Οι υφιστάμενες υποδομές ανά περιφέρεια και τα έργα τα οποία πρόκειται να υλοποιηθούν για τον εκσυγχρονισμό του οδικού δικτύου.

Το οδικό δίκτυο μίας περιφέρειας είναι σημαντικό για την οικονομική ανάπτυξη της τοπικής κοινότητας και φυσικά για την επικοινωνία μεταξύ των οικισμών. Η ύπαρξη σύγχρονων υποδομών, που θα διακρίνονται για την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα τους, είναι ζωτικής σημασίας για κάθε περιοχή της χώρας μας. Εν τούτοις, εξαιτίας της ιδιομορφίας κάποιων περιοχών, καθώς και της μακροχρόνιας οικονομικής κρίσης, κάποια έργα έχουν μείνει στον πάγο ή δεν έχουν μπει καν στην διαδικασία σχεδιασμού. Εκπρόσωποι από τις μεγαλύτερες ελληνικές περιφέρειες, μιλούν στο CONSTRUCTION και αναφέρουν τα προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζουν σχετικά με το οδικό δίκτυο, προτείνουν λύσεις και κάνουν λόγο για έργα, που πρόκειται να υλοποιηθούν στο προσεχές μέλλον.

Υφιστάμενες υποδομές και αναγκαίες επεκτάσεις
Σε αρκετές περιφέρειες, το υφιστάμενο οδικό δίκτυο φαίνεται να μην επαρκεί πλήρως για την κάλυψη των αναγκών της εκάστοτε περιοχής, με συνέπεια να τίθενται προτάσεις για επιπλέον έργα, που θα ανακουφίσουν τους πολίτες. Το φαινόμενο αυτό εντοπίζεται κυρίως σε περιφέρειες, που βρίσκονται μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Βέβαια τα τελευταία χρόνια, το οδικό δίκτυο έχει επεκταθεί ραγδαία και έχουν σημειωθεί πολλαπλά βελτιωτικά έργα, τα οποία έχουν διευκολύνει αισθητά την οδική κυκλοφορία.

Ο κ. Παναγιώτης Νίκας, περιφερειάρχης Πελοποννήσου, αναφέρει ότι η διοικητική του περιφέρεια στερείται των απαραίτητων υποδομών. Πιο συγκεκριμένα δηλώνει: «Στην περιφέρειά μας, δεν υπάρχουν τα αναγκαία έργα υποδομών, τα οποία μπορούν και πρέπει να βοηθήσουν στην ανάπτυξή της. Αν εξαιρέσουμε τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη, που έγινε με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ, το υπόλοιπο οδικό δίκτυο βρίσκεται σε άσχημη και απαράδεκτη κατάσταση, παρά τα 5 ΠΕΠ/ΕΣΠΑ, που έχουν υλοποιηθεί. Ως παράδειγμα, εξακολουθούμε να χρειαζόμαστε 2 ώρες από τη Σπάρτη μέχρι τη Μονεμβασιά, 45 λεπτά από τη Σπάρτη μέχρι το Γύθειο, 1 ώρα από την Καλαμάτα μέχρι την Κορώνη, 2 ώρες από το Ναύπλιο μέχρι το Πόρτο Χέλι. Ακόμα και τα μελλοντικά οδικά έργα, που έχουμε σχεδιάσει, σύμφωνα με τους πόρους που διατίθενται, δεν θα βελτιώσουν εντυπωσιακά την κατάσταση. Αναφερόμαστε στους δρόμους από Καλαμάτα μέχρι Ριζόμυλο και Μεθώνη, στη βελτίωση του δρόμου από Σπάρτη προς Μονεμβασιά και Γύθειο και στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου από τον κόμβο Νεμέας προς το Ναύπλιο. Η πολιτική μας είναι να αξιοποιήσουμε τους υπάρχοντες πόρους βελτιώνοντας το οδικό μας δίκτυο συνολικά και ιδιαίτερα στον τομέα της ασφάλειας (στατική αντοχή δρόμων, ασφαλτοστρώσεις, οριζόντια και κάθετη σήμανση, ενημέρωση)».

Σταύρος Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης

Ο κ. Σταύρος Αρναουτάκης, περιφερειάρχης Κρήτης, μιλά για τις ιδιαίτερες ανάγκες του τοπικού οδικού δικτύου, εξαιτίας του τουρισμού, αλλά και της μεγάλης έκτασης του νησιού. Χαρακτηριστικά τονίζει: «Για μια περιφέρεια όπως η Κρήτη, η συνεχής αναβάθμιση των αναπτυξιακών της υποδομών είναι επιβεβλημένη. Το νησί μας, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, υποδέχεται εκατομμύρια ξένους επισκέπτες, οι οποίοι αυξάνουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, γεγονός που δημιουργεί ακόμα περισσότερες ανάγκες για τις υποδομές στο σύνολο του οδικού δικτύου. Το ζήτημα, όμως, τον οδικών έργων δεν προκύπτει μόνο από τις ανάγκες που δημιουργεί ο τουρισμός. Η Κρήτη είναι ένα από τα μεγαλύτερα νησιά της Μεσογείου. Ένας τόπος με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές, καθώς συνεχώς αναβαθμίζει τη θέση του στον παγκόσμιο χάρτη, ως κόμβος καινοτομίας, ως ενεργειακή γέφυρα ανάμεσα στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη. Σε αυτό το πλαίσιο η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα αποτελεί μέγιστη αναπτυξιακή προτεραιότητα της περιφέρειας. Όπως, άλλωστε, έχουμε επισημάνει και παλαιότερα στο περιοδικό σας, ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, θα αντιμετωπίσει μια πάγια αναπτυξιακή εκκρεμότητα για το νησί μας».

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί έναν κόμβο κεντρικών οδικών αρτηριών, που όμως χρειάζεται επιπλέον έργα για την ομαλή οδική κυκλοφορία, επισημαίνει ο κ. Πάρης Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης της Κεντρικής Μακεδονίας : «Η Θεσσαλονίκη έχει την τύχη να αποτελεί σταυροδρόμι του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού, γεγονός που της εξασφαλίζει πρόσβαση σε όλη την Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Ασφαλώς χρειάζονται και άλλα οδικά έργα, τα οποία όμως έχουν πάρει το δρόμο τους. Το fly over, το οποίο θα δώσει οριστική απάντηση στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, έχει δρομολογηθεί. Τα απαραίτητα συμπληρωματικά έργα στον Κ16, βαίνουν προς ολοκλήρωση. Το 2023 θα ολοκληρωθεί η περιμετρική οδός Κατερίνης, ενώ σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται οι εργασίες σε τμήμα του άξονα Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Δοϊράνη. Τέλος, μέσω ΣΔΙΤ θα κατασκευαστεί σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με την Πέλλα».

Γιώργος Πατούλης, Περιφερειάρχης Αττικής

Για μεγάλη αναβάθμιση των υποδομών της Αττικής, κάνει λόγο ο κ. Γιώργος Πατούλης, περιφερειάρχης Αττικής: «Η Περιφέρεια Αττικής τα τελευταία δύομιση έτη, έχει εκτελέσει ένα ιδιαίτερα μεγάλο έργο στον τομέα των οδικών υποδομών. Πάνω από 50 εκ. € ολοκληρωμένα έργα οδοποιίας και 100 εκ. € εκτελούμενα έργα, τα οποία θα ολοκληρωθούν τα επόμενα δύο έτη, αλλάζουν ουσιαστικά το τοπίο στο οδικό δίκτυο, του οποίου έχουμε την αρμοδιότητα συντήρησης. Επιπλέον υλοποιήθηκαν νέες ασφαλτοστρώσεις στους σημαντικούς οδικούς άξονες της Αθήνας, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, ενώ έχουμε προγραμματίσει εργολαβίες, σχεδόν σε όλους τους σημαντικούς οδικούς άξονες της περιφέρειας Αττικής. Επίσης, αντικαθιστούμε τα παλαιού τύπου στηθαία ασφαλείας με νέα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων, συντηρούμε την οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, καθαρίζουμε τα φρεάτια των οδών, συντηρούμε τον ηλεκτροφωτισμό και τις νησίδες πρασίνου. Ξεχωριστή αναφορά, πρέπει να γίνει στο πολύ σημαντικό έργο μας για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και τη συντήρηση και τη λειτουργία της φωτεινής σηματοδότησης, σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο Αττικής. Καθημερινά, στο υπερσύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, παρακολουθούμε την κυκλοφορία μέσα από 400 κάμερες σε κομβικά σημεία των οδικών μας αξόνων και επεμβαίνουμε όπου χρειάζεται. Τέλος, με ένα έργο 37 εκ. € από κοινοτικούς πόρους, αντικαθιστούμε 25.000 ενεργοβόρα φωτιστικά σώματα νατρίου με σύγχρονα φωτιστικά σώματα LED, με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας άνω του 65% και τη δραστική βελτίωση της ποιότητας φωτισμού».

Βελτίωση του οδικού δικτύου με επικείμενα έργα
Αν και έχουν γίνει αρκετά έργα για τη βελτίωση του οδικού δικτύου σε ολόκληρη τη χώρα, η συνεχόμενη αύξηση των αυτοκινήτων και η έντονη ανάγκη για γρήγορες μετακινήσεις από περιοχή σε περιοχή, δημιουργούν το αίτημα για περαιτέρω ανάπτυξη των υπαρχόντων υποδομών.

Πάρης Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Επί του θέματος μιλά ο κ. Π. Μπίλλιας, αναφερόμενος στο οδικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης και των γύρω περιοχών: «Είναι απαραίτητο να κατασκευαστεί οδικός άξονας, ο οποίος θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη χερσόνησο της Σιθωνίας, καθώς, η τουριστική ανάπτυξη του δεύτερου ποδιού της Χαλκιδικής, προβλέπεται ότι θα είναι ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προχωράμε ήδη στο σχετικό σχεδιασμό σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ακόμα, ολοκληρώνουμε τις μελέτες του κάθετου άξονα Εγνατία Οδός – Βέροια – Νάουσα – Σκύδρα, ενός έργου το οποίο θα διευκολύνει το διαμετακομιστικό εμπόριο της Πέλλας και της Ημαθίας, καθώς ο άξονας θα δίνει τη δυνατότητα στους παραγωγούς να διακινούν τα προϊόντα τους με ασφάλεια και ταχύτητα».

Για πλήθος έργων, που θα αλλάξουν το πρόσωπο της πρωτεύουσας, μιλά ο κ. Γ. Πατούλης: «Η Περιφέρεια Αττικής υλοποίησε καινοτόμες δράσεις για την οδική ασφάλεια, όπως τη κατασκευή δύο υπερσύγχρονων πρότυπων διαβάσεων πεζών στο Παναθηναικό στάδιο και στο Σύνταγμα και σκοπεύει να κατασκευάσει άλλες 250 σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου με ένα έργο 20.000.000 €, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους. Επίσης, έχουμε τοποθετήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κάμερες παρακολούθησης της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη πιλοτικά και σκοπεύουμε να τοποθετήσουμε περίπου 1000 κάμερες σε σημεία, που μας έχει υποδείξει η τροχαία Αθηνών. Πολύ σημαντικές επίσης είναι οι παρεμβάσεις, που θα γίνουν στην παραλιακή λεωφόρο από Βάρκιζα μέχρι Σούνιο, με τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας, καμερών παρακολούθησης της ταχύτητας, αναλάμποντων σηματοδοτών, ηχοταινιών, ειδική σήμανση στο οδόστρωμα κοκ (έργο 8 εκ € ) και στη Λ. Κηφισού, που θα τοποθετηθούν στηθαία ασφαλείας (new jersey), τα οποία θα αντικαταστήσουν τα υφιστάμενα σιδερένια στηθαία, με στόχο την δραστική αύξηση της οδικής ασφάλειας».

Παναγιώτης Νίκας, Περιφερειάρχης Πελοποννήσου

Στη συνέχεια, ο κ. Π. Νίκας προτείνει κάποια έργα, τα οποία θα εκσυγχρονίσουν το οδικό δίκτυο της Πελοποννήσου και θα διευκολύνουν την τοπική οδική κυκλοφορία. Πιο αναλυτικά: «Τα κύρια οδικά έργα που προτείνουμε είναι τα εξής:

Α. Μεγαλόπολη – Ολυμπία και προοπτικά Γύθειο – Μεγαλόπολη – Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο, δηλαδή την κατασκευή ενός οριζόντιου άξονα, που θα διατρέχει την Πελοπόννησο και θα συνδέει αυτοκινητόδρομους, περιοχές και αρχαιολογικούς χώρους .
Β. Η ολοκλήρωση του άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Μεθώνη για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής, η οποία θα φέρει εθνικό πλούτο.
Γ. Ο δρόμος Νεμέα – Κιάτο, που θα συνδέει αναδυόμενες οικονομικά περιοχές.
Δ. Ο δρόμος Ξυλόκαστρο – Τρίκαλα, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της ορεινής ζώνης της Κορινθίας .
Ε. Η παράκαμψη της Γιάλοβας, η οποία θα βοηθήσει στην παραπέρα οικονομική ανάπτυξη της Πυλίας και ευρύτερα της Δυτικής Μεσσηνίας».

«Ως Περιφέρεια Κρήτης, αξιοποιώντας όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία, χρηματοδοτούμε οδικά έργα, που έχει ανάγκη ο τόπος. Σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάσαμε και υλοποιούμε μια μεγάλη παρέμβαση σε εκατοντάδες σημεία του οδικού δικτύου για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Επιτρέψτε μου όμως στο σημείο αυτό, να σας τονίσω, πως σήμερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Κρήτης, παρουσιάζεται και συζητείται η μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Πρόκειται για τη μελέτη, που τέθηκε σε διαβούλευση από τον Ιούνιο και μεταξύ άλλων στα τεχνικά της χαρακτηριστικά, περιλαμβάνει 75 γέφυρες, 21 σήραγγες, 18 σήραγγες ανοιχτής εκσκαφής και 58 ανισόπεδες διαβάσεις σε ένα μήκος αυτοκινητοδρόμου, που φτάνει τα 107 χιλιόμετρα δυτικά του Ηρακλείου» υπογραμμίζει ο κ. Σ. Αρναουτάκης και συμπληρώνει «πρόκειται, πραγματικά, για μια σημαντική εξέλιξη, καθώς εκτιμούμε, ότι μέσα στο 2022 και από την ανατολική Κρήτη, το νησί θα αρχίσει να αποκτά έναν σύγχρονο οδικό άξονα. Τον τελευταίο μεγάλο αυτοκινητόδρομο στην Ελλάδα και ίσως και στην Ευρωζώνη. Δεν αρκούμαστε όμως σε αυτό. Στο σχεδιασμό και στο διεκδικητικό μας πλαίσιο εντάσσονται και οι κάθετοι οδικοί άξονες της Κρήτης, αλλά και όλα τα επιμέρους οδικά έργα, που σχεδιάζουμε σε συνεργασία με τους Δήμους και τους τεχνικούς φορείς του νησιού».

Ηλεκτροκίνηση και πράσινη ανάπτυξη
Στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής κρίσης, η Ε.Ε. έχει θέσει αυστηρούς στόχους για τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε όλα τα κράτη – μέλη. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην επίτευξη αυτού, φαίνεται να έχει η ηλεκτροκίνηση, συνδυαστικά με την κατάργηση των μηχανών εσωτερικής καύσης. Βέβαια, για να αρχίσουν να κυκλοφορούν μαζικά τα ηλεκτρικά οχήματα, απαιτούνται σταθμοί φόρτισης, σε κεντρικά σημεία του οδικού δικτύου. Τα επόμενα χρόνια η χώρας μας, όπως και η παγκόσμια κοινότητα, θα πρέπει να προσαρμοστεί με γοργούς ρυθμούς στα νέα δεδομένα και να προβεί σε εκσυγχρονισμό των υποδομών της.

Στην Αττική ήδη έχει τεθεί σε εφαρμογή πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης, υπογραμμίζει ο κ. Γ. Πατούλης: «Στην Περιφέρεια Αττικής έχουμε εκπονήσει και υλοποιούμε ήδη τον στρατηγικό μας σχεδιασμό, μέσω του προγράμματος «Περιφέρεια Αττικής – ηλεκτροκίνηση 2021». Στο μητροπολιτικό πάρκο «Αντώνης Τρίτσης», έχουν εγκατασταθεί οι πρώτοι ταχυφορτιστές και το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Επιπρόσθετα, έχουμε ήδη δρομολογήσει διαγωνιστική διαδικασία, με στόχο τη δημιουργία ενός πράσινου στόλου 40 αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα οποία θα αντικαταστήσουν το μεγαλύτερο μέρος των ρυπογόνων και ασύμφορων από άποψη συντήρησης οχημάτων, που παραλάβαμε. Αν υπολογίσουμε ως μέσο κόστος αγοράς ενός μικρού ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου τα 25.000 ευρώ, προκύπτει πλήρης απόσβεση της επένδυσης σε 5.5 έτη! Ακόμη, διαμορφώνουμε ένα σύγχρονο δίκτυο φορτιστών στο κεντρικό οδικό δίκτυο και σε υπηρεσίες μας, με εύκολη πρόσβαση για τους πολίτες. Η ανάπτυξη ικανού δικτύου σταθμών φόρτισης, ακόμη και υβριδικών (οι οποίοι θα εκμεταλλεύονται την ηλιακή ενέργεια παράγοντας ρεύμα δωρεάν στους πολίτες της Αττικής), θα υλοποιηθεί μέσα από το πρόγραμμα «Α. Τρίτσης». Η βούληση της Περιφέρειας Αττικής είναι να αναδειχθεί η οδική ασφάλεια σε μέιζον και κυρίαρχο θέμα, αφού αφορά το πολυτιμότερο αγαθό, την ανθρώπινη ζωή!».

Η περιφέρεια της Κεντρική Μακεδονίας πρωτοπορεί στο θέμα της ηλεκτροκίνησης, υποστηρίζει ο κ. Π. Μπίλλιας: «Ασφαλώς και υπάρχουν προοπτικές και είμαι βέβαιος, ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει ικανοποιητικός αριθμός ΣΦΗΟ, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των χρηστών. Απλώς, κάθε τι καινούριο, χρειάζεται τον χρόνο του για να αναπτυχθεί. Εμείς στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όχι μόνο στηρίζουμε την προσπάθεια, αλλά πρωτοπορούμε στον τομέα ανάπτυξης σχετικών υποδομών, καθώς εγκαθιστούμε από έναν σταθμό φόρτισης στην πρωτεύουσα κάθε Περιφερειακής Ενότητας. Έτσι, καλύπτουμε τόσο την ευρύτερη περιοχή, όσο και τους διερχόμενους οδηγούς σε ανάγκες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Ταυτόχρονα, είμαστε έτοιμοι να δεχθούμε προτάσεις από τους Δήμους και άλλους φορείς, προκειμένου να χρηματοδοτήσουμε μέσω ΕΣΠΑ την εγκατάσταση ΣΦΗΟ».

Έτοιμη να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις φαίνεται η Κρήτη, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Σ. Αρναουτάκη: «Η Ευρώπη εισέρχεται σε μια νέα εποχή, αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση και τη χρήση καθαρών πηγών ενέργειας. Από τη δική μας πλευρά, σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία και ύστερα από τις γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων, είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε τις δυνατότητες και τις προοπτικές σχετικά με τους Σταθμούς Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, πάντα σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και σύμφωνα με την τεκμηριωμένη γνώμη των επιστημόνων. Η Κρήτη και σε αυτό το ζήτημα θα είναι παρούσα».

Με μεθοδευμένες δράσεις κάνει βήματα προς την ηλεκτροκίνηση και η Πελοπόννησος, δηλώνει ο κ. Π. Νίκας: «Είμαστε η πρώτη περιφέρεια στην ηλεκτροκίνηση. Έχουμε αγοράσει 13 ηλεκτροκίνητα οχήματα για τις ανάγκες των υπηρεσιών μας, μειώνοντας κατά πολύ το κόστος των ορυκτών καυσίμων. Επίσης, έχουμε εγκαταστήσει πάνω από 10 σταθμούς φόρτισης, 2 σε κάθε νομό της περιφέρειας μας. Θεωρούμε, ότι η ύπαρξη δικτύου σταθμών φόρτισης σε αυτοκινητόδρομους, αλλά και σε άλλους κύριους οδικούς άξονες, θα ενθαρρύνει τον ιδιωτικό τομέα» .