Από το διαγωνιστικό χάος και τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση
Στην κυκλοφορία δόθηκε την 1η Αυγούστου το μεγαλύτερο τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, ενός έργου που «ταλαιπωρήθηκε» πολύ την τελευταία δεκαετία (κα ταλαιπώρησε εξίσου τους κατοίκους της δυτικής Πελοποννήσου), όμως πλέον φτάνει στην ολοκλήρωσή του, συνιστώντας μία πραγματική τομή για την αναπτυξιακή δυναμική της ευρύτερης περιοχής.
Ειδικότερα, στην κυκλοφορία δόθηκαν τα 65 από τα 74,8 χιλιόμετρα του τμήματος Πάτρα – Πύργος, από τον Πύργο μέχρι τα Καμίνια Αχαΐας, και πλέον η μοναδική εκκρεμότητα που παραμένει για να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος είναι το κομμάτι από την περιμετρική Πατρών μέχρι τα Καμίνια, μήκους σχεδόν 10 χλμ., όπου βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες διαπλάτυνσης και βελτίωσης του υφιστάμενου άξονα. Βάσει χρονοδιαγράμματος το τμήμα αυτό θα παραδοθεί στα τέλη Νοεμβρίου.
Τα χαρακτηριστικά του νέου αυτοκινητοδρόμου
Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο με διαχωρισμένο οδόστρωμα και ελεγχόμενη πρόσβαση σε όλο το μήκος του, με δύο λωρίδες πλάτους 3,5 μέτρων και λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση, που χωρίζονται από ένα μεσαίο στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα.
Το έργο περιλαμβάνει 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, μία τεχνική βάση στον Πύργο, 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ), καθώς και συνολικά 9 κόμβους H/K Μιντιλόγλι, Α/Κ ΒΙΠΕ, Η/Κ ΑΛΙΣΣΟΥ, Α/Κ Κάτω Αχαΐα, Α/Κ Βάρδα, Α/Κ Κυλλήνη, Α/Κ Γαστούνη, Α/Κ Αμαλιάδα, Α/Κ Πύργος).
Στο πλαίσιο των εργασιών εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες, μεταξύ των οποίων η ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου στο σύνολό του και η επέκτασή του σε γειτνιάζουσες τοπικές περιοχές, η κατασκευή νέου κλάδου στον Α/Κ Αμαλιάδας για τη σύνδεση με τον περιφερειακό, καθώς και η μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε 14 περιοχές κατάντη του αυτοκινητοδρόμου. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ και μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.
Πολυετής περιπέτεια
Για να φτάσει βέβαια στη (σχεδόν) ολοκλήρωση του, το τμήμα Πάτρα – Πύργος πέρασε από… σαράντα κύματα. Για πάνω από μία δεκαετία το έργο βρέθηκε στο επίκεντρο αντιπαραθέσεων, πολιτικών αποφάσεων και αλλεπάλληλων δημοπρατήσεων που τελικά οδήγησαν σε μεγάλες καθυστερήσεις.Αρχικά, το έργο προβλεπόταν να ολοκληρωθεί πολύ νωρίτερα, όμως η διαδικασία κατακερματίστηκε σε οκτώ επιμέρους εργολαβίες, με διαφορετικούς αναδόχους. Η επιλογή αυτή αποδείχθηκε προβληματική: ορισμένες συμβάσεις ακυρώθηκαν, άλλες δεν ξεκίνησαν ποτέ, ενώ οι διαγωνισμοί αμφισβητήθηκαν σε δικαστικό επίπεδο. Το αποτέλεσμα ήταν ο αυτοκινητόδρομος να παραμένει για χρόνια σε εκκρεμότητα.
Η οριστική λύση δόθηκε το 2021 με την ενσωμάτωση του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και την ανάληψη της ευθύνης ολοκλήρωσης από τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο «Ολυμπία Οδός ΑΕ», στην οποία συμμετέχουν οι Vinci Concessions, Avax, Aktor και ΓΕΚ Τέρνα.
Αυτή η απόφαση έδωσε ξανά ρυθμό στην κατασκευή και επέτρεψε την εξασφάλιση χρηματοδότησης, τόσο από το ελληνικό Δημόσιο όσο και από ευρωπαϊκούς πόρους. Η νέα σύμβαση κατασκευής υπεγράφη τον Μάρτιο του 2022.
Έργο-σταθμός
Με την ολοκλήρωση και του τμήματος που απομένει, η διαδρομή Πάτρα – Πύργος θα καλύπτεται πλέον σε 45 λεπτά, ενώ το ταξίδι από την Αθήνα ως τον Πύργο θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά. Η Ολυμπία Οδός γίνεται έτσι βασικός δίαυλος μεταφορών από την Αθήνα προς τη Δυτική Ελλάδα, συνθέτοντας μια νέα εικόνα για την οδική ασφάλεια, τη συνδεσιμότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη στην περιοχή.
Το έργο θεωρείται καταλύτης για την τουριστική ανάπτυξη της Ηλείας, καθιστώντας ευκολότερη από ποτέ την πρόσβαση από την Αθήνα στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά και στις ακτές του Ιονίου Πελάγους. Επίσης, είναι πολύτιμο για τον πρωτογενή τομέα της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και ευρύτερα τους κατοίκους των γύρω περιοχών, που θα δουν τις μετακινήσεις τους να διευκολύνονται και να γίνονται ασφαλέστερες.

