Τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, οι απαιτήσεις της πράσινης ανάπτυξης και του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά και οι εξωγενείς παράγοντες δημιουργούν συνθήκες στις οποίες οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι πρέπει να προσαρμοστούν.

Τα νέα έργα και οι επενδύσεις στον κατασκευαστικό τομέα λόγω των «πράσινων υποδομών», που αλλάζουν το κατασκευαστικό τοπίο, ήταν τα θέματα που ανέπτυξαν μεταξύ άλλων οι ομιλητές της δεύτερης ενότητας του 5th Athens Investment Forum, με τίτλο «Βιώσιμη ανάπτυξη και ψηφιακός μετασχηματισμός».

Κώστας Καραμανλής, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
«Μέσα σε τρία χρόνια καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ. Και να συμβασιοποιήσουμε έργα ύψους 4,2 δισ. ευρώ»

Καραμανλής: Οι τρεις πυλώνες της εθνικής στρατηγικής
Στον σχεδιασμό της Κυβέρνησης για έργα που θα φέρουν ανάπτυξη σε κάθε γωνιά της χώρας αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής. «Παρά τις διαρκώς μεταβαλλόμενες και εξωγενείς κρίσεις και παρά τις πολύ μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ελληνική οικονομία έχει αφήσει πίσω της τη δυσοίωνη εικόνα που είχε την τελευταία δεκαετία», επεσήμανε, καταρχάς.

«Μέσα σε τρία χρόνια καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ. Και να συμβασιοποιήσουμε έργα ύψους 4,2 δισ. ευρώ», τόνισε. «Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα κινηθήκαμε μεθοδικά σε τρεις άξονες», εξήγησε ο κ. Καραμανλής. «Πρώτα απ’ όλα ξεμπλοκάραμε έργα που βάλτωναν για χρόνια. Έργα που ο τεχνικός κόσμος και οι πολίτες τα είχαν σχεδόν ξεγράψει. Θυμηθείτε: Πατρών-Πύργου, Άκτιο – Αμβρακία, Ε65, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και βέβαια το Μετρό Θεσσαλονίκης. Έργα που ξεμπλοκάραμε, θέσαμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και ορισμένα όπως το Μετρό στον Πειραιά ήδη τα έχουμε παραδώσει», ανέφερε.

«Δεύτερον, προχωρήσαμε ταχύτατα την ωρίμανση νέων έργων που υπήρχαν μόνο ως σχέδια επί χάρτου, εξασφαλίζοντας παράλληλα τους χρηματοδοτικούς πόρους, εθνικούς και ευρωπαϊκούς», συνέχισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. «Και τρίτον, σχεδιάσαμε και βάλαμε μπρος τα έργα νέας γενιάς. Όπως το Flyover στη Θεσσαλονίκη. Αλλά κυρίως, μια σειρά έργων, σύγχρονων υποδομών, που βασίζονται σε μια νέα φιλοσοφία: Βιώσιμη ανάπτυξη, προστασία του περιβάλλοντος, ορθολογική διαχείριση κι αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου. Έργα που ενσωματώνουν τους τρεις βασικούς πυλώνες της αειφορίας: Απανθρακοποίηση, αποκέντρωση, ψηφιακό μετασχηματισμό», τόνισε, επίσης, ο κ. Καραμανλής. Τέτοια έργα είναι τα υδροδοτικά, τα αρδευτικά και τα εγγειοβελτιωτικά, όπως τα φράγματα Χαβρία, Ενιπέα, Ταυρωνίτη και Τσικνιά, το μεγάλο έργο ύδρευσης της Κέρκυρας, ο νέος αγωγός ύδρευσης που διαπερνά Πρέβεζα, Άρτα και Λευκάδα, αλλά και η αναβάθμιση των συστημάτων άρδευσης με την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών, σε δεκάδες νομούς.

Ειδική μνεία έκανε ο κ. Καραμανλής, στο μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, ύψους 4,5 δισ. ευρώ, με στόχο να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών.

Γιώργος Στασινός, πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ)
«Eχουμε μπροστά μας ένα μεγάλο σύνολο έργων, που πρέπει να υλοποιηθούν πολύ γρήγορα και όλα μαζί, σχεδόν ταυτόχρονα, μέσα σε 5 ως 7 χρόνια συνολικά»

Στασινός: Τα έργα πρέπει να γίνουν έγκαιρα και ποιοτικά
«Τα έργα πρέπει να γίνουν έγκαιρα και ποιοτικά με όφελος για την κοινωνία», δήλωσε ο κ. Γιώργος Στασινός, πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ). Ο κ. Στασινός αναφέρθηκε αναλυτικά στην πρόοδο και την εξέλιξη των έργων, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι πραγματικά και αντικειμενικά, η κατάσταση στα δημόσια έργα και τις συμβάσεις δεν έχει καμία σχέση με το παρελθόν, καθώς όπως είπε, η Ελλάδα πλέον επενδύει πολλά, με πολλά έργα και μελέτες. Επιπλέον ο πρόεδρος του ΤΕΕ επεσήμανε ότι μέσα από το τρέχον και το επόμενο ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και επιμέρους δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους έχουμε μπροστά μας ένα μεγάλο σύνολο έργων. Που πρέπει να υλοποιηθούν πολύ γρήγορα και όλα μαζί, σχεδόν ταυτόχρονα, μέσα σε 5 ως 7 χρόνια, περίπου, συνολικά.

Αλέξανδρος Εξάρχου, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat
«η ολοκλήρωση των μεγάλων ”πράσινων” έργων υποδομών θα κριθεί από την άμεση απορρόφηση της κρατικής και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης»

Εξάρχου: Τα «πράσινα έργα» είναι η μεγαλύτερη πρόκληση
Την ανάγκη συνεργασίας όλων των φορέων, σε κάθε επίπεδο, ώστε να μη χαθεί ο κοινός στόχος της υλοποίησης κρίσιμων εθνικών υποδομών λόγω καθυστερήσεων ή ανταγωνιστικών σκοπιμοτήτων, τόνισε o αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Αλέξανδρος Εξάρχου.

Ο κ. Εξάρχου σημείωσε πως τα 118 μεγάλα έργα «πράσινων υποδομών», που έχουν δρομολογηθεί στην Ελλάδα ως το 2030, «συνιστούν τη μεγαλύτερη εθνική πρόκληση και ευκαιρία για τον ευρύτερο μετασχηματισμό των υποδομών της χώρας μας, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξής της», προσθέτοντας πως «είναι καθοριστική η δημιουργία ενός πλαισίου fast track διαδικασιών για τα έργα αυτά, καθώς η επιτυχής υλοποίησή τους θα αλλάξει για πάντα την εικόνα της Ελλάδας και θα ενισχύσει τη θέση της ως ελκυστικού επενδυτικού προορισμού για εγχώριους και ξένους επενδυτές».

Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat ανέφερε πως η ολοκλήρωση των μεγάλων «πράσινων» έργων υποδομών θα κριθεί από την άμεση απορρόφηση της κρατικής και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, αλλά και από τη δέσμευση των απαιτούμενων ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων και την επάρκεια τεχνογνωσίας και εμπειρίας από την πλευρά των αναδόχων, ενώ τόνισε πως η υπάρχουσα, εξαιρετική, συνεργασία μεταξύ του Υπουργείου και του κατασκευαστικού κλάδου θα πρέπει όχι μόνο να διατηρηθεί αλλά κυρίως να διευρυνθεί. Ως προς τα νέα δεδομένα και τις δοκιμασίες που έχουν προκύψει στις κατασκευές εξαιτίας του Ρωσο-Ουκρανικού πολέμου, της ενεργειακής κρίσης και του διψήφιου πληθωρισμού, ο κ. Εξάρχου υπογράμμισε ότι «θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα και αποτελεσματικά η πληθωριστική πίεση στο κόστος υλικών και υπηρεσιών», συμπληρώνοντας ότι «χρειάζεται τα μέλη του κλάδου να συστρατευτούν με μια μεγάλη δόση ανιδιοτέλειας, καθώς ο πόλεμος και οι ανταγωνιστικές ακρότητες είναι πολύ εύκολο να οδηγήσουν τον κατασκευαστικό κλάδο σε μια νέα κρίση, με απρόβλεπτες συνέπειες».
Ο κ. Εξάρχου επεσήμανε τη χρησιμότητα υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών από επιχειρήσεις και κράτος, καθώς και τη σημασία τους για το μέλλον.

Γιώργος Περδικάρης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
«η χώρα μας σήμερα δεν διαθέτει επαρκές τεχνικό δυναμικό για να καλύψει τις ανάγκες του κλάδου αλλά και των έργων που σχεδιάζονται και δημοπρατούνται»

Περδικάρης: πρόβλημα η έλλειψη προσωπικού
Στις προκλήσεις που θέτει το σύγχρονο περιβάλλον των πληθωριστικών πιέσεων, της ανόδου του κόστους των υλικών και των αυξημένων τιμών ενέργειας για τον κλάδο των υποδομών στην Ελλάδα, αλλά και στη σημασία της διαμόρφωσης ενός υγιούς ανεκτέλεστου αναφέρθηκε ο κ. Γιώργος Περδικάρης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Επιπλέον, ο κ. Περδικάρης έκανε ειδική μνεία στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, λόγω της έλλειψης επαρκούς τεχνικού προσωπικού. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι η χώρα μας σήμερα δεν διαθέτει επαρκές τεχνικό δυναμικό για να καλύψει τις ανάγκες του κλάδου αλλά και των έργων που σχεδιάζονται και δημοπρατούνται.

«Αυτό δεν είναι ένα θεωρητικό πρόβλημα. Ούτε είναι απλώς ζήτημα αμοιβών. Το διαθέσιμο τεχνικό δυναμικό στην Ελλάδα είναι πεπερασμένο και δεν επαρκεί. Μια πιθανή πλειοδοσία στις αμοιβές απαντά μόνο στο ποιος θα κατορθώσει να προσελκύσει αυτούς τους τεχνίτες. Αυτό δεν αλλάζει, όμως, το γεγονός ότι το σύνολο παραμένει ελλειμματικό», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως αυτό είναι το κρισιμότερο πρόβλημα βιωσιμότητας του κλάδου, ακριβώς γιατί δεν είναι συγκυριακό και η όποια λύση απαιτεί έναν συνδυασμό από πρωτοβουλίες σε βάθος χρόνου σε επίπεδο εκπαίδευσης, φορολογίας, ασφαλιστικών εισφορών, εργασιακών πολιτικών κ.λπ.

Αντώνης Μιτζάλης, ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ Σύμβουλος του Ομίλου Avax
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει συνέχεια και δεν αφορά μόνο την εποχή μας. Σήμερα, το 2022, όλα τα κομβικής σημασίας τμήματα της εταιρείας έχουν ψηφιοποιηθεί. Η Avax βρίσκεται στην αιχμή της τεχνιολογίας σε όλα τα μεγάλα έργα»

Μιτζάλης: Η τεχνολογία είναι στο «dna» της Avax
Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου Avax, Αντώνης Μιτζάλης, επικεντρώθηκε στο θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού και συγκεκριμένα στο πώς εξελίχθηκε η Avax όσον αφορά την ενσωμάτωση των τεχνολογικών τάσεων.

Κάνοντας μια σύντομη περιγραφή της ιστορικής εξέλιξης της Avax ανέφερε: «Όταν υπάρχει μια πετυχημένη επιχειρηματική συνέχεια, είναι κρίσιμο να αναζητάς και να υλοποιείς τις απαραίτητες αλλαγές που θα συμβάλλουν στον μετασχηματισμό της εταιρείας. Η πρώτη επαφή της εταιρείας με τον ψηφιακό μετασχηματισμό έγινε τη δεκαετία του 1980, όταν άρχισαν να χρησιμοποιούνται λογισμικά για να εξυπηρετήσουν τις λειτουργίες της προκοστολόγησης, της διαχείρισης μηχανολογικού εξοπλισμού, καθώς και της οικονομικής διαχείρισης. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει συνέχεια και δεν αφορά μόνο την εποχή μας. Τη δεκαετία του 1990 στήθηκε το τμήμα Μηχανογράφησης, στη συνέχεια αντίστοιχα λογισμικά για τη διεκπεραίωση της κοστολόγησης έργων και του ανθρώπινου δυναμικού, ενώ στις αρχές του 2000 έλαβε χώρα η εγκατάσταση του ERP. Εν έτει 2020 δημιουργήθηκε η Διεύθυνση IT/OT, έχοντας αναλάβει το πρώτο έργο ΒΙΜ και έχοντας υλοποιήσει την πρώτη εφαρμογή ΙοΤ. Σήμερα, το 2022, είναι ελάχιστες οι λειτουργίες του ομίλου που δεν εξυπηρετούνται από λογισμικά, καθώς όλα τα κομβικής σημασίας τμήματα της εταιρείας έχουν ψηφιοποιηθεί. Όλες οι έξυπνες λειτουργίες, επίσης, ενισχύονται από τη Διεύθυνση ΙΤ, η οποία αναπτύσσει και παραμετροποιεί τα λογισμικά.

Ακόμη, ο όμιλος έχει λάβει δύο πιστοποιήσεις, το ISO 27001 για το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας πληροφοριών και το ISO 22301 για το σύστημα διαχείρισης επιχειρηματικής συνέχειας, οι οποίες επιβεβαιώνουν το υψηλό επίπεδο κατάρτισης του προσωπικού όσο και την τεχνογνωσία συνολικά του ομίλου.

Η προηγούμενη διετία αποτέλεσε επιταχυντή του ψηφιακού μετασχηματισμού, αφενός λόγω της πανδημίας και αφετέρου λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης που περιλαμβάνει πολλά έργα ψηφιακής μετάβασης.

Νίκος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος ΔΣ, Αττικό Μετρό Α.Ε
«Η επέκταση της Γραμμής 4 προς τα βόρεια θα καλύψει τη Λεωφόρο Κηφισίας μέχρι το “δαχτυλίδι” στην Αττική Οδό. Μέσω Αμαρουσίου και Πεύκης, θα φτάνει στη Λυκόβρυση αρκετά κοντά στην Εθνική Οδό»

Κουρέτας: Έρχεται ο διαγωνισμός για το μετρό προς το Ίλιον
Στην ολοκλήρωση της Γραμμής 3 του Μετρό αναφέρθηκε ο Νίκος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος ΔΣ, Αττικό Μετρό Α.Ε. και ανέλυσε τις λύσεις που δόθηκαν στο Μετρό Θεσσαλονίκης στον σταθμό της Βενιζέλου, ενώ το έργο οδεύει προς ολοκλήρωση μέχρι το τέλος του 2023 όπως είπε.

Ο κ. Κουρέτας, ακόμη, ανέφερε πως αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό από την Ανθούπολη προς το Ίλιον. Το έργο, όπως ανέφερε, θα είναι συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνει και την επέκταση του αμαξοστασίου «Ελαιώνα» κατά 20.000 τετραγωνικά μέτρα, με συντήρηση τροχαίου υλικού. Σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα η νέα επέκταση προς το Ίλιον θα περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς μήκους 4 χιλιομέτρων. Στις νέες επεκτάσεις που σχεδιάζει η Αττικό Μετρό, τόσο ως προς τα βόρεια όσο και στη σύνδεση με το δίκτυο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) αναφέρθηκε ακόμη ο κ. Κουρέτας.

Η επέκταση της Γραμμής 4 προς τα βόρεια θα καλύψει τη Λεωφόρο Κηφισίας μέχρι το «δαχτυλίδι» στην Αττική Οδό και θα συνεχίζει βορειοδυτικά και μέσω Αμαρουσίου και Πεύκης θα φτάνει στη Λυκόβρυση αρκετά κοντά στην Εθνική Οδό. Η επέκταση αυτή επίσης θα επιτρέψει τη διασύνδεση της Γραμμής 4 στον σταθμό Κατεχάκη με τη Γραμμή 3, στο σταθμό ΚΗΦΙΣΙΑΣ με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και στον σταθμό Μαρούσι με τη Γραμμή 1, επιτυγχάνοντας τη λειτουργία ενός ενιαίου δικτύου συγκοινωνιών στην ευρύτερη περιοχή των βορείων προαστίων. Η επέκταση αυτή μήκους 13 χιλιομέτρων θα έχει τους σταθμούς: Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση.

Εμμανουήλ Σιγάλας, Α’ Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Νότιας Ευρώπης, Hill International
«Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες πάντα θα εξελίσσονται. Κρίσιμη η εκτελεστική ικανότητα, το ανθρώπινο δυναμικό, ώστε η χώρα να πρωταγωνιστήσει στον τομέα στο άμεσο μέλλον»

Αναφορικά με τη δημιουργία διακλάδωσης της Γραμμής 1 (πράσινη) του Μετρό από τον σταθμό του Θησείου ως το Φάληρο μέσω της Καλλιθέας, με στόχο την εξυπηρέτηση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), ο κ. Κουρέτας ανέφερε ότι αποτελεί βασική προτεραιότητα. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Αττικό Μετρό, η νέα γραμμή θα έχει μήκος περίπου 3,5 χλμ., με αφετηρία τον σταθμό του Θησείου, καταλήγοντας υπογείως στο ΚΠΙΣΝ. Οι ενδιάμεσοι σταθμοί θα βρίσκονται επί της λεωφόρου Θησέως, σε Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη και Λόφο Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές, που θα εξυπηρετούν περί του 65.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.

Σιγάλας: Αναγκαίο να επαναπατριστούν οι μηχανικοί
Στον κλάδο των έργων οι προσπάθειες της Ελληνικής πολιτείας έχουν πλέον μετρήσιμο αποτέλεσμα τόνισε ο κ. Εμμανουήλ Σιγάλας, Α’ Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Νότιας Ευρώπης, Hill International.

Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες πάντα θα εξελίσσονται, είπε και έδωσε έμφαση στην εκτελεστική ικανότητα, το ανθρώπινο δυναμικό, την εξωστρέφεια, έτσι ώστε η χώρα να πρωταγωνιστήσει στον τομέα στο άμεσο μέλλον. Έκανε λόγο για την ανάγκη επαναπατρισμού, ενώ απαιτείται η δημιουργία προϋποθέσεων για την ύπαρξη προοπτικής για τους Έλληνες επιστήμονες.