Πραγματοποιήθηκε ένα ακόμη βήμα (σημαντικό μάλιστα) για την κατασκευή του νέου λιμανιού της Σαντορίνης, μιας και η Γενική Διεύθυνση Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών ενέκρινε την προκαταρκτική έκθεση λιμενικών έργων, ως πρώτη φάση της εκπόνησης της προκαταρκτικής μελέτης, προμελέτης και ΜΠΕ του έργου. Με την ίδια απόφαση, εξάλλου, επικυρώθηκε ότι το νέο λιμάνι του νησιού των Κυκλάδων θα δημιουργηθεί στη θέση Μονόλιθος. Επισημαίνεται, ότι τα απαιτούμενα στο πρώτο στάδιο της μελέτης για το νέο λιμάνι εκπόνησε η κοινοπραξία των Marnet AΤE, Ρογκάν και Συνεργάτες ΑΕ, ΘΠ+Σ και Βασιλικής Τζανετάτου του Γερασίμου.
Καταλληλότερη η θέση Μονόλιθος
Η προκαταρκτική έκθεση λιμενικών έργων που εγκρίθηκε περιλαμβάνει την αξιολόγηση του συνόλου των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών που υπάρχουν στο νησί και την έρευνα και εντοπισμό νέας θέσης για την κατασκευή του νέου λιμανιού. Όπως διευκρινίζεται στην απόφαση, οι υποψήφιες τοποθεσίες για το νέο λιμάνι ήταν η θέση δυτικά του αλιευτικού καταφυγίου Βλυχάδας (σε απόσταση περίπου 1.500 μ.), η θέση Μονόλιθος (βόρεια της υπάρχουσας πλαζ) και η θέση Κολούμπος, σε επαφή και νότια της Άκρας Κολούμπος. Την άποψή τους τις θέσεις αυτές εξέφρασαν και τοπικοί φορείς (λ.χ. Δήμος Θήρας) και τελικά προτάθηκε ως καταλληλότερη η θέση Μονόλιθος.
Για να κτιστεί το λιμάνι στην τοποθεσία αυτή έδωσε τη θετική του γνώμη και το Υπουργείο Πολιτισμού, τονίζοντας πως αν γίνει εκεί το έργο «δεν θα επέλθει βλάβη στο προστατευόμενο ιστορικό τοπίο της Θήρας». Επιπλέον, ο ΑΔΜΗΕ έκανε γνωστό πως η μετακίνηση τμήματος της υφιστάμενης καλωδιακής διασύνδεσης Θήρας-Νάξου και της μελλοντικής καλωδιακής διασύνδεσης Φολεγάνδρου-Θήρας με παράλληλη μετατόπιση των σημείων προσαιγιάλωσής τους θα μπορούσε να υλοποιηθεί (υπό όρους) εάν τελικά χωροθετηθεί και αδειοδοτηθεί η κατασκευή του νέου λιμανιού στη συγκεκριμένη θέση.
Ακολουθεί η β’ φάση των μελετών
Πλέον, αφού επελέγη και η θέση του νέου λιμανιού, θα εκπονηθεί η β’ φάση των μελετών, με τη σύνταξη του φακέλου καθορισμού ζώνης λιμένα, τον γεωμετρικό σχεδιασμό των έργων σε επίπεδο προμελέτης και την εκπόνηση των απαραίτητων υποστηρικτικών μελετών. Το νέο λιμάνι της Σαντορίνης θα καλύπτει αποκλειστικά τις ανάγκες της ακτοπλοϊκής και εμπορευματικής κίνησης του νησιού, δεδομένου ότι η δραστηριότητα της κρουαζιέρας θα συνεχίσει να εξυπηρετείται στο αγκυροβόλιο Φηρών.