικής εταιρείας Avax στο νέο συγκοινωνιακό έργο υποδομής.

Στις 10 Οκτωβρίου παραδόθηκε από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM ένα συγκοινωνιακό έργο που δίνει ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά. Φυσικά, ο λόγος για την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό, με τους τρεις νέους σταθμούς «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο».

Σύμφωνα με τους υπεύθυνους για τη λειτουργία των παραπάνω σταθμών, προβλέπεται ημερήσια αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του Μετρό κατά 132.000 πολίτες ημερησίως, μειώνοντας τόσο την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως όσο και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους ημερησίως. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι μέχρι το αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε περίπου μία (1) ώρα.

Αναμφίβολα, η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό αλλάζει άρδην τον τρόπο αστικής κινητικότητας στην πόλη, με την πόλη του Πειραιά να αναβαθμίζεται συγκοινωνιακά, αφού μόνο στον σταθμό «Πειραιάς» προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα συγκοινωνιακό κέντρο κομβικής σημασίας, το οποίο συνενώνει λειτουργικά τις Γραμμές 1 και 3 του Μετρό, το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, διευκολύνοντας τη διαδικασία των μετεπιβιβάσεων μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.

Ένα μωσαϊκό προκλήσεων
Προτού φτάσουμε όμως στο τελικό αποτέλεσμα, που θα χαίρονται χιλιάδες πολίτες και επισκέπτες του Πειραιά, και της πρωτεύουσας γενικότερα, έπρεπε να αντιμετωπιστεί μια πληθώρα τεχνικών προκλήσεων.

Το μήκος της επέκτασης της Γραμμής 3 είναι περίπου 7,2 χλμ.- με τους συνολικά έξι νέους σταθμούς («Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς» «Δημοτικό θέατρο»)- να έχουν κατασκευαστεί σε κεντρικά σημεία των περιοχών που διασχίζει το νέο τμήμα της Γραμμής.

Σε όλο το μήκος, λοιπόν, αυτών των χιλιομέτρων χρειάστηκε να αντιμετωπισθούν μία σειρά διαφορετικών προκλήσεων, η επιτυχής αντιμετώπιση των οποίων εξασφάλισε την τεχνική αρτιότητα των έργων επιβεβαιώνοντας την ικανότητα των μηχανικών της ΑΒΑΞ που συμμετείχαν στο έργο να εισάγουν σημαντικές καινοτομίες, προσθέτοντας και αυτές στο πλούσιο ιστορικό του Ομίλου.

Ο σταθμός «Πειραιάς»

Ο υποθαλάσσιος σταθμός του «Πειραιά»
Αξίζει να σημειωθεί πως ο σταθμός «Πειραιάς», που βρίσκεται επί της Ακτής Καλλιμασιώτη δίπλα ακριβώς στο λιμάνι, είναι ο πρώτος υποθαλάσσιος σταθμός στη χώρα μας. Αποτελεί ένα κατασκευαστικό επίτευγμα, η ολοκλήρωση του οποίου αφήνει σημαντική παρακαταθήκη όχι μόνο για την εταιρεία αλλά και για τους Έλληνες μηχανικούς εν γένει. Αν και βρίσκεται στη στεριά, κατασκευάστηκε κυριολεκτικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και για τον λόγο αυτόν έπρεπε ταυτόχρονα να αποτραπεί η εισροή των υπόγειων υδάτων στο σκάμμα, αλλά και να αντιμετωπιστεί η άνωση που ασκούσαν στον πυθμένα του.

Παράλληλα, έπειτα από πέντε χρόνια συστηματικής μελέτης επιλύθηκαν τα προβλήματα τόσο της γειτνίασης του εργοταξίου του συγκεκριμένου σταθμού με το διατηρητέο κτίριο του ΗΣΑΠ, που κατασκευάστηκε τη διετία 1928-1929 και χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες επιβάτες, όσο και αυτά της διέλευσης μέσα από το έργο του κεντρικού αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.
Επιπλέον, χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως ο σταθμός «μετακινήθηκε» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του, λόγω του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω από την οδό Κόνωνος. Ο σταθμός «Πειραιάς» πλέον βρίσκεται σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) και θα συντελέσει στο να γίνει το σημείο αυτό ο μεγαλύτερος συγκοινωνιακός σταθμός της Αττικής, αποτελούμενος από 2 σταθμούς μετρό και εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε προαστιακό, λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ.

Ο σταθμός «Δημοτικό Θέατρο»

Αρχαιολογικά ευρήματα στο «Δημοτικό Θέατρο»
Ο σταθμός «Δημοτικό Θέατρο» αποτελεί τον νέο τερματικό σταθμό της Γραμμής 3, ο οποίος βρίσκεται απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης και αναμένεται να συνδέεται με το τραμ και έναν σημαντικό αριθμό γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ. Παράλληλα με τις εργασίες για τον συγκεκριμένο σταθμό, λάμβαναν χώρα και αρχαιολογικές έρευνες εντός παλαιών πηγαδιών, σηράγγων και δεξαμενών, που έφεραν σταδιακά στο φως τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος. Τα πολύ σημαντικά αυτά αρχαιολογικά ευρήματα έχουν βρει τη θέση τους στη μόνιμη θεματική έκθεση που βρίσκεται πλέον εντός του σταθμού, δημιουργώντας μια ακόμα εστία πολιτισμού για την πόλη.
Είναι επίσης άξιο αναφοράς ότι η ιστορική πλατεία του Δημοτικού θεάτρου, και ειδικά τα μαρμάρινα στοιχεία της αποκολλήθηκαν, αποθηκεύτηκαν και επανατοποθετήθηκαν απόλυτα εναρμονισμένα με νέα υλικά ώστε η πλατεία να πάρει τη σημερινή της μορφή.

Ο σταθμός «Μανιάτικα»

Βραχώδες υπέδαφος στα «Μανιάτικα»
Τα Μανιάτικα, με τη σειρά τους, άλλη μία ιστορική γειτονιά του Πειραιά, βόρεια του λιμανιού, αποκτούν έναν σταθμό που αναβαθμίζει αυτή την πλευρά της πόλης και συμβάλλει στη διευκόλυνση των μετακινήσεων μιας ιδιαίτερα πολυπληθούς περιοχής. Με το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας να κοσμεί τον περιβάλλοντα εξωτερικό χώρο, ο συγκεκριμένος σταθμός του Μετρό, που βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη συνοικία και σε απόσταση αναπνοής από το Κερατσίνι, δεν θυμίζει σε τίποτα το απαιτητικό εργοτάξιο των προηγούμενων ετών, στο οποίο το βραχώδες υπέδαφος χρειάστηκε πολύ προσεκτική διαχείριση ως προς τη διάνοιξη του ορύγματος.

Είναι, μάλιστα, ένας από τους δύο σταθμούς Μετρό, μαζί με αυτόν της Κατεχάκη, που έχει μία είσοδο/έξοδο για το κοινό.Το σημαντικότερο όλων, όμως, είναι πως με την επέκταση αυτή από το κέντρο του Πειραιά εκτιμάται πως θα διέρχονται λιγότερα οχήματα, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο «ανάσες» στο σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Έτσι, στοίχημα της νέας αυτής επέκτασης είναι να λειτουργήσει καταλυτικά, ώστε ο πολίτης να επιλέγει το Μετρό για τη μετακίνησή του από και προς το επίνειο της πρωτεύουσας.

Αστάθμητοι Παράγοντες
Σημαντικό ρόλο στην πορεία των εργασιών αλλά και στο τελικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής τους έπαιξε και η πορεία της πανδημίας του κορονοϊού.

Εμπόδια που αρχικά φάνηκαν απροσπέλαστα, όπως η αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής, η δυσκολία εξασφάλισης πρώτων υλών, καθώς και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, αν και επέκτειναν το χρονικό πλαίσιο των εργασιών, εν τέλει κάμφθηκαν με επιτυχία, συντονισμό, εναρμόνιση με τους κατά καιρούς κανονισμούς που έθετε η κυβέρνηση και φυσικά τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων.

Σε ένα διάστημα περίπου 2 χρόνων, οι εργασίες από το στάδιο των θεμελίων ολοκληρώθηκαν με συνέπεια, ξεπερνώντας τις όποιες προκλήσεις επηρέασαν την εύρυθμη πορεία των εργασιών, με τον Όμιλο να επιτυγχάνει τη διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας και το απαιτούμενο επίπεδο λειτουργίας των έργων.

Η μακροχρόνια τεχνογνωσία της ΑΒΑΞ εξασφάλισε την ομαλή ολοκλήρωσή του παρά τις όποιες αντιξοότητες. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δήλωση του Πρωθυπουργού της χώρας κατά την τελετή εγκαινίων, ο οποίος αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία δήλωσε πως «κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».

Σκυτάλη παίρνει η Γραμμή 4 του Μετρό
Με πυλώνες την ανθεκτικότητα, την ανάπτυξη, τη συνέπεια και σημείο αναφοράς την κατασκευή εμβληματικών έργων, ο Όμιλος ΑΒΑΞ ολοκλήρωσε ακόμα ένα σημαντικό project, εξυπηρετώντας τη συγκοινωνιακή καθημερινότητα της πρωτεύουσας και των περιχώρων.

Παράλληλα, ο Όμιλος συνεχίζει να διατηρεί θέση πρωτοπόρου στα έργα σταθερής τροχιάς, αφού κατασκευάζει τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Έχοντας πάντα σκοπό τον συνδυασμό εμπρόθεσμης και ποιοτικής εκτέλεσης των εργασιών με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών, ο Όμιλος ΆΒΑΞ εργάζεται με την ίδια πετυχημένη ομάδα με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση και αυτού του έργου, του μεγαλύτερου αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας.