Τις θέσεις της αγοράς για τα φλέγοντα θέματα στην κατασκευή των δημοσίων έργων αλλά και τα χρονίζοντα προβλήματα παρουσίασαν βασικοί εταίροι της ελληνικής κατασκευαστικής βιομηχανίας, σε προεκλογικό debate για τα δημόσια έργα που διοργάνωσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ).

«Να στηριχθούν οι τεχνικές εταιρείες»
Αρχικά, ο Πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ, Κωνσταντίνος Μακέδος, επεσήμανε τον κομβικό ρόλο του Ταμείου Ανάκαμψης, «οι διαδικασίες του οποίου όμως οφείλουν να προχωρούν με ταχύτητα και στον προγραμματισμένο χρόνο». Παράλληλα, είπε, «οι τεχνικές εταιρείες χρειάζονται κάθε στήριξη ώστε να ανταποκριθούν στις συνθήκες μελέτης, κατασκευής και επίβλεψης των νέων υποδομών και συντήρησης, ελέγχου και ενίσχυσης των υφισταμένων, αλλά και να θέσουν ως προτεραιότητα και να εντάξουν στον σχεδιασμό τους τα κριτήρια ESG».

«Στρατηγικό σχεδιασμό δεκαετίας»
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ανδρέας Γερακάκης, σχολίασε, αρχικά, ότι «για τις μη μεγάλες εταιρείες το φλέγον ζήτημα είναι τα παλιά έργα που έχουν υπογραφεί με μεγάλες εκπτώσεις, με αποτέλεσμα κατά κάποιον τρόπο να έχουν καταστεί ζημιογόνα λόγω των τελευταίων αυξήσεων. Δοθέντος του ότι έχουμε έλλειψη προσωπικού, σύμφωνα με την προσφορά και τη ζήτηση οι τιμές της εργασίας έχουν αυξηθεί πολύ. Πώς μπορεί, λοιπόν, να αμβλυνθεί η αύξηση του εργατικού κόστους σε σχέση με τις υπάρχουσες συμβάσεις;». Κατόπιν, ο κ. Γερακάκης υπογράμμισε πως «κάποια πράγματα που προβλέπονται δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί, λ.χ., η ιδιωτική επίβλεψη ή το Προεδρικό Διάταγμα 71».

Κατά τον ίδιο, το μεγαλύτερο πρόβλημα αποτελούν οι λεγόμενες αναλύσεις τιμών: «Αυτή τη στιγμή τα έργα δημοπρατούνται με έναν παλιό τιμοκατάλογο. Πρέπει να συγκροτηθεί το συντομότερο το Δ.Σ. της εταιρείας που ήδη υπάρχει από τη νομοθεσία και, πατώντας πάνω στο υπάρχον σύστημα αναλύσεων τιμών, θα δοθεί λύση». Καταλήγοντας, ο κ. Γερακάκης συμπεριέλαβε στα χρονίζοντα προβλήματα του κλάδου την γραφειοκρατία, την πολυνομία και το πώς αποδίδεται δικαιοσύνη, προτείνοντας «να υπάρχει διαιτησία ή να δημιουργηθεί ειδικό καταρτισμένο σώμα δικαστών που θα γνωρίζει άριστα τη νομοθεσία των δημοσίων έργων. Γενικότερα, το κράτος πρέπει να κάνει έναν στρατηγικό σχεδιασμό δεκαετίας για τις υποδομές».

«Θα μας κοστίζουν επί τρία τα έργα»
Εξάλλου, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, στάθηκε επίσης στο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού, αναγνωρίζοντάς το ως το κυριότερο του κλάδου επί του παρόντος: «Δεν είναι δυνατόν να γίνουν τόσα πολυδάπανα έργα με το προσωπικό που υπάρχει διαθέσιμο αυτή τη στιγμή. Θα μας κοστίζουν επί τρία αυτά τα έργα. Ακόμα και με εκπτώσεις χαμηλές μπορούμε να βγούμε εκτός προϋπολογισμού, διότι οι τιμές για το προσωπικό θα είναι εξωπραγματικές». Επιπροσθέτως, ο κ. Στασινός σχολίασε πως «έπρεπε το παρατηρητήριο τιμών να έχει αρχίσει να λειτουργεί», ενώ επεσήμανε ότι, μεταξύ των εκλογικών αναμετρήσεων που επίκεινται, «εμείς ως ΤΕΕ θα ετοιμάσουμε νομοθεσία για το πώς θα έρχεται γρήγορα προσωπικό και πώς θα πληρώνεται και θα την παρουσιάσουμε στη νέα κυβέρνηση».
«Σχεδιασμός που θα τους συμπεριλαμβάνει όλους»

Τέλος, ο Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών, Σέργιος Λαμπρόπουλος, ξεκινώντας στάθηκε στην ελληνική νομοθεσία, χαρακτηρίζοντάς την «πολύπλοκη, με ανισοβαρή δομή, ανεπαρκή στόχευση όσον αφορά στα θέματα του στρατηγικού σχεδιασμού και στενή οπτική σε θέματα περιβαλλοντικά. Δεν προάγει την υγιή επιχειρηματικότητα, αλλάζει κάθε τόσο. Πρέπει να κάνουμε απονομοθέτηση». Κατόπιν, τόνισε, μεταξύ άλλων και την ανάγκη κατάρτισης μεσομακροπρόθεσμου εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού υποδομών, ο οποίος «θα υπόκειται στις αρχές του κύκλου ζωής των έργων, της διαχείρισης των κινδύνων και αξίας, θα ενσωματώνει ευέλικτες πρακτικές και, το κυριότερο, θα ενεργοποιεί όλους τους διαθέσιμους πόρους, τις δομές και τους οικονομικούς φορείς».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build