Τα πλεονεκτήματα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των έργων ΣΔΙΤ βρέθηκαν στο επίκεντρο εκτενούς συζήτησης σε πάνελ του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, με τη συμμετοχή και του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Νίκου Ταχιάου. Ο κ. Ταχιάος άνοιξε τη συζήτηση, τονίζοντας πως είναι υπέρ του ιδιωτικού τομέα και επαναλαμβάνοντας πως το εργαλείο των ΣΔΙΤ είναι πεπερασμένο, εφόσον όταν αφορά αποκλειστικά σε πληρωμές διαθεσιμότητας, κυρίως ανάγεται σε έμμεσο δανεισμό του Δημοσίου. «Μπορεί ο ιδιωτικός τομέας να πιέζει, να θέλει να προχωρήσουμε σε μία επεκτατική πολιτική και στα ΣΔΙΤ, αλλά εμείς ξέρουμε μέχρι πού μπορούμε να απλώσουμε το πάπλωμά μας. Έχουμε κάνει προβολή στον χρόνο όλων των πληρωμών διαθεσιμότητας που είναι μπροστά μας και ξέρουμε πολύ καλά πού μπορούμε να φτάσουμε.

Αυτό το εργαλείο πάντα είναι πεπερασμένο.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να γίνονται έργα με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, σημαίνει όμως ότι πάντοτε πρέπει να βλέπεις πόσα έχεις να πληρώσεις», ξεκαθάρισε, ενώ υπενθύμισε πως το Υπουργείο έχει να αντιμετωπίσει και το ζήτημα της γήρανσης των υποδομών, που επίσης απαιτεί κρατικό χρήμα. Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε ακόμα στην πιθανότητα εν μέρει χρηματοδότησης έργων παραχώρησης, όπως είναι οι αυτοκινητόδρομοι, όχι από το Δημόσιο ή από τους παραχωρησιούχους, αλλά από τους ίδιους τους χρήστες τους μέσω διοδίων, διαμηνύοντας: «Προφανώς υπάρχουν υποδομές των οποίων τις υποδομές θα τις πληρώσει και ο χρήστης, δεν γίνεται διαφορετικά».

«Να ενισχύσουμε τα ανταποδοτικά ΣΔΙΤ»
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Σαμαράς, διευθύνων σύμβουλος της Σαμαράς και Συνεργάτες, τόνισε πως τα έργα ΣΔΙΤ έχουν πολλά πλεονεκτήματα, ενώ όταν το επιχειρηματικό ρίσκο στα έργα αυτά είναι σωστά επιμερισμένο ανάμεσα σε κράτος και ιδιώτη, η δημόσια δαπάνη δεν προσμετράται στο δημόσιο έλλειμμα ή στο δημόσιο χρέος. Κατά τον ίδιο, «θα πρέπει να ενισχύσουμε τα ανταποδοτικά ΣΔΙΤ, που δεν επιβαρύνουν το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, και να παράγουμε δημόσιες υποδομές μέσω αυτών», ενώ για τα κοινωνικά ΣΔΙΤ «πρέπει να είμαστε πιο φειδωλοί» και να γίνεται προσεκτική επιλογή των πιο αναγκαίων έργων.

«Έχει ανέβει ο πήχης των απαιτήσεων»
Εκπροσωπώντας τη ΓΕΚ Τέρνα, ο Μάνος Μουστάκας, γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του ομίλου, αναφέρθηκε στα θετικά στοιχεία των έργων ΣΔΙΤ που συχνά αγνοούμε, όπως είναι ότι αποτελούν τη μοναδική λύση για να αξιοποιηθούν ιδιωτικά κεφάλαια σε ένα έργο όταν δεν υπάρχουν χρήματα εμπροσθοβαρώς από την πλευρά του κράτους, αλλά και το ότι, χάρη στα έργα ΣΔΙΤ, έχει πλέον ανέβει ο πήχης των απαιτήσεων από την πλευρά των πολιτών και έχει ξεκινήσει ένας «ενάρετος κύκλος» που έχει αναβαθμίσει και τις απαιτήσεις των υπηρεσιών του Δημοσίου. Ανέφερε ακόμα πως μάλλον τα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων είναι η μόνη λύση για «αναγκαστικά» έργα που θα χρειαστεί να υλοποιηθούν στο μέλλον, όπως αυτά που αφορούν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

«Πιο ενεργό ρόλο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις»
Ακόμη, ο Βασίλης Δεληγιάννης, γενικός διευθυντής της ΕΝΟΙΑ, υπογράμμισε πως η σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα είναι απαραίτητη για να αντιμετωπίσουμε όλες τις προκλήσεις που βλέπουμε και ζούμε τα τελευταία χρόνια και η συνεργασία ανάμεσα σε κράτος και ιδιώτες θα μπορούσε να καταστεί πιο αποδοτική με τη διασφάλιση της διαφάνειας σε όλα τα στάδια του έργου και με ανοιχτές γραμμές επικοινωνίας μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα σε όλα τα στάδια του έργου, ώστε να μπορούν πιο αποτελεσματικά να αντιμετωπιστούν τυχόν απρόβλεπτες καταστάσεις. Σχολίασε ακόμα ότι μέχρι σήμερα τα έργα ΣΔΙΤ αφορούν σχεδόν αποκλειστικά μεγάλους παίκτες, όμως γενικά η ατμομηχανή της οικονομίας είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εξέφρασε την άποψη ότι θα πρέπει να προσπαθήσουμε να οδηγηθούμε σε λειτουργικά μοντέλα όπου θα μπορούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να έχουν έναν πιο ενεργό ρόλο, όπως αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και στο εξωτερικό.