Το πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας ξεχωρίζει για τον αναπτυξιακό, κοινωνικό και ολιστικό χαρακτήρα του.

Τις παθογένειες και τις καθυστερήσεις ετών φιλοδοξεί να επιλύσει το αναπτυξιακό πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών για τη Στερεά Ελλάδα, που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη. Στο περιεχόμενο του προγράμματος συμπεριλαμβάνονται έργα για οδικές υποδομές, κτιριακές εγκαταστάσεις αλλά και αγροτικά έργα, που αναμένεται να τονώσουν την τοπική απασχόληση, την περιφερειακή οικονομία, και να βελτιώσουν τη διασύνδεση της Περιφέρειας με την υπόλοιπη επικράτεια.

Ο υπερτοπικός άξονας Ε65
Ο κ. Καραγιάννης ξεκινώντας με τον Αυτοκινητόδρομο Ε6 είπε: «Ο Ε65 είναι ένα έργο υπερτοπικού χαρακτήρα που ξεκινά από την καρδιά της χώρας και φτάνει στη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο και εξελίσσεται πλέον με γοργούς ρυθμούς. Ξεπεράσαμε πολλά προβλήματα και σήμερα έχει ήδη γίνει το 90% των εργασιών και σε λιγότερο από έναν χρόνο, συγκεκριμένα στις αρχές του 2024, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το νότιο τμήμα του Ε65, ενός έργου που θα αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων συνολικά στη χώρα». Υπενθυμίζεται ότι το μήκος του νότιου τμήματα ανέρχεται σε συνολικά 32,5 χλμ. και ξεκινά από ημικόμβο επί του αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε. στος ύψος της Ανθήλης Φθιώτιδας και θα καταλήγει σε ανισόπεδο κόμβο στην Ξυνιάδα.
Το τμήμα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 1 δίδυμη σήραγγα συνολικού μήκους περίπου 3 χλμ., 1 αμφίπλευρο χώρο στάθμευσης και & Ανάπαυσης, 3 ανισόπεδους κόμβους σε Λαμία, Καρπενήσι και Ξυνιάδα, και 1 αμφίπλευρο Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Λιανοκλάδι).

Από τα συνολικά 32,5 χλμ. έχει παραδοθεί ήδη σε κυκλοφορία τμήμα 14,5 χλμ. από τη Λαμία έως τον ανισόπεδο κόμβο Καρπενησίου.

Στόχος ήταν το νότιο τμήμα να είχε ολοκληρωθεί νωρίτερα, αλλά προκέκυψε πρόβλημα σε ένα τμήμα του άξονα πριν τη σήραγγα Όθρυος το οποίο αποφασίστηκε να παρακαμφθεί με νέα χάραξη.

Οι εργασίες προχωρούν και στο βόρειο τμήμα του Ε65 από Τρίκαλα έως την Εγνατία Οδό (15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών) με μήκος 70,5 χλμ. Θα κατασκευαστούν -μεταξύ άλλων- 2 σήραγγες, 20 γέφυρες, 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών 6 ανισόπεδο Κόμβοι, 1 μετωπικός σταθμός διοδίων και 3 πλευρικοί.

Συγκριτικά, ωστόσο, με το νότιο τμήμα, στο βόρειο η πρόοδος εργασιών δεν έχει ξεπεράσει το 20%.

Με την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε65 (σ.σ. εκτιμάται εντός του 2025) το ταξίδι από τη Λαμία έως την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά και το Αθήνα-Τρίκαλα θα απαιτεί λιγότερες από 3 ώρες.

Ξεκινούν οι εργασίες για την Παράκαμψη Χαλκίδας
Αναφερόμενος σε ένα σημαντικό και ταλαιπωρημένο από τις αναβολές οδικό έργο, αυτό της Παράκαμψης Χαλκίδας-Ψαχνών, ο κ. Καραγιάννης τόνισε: «Συμβασιοποιήσαμε και την Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, ένα έργο που ήταν ζητούμενο για την Εύβοια για πολλά χρόνια και που αποτελούσε μόνο κομμάτι προεκλογικών υποσχέσεων. Επικαιροποιήσαμε τις μελέτες, παραμετροποιήσαμε το έργο και αφού το δημοπρατήσαμε, το συμβασιοποιήσαμε και το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν οι εργασίες με την εγκατάσταση του εργοταξίου».

Είναι το πρώτο μεγάλο οδικό έργο για την περιοχή της Εύβοιας και μετά από αναμονή αρκετών ετών. Η Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών είναι το σημαντικότερο έργο για την περιοχή που θα βελτιώσει τις μετακινήσεις στην ευρύτερη περιοχή. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 210 εκατ. ευρώ (169,35 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το κυρίως έργο έχει κόστος με ΦΠΑ 125 εκατ. ευρώ και η προαίρεση άλλα 85 εκατ. ευρώ. Περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα: το πρώτο από την Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2χλμ και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7χλμ. Με την κατασκευή των συνεχιζόμενων τμημάτων πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα και μετά προς την παράκαμψη Ψαχνών, και την αρτηρία σύνδεσης Βόρειας-Νότιας Εύβοιας και μελλοντικά προς Ιστιαία-Αιδηψό, με κατασκευή νέων ή/και ανακατασκευή υφιστάμενων τμημάτων με σύγχρονο σχεδιασμό και αναβαθμισμένη γεωμετρία, θα μπορεί να αποδοθεί στην κυκλοφορία ένας ενιαίος και ασφαλής οδικός άξονας μέχρι την Αιδηψό με τα αναγκαία χαρακτηριστικά ασφάλειας και ταχύτητας, που θα ανταποκρίνονται στο διατιθέμενο τουριστικό και λοιπό δυναμικό της βόρειας Εύβοιας.

Το έργο που βγάζει από την απομόνωση τη Φωκίδα
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Υφυπουργός Υποδομών στο μεγάλο οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα: «Ένα έργο που υπογράψαμε πριν περίπου 1,5 μήνα, ένα έργο που βγάζει από την απομόνωση τη Φωκίδα», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.

Πρόκειται για ένα από τα πιο δύσκολα τμήματα του διαγώνιου άξονα «Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο» και η υλοποίησή του ανοίγει τον δρόμο για τη μελλοντική ολοκλήρωση και των άλλων τμημάτων που χρήζουν αναβάθμισης. Ο διαγώνιος άξονας ενώνει τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τον Ε65 (Λαμία-Καρδίτσα-Εγνατία), με την Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα), την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και κατ` επέκταση την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος).

Ο άξονας αυτός θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή, κυρίως μεταξύ Δυτικής Ελλάδας και Κεντρικής Ελλάδας. Επιπλέον, βγάζει από την οδική απομόνωση πολλές περιοχές σε Φωκίδα, Φθιώτιδα και Αιτωλοακαρνανία.

Το έργο αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα «Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο», το οποίο υπάγεται στον διευρωπαϊκό άξονα Ε65. Βάσει της υπ’ αρίθμ. 1308/15-12-95 (ΦΕΚ 30Δ/19-01-96) απόφασης του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., η οδός έχει καταταχθεί στο δευτερεύον εθνικό οδικό δίκτυο κι έχει χαρακτήρα σύνδεσης, ευρισκόμενη στο σύνολο του μήκους της εκτός σχεδίου, παρακάμπτοντας τους οικισμούς, από την περιοχή των οποίων διέρχεται και συνδέοντας την Π.Ε. Φθιώτιδας με τις Π.Ε. Φωκίδας και Αιτωλοακαρνανίας. Ως εκ τούτου, ανήκει στην κατηγορία Α με λειτουργική βαθμίδα ΙΙ (οδική σύνδεση νομών / επαρχιών) με αρχή και πέρας τον ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό αντίστοιχα, που ανήκουν στην λειτουργική βαθμίδα ΑΙ.

Ώριμες μελέτες για βόρειο οδικό άξονα, Σμόκοβο
Σχετικά με τη μελέτη για το Βόρειο Οδικό Άξονα Εύβοιας, ο Υφυπουργός Υποδομών έκανε λόγο για «μία μελέτη, για ένα σημαντικό έργο που αποτελεί αίτημα δεκαετιών για τους κατοίκους της Εύβοιας. Σήμερα, βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον απαραίτητο έλεγχο και αναμένουμε, ώστε πολύ σύντομα να μπορούμε να σχεδιάσουμε αυτό το έργο για να έχουμε τα επόμενα χρόνια έναν νέο, ασφαλή και λειτουργικό οδικό άξονα, που θα ενώνει τη Βόρεια Εύβοια με τη Χαλκίδα και την υπόλοιπη Περιφέρεια».

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «έχουμε δρομολογήσει την ωρίμανση των μελετών, ενώ επίσης έχουμε προκηρύξει διαγωνισμό ύψους 1,7 εκατομμυρίων ευρώ για γεωτεχνικές και συμπληρωματικές τοπογραφικές εργασίες για το έργο της Οδικής Σύνδεσης Πέρατος Παράκαμψης Μακρακώμης-Ανατολικού Μετώπου Σήραγγας Τυμφρηστού, δηλαδή του έργου Λαμία Καρπενήσι».

Αναφορικά με τη μελέτη για το Σμόκοβο τόνισε: «Πρόκειται για ένα έργο σημαντικό, τόσο για τη Θεσσαλία, όσο και για τη Φθιώτιδα. Αφορά μία συνολική γεωργική έκταση 230.500 στρεμμάτων, από τα οποία τα 78.500 αφορούν την Περιφερειακή Ενότητα Φθιώτιδας. Σ’ αυτή τη μελέτη εντάξαμε με συμπληρωματική σύμβαση, 5.800 στρέμματα που θα λύσουν έναν ευρύτερο πρόβλημα της Φθιώτιδας».

Αγροτικός τομέας, δίκτυα φυσικού αερίου και υποδομές υγείας
Εκτός των οδικών συνδέσεων που βρίσκονται σε τροχιά κατασκευής και υλοποίησης, το Υπουργείο Υποδομών έχει στρέψει την προσοχή του και στην ανάπτυξη ευρύτερων αναπτυξιακών τομέων με ιδιαίτερο κοινωνικό πρόσημο.

Στον αγροτικό κλάδο, ήδη κατασκευάζεται το αρδευτικό δίκτυο Ανατολικής Βίστριζας και σχεδιάζονται τα φράγματα στο Μπουγάζι Δομοκού και στο Λιβάδι Αράχοβας. Παράλληλα, προχωρά η αποκατάσταση του παραδοσιακού Ελαιώνα της Άμφισσας και εξελίσσεται το σχέδιο «Εύβοια Μετά» για την αναγέννηση του βόρειου τμήματος του νησιού με 71 κοστολογημένα έργα, από προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης για τους ρητινοκαλλιεργητές και αναδασώσεις, μέχρι τις οδικές ενώσεις Ψαχνά-Στροφιλιά και Στροφιλιά-Ιστιαία και την αναβάθμιση των Κέντρων Υγείας Ιστιαίας-Αιδηψού και Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας.

Ταυτόχρονα, το φυσικό αέριο φτάνει στη Λαμία, τη Χαλκίδα, τη Λιβαδειά, τη Θήβα, τους Δελφούς και το Καρπενήσι. Οι μεγάλες αναπλάσεις περιλαμβάνει την περιοχή που φιλοξενεί την πανελλήνια έκθεση Λαμίας, η οποία μετατρέπεται πλέον σε σύγχρονο Συνεδριακό Κέντρο το οποίο θα διοργανώνει mega events, πλαισιωμένο από κοιτίδα καινοτομίας και τεχνολογίας και θεματικό πάρκο. Την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα της Περιφέρειας σηματοδοτούν οι σημαντικές ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις που ήδη γίνονται, κυρίως στην Ενέργεια και τον Τουρισμό.
Παράλληλα, ολοκληρώνονται κρίσιμες υποδομές που βελτιώνουν την καθημερινότητα των κατοίκων.

Το Γενικό Νοσοκομείο Χαλκίδας, με 282 κλίνες, είναι πλέον έτοιμο. Νέες φοιτητικές εστίες και εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις θα κατασκευαστούν στη Λαμία, μέσω ΣΔΙΤ. Το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων λύνεται με την ΜΕΑ και τον ΧΥΤΥ της πόλης.

Παράλληλα, με στόχο την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς σε πρώτη φάση θωρακίζονται οι Δελφοί από τα φυσικά φαινόμενα. Ώστε, στη συνέχεια, να προχωρήσει η μεθοδική αποκατάσταση των μνημείων του αρχαιολογικού τους χώρου.