Το 2024, ο κατασκευαστικός κλάδος της Πορτογαλίας αναμένεται να υποχωρήσει οριακά κατά 0,6% σε πραγματικούς όρους, όπως συμπεραίνει πρόσφατα δημοσιευθείσα έρευνα της ResearchAndMarkets.com.
Το υψηλό κατασκευαστικό κόστος, συνδυαστικά με τη μείωση των οικοδομικών αδειών και των εξαγωγών, είναι οι αιτίες αυτής της υποχώρησης, σύμφωνα με την έρευνα. Το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής της Πορτογαλίας (INE) αναφέρει, ότι ο αριθμός οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν στη χώρα μειώθηκε κατά 8,8% σε ετήσια βάση το πρώτο πεντάμηνο του 2024, μετά από ετήσια μείωση 5% το 2023. Το ίδιο διάστημα, η αξία των συνολικών εξαγωγών εμπορευμάτων επίσης μειώθηκε, κατά 0,4% σε ετήσια βάση (είχε προηγηθεί ετήσια μείωση 1,1%, το 2023).
Θετικά τα μηνύματα από το 2025 και έπειτα
Η έρευνα, ωστόσο, προσθέτει ότι η παραγωγή του πορτογαλικού κατασκευαστικού κλάδου αναμένεται να ανακάμψει, σημειώνοντας μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 2% μεταξύ 2025 και 2028, υποστηριζόμενη από δημόσιες επενδύσεις σε έργα υποδομής μεταφορών και ενέργειας, σε συνδυασμό με ιδιωτικές επενδύσεις σε εμπορικά και οικιστικά έργα. Η ανάπτυξη αναμένεται να υποστηριχθεί, επίσης, από τη μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών, με την επιτάχυνση των προσπαθειών για την «πράσινη» μετάβαση και τη μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.
Επισημαίνεται, πως τον Μάρτιο του 2024 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χρηματοδότηση 350 εκατ. ευρώ για τη στήριξη στην Πορτογαλία κατασκευαστικών εταιρειών που παράγουν ηλιακούς συλλέκτες, μπαταρίες, αντλίες θερμότητας και λοιπό εξοπλισμό ΑΠΕ. Τα κεφάλαια θα χορηγηθούν πριν το τέλος του 2025 και θα χρηματοδοτηθούν μέσω του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Επιτροπής.
Επιπλέον, τον Ιούνιο του 2024, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενέκρινε χρηματοδότηση 3 δισ. ευρώ για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας μεταξύ Πόρτο και Λισαβώνας, με συνολικό εκτιμώμενο κόστος 6,1 δισ. ευρώ. Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η κατασκευαστική ανάπτυξη αναμένεται να υποστηριχθεί και από επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής υδρογόνου.