Από τη στιγμή που η Ε.Ε. έχει σταματήσει να εγκρίνει χρηματοδοτήσεις για οδικά έργα, όλα δείχνουν πως ο καινοτόμος μηχανισμός των Πρότυπων Προτάσεων είναι μόνόδρομος για την αποσυμφόρηση των μεγάλων οδικών αξόνων της πρωτεύουσας.

Στη λύση των Πρότυπων Προτάσεων φαίνεται πως θα στραφεί τους επόμενους μήνες η ηγεσία του Υπ. Υποδομών, προκειμένου να βρεθεί τρόπος και κυρίως κεφάλαια για την χρηματοδότηση ιδιαίτερα κρίσιμων έργων και παρεμβάσεων στο λεκανοπέδιο της Αττικής και να αποτραπεί η περαιτέρω επιδείνωση του κυκλοφοριακού.

Όπως προανήγγειλε ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Ν. Ταχιάος, στο πρόσφατο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2024, «εντός του Οκτωβρίου θα φέρουμε στη Βουλή τις νέες ρυθμίσεις που θα ανοίξουν τον δρόμο για τις Πρότυπες Προτάσεις, οι οποίες δεν θα πρέπει να θεωρούνται πλέον τοτέμ. Οι αλλαγές θα επιλύσουν ζητήματα, όπως η συμβατότητα με το Κοινοτικό Δίκαιο».

Την ίδια άποψη εξέφρασε στην τοποθέτησή του και ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, κ. Χρ. Παναγιωτόπουλος. «Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα τα έργα, ούτε μπορούν να γίνουν όλα μαζί. Είναι όμως απαραίτητο, σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, που οι ανάγκες βαίνουν συνεχώς αυξανόμενες – λόγω παλαιότητας των υποδομών, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης αλλά και της κλιματικής κρίσης – και οι δυνατότητες είναι πεπερασμένες, να αξιοποιούμε κάθε διαθέσιμο πόρο, κάθε προσφερόμενη βοήθεια και κάθε ευκαιρία για να μπορέσουμε να κάνουμε όσα μπορούμε περισσότερα», σημείωσε, προσθέτοντας πως «έχουμε και ένα εξαιρετικό εργαλείο, όπως οι Πρότυπες Προτάσεις, που επιταχύνει και τις μελέτες αλλά και επιτρέπει τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων – ένα εργαλείο που νομοθετήθηκε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕ και το οποίο παραμένει ανενεργό μαζί με τις προτάσεις που ήδη κατέθεσαν οι κατασκευαστικοί όμιλοι, στο πλαίσιο του σχετικού θεσμού».

Ο Γιώργος Συριανός, Πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ και Διευθύνων Σύμβουλος της Άκτωρ Παραχωρήσεις, τόνισε χαρακτηριστικά πως είναι μονόδρομος η προώθηση έργων στην Αττική, μέσω των Πρότυπων Προτάσεων. «Τα έργα αυτά αν υλοποιηθούν θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του λεκανοπεδίου και τις μετακινήσεις», σημείωσε, χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί και στα μακροπρόθεσμα οφέλη από την αύξηση του ΑΕΠ λόγω της υλοποίησης αυτών των έργων.

Μέχρι στιγμής, η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ Παραχωρήσεις-Άβαξ έχει καταθέσει μια σημαντική πρόταση (1,5 δισ. ευρώ) που αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και από την Περιφερειακή Υμηττού προς την Λεωφόρο Βουλιαγμένης (σήραγγα Ηλιούπολης). Επίσης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει υποβάλει μια Πρότυπη Πρόταση που αφορά την κατασκευή ενός νέου οδικού άξονα, που θα συνδέσει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα, με εκτιμώμενο κόστος 500 εκατ. ευρώ.