Στην εκκίνηση του έργου κατασκευής του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 ακόμη και το γ’ τρίμηνο του 2021 προσβλέπει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η θυγατρική της παραχωρησιούχος Κεντρική Οδός ΑΕ, μετά τη σχετική έγκριση χρηματοδότησης του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη θετική γνωμοδότηση της DG Comp.
Εξασφαλίζοντας την πλήρη χρηματοδότηση του έργου ύψους 442 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, το Υπουργείο Υποδομών -το οποίο αιτήθηκε από το 2019 τη δημόσια στήριξη του έργου- ξεμπλόκαρε την εκκρεμότητα και συμπλήρωσε το «παζλ» για ολόκληρο τον αυτοκινητόδρομο Ε65, του οποίου το μεσαίο τμήμα είναι εν λειτουργία και το νότιο τμήμα υπό κατασκευή (έχοντας μάλιστα φτάσει στο 61,8% της ολοκλήρωσής του, σύμφωνα με την πρόσφατη ενημέρωση της Κεντρικής Οδού).
Εντός 36 μηνών η παράδοση
Με το βόρειο τμήμα μήκους 70,5 χλμ, από τα Τρίκαλα έως τα Γρεβενά, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65, συνολικού μήκους 180 χλμ. θα συνδέει κατά την ολοκλήρωση τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ με την Εγνατία Οδό.
Υπενθυμίζεται ότι το νότιο τμήμα (Λαμία-Ξυνιάδα) βρίσκεται υπό κατασκευή και η παράδοσή του τοποθετείται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, συνυπολογίζοντας καθυστερήσεις λόγω ζημιών που υπέστη το έργο από την κακοκαιρία «Ιανός».
Μετά τη θετική εξέλιξη, εκκρεμούν η έγκριση της τροποποιημένης σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση με ορίζοντα παράδοσης εντός 36 μηνών, όπως έχει προϋπολογίσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σημειώνεται πως το δημόσιο έργο, πέρα από αξία στην ευρύτερη περιοχή της κεντρικής Ελλάδας, θα προσφέρει και συνέργειες για την παραχωρησιούχο Κεντρική Οδό, η οποία θα διαχειρίζεται για μια 30ετία έναν ολοκληρωμένο οδικό άξονα. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η Κομισιόν – πέρα από το κόστος έργων ύψους 442 εκατ. ευρώ- έχει εγκρίνει τη στήριξη του βόρειου τμήματος με την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια στο εν λόγω τμήμα δεν επαρκούν, με ποσό ύψους 38 εκατ. ευρώ.
Ποιο είναι το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία
Το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία θα έχει μήκος 70,5 χλμ και κόστος 442,1 εκατ. ευρώ. Είναι το έργο που στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ θεωρούν ως το πρώτο μεγάλο οδικό έργο ότι θα προκριθεί άμεσα. Τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν μετά το καλοκαίρι με στόχο να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2024.
Θα ξεκινά από τον Ανισόπεδο Κόμβο Τρικάλων και θα καταλήγει στην Εγνατία Οδό, 15 χιλιόμετρα δυτικά των Γρεβενών. Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτύων και οι αρχαιολογικές έρευνες.
Η γενική κατασκευαστική πρόοδος πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Στο τμήμα αυτό, έχουν κατασκευαστεί έργα 30,9 εκατ. ευρώ (αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα). Από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω νέας χάραξης ολοκληρώνονται οι κτηματολογικές μελέτες.
Η νέα χάραξη σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία θα έχει 6 Ανισόπεδους Κόμβους: Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας. Γενικά δεν προβλέπονται πολύ μεγάλα τεχνικά έργα. Θα διαθέτει ωστόσο 2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.), 20 Γέφυρες, 11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις, θα έχει 3 αμφίπλευρους Χώρους Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC).
Επίσης προβλέπονται: 89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας, 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό), 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού), 2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού), 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων, 1 Κτίριο Τροχαίας.