Η πρώτη Πρότυπη Πρόταση, που αποτελεί ένα νέο μοντέλο υλοποίησης έργων υποδομής για την ελληνική κατασκευαστική αγορά, είναι γεγονός. Συγκεκριμένα, οι κατασκευαστικοί όμιλοι Άκτωρ και Άβαξ, ως κοινοπρακτικό σχήμα, έχουν ήδη προσεγγίσει το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη διεκδίκηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα, μέσω των Πρότυπων Προτάσεων. Πηγές της αγοράς με άριστη γνώση του ζητήματος επιβεβαίωσαν στο Build πως αυτή είναι η πρώτη χρήση του εργαλείου των Πρότυπων Προτάσεων για ένα από τα οδικά έργα που θα αλλάξουν την Αττική, καθώς το επόμενο διάστημα αναμένεται να υποβληθούν επιπλέον Πρότυπες Προτάσεις από το σύνολο των εκπροσώπων του κλάδου, που αυτήν τη στιγμή επεξεργάζονται σχέδια και προετοιμάζουν τις μελέτες για έργα βάσει αυτού του μοντέλου.

Υπενθυμίζεται πως οι δύο επεκτάσεις της Αττικής Οδού περιλαμβάνουν αφενός τη συνέχιση του κλάδου προς Ραφήνα (μέχρι λίγο πριν από το λιμάνι), ώστε να παρακάμπτεται η λεωφόρος Μαραθώνος και τα φανάρια των τοπικών οδών και, αφετέρου, την επέκταση προς το Λαύριο, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού από Μαρκόπουλο προς το λιμάνι. Σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει προ εξαμήνου ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, οι δύο αυτές επεκτάσεις θα περιλαμβάνουν και τη γραμμή του προαστιακού, ώστε τα δύο βασικά λιμάνια να αποκτήσουν σύνδεση με μέσα σταθερής τροχιάς.

Τι κομίζουν οι Πρότυπες Προτάσεις
Το νέο μοντέλο υλοποίησης έργων υποδομής, που έχει ήδη ψηφιστεί, έχει ως στόχο την επιτάχυνση υλοποίησης των έργων με την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και της ευελιξίας του ιδιωτικού τομέα, πάντοτε υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών. «Η νέα αυτή πρωτοβουλία αφορά έργα άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ και δημιουργεί ένα εναλλακτικό, καινοτόμο πλαίσιο υποβολής, αξιολόγησης και έγκρισης πρότυπων προτάσεων του ιδιωτικού τομέα», είχε τονίσει παλιότερα σε άρθρο του στο περιοδικό Construction ο Υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, συμπληρώνοντας πως με το νέο σύστημα υποβάλλεται στην Επιτροπή Αξιολόγησης, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο πλήρης φάκελος με τα υποστηρικτικά στοιχεία και έγγραφα.

Στη συνέχεια, εντός 90 ημερών από την ημερομηνία αποστολής της πρότασης ολοκληρώνεται η αξιολόγηση. Επόμενο βήμα είναι η Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, η οποία -αφού λάβει υπόψη την πρόταση του υπουργού και την εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης Πρότυπων Προτάσεων- προχωρά στην έγκριση ή μη της εκάστοτε πρότασης. Στην περίπτωση που ο ιδιώτης ο οποίος πρότεινε το έργο κερδίσει τον διαγωνισμό, τότε αναλαμβάνει να το υλοποιήσει με βάση τις μελέτες που εκπόνησε. Στην περίπτωση που το έργο ανατεθεί, μέσω του διαγωνισμού, σε άλλη εταιρεία, τότε η τελευταία πρέπει να καταβάλει σε αυτόν που προετοίμασε τις μελέτες το κόστος για αυτές.

Γ. Συριανός: Άμεσες λύσεις σε υπαρκτά προβλήματα
Τη δυναμική που μπορούν να προσφέρουν οι Πρότυπες Προτάσεις έχει αναδείξει κατά καιρούς ένας από τους θερμότερους υποστηρικτές του εν λόγω μοντέλου, ο κ. Γιώργος Συριανός, Πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) και Διευθύνων Σύμβουλος της Άκτωρ Παραχωρήσεις. Με άρθρο του στην Ειδική Έκδοση του Construction «Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν την Ελλάδα» (φιλοξενείται στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 24 Σεπτεμβρίου) σημειώνει μεταξύ άλλων:
«Η προώθηση της εκτέλεσης των έργων Πρότυπων Προτάσεων, τα οποία ευρίσκονται εκτός του άμεσου κρατικού σχεδιασμού, συγχρόνως όμως είναι συναρτημένα και συμβατά με το ευρύτερο πλαίσιο, ειδικότερα μάλιστα παραχωρήσεων ή έργων με συνδυαστικό σύστημα ανταποδοτικής αμοιβής και πληρωμών διαθεσιμότητας, στα οποία επιτυγχάνεται με την άμεση και ενεργή εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα η κατάλληλη προετοιμασία και ο ικανοποιητικός βαθμός ωρίμανσης, οδηγεί τελικά στην αποτελεσματική ενεργοποίηση για ταχεία ανάπτυξη μετά τις κρίσεις. Στην πραγματικότητα, ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων αποτελεί βασική μεταρρύθμιση στη σύλληψη, σχεδιασμό και παραγωγή των έργων, σε εποχή που απαιτεί με δραματικό τρόπο άμεσες παρεμβάσεις για περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς, αναπτυξιακούς λόγους».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build