Υπέρ της εξαίρεσης πέντε ακινήτων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης από τη μεταβίβασή τους στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) γνωμοδοτεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε τον περασμένο Ιούνιο. Πρόκειται για τα εξής ακίνητα, που περιήλθαν στο Δημόσιο από αγορά ή από απαλλοτρίωση για αρχαιολογικούς σκοπούς:

  • Ακίνητο επί των οδών Θέσπιδος 8 και Ραγκαβά, που χρησιμοποιείται ως εργαστήρια και αποθήκες του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Το ακίνητο έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό, διατηρητέο μνημείο και βρίσκεται στην άμεση περιοχή της οδού Τριπόδων.
  • Ακίνητο επί της Θρασυβούλου 13 που είχε παραχωρηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού στην Περιφέρεια Αττικής για τη στέγαση του Κέντρου των Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Μεσογείου για το Περιβάλλον και στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων Αποκατάστασης Σπαστικών Παιδιών, ενώ σήμερα είναι κενό.
  • Ακίνητο επί της Διοσκούρων 6 που χρησιμοποιείται από τη Διεύθυνση Πολιτιστικών Κτιρίων Αναστηλώσεων Νεώτερων Μνημείων και ως αποθήκες της Α’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Περιλαμβάνεται στα διατηρητέα κτίρια του υπουργείου Περιβάλλοντος.

  • Ακίνητο επί των οδών Διοσκούρων 3α και Πολυγνώτου 5 που περιήλθε στο Δημόσιο από αναγκαστική απαλλοτρίωση για αρχαιολογικούς σκοπούς, καθώς βρίσκεται μέσα σε αρχαιολογικό χώρο και αποτελεί γραφικό κτίσμα της εποχής του Όθωνος. Περιλαμβάνεται στα διατηρητέα κτίρια του υπουργείου Περιβάλλοντος.
  • Ακίνητο επί της Πολυγνώτου 3, παραχωρημένο στην εταιρεία Φίλων του Παναγιώτη Κανελλόπουλου. Το ακίνητο περιήλθε στο Δημόσιο από αναγκαστική απαλλοτρίωση για αρχαιολογικούς σκοπούς, και συγκεκριμένα για την επέκταση των ανασκαφών προς αποκάλυψη και αξιοποίηση της νότιας πλευράς της Ρωμαϊκής Αγοράς.

Η γνωμοδότηση του ΝΣΚ
Τα ακίνητα αυτά ήταν μεταξύ των δημόσιων ακινήτων που μεταβιβάστηκαν το 2013 στο ΤΑΙΠΕΔ και το 2016 εκ νέου στην ΕΤΑΔ. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που εκδόθηκε στα τέλη Οκτωβρίου, τα εν λόγω ακίνητα εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της αυτοδίκαιας μεταβίβασης προς την ΕΤΑΔ, εφόσον εξυπηρετούν τον δημόσιο σκοπό της προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Κατά συνέπεια, η μεταβίβασή τους πάσχει από ακυρότητα.

Με βάση τα παραπάνω, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ξεκαθαρίζει πως η ΕΤΑΔ δεν μπορεί να διατηρεί στην κυριότητά της τα πέντε αυτά ακίνητα, ούτε να τα διοικεί και να τα διαχειρίζεται, εφόσον ανήκουν κατά κυριότητα και κατά νομή στο Δημόσιο, και η χρήση και η διοίκησή τους πρέπει να γίνεται από το υπουργείο Πολιτισμού. Εξάλλου, όπως τονίζεται, δεν είναι επιτρεπτή η διοίκηση, διαχείριση και εμπορική εκμετάλλευση και αξιοποίηση των ακινήτων αυτών για την πραγματοποίηση των σκοπών της ΕΤΑΔ, διότι δεν συνάδει με τον σκοπό της διαφύλαξης, προστασίας και ανάδειξης του πολιτιστικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build