To αρχιτεκτονικό γραφείο Aedas, σε συνεργασία με τη China Railway Siyuan Survey design Group και τη Shenzhen Urban Transport Consortium, κέρδισαν τον διεθνή διαγωνισμό για τον σχεδιασμό ενός υπερσύγχρονου συγκοινωνιακού κόμβου στο Qingshuihe της περιοχής Luohu, στην πόλη Shenzhen. Ο εν λόγω κόμβος πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2025 και να αποτελέσει ζωτικό τμήμα της πόλης, καθώς θα συμπεριλαμβάνει 4 αστικές σιδηροδρομικές γραμμές, 1 υπεραστική γραμμή, 1 σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας και πλήθος οδικών αρτηριών για χερσαίες μεταφορές.

Προοπτικές ανάπτυξης
To Qingshuihe είναι μία από τις παλαιότερες συνοικίες της πόλης και αποτελούσε κάποτε το σύνορο της οικονομικής ζώνης. Σταδιακά, σε σύγκριση με το γενικότερο ρυθμό ανάπτυξης, η περιοχή κατέληξε να υστερεί στον βιομηχανικό τομέα. Ωστόσο, στο Qingshuihe υπάρχουν αρκετές προοπτικές βιομηχανικής προόδου, διότι η συνοικία βρίσκεται σε μεγάλο στρατηγικό σταυροδρόμι της ευρύτερης περιοχής και περιστοιχίζεται από αξιοσημείωτες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις. Οι δημιουργοί, έχοντας ως στόχο την εκμετάλλευση των παραπάνω δυνατοτήτων, προσδοκούν σε μεγάλη ανάκαμψη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Luohu.

Εναρμόνιση φυσικού και αστικού περιβάλλοντος
Ο σχεδιασμός αντλεί έμπνευση από το φυσικό τοπίο και ενσωματώνει στοιχεία της φύσης και του νερού στην πυκνοδομημένη πόλη, υλοποιώντας ένα εμβληματικό έργο για την περιοχή. Ο σχεδιασμός έγινε με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφευχθεί ο διαχωρισμός του συγκοινωνιακού κόμβου από το υπόλοιπο αστικό περιβάλλον. Το ελικοειδές αρχιτεκτονικό περίγραμμα, το οποίο έχει βασιστεί σε στοιχεία του κοντινού ποταμού Qingshuihe, διατρέχει τον αστικό χώρο, θυμίζοντας κυματισμούς, που σχηματίζονται μετά το πέρασμα ενός κρουαζιερόπλοιου. Με την πρωτότυπη αυτή σύλληψη, οι δημόσιοι οδοί που είναι κατανεμημένοι έξω από το κέντρο επισημαίνουν τη στενή σχέση μεταξύ του κεντρικού σταθμού Qingshuihe και της πόλης.

Ο σταθμός είναι εξοπλισμένος με αίθρια φωτισμού ημέρας, τα οποία οδηγούν απευθείας τους επιβάτες στην αίθουσα εξόδου ή στην αίθουσα αναμονής, μέσω του φυσικού φωτός. Η ανοιχτή βυθισμένη πλατεία και η υπαίθρια δημόσια πλατφόρμα, όχι μόνο επιτρέπουν στους επιβάτες να χαλαρώσουν στον δημόσιο χώρο περιμένοντας την άφιξη του λεωφορείου, αλλά επίσης εξαλείφουν τα νοητά όρια μεταξύ αρχιτεκτονικής και φυσικού τοπίου.

Σύνδεση με την πόλη
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει χερσαίες οδούς μεταξύ σταθμού – πόλης και σιδηροδρομικές γραμμές που συνδέουν άρρηκτα τον συγκοινωνιακό κόμβο με το αστικό κέντρο. Ήδη οι κυριότερες περιοχές είναι ενσωματωμένες με το δίκτυο κυκλοφορίας του σταθμού Qingshuihe, υποδεικνύοντας την παραπάνω σχέση. Είναι φανερό ότι δεν πρόκειται απλώς για μία κατασκευή ενός υπερσύγχρονου σιδηροδρομικού σταθμού, αλλά για ένα εγχείρημα ανανέωσης ολόκληρης της αστικής περιοχής.

Λειτουργία και οργάνωση του κόμβου
Η συνοικία ήταν μέχρι πρότινος απομονωμένη και στερούταν σύγχρονων συγκοινωνιακών υποδομών. Το δίκτυο, πλέον, αναδιαρθρώνεται και παρέχεται σύνδεση με σιδηροδρομικές γραμμές και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, υψηλότατων προδιαγραφών. Η μεγαλύτερη πρόκληση έγκειται στην εξισορρόπηση της αστικής ανάπτυξης με το διασταυρωμένο δίκτυο κυκλοφορίας, με γνώμονα πάντοτε την ευχάριστη και αποτελεσματική ταξιδιωτική εμπειρία. Ο σχεδιασμός χρησιμοποιεί το αίθριο ως δομή ευρετηρίου, τοποθετώντας τις πλατφόρμες των τρένων υψηλής ταχύτητας και των υπεραστικών γραμμών από κάτω, συνδέοντας την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στα δυτικά και συγκεντρώνοντας τη διάταξη του μετρό στα ανατολικά. Παράλληλα, ενσωματώνει τον συγκοινωνιακό κόμβο και τον αστικό πράσινο άξονα για να σχηματίσει μια κινούμενη γραμμή, σχήματος Η.

Επιπλέον, προβλέπεται ένας έξυπνος και λειτουργικός διαχωρισμός, κατά τον οποίο ο πρώτος υπόγειος όροφος αποτελεί το σημείο εξόδου, ενώ το δεύτερο επίπεδο τον χώρο μετακίνησης. Η εισερχόμενη και η εξερχόμενη ροή πεζών διαχωρίζεται, προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση μεταξύ των αντίθετων ρευμάτων. Μέσω του ισογείου και του επιπέδου Β1, η κυκλοφορία των αστικών οχημάτων και του μετρό συγκλίνουν στο επίπεδο Β2, όπου είναι δυνατή η πρόσβαση στον υπόγειο και στον εθνικό σιδηρόδρομο. Αυτή η οργάνωση στις εισόδους του σταθμού αποτρέπει τον συνωστισμό των επιβατών στους εκάστοτε ορόφους. Η εύκολη και άμεση επικοινωνία μεταξύ σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας και του μετρό είναι ένα στοιχείο στο οποίο δόθηκε τεράστια σημασία. Πέρα από την τοποθέτηση χωρισμάτων και κυλιόμενων σκαλών, ο σχεδιασμός τοποθετεί το μετρό κοντά στον κόμβο και πιο συγκεκριμένα στον τομέα Β3 για να διευκολύνει την μετακίνηση των πολιτών. Συνεπώς, κατευθύνοντας με τον δέοντα τρόπο τη ροή των επιβατών, ελαχιστοποιείται ο χρόνος μεταφοράς και βελτιώνεται η λειτουργικότητα του σταθμού.

Τέλος, αναφορικά με το μέλλον, το γραφείο Aedas οραματίζεται ο σταθμός Qingshuihe να μην είναι μόνο ένας κόμβος συγκοινωνιών, αλλά να μετατραπεί σε μία υπερσύγχρονη πόλη, η οποία θα προάγει την επιστήμη και την τεχνολογία. Ο υπόγειος συμπαγής κόμβος απελευθερώνει μεγάλο στρέμμα υπέργειου χώρου, στον οποίο μπορεί να διαμορφωθεί ένα εξαίρετο περιβάλλον σταθμού – πόλης. Αστικές βεράντες, γραφεία υψηλών προδιαγραφών, ξενοδοχεία πέντε αστέρων, υπερπολυτελή διαμερίσματα και εκθεσιακοί χώροι αποτελούν μόνο μερικά παραδείγματα που θα μπορούσαν να απαρτίζουν την καρδιά του κόμβου συγκοινωνιών