Δεν έχει μείνει προϋπολογισμός δημοσίου έργου χωρίς να έχει επηρεαστεί εξαιτίας της αλματώδους αύξησης στις τιμές των δομικών υλικών. Ωστόσο, πλέον δεν είναι μόνο οι τεχνικές εταιρείες αυτές που ανησυχούν, αλλά και η ίδια η τοπική αυτοδιοίκηση καθώς διαγωνισμοί καθίστανται άγονοι ή εταιρείες αποφεύγουν να καταθέσουν προσφορές.

Στο μάτι του κυκλώνα των ακριβότερων υλικών και του αυξημένου κατασκευαστικού κόστους έχουν βρεθεί κυρίως οι μικρομεσαίες τεχνικές εταιρείες, οι οποίες υλοποιούν δημόσια έργα σε δήμους και περιφέρειες. Οι ανατιμήσεις στα βασικά υλικά του κατασκευαστικού κλάδου τους τελευταίους μήνες ήταν πέραν κάθε απαισιόδοξης πρόβλεψης. Για παράδειγμα, οι αυξήσεις στο τσιμέντο είναι πάνω από 30%, στον χάλυβα η τιμή έχει διπλασιαστεί ξεπερνώντας τα 1.000 δολάρια τον τόνο, στον χαλκό έχει τριπλασιαστεί σπάζοντας το φράγμα των 10.000 δολαρίων ανά τόνο, το αλουμίνιο πήγε τρεις και τέσσερις φορές επάνω κ.ο.κ. Και κοντά σ’ αυτά βεβαίως, υπάρχουν οι αυξήσεις στην ενέργεια και κυρίως στα καύσιμα, γεγονός που επηρεάζει όλη την κατασκευαστική αλυσίδα. Στέλεχος μεγάλης εργοληπτικής οργάνωσης σημειώνει χαρακτηριστικά ότι την τελευταία εβδομάδα εργοστάσιο στην Αθήνα, το οποίο παράγει τούβλα, αύξησε την τιμή κατά 35% εξαιτίας της αύξησης στην ενέργεια. Επίσης, πέρα από τις ανατιμήσεις, άρχισαν να παρατηρούνται και ελλείψεις σε υλικά όπως για παράδειγμα στο pvc που χρησιμοποιείται για δίκτυα ύδρευσης, ενώ πολλές προμηθευτικές εταιρείες δεν μπορούν να δεσμευτούν για το πότε θα παραδώσουν υλικά και φυσικά σε τι τιμές…

Τα έργα αυτά, αφορούν κυρίως δήμους και περιφέρειες και γι’ αυτό οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα, καθώς πολλά έργα έχουν «παγώσει», ενώ σε νέες δημοπρασίες δεν προσέρχονται εταιρείες, και όσες εκδηλώνουν ενδιαφέρον προσφέρουν σχεδόν μηδενικές εκπτώσεις. Προς το παρόν, οι επιπτώσεις περιορίζονται σε καθυστερήσεις έργων ασφαλτόστρωσης, αλλά -όπως επισημαίνουν πηγές της τοπικής αυτοδιοίκησης-, αν η κατάσταση συνεχιστεί, σύντομα θα έχουμε μεγαλύτερα προβλήματα.

Πριν από λίγο καιρό, μεγάλος εργοληπτικός φορέας έστειλε επιστολή στα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και το Οικονομικών ζητώντας, πέρα από την αναθεώρηση των προϋπολογισμών των έργων, να δοθεί δυνητικά η δυνατότητα στους εργολάβους να προχωρήσουν σε παύση εργασιών για διάστημα τεσσάρων έως έξι μηνών. Πηγές του υπουργείου ξεκαθαρίζουν πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, επισημαίνοντας μάλιστα πως «πολύ σύντομα θα ακολουθήσει νέα αναθεώρηση στις τιμές όσων υλικών θα κριθούν πως έχουν υποστεί αυξήσεις επιβαρύνοντας τους προϋπολογισμούς και τις εκτελέσεις των έργων».