Κάθε προσδοκία και εκτίμηση έσπασε το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, καθώς έχει πλέον εκτοξευθεί στα 16,3 δισ. ευρώ. Η σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονιά, όταν το ανεκτέλεστο των πέντε ομίλων έφτανε τα 11 δισ., αποδεικνύει πως η βιομηχανία των υποδομών και εν γένει η κατασκευαστική αγορά έχει πάρει τα πάνω της. Σημειωτέον πως σε αυτά τα 16,3 δισ. συμπεριλαμβάνονται έργα που εκτελούνται αλλά και αυτά στα οποία έχουν πέσει οι υπογραφές και αναθέσεις.

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία των κατασκευαστικών ομίλων, από την αρχή της χρονιάς έως τον Ιούνιο, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εμφανίζει ανεκτέλεστο 5,5 δισ. ευρώ, ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ 2,8 δισ. ευρώ, ο Όμιλος ΑΒΑΞ 2,9 δισ. ευρώ, η Μytilineos 3 δισ. ευρώ και ο Όμιλος ΙΝΤΡΑΚΑΤ 2,1 δισ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή πληθαίνουν οι φωνές των εταιρειών 6ης τάξης, που κάνουν λόγο για συνθήκες μη υγιούς ανταγωνισμού καθώς το υψηλό ανεκτέλεστο έχει γίνει αιτία να διακοπούν διαγωνισμοί λόγω προσφυγών που έρχονται στο προσκήνιο από εταιρείες 6ης τάξης που κατεβαίνουν σε αυτούς, διεκδικώντας έργα για λογαριασμό του Δημοσίου.

Οι προδικαστικές προσφυγές έρχονται με το σκεπτικό ότι οι μεγάλες κατασκευαστικές μοιράζονται το μεγαλύτερο μέρος της πίτας των έργων, ενώ μικρότερες εταιρείες μένουν εκτός αυτών.

Γι’ αυτό και η μεγάλη αγορά των ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων θα αποτελέσει πεδίο αναμέτρησης και ανταγωνισμού. Με περισσότερα από 40 έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού ύψους περίπου 20 δισ. ευρώ, να βρίσκονται σε διάφορα στάδια εξέλιξης και μεγάλους διαγωνισμούς για συμβάσεις παραχώρησης να ολοκληρώνονται τους προσεχείς μήνες, όπως για την Αττική Οδό ή το κεντρικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (BOAK), οι διοικήσεις όλων των εταιρειών θα δώσουν μάχη για να αυξήσουν τα μερίδιά τους.

Η πίτα των εν εξελίξει ή σχεδιαζόμενων ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων προσεγγίζει τα 11 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία και τα 25 δισ. ευρώ για την προσεχή επταετία.

Η μεγάλη αγορά των παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ αναμένεται να μοιραστεί ανάμεσα στους πέντε ισχυρούς ομίλους, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την Intrakat (που εξαγοράζει την ΑΚΤΩΡ), την ΑΒΑΞ, την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (του ομίλου Ελλάκτωρ) και τη Mytilineos. Σε αρκετές περιπτώσεις τα έργα διεκδικούν κοινοπραξίες που έχουν συστήσει οι πέντε ισχυροί, ενώ σε λίγους διαγωνισμούς συμμετέχουν και μικρότεροι «παίκτες», από την ΕΚΤΕΡ και την ΑΤΕΣΕ μέχρι την Dimand και τη REDEX. Πρόκειται για έργα που ξεκινούν από τους οδικούς άξονες και φτάνουν μέχρι τη διαχείριση δικτύων ύδρευσης και άρδευσης, μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων και κτιριακών
εγκαταστάσεων.