Το λιμάνι του Πειραιά έχει μεγάλη σημασία για την πόλη, όντας άμεσα συνδεδεμένο με αυτή. Ταυτόχρονα έχει ιδιαίτερη γεωστρατηγική και αναπτυξιακή σημασία και για την Ελλάδα συνολικά, λόγω της προνομιακής θέσης του και του γεγονότος ότι εξυπηρετεί τη μεταφορά σημαντικών εμπορικών και επιβατικών ροών. Επίσης ας μην ξεχνάμε ότι, λόγω του μεγέθους του, είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια, τόσο της Μεσογείου θάλασσας όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα παραπάνω το καθιστούν έναν μοχλό που κινητοποιεί την εθνική οικονομία, με αποτέλεσμα η ενίσχυσή του να αποτελεί μία από τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας. Έτσι τους τελευταίους μήνες έχουν βρει τον «δρόμο» της υλοποίησης έργα που επεκτείνουν και αναβαθμίζουν τις υποδομές του, με στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του.
Για την αναβάθμιση του λιμένα του Πειραιά μάς μίλησε ο Νεκτάριος Δεμενόπουλος, Deputy Manager PR, IR & Company Announcements Dpt. της ΟΛΠ Α.Ε. «Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για το γεγονός ότι το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αξιώνει πλέον δικαίως πρωτιές τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η εξέλιξη αυτή δεν είναι καθόλου τυχαία, απεναντίας αξίζει στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς η στρατηγικής σημασίας γεωγραφική του θέση, στη διασταύρωση των θαλάσσιων οδών που συνδέουν τη Μεσόγειο με τη Βόρεια Ευρώπη και την Άπω Ανατολή, σε συνδυασμό με την ποικιλία των λιμενικών δραστηριοτήτων που παρέχει, το καθιστούν έναν ζωτικής σημασίας κόμβο, για το εμπόριο, τις μεταφορές και τον τουρισμό. Στο Λιμάνι του Πειραιά παρέχονται υψηλής ποιότητας υπηρεσίες κρουαζιέρας, ακτοπλοΐας-με το λιμάνι πλέον να βρίσκεται στην πρώτη θέση στην Ευρώπη στη διακίνηση επιβατών, και από τα κορυφαία στη εξυπηρέτηση φορτίων. Οι σπουδαίες επενδύσεις αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των υποδομών του λιμανιού που έχουν ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια, συνεχίζονται, με αποτέλεσμα να ενισχύουν συνεχώς τη θέση του, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι κύριο μέλημά μας παραμένει αυτές να γίνονται πάντοτε με γνώμονα τις βασικές αξίες προστασίας του περιβάλλοντος, ασφάλειας και σεβασμού των επιβατών, των εργαζομένων και των πελατών και στήριξης των τοπικών κοινωνιών. Το Λιμάνι του Πειραιά είναι πολύτιμο για τους Έλληνες, πάντοτε ήταν. Εμείς ωστόσο φροντίζουμε για τη διεθνή ανάδειξή του αλλά και για τη συνεχώς αυξανόμενη προστιθέμενη αξία για τους πολίτες και τη χώρα ενώ το αφήνουμε να μας ταξιδεύει, όπως ο καθένας μας αισθάνεται και εννοεί το «ταξιδεύει», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Επέκταση προβλήτα κρουαζιέρας
Τον Φεβρουάριο του 2020 υπογράφηκε η σύμβαση για την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, ενός σημαντικού λιμενικού έργου με προϋπολογισμό 136,3 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Ανάδοχος του έργου είναι η εταιρεία ΤΕΚΑΛ, η οποία έδωσε οικονομική προσφορά ύψους 103 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε περίπου 34 μήνες, ενώ η χρηματοδότησή του προέρχεται από το ΕΣΠΑ 2014-2020, και συγκεκριμένα από το ΠΕΠ Αττικής. Είναι ένα έργο μεγάλης σημασίας, καθώς με αυτό θα υλοποιηθεί η δέσμευση από την κινεζική διοίκηση του ΟΛΠ για επενδύσεις της τάξης των 600 και άνω εκατ. ευρώ.
Τι περιλαμβάνει
Με την υλοποίηση του έργου θα πραγματοποιηθεί η επέκταση του επιβατικού λιμένα στην προσήνεμη περιοχή της εισόδου, νοτιοδυτικά του μόλου Θεμιστοκλέους, για να εξασφαλιστούν θέσεις στάθμευσης των κρουαζιερόπλοιων. Όταν ολοκληρωθεί, το λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί πλέον να δέχεται τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου και να γίνει home-port. Συγκεκριμένα, θα μπορεί να εξυπηρετεί 4 κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς, άνω των 400 μ. το καθένα.
Στο έργο περιλαμβάνονται οι εργασίες εκσκαφής και εξυγίανσης του πυθμένα, η καθαίρεση του υφιστάμενου ακρομολίου στον μόλο Θεμιστοκλέους, η κατασκευή κυψελωτών κιβωτίων, πασσάλων και δοκού ανωδομής από οπλισμένο σκυρόδεμα για την κατασκευή των κρηπιδωμάτων παραβολής, καθώς και οι επιχώσεις για να διαμορφωθεί ο χερσαίος χώρος. Επίσης το έργο περιλαμβάνει τις απαιτούμενες Η/Μ υποδομές για τη λειτουργία του νέου προβλήτα, όπως εγκατάσταση δικτύου χαμηλής και μέσης τάσης, φωτισμού, ύδρευσης και πυρόσβεσης, καθώς και των υποστηρικτικών τους κτιρίων (κτίριο υποσταθμού και αντλιοστασίου πυρόσβεσης).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας είχε μπει «στον πάγο» εξαιτίας της κατάθεσης ασφαλιστικών μέτρων από τον σύλλογο “Παρατηρητήριο Πειραϊκής”. Αυτό έγινε λόγω του ότι ένα κεσόν απομακρύνθηκε, όταν -έπειτα από μεγάλη κακοκαιρία- οι επιχωματώσεις δίπλα στο ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή παρασύρθηκαν και έπεσαν στη θάλασσα. Όμως, τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, το Πρωτοδικείο Πειραιά, ύστερα από αίτηση ανάκλησης του ΟΛΠ, έδωσε «πράσινο φως» για να ξεκινήσει εκ νέου το σημαντικό αυτό έργο. Για να ενεργοποιηθεί πλήρως, έπρεπε να περιμένει και τη θετική απόφαση του ΣτΕ για τις βυθοκορήσεις που επίσης είχαν επηρεάσει τις εξελίξεις των εργασιών.
Αύξηση δυναμικότητας του προβλήτα Ι του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων
Τον περασμένο Απρίλιο, η ΟΛΠ Α.Ε. ανακοίνωσε την υπογραφή νέας σύμβασης προμήθειας 5 Γερανογεφυρών Στοιβασίας (E-RTG), οι οποίες θα εγκατασταθούν στον Προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Τα νέα ηλεκτρικά E-RTG είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον σε σχέση με τα συμβατικά και η χρήση τους θα βελτιώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμένα του Πειραιά.
Εκτός από τα παραπάνω, για την περαιτέρω ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας του Προβλήτα Ι, βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το καλοκαίρι:
- Η προμήθεια και εγκατάσταση 1 νέας Γερανογέφυρας Φορτοεκφόρτωσης Πλοίων Super Post Panamax, η οποία θα μπορεί να εξυπηρετεί mega container πλοία 20.000 TEU. Μάλιστα, η γερανογέφυρα κατέφθασε στο λιμάνι του Πειραιά μέσα στον Ιούλιο.
Η εν λόγω προμήθεια αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδιασμού της ΟΛΠ Α.Ε για την επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα και στοχεύει στη βελτίωση της παραγωγικότητας και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, η σημαντική αυτή επένδυση -από πλευράς ΟΛΠ Α.Ε.- αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της δυναμικότητας του Προβλήτα Ι, αλλά και στην ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, καθώς θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη και ταχύτερη διαχείριση των μεγάλων διαστάσεων πλοίων μεταφοράς. Η νέα γερανογέφυρα, η οποία έχει τη δυνατότητα ανύψωσης μέχρι 46 μ., υπολογίζεται να είναι απολύτως λειτουργική περί τα μέσα Αυγούστου. - Το έργο «Επισκευή Δαπέδων και Σιδηροτροχιών των Γερανογεφυρών Στοιβασίας (RMG Cranes)», στο πλαίσιο της Υποχρεωτικής Επένδυσης 02 που έχει ως αντικείμενο την αναβάθμιση του Προβλήτα Ι, με στόχο την εύρυθμη και σύγχρονη λειτουργία του Container Terminal. Ανάδοχος ανακηρύχθηκε τον Μάιο του 2020 η “ΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΑΜΩΝ Α.Τ.Ε. – ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΡΓΩΝ Α.Ε. – Σ. ΤΣΑΚΟΥΜΑΓΚΟΣ Α.Τ.Ε.”, με συνολικό προσφερόμενο τίμημα 6.800.474,91 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση του Προβλήτα Ι με στόχο την εύρυθμη και σύγχρονη λειτουργία του Container Terminal. Σε αυτό περιλαμβάνεται η αποξήλωση του υφιστάμενου συστήματος των 4 γραμμών σιδηροτροχιών των γερανογεφυρών στοιβασίας εμπορευματοκιβωτίων τύπου RMG, η βελτίωση του εδάφους, η εγκατάσταση νέου συστήματος σιδηροτροχιών, η κατασκευή νέου δικτύου αποχέτευσης ομβρίων, η καθαίρεση των κατεστραμμένων δαπέδων στους χώρους του Προβλήτα Ι και η εν συνεχεία ανακατασκευή τους.
Στόχος των παραπάνω επενδύσεων είναι να αυξήσουν τη δυναμικότητα του Προβλήτα Ι κατά 30%, συγκεκριμένα κατά 1,3 εκατ. TEU ανά έτος.
Βελτίωση υποδομών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος
Εκτός από τα έργα που αναβαθμίζουν το λιμάνι του Πειραιά, ανάλογα έργα γίνονται και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος. Τον Δεκέμβριο του 2020, η ΟΛΠ Α.Ε. ανακοίνωσε την υπογραφή της σύμβασης για το έργο “Βελτίωση Υποδομών Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος – Φάση Β”, προϋπολογισμού περίπου 20 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί μέρος των Υποχρεωτικών Επενδύσεων που έχουν συμφωνηθεί με το Ελληνικό Δημόσιο.
Το έργο αφορά την αναβάθμιση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, την κατασκευή νέων υποδομών και Η/Μ εγκαταστάσεων. Συγκεκριμένα, οι εργασίες που περιλαμβάνει είναι:
- Ανακατασκευή των ανωδομών.
- Ανακατασκευή σιδηροτροχιών γερανογεφυρών.
- Ανακατασκευή δαπέδων σε συγκεκριμένη έκταση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.
- Κατασκευή δικτύου συλλογής επιφανειακών απορροών ομβρίων υδάτων και απορροή των ομβρίων υδάτων από τη σκάφη των σιδηροτροχιών.
- Κατασκευή δύο νέων κτιρίων Υποσταθμών (Νο.3 και Νο.4) και ενός αντλιοστασίου.
- Αναβάθμιση των υφιστάμενων και εγκατάσταση νέων Η/Μ δικτύων, εξοπλισμού και υποδομών.
Στόχος της συγκεκριμένης επένδυσης είναι η περαιτέρω αναβάθμιση της υποδομής και των Η/Μ εγκαταστάσεων για τη βελτίωση της παραγωγικότητάς τους και η πλήρης κάλυψη των αναγκών τροφοδοσίας και παροχής νερού και ρεύματος στη ζώνη επισκευής πλοίων, ώστε να συνεχιστεί η ανάπτυξη της ΝΕΖ Περάματος και να συμβάλλει στην αύξηση των εργασιών για τις τοπικές επιχειρήσεις και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στις τοπικές κοινωνίες.