Ο σχεδιασμός για τα έργα στα μέσα σταθερής τροχιάς βρέθηκε στο επίκεντρο του 7ου συνεδρίου υποδομών και μεταφορών ITC 2024. Ο Κωνσταντίνος Μαγουλάς, Γενικός Γραμματέας Υποδομών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σημείωσε πως η στόχευση της κυβέρνησης είναι να δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας, με την ονομασία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», που θα συνενώσει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΟΣΕ και θα έχει όλες τις ευθύνες για καθετί που αφορά στον σιδηρόδρομο, απαλείφοντας όλες τις παθογένειες του παρελθόντος.

Από πλευράς χρηματοδότησης, όπως τόνισε, έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, έχει ήδη ολοκληρωθεί το implementation plan, ενώ έως το τέλος του 2024 θα έχει ψηφιστεί όλη η νομοθεσία που αφορά στον μετασχηματισμό του φορέα. Επίσης, εντός του τρέχοντος έτους θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την ανάδειξη Τεχνικού Συμβούλου. Στη συνέχεια, στα μέσα του 2025 θα υποβληθεί το νέο στρατηγικό πλάνο, ενώ θα υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ του φορέα με το Δημόσιο. Στο τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί ο μετασχηματισμός του ελληνικού σιδηροδρόμου, υπογράμμισε ο κ. Μαγουλάς.

Πώς εξελίσσονται τα έργα για τα μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας
Από την πλευρά του, ο Νικόλαος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, σημείωσε πως στις 30 Νοεμβρίου το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει κανονικά και εύρυθμα.
Αυτή τη στιγμή, ολοκληρώνονται οι δοκιμές όλων των συστημάτων, προχωρά η αξιολόγηση από ανεξάρτητο φορέα και διενεργούνται εκπαιδεύσεις και δοκιμαστικά δρομολόγια από την Thema. Αμέσως μετά την έναρξη λειτουργίας, ολοκληρώνεται η επέκταση προς την Καλαμαριά με πέντε σταθμούς, τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο του 2025. Οι επόμενες επεκτάσεις έχουν δείξει πως η πρώτη επέκταση θα πάει δυτικά (Εύοσμο) και από την Καλαμαριά προς το αεροδρόμιο. Όσον αφορά, δε, στη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ο μετροπόντικας «Αθηνά» από την Κατεχάκη σε δέκα μέρες θα είναι κάτω από τον σταθμό Ζωγράφου. Από τις 26 θέσεις του έργου, γίνονται εργασίες στις 25, ενώ στις 20 από αυτές έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες.

Τα έργα της ΕΡΓΟΣΕ στη βόρεια Ελλάδα
Ο σιδηρόδρομος βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της πράσινης κινητικότητας, σημείωσε ο Χρήστος Παληός, Διευθύνων Σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ. Τα έργα που έχει αναλάβει η ΕΡΓΟΣΕ στη Βόρεια Ελλάδα ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, ανέφερε, συμπληρώνοντας πως το πιο σημαντικό είναι η σιδηροδρομική σύνδεση Νέα Καρβάλη-Τοξότες, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ιδιαίτερη γεωστρατηγική σημασία. Το δεύτερο βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης (ανταγωνιστκού διαλόγου) και είναι το έργο αναβάθμισης με διπλασιασμό της υπάρχουσας διασυνοριακής γραμμής, στο τμήμα από την Αλεξανδρούπολη έως το Ορμένιο, προϋπολογισμού 1,08 δισ. ευρώ, το οποίο αποτελεί ένα στρατηγικής σημασίας έργο. Αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις διασυνοριακές συνδέσεις με τη Βουλγαρία στο Ορμένιο και με την Τουρκία στο Πύθιο. Μέσα στο 2025 θα έχουμε τον ανάδοχο του έργου, σημείωσε.