Ανασχεδιασμένο προχωρά το νέο διεθνές αεροδρόμιο που κατασκευάζεται στην Κρήτη και αποτελεί κατασκευαστικό όραμα εδώ και δύο δεκαετίες. Αναλυτικά οι τροποποιήσεις. Τον Φεβρουάριο του 2027 η πρώτη πτήση.
Με νέο σχεδιασμό, μεγαλύτερο τερματικό σταθμό και διαφορετική αρχιτεκτονική ματιά προχωρά η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου. Το «αρχιτεκτονικό κόσμημα» της Κρήτης (όπως χαρακτήρισε την υποδομή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης) θα αποτελέσει ένα σύγχρονο υψηλών προδιαγραφών αεροδρόμιο σε ό,τι αφορά την προσβασιμότητα, τη λειτουργικότητα, τις περιβαλλοντικές επιδόσεις και το επίπεδο εξυπηρέτησης που θα προσφέρει, με ταυτόχρονη επιδίωξη το καλό αισθητικό αποτέλεσμα, δηλαδή την αρμονική ένταξη του αεροδρομίου στο ιστορικό, πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον της Κρήτης.
Τα τελευταία τρία χρόνια όλα τα εμπλεκόμενα μέρη της Εταιρείας Αεροδρομίου (Ελληνικό Δημόσιο 45,90% – ΤΕΡΝΑ Α.Ε. 32,46% – GMR Airports Ltd 21,64%) εργάζονται συστηματικά, μεθοδικά και αποτελεσματικά προκειμένου η υπόσχεση για ένα αεροδρόμιο κόμβο μεταφορών να είναι μία απτή πραγματικότητα. Το έργο προχωρά πλέον με εντατικούς ρυθμούς και έχει υλοποιηθεί ήδη το 20,5% των προβλεπόμενων εργασιών με βάση τον νέο σχεδιασμό του.
Κόμβος μεταφορών, κόμβος ανάπτυξης
Η γεωπολιτική θέση της Κρήτης, η τουριστική της ανάπτυξη, η ανάγκη για υψηλού επιπέδου τουριστικό προϊόν, η δυνατότητα αξιοποίησης κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο της πρωτογενούς παραγωγής του νησιού που τροφοδοτεί ολόκληρή την Ευρώπη και η ανάγκη ολιστικής προώθησης της κρητικής διατροφής και υγείας, απαιτούν μια σύγχρονη και ισχυρή υποδομή που ενισχύει την τοπική και την εθνική οικονομία, την τουριστική βιομηχανία και την απασχόληση.
Αναλυτικότερα, στην πλήρη ανάπτυξή του στο έργο θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις. Μάλιστα, εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης.
Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή το νέο αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν υπάρξει σημαντικές τροποποιήσεις στον σχεδιασμό του αεροδρομίου το οποίο γίνεται μεγαλύτερο κατά 32% έτσι ώστε να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα για την περιοχή αλλά και για όσους το επιλέξουν ως επιβάτες και ως χώρο αναψυχής και βέβαια προκειμένου να καλυφθούν όλες οι σύγχρονες ανάγκες και οι σχετικές διεθνείς προδιαγραφές.
Μεγαλύτερο τέρμιναλ, ευέλικτοι τροχόδρομοι, αντιπλημμυρική θωράκιση
Ο επανασχεδιασμός του νέου αεροδρομίου ήρθε για να ξεπεράσει τις παρωχημένες προδιαγραφές που προέκυψαν λόγω της υπερδεκαετούς καθυστέρησης έναρξης του έργου, με την πρόσφατη συμφωνία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και της Εταιρείας του Αεροδρομίου να ανάβει το πράσινο φως για τις τροποποιήσεις. Ο τερματικός σταθμός από 71 χιλιάδες τ.μ. αυξήθηκε σε 92 χιλιάδες τ.μ. Ο κατά 32% μεγαλύτερος τερματικός του αεροδρομίου εγγυάται:
- Ευελιξία στις μεταβολές της ποσόστωσης αεροπορικής κίνησης επιβατών/αεροσκαφών λόγω της εποχικής λειτουργίας του αεροδρομίου.
- Ευελιξία στις μεταβολές της ποσόστωσης αεροπορικής κίνησης επιβατών/αεροσκαφών εντός και εκτός Σένγκεν.
- Βελτιωμένη επεκτασιμότητα του κτιρίου του Αεροσταθμού.
- Αυξημένη δυνατότητα κοινής χρήσης πόρων του Αεροσταθμού για πτήσεις εντός και εκτός Σένγκεν.
- Αναβάβμιση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Βελτιωμένη λειτουργία αεροσταθμού σε συνθήκες πανδημιών, λόγω αύξησης των αποστάσεων μεταξύ των επιβατών σε όλους τους χώρους του αεροδρομίου.
Οι τροποποιήσεις που προβλέπονται για τον Διάδρομο και τους Τροχοδρόμους έχουν ως στόχο:
- Τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου για τη διασταύρωση του διαδρόμου προσγειώσεων/απογειώσεων από διερχόμενα αεροσκάφη από και προς το στρατιωτικό αεροδρόμιο.
- Την αύξηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας του τροχόδρομου C8 και αύξηση της χωρητικότητας του διαδρόμου.
- Τη σημαντική βελτίωση της ασφάλειας του αεροδρομίου, καθώς η θέση αυτή μεταφέρεται σε σαφώς μεγαλύτερη απόσταση από τον Πυροσβεστικό Σταθμό, τον Πύργο
- Ελέγχου και τον χώρο στάθμευσης αεροσκαφών.
- Την αύξηση της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας των τροχόδρομων αναμονής προς απογείωση.
- Ο επανασχεδιασμένος χώρος στάθμευσης αεροσκαφών πετυχαίνει: Βελτίωση της δυναμικότητας και του σχεδιασμού των χώρων με αύξηση θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών γενικής αεροπλοΐας σε 16 από 5. Πρόβλεψη για τον νέο τύπο αεροσκαφών Airbus A321neo σε (4) θέσεις απομακρυσμένης στάθμευσης αεροσκαφών και δυνατότητα στάθμευσης στις θέσεις στάθμευσης γενικής αεροπλοΐας έως (4) αεροσκαφών Code C.
Επίσης, με βάση τον νέο σχεδιασμό τροποποιήθηκε όλος ο αντιπλημμυρικός σχεδιασμός της περιοχής του αεροδρομίου και υπήρξε περεταίρω θωράκισή του ενώ εγκρίθηκαν και όλες οι απαιτούμενες αλλαγές σε θέματα εκσκαφών και επιχώσεων.
Στο επίκεντρο ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της περιοχής
Εκτός από τις ανωτέρω σχεδιαστικές αλλαγές που ελήφθησαν προκειμένου να διασφαλιστεί ο σύγχρονος χαρακτήρας του αεροδρομίου, η Εταιρεία Αεροδρομίου, ο Κατασκευαστής (ΤΕΡΝΑ 100%) και το Υπουργείο Υποδομών προχώρησαν σε αλλαγές του αρχικού χωροταξικού σχεδιασμού, προκειμένου να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι ανάγκες του αναπτυξιακού σχεδιασμού και του αεροδρομίου αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Δημιουργήθηκε ενιαία Βιομηχανική Ζώνη όπου μεταφέρθηκαν όλες οι οχλούσες δραστηριότητες προκειμένου να μειωθεί στο ελάχιστο η περιβαλλοντική επιβάρυνση και να μην υπάρχει επιρροή των δραστηριοτήτων του αεροδρομίου από τη λειτουργία αυτών των εγκαταστάσεων.
Αυξήθηκε η χωρητικότητα του υπό κατασκευή Βιολογικού Καθαρισμού προκειμένου να καλύπτει τις ανάγκες όλων των οικισμών του Δήμου Μίνωα Πεδιάδος και δρομολογήθηκαν τα έργα σύνδεσής τους με αυτό.
Έχει δρομολογηθεί και σύντομα θα προχωρήσει η διαδικασία της υλοποίησης της προμήθειας Σύγχρονων Συστημάτων Αεροναυτιλίας με ευθύνη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και σε συνεργασία με την Εταιρεία Αεροδρομίου, με εξασφαλισμένη και την οικονομική στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Δημιουργούνται σύγχρονα κτίρια τόσο για την εγκατάσταση Αστυνομικής Διεύθυνσης στην περιοχή του Αεροδρομίου.
- Υιοθετήθηκαν προτάσεις της τοπικής κοινωνίας για τη δημιουργία κόμβων σύνδεσης του νέου αυτοκινητοδρόμου στο νότιο τμήμα και έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες τροποποίησης χάραξης στο βόρειο τμήμα με στόχο την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
- Έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την υλοποίηση έργων υδροδότησης του αεροδρομίου με την παράλληλη δυνατότητα μελλοντικής αξιοποίησης των δικτύων και από τον δήμο.
- Δρομολογούνται διαδικασίες σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ και την Εταιρεία Αεροδρομίου για την ηλεκτροδότηση της περιοχής παραχώρησης και παράλληλα εξετάζονται και εναλλακτικές μορφές παροχής ενέργειας, ενώ όλα τα κτίρια που κατασκευάζονται καλύπτουν τις σύγχρονες ενεργειακές απαιτήσεις.
- Το Υπουργείο Υποδομών χρηματοδότησε την ανακατασκευή του Διαδρόμου του όμορου Στρατιωτικού Αεροδρομίου ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία, μέσω της ΥΠΑ, με το ΓΕΑ και την Εταιρεία Αεροδρομίου για την κάλυψη όλων των προϋποθέσεων και των αναγκών που απαιτεί η συλλειτουργία των δύο αεροδρομίων.
- Το Υπουργείο Υποδομών ζήτησε και έλαβε αδαπάνως από τον Κατασκευαστή του έργου, μέσω της εταιρείας Αεροδρομίου, προκαταρκτική μελέτη αντιπλημμυρικού σχεδιασμού της ευρύτερης περιοχής, πέραν της περιοχής Παραχώρησης, ικανοποιώντας σχετικό αίτημα της Περιφέρειας και του Δήμου. Η μελέτη αυτή βρίσκεται στη φάση επεξεργασίας προκειμένου να αποφασισθούν οι παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν.
το 2027 η προγραμματισμενη παραδοση του εργου
Το μέγεθος των αλλαγών και η ένταση των εργασιών που λαμβάνουν χώρα για το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης αποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο πως πρόκειται για μια υποδομή που μελετάται, σχεδιάζεται και υλοποιείται με βάση τον κανόνα μεγιστοποίησης της λειτουργικής της αξίας σε σχέση με το κόστος και τις αρχές του value engineering, αλλά και της αειφορίας που θέτει στο επίκεντρο τον άνθρωπο.
Η έμφαση που δίνουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη τόσο στον σχεδιασμό αλλά και στην κάλυψη ευρύτερων αναγκών στο υψηλότερο επίπεδο ποιότητας, χρόνου και ρίσκων προοιωνίζονται ένα έργο που, όταν παραδοθεί το 2027, θα αποτελεί μελέτη περίπτωσης για τα ευρωπαϊκά δεδομένα τουλάχιστον.

«Στην Κρήτη αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μετά από αυτό της Αθήνας και το μοναδικό νέο αεροδρόμιο σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σε απόσταση μόλις 4 ώρες από πόλεις όπως η Ντόχα, το Λονδίνο, η Μαδρίτη και η Μόσχα η σημασία που έχει το αεροδρόμιο στο Καστέλι για την Κρήτη και όλη τη χώρα είναι τεράστια.
Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, λάβαμε τη στρατηγική και πολιτική απόφαση να το μεγαλώσουμε κατά 32% και ουσιαστικά να το μετατρέψουμε σε κόμβο μεταφορών. Ήδη από την περίοδο της κατασκευής, ο αντίκτυπος του έργου θα είναι σημαντικός για το νησί, καθώς δημιουργούνται 2.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ στη πλήρη ανάπτυξή του θα ανοίξουν περίπου 7.500 άμεσες θέσεις εργασίας και 35.000 επιπλέον έμμεσες θέσεις.Πρόκειται, επομένως, για ένα έργο που θα ενισχύσει τον τουρισμό στην Κρήτη, θα συμμετέχει καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού και συνολικά της εθνικής οικονομίας».