Στο επίκεντρο των κατασκευαστικών ομίλων και εταιρειών βρίσκεται πακέτο υποδομών άνω των 10 δισ. ευρώ που έχει δρομολογήσει το αρμόδιο υπουργείο. Τη μερίδα του λέοντος κατέχουν οδικά και σιδηροδρομικά έργα.
Μετά τον τελευταίο κυβερνητικό ανασχηματισμό, ο Γιώργος Καραγιάννης, μέχρι πρότινος γενικός γραμματέας Υποδομών, ανέλαβε τη θέση του υφυπουργού αρμόδιου για τον τομέα των κατασκευών-υποδομών. Το μήνυμα που θέλησε να στείλει η πολιτεία ξεκάθαρο: Ο τομέας των κατασκευών-μεγάλων έργων να ξαναγίνει η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Πώς θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο; Μα φυσικά με τη δρομολόγηση ενός συνόλου έργων και υποδομών με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ.
Η συγκυρία δεν είναι διόλου τυχαία. Η κατασκευαστική αγορά δεν είναι πεινασμένη για νέα έργα μόνο εξαιτίας της ύφεσης που προκάλεσε η πανδημία, αλλά επειδή εδώ και πάρα πολλά χρόνια ο τεχνικός κόσμος έχει αντιμετωπίσει σοβαρή έλλειψη έργων. Δεν είναι τυχαίο ότι σε πρόσφατη τοποθέτησή του ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Άβαξ, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «αυτά που έγιναν το τελευταίο ένα έτος –για μένα που είμαι 40 χρόνια στον κλάδο– είχα πάρα πολλά χρόνια να τα δω». Δεν παρέλειψε βέβαια να προειδοποιήσει ότι, εάν χαθεί αυτή η ευκαιρία, τότε, ίσως ο κατασκευαστικός κλάδος αφανιστεί…
Σε αυτά πρέπει να συνυπολογιστεί και η ελπίδα που διατηρεί η αγορά πως πλέον, μετά την ψήφιση του νέου νόμου περί δημοσίων συμβάσεων αλλά και την υιοθέτηση των βελτιωτικών προτάσεων που έχουν καταθέσει οι θεσμικοί φορείς της αγοράς, η δημοπράτηση των καινούργιων έργων θα ακολουθεί γρηγορότερους και πιο καθαρούς ρυθμούς, χωρίς να προσκολλάται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας ή των ατέρμονων προσφυγών και ενστάσεων.
Ποια είναι λοιπόν τα έργα μεγάλης υποδομής που αναμένει ο κόσμος των κατασκευών;
Τα έργα που «ξεκλειδώνουν»
Πρώτο και καλύτερο έργο υποδομής που ξεμπλόκαρε έπειτα από χρόνια είναι το βόρειο τμήμα του Ε65, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Με την κατασκευή του Βόρειου τμήματος, μήκους 70,5 χλμ., θα ολοκληρωθεί ο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους οδικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με την ΠΑΘΕ. Ή, όπως αλλιώς το έθεσε ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, «η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου ισορροπεί το δίκτυο των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων επιτρέποντας να εφαρμοστεί στην πράξη η αρχιτεκτονική του σχεδιασμού τους».
Το άλλο μεγάλο έργο που λίμναζε ήταν η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ένα από τα πολύπλοκα ζητήματα που υπήρχαν στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο απαίτησε συστηματική δράση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον Γιώργο Καραγιάννη, για να βρεθεί λύση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και τις διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του Ταμείου Συμμετοχών. Όπως έγινε γνωστό, η συνολική αξία της παραχώρησης θα φθάσει στα 2,766 δισ. ευρώ, συνιστώντας έτσι το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί μέχρι στιγμής για περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ.
Μετά τη Γραμμή 4 του μετρό, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, που έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται από την κοινοπραξία Άβαξ, Ghella και Alstom, το επόμενο μεγάλο έργο που θα δώσει κατασκευαστικό αντικείμενο στον τεχνικό κόσμο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, τα εργοτάξια θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και έως το 2024 θα έχουν προχωρήσει σταδιακά όλα τα επιμέρους τμήματα, όπως τα δημόσια έργα, το έργο ΣΔΙΤ στο κομμάτι Χερσόνησος-Νεάπολη, αλλά και το τμήμα της παραχώρησης.
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και η κυκλοφοριακή αναβάθμισης της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης µε Υπερυψωμένη Λεωφόρο Ταχείας Κυκλοφορίας στο τμήμα από τον Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση µε Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών). Μέχρι τέλος του έτους αναμένονται οι προσφορές για το λεγόμενο «Flyover», προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ.
Σιδηροδρομικά και ΣΔΙΤ
Από τη φαρέτρα του υπουργείου Υποδομών δεν απουσιάζουν τα σιδηροδρομικά έργα, καθώς σύμφωνα με τον προγραμματισμό στους επόμενους μήνες θα δημοπρατηθούν έξι νέα μεγάλα έργα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, δηλαδή το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιηθεί ποτέ.
Τέλος, έως το τέλος της χρονιάς αναμένεται η δημοπράτηση έργων ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 3,1 δισ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα τρία clusters των 12 Δικαστικών Μεγάρων σε Κεντρική Μακεδονία, Κεντρική Ελλάδα και Κρήτη, οι 17 υπερσύγχρονες σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία, ο μεγάλος διαγωνισμός για τη λειτουργία και τη συντήρηση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Σύστημα της Αθήνας, καθώς και το νέο, βιοκλιματικό κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς.