Οι μεγάλες ανατιμήσεις στα υλικά οικοδομής και τις πρώτες ύλες συζητήθηκαν χθες Τρίτη σε έκτακτη σύσκεψη φορέων της αγοράς με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, υπό τις φήμες ακόμη και για αποστολή επιστολής από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) για παύση εργασιών στα εργοτάξια δημοσίων έργων για 6 μήνες. Στην αγορά επικρατεί μεγάλη αναταραχή, καθώς εκτιμάται ότι μπαίνουμε σε έναν πληθωριστικό κύκλο και οι διαμαρτυρίες μεταξύ μελών του ΣΑΤΕ, αλλά και άλλων εργοληπτικών οργανώσεων που εκπροσωπούν κατασκευαστές και αναλαμβάνουν έργα σε δήμους και περιφέρειες είναι έντονες: Οι αυξήσεις δεν τους επιτρέπουν παρά ελάχιστα περιθώρια κέρδους, καθώς έχουν αναλάβει δημόσια έργα σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς, προσφέροντας τεράστιες εκπτώσεις.
Πηγές του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών (ΕΣΒΥΚ) υπογράμμιζαν στο Build ότι «το θέμα είναι μείζον και δεν υπάρχει εύκολη λύση, ενώ μάλλον θα απαιτηθεί νομική βοήθεια προς τις κατασκευαστικές εταιρείες για να εξεταστεί η εξεύρεση μιας αποδεκτής λύσης».
Πάντως, ο πρόεδρος του ΕΣΒΥΚ, Σέργιος Λαμπρόπουλος, είχε χαρακτηρίσει μέσα από την ελληνική Βουλή τον θεσμό των Πρότυπων Προτάσεων Έργων Υποδομής, που είχε φέρει τον Φεβρουάριο ο υπουργός κ. Καραμανλής στην Ολομέλεια, ως παρέμβαση για το θέμα των ανατιμήσεων λόγω της πανδημίας του και των ελλείψεων συγκεκριμένων υλικών και πρώτων υλών, ως “πραγματική μεταρρύθμιση, που θα συμβάλλει τόσο στην ενδυνάμωση της επιχειρηματικότητας”, όμως επιβάλλεται να περιλαμβάνει και μικρότερου κόστους έργα. «Η κυβέρνηση έκανε ένα σημαντικό βήμα τον Δεκέμβρη για να μη κινδυνεύσει η ολοκλήρωση των έργων, αλλά αυτό δεν είναι πλέον αρκετό. Πλέον έχουν προστεθεί η αύξηση του μεταφορικού κόστους, η ενεργειακή κρίση τιμών, οι ελλείψεις και οι αυξήσεις σε εξοπλισμό, περαιτέρω άνοδος σε πρώτες ύλες και υλικά, ένας πόλεμος στην Ευρώπη», δήλωσε σχετικά στο Build ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Στασινός.
Αναμένοντας τη θέση των μεγάλων κατασκευαστών
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ), Γιώργος Συριανός αρνήθηκε να σχολιάσει χθες το θέμα των ανατιμήσεων και δεσμεύτηκε ότι ο ΣΤΕΑΤ θα τοποθετηθεί συνολικά με ανακοίνωσή του το πρωί της Πέμπτης. Είναι γνωστό ότι όλοι οι σχετικοί φορείς βρίσκονται σε εγρήγορση, καθώς δημιουργούνται προοδευτικά όχι μόνο δυσκολίες, αλλά ακόμη και πιθανά αδιέξοδα στην υλοποίηση πολλών τεχνικών έργων, είτε είναι ενταγμένα σε ΕΣΠΑ ή όχι.
Πρόκειται για ένα υπαρκτό ευρωπαϊκό πρόβλημα, το οποίο θα κληθούν να αντιμετωπίσουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, που είναι ενταγμένες στο Ταμείο Συνοχής, ουσιαστικά οι μισές της ΕΕ. Είναι υπαρκτό ακόμη και το ενδεχόμενο κάποια έργα να ξεπεράσουν τον αρχικό τους προϋπολογισμό, δημιουργώντας πρόβλημα στην επιλεξιμότητα δαπανών, με βάση τους κοινοτικούς κανόνες, σε πιθανή αναθεώρηση και στη συνέχεια, να επιβαρύνουν ακόμη και τον ίδιο τον κρατικό προϋπολογισμό.
Μόνιμα εργαλεία αναδιαμόρφωσης τιμών προτείνει το ΤΕΕ στην κυβέρνηση
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και μιλώντας στο Build, πρότεινε «τη δημιουργία μόνιμου εργαλείου – μηχανισμού αναδιαμόρφωσης τιμών ώστε όταν υπάρχουν έντονες πληθωριστικές πιέσεις -ή και το αντίστροφο, αν και μη σύνηθες- να γίνεται αυτόματα αναπροσαρμογή, χωρίς ξεχωριστές κάθε φορά νομοθετικές ρυθμίσεις» και με περιο-δική εξέταση του ύψους των τιμών ανά υλικό, εργασία και άλλους σχετικούς παράγοντες, ανά ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα, ανά τρίμηνο, για παράδειγμα, βάσει ενός σταθερού αλγορίθμου, ενδεχομένως μετά από ευρωπαϊκή έγκριση.
«Έτσι όπως είναι η κατάσταση στη χώρα, με μικρό μόνο μέρος των πόρων να προέρχεται από εθνικούς πόρους και την πλειονότητα των έργων να χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκά κονδύλια», σημείωσε ο κ. Στασινός, «μια εθνική πρωτοβουλία δεν είναι αρκετή, επειδή είναι πιθανό, αν υπάρξει αύξηση στο κόστος των έργων να δημιουργηθούν προβλήματα επιλεξιμότητας και πιστοποίησης δαπανών στα ενταγμένα έργα ΕΣΠΑ και όχι μόνο». «Χρειάζεται πολιτική πρωτοβουλία, ώστε να προσαρμοστούν οι κοινοτικοί κανόνες χρηματοδότησης στον κύκλο των ανατιμήσεων που βλέπουμε, διότι στο τέλος της ημέρας πρέπει όσοι εκτελούν έργα να πληρώνονται με βάση το πραγματικό κόστος, αλλά και η χώρα να εισπράττει τα κονδύλια που δικαιούται από την Ευρωπαϊκή Ένωση», συμπλήρωσε.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build