Το 2023 αναμένεται να είναι μία χρονιά, κατά την οποία θα ολοκληρωθούν ή θα προχωρήσουν σημαντικά έργα, που θα μεταμορφώσουν το οδικό δίκτυο της περιφέρειας Αττικής.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δρομολογήσει πλήθος οδικών έργων, που θα συμβάλουν καθοριστικά στην βελτίωση των μετακινήσεων εντός της Αττικής. Η περιφέρεια παραδοσιακά πλήττεται από τον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα σε πολλές περιοχές της, με αποκορύφωμα το κέντρο της Αθήνας. Παράλληλα, η ανάγκη για επενδύσεις από εταιρείες της Ελλάδος και του εξωτερικού, έχει φέρει στο προσκήνιο το αίτημα για ένα οδικό δίκτυο που θα είναι λειτουργικό και παράλληλα θα μπορεί να υποστηρίξει τις εγχώριες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Έχοντας στόχο την καλύτερη ποιότητα ζωής των πολιτών, αλλά και την ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη, η κυβέρνηση προβαίνει στην δημιουργία μεγάλων οδικών υποδομών, οι οποίες θα αλλάξουν ριζικά το πρόσωπο της χώρας μας.

Τέλη του 2024 η ολοκλήρωση της υπογειοποιήσης της λ. Ποσειδώνος
Το σημαντικότερο οδικό έργο που υλοποιείται στο παραλιακό μέτωπο και εντάσσεται στο πλαίσιο των ευρύτερων αναπλάσεων του Ελληνικού, είναι η υπογειοποίηση της
λεωφόρου Ποσειδώνος. Πρόκειται για ένα κρίσιμο έργο που θα μειώσει αισθητά τον χρόνο μετακινήσεων και θα αποσυμφορήσει τις γύρω περιοχές. Την ολοκλήρωση του έργου την έχει αναλάβει η εταιρεία ΑΒΑΞ και το συνολικό κόστος κατασκευής υπολογίζεται περίπου στα 55 εκατομμύρια ευρώ. Το υπογειοποιημένο τμήμα της Ποσειδώνος θα έχει μήκος 1,3 χιλιομέτρων -εκ των οποίων έχουν ήδη σκαφθεί τα 2/3- και θα ξεκινά από την παραλία του Αλίμου και θα φθάνει έως την μαρίνα του Ελληνικού.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις της Lamda Development, οι εργασίες προχωρούν με ταχύτατο ρυθμό και βρίσκονται μπρος από το ορισμένο χρονοδιάγραμμα. Η σήραγγα
θα κατασκευαστεί με την καινοτόμο μέθοδο εκσκαφής και επανεπίχωσης (cut and cover), η οποία ενδείκνυται για έργα μεγάλου βάθους. Το υπογειοποιημένο τμήμα θα κατασκευαστεί επιτόπου με «κουτιά οπλισμένου σκυροδέματος» τα οποία στην τελική τους μορφή θα αποδώσουν 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, όπως δηλαδή είναι και σήμερα στο υφιστάμενο τμήμα. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στο υπόγειο τμήμα θα είναι 70 χλμ/ώρα. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός, πως όταν ολοκληρωθεί το έργο, δεν θα χρειαστεί να διακοπεί η κυκλοφορία της Ποσειδώνος, μιας και αυθημερόν ο υφιστάμενος άξονας θα ενσωματωθεί με το νέο υπογειοποιοποιημένο τμήμα του. Αν δεν υπάρξουν απρόοπτες καθυστερήσεις, το έργο προγραμματίζεται να παραδοθεί μέχρι τα τέλη του 2024.

Προχωρούν οι διαδικασίες για τις 3 επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Φέτος αναμένεται να γίνει η δημοπράτηση των μεγάλων επεκτάσεων της Αττικής Οδού, με την προϋπόθεση να επιλυθούν πλήρως οι μελετητικές αδυναμίες και να οριστικοποιηθούν οι πηγές χρηματοδότησης των έργων. Οι εν λόγω επεκτάσεις δεν αποτελούν καινούρια ιδέα που τέθηκε στο προσκήνιο, αλλά βρίσκονται στο μικροσκόπιο της πολιτείας εδώ και δυο δεκαετίες. Σημαντικότερη είναι η επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού έως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, η οποία θα επιτευχθεί μέσω μίας υπόγειας σήραγγας, μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων. Με την ολοκλήρωση του έργου θα περιοριστεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση προς και από τις παραλιακές περιοχές, γεγονός που αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία εν όψη της ανάπλασης στο Ελληνικό, που θα αποτελέσει πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών. Οι άλλες δύο επεκτάσεις της Αττικής Οδού, περιλαμβάνουν την διεύρυνση του οδικού άξονα προς τη Ραφήνα, ώστε να παρακάμπτεται η λεωφόρος Μαραθώνος και τα φανάρια των τοπικών οδών, και προς το Λαύριο, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού από την περιοχή του Μαρκόπουλου προς το λιμάνι. Οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο είναι πολύ πιο ώριμες μελετητικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη της περιφερειακής Υμηττού, αλλά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έκρινε ωφέλιμο να μην δημοπρατηθούν μεμονωμένα, όπως συνέβη με την επέκταση της λεωφόρου Κύμης, που θα αναλύσουμε παρακάτω.

Ευάγγελος Μπουρνούς, Δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου

Σχετικά με την πολυσυζητημένη επέκταση της Αττικής Οδού προς το λιμάνι της Ραφήνας, ο Δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου, Ευάγγελος Μπουρνούς, δηλώνει: «Η οδική και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με άλλες πύλες εισόδου και εξόδου της χώρας, αλλά και με το κέντρο σε πιο αστικοποιημένες και πυκνοκατοικημένες περιφέρειες της χώρας, είναι πλέον προ των πυλών. Το σιδηροδρομικό έργο βρίσκεται ήδη σε διαδικασία δημοπράτησης, ενώ το οδικό έργο της Αττικής οδού (κλάδου Ραφήνας) αναμένεται να μπει στη διαδικασία αυτή στις αρχές του 2023. Τα έργα αυτά θα προσδώσουν επιπλέον αναβάθμιση στην ποιότητα ζωής των πολιτών που ζουν στην πόλη της Ραφήνας, αλλά και θα συνεισφέρουν στην αναβάθμιση των τριγύρω περιοχών. Ενδεικτικά οφέλη είναι: η αναβάθμιση του τοπικού οδικού δικτύου, η ελάττωση του χρόνου μετακίνησης, η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής που θα αποτελέσει πόλο έλξης για νέες επενδύσεις και η μείωση του κυκλοφοριακού κόμβος, που θα προσφέρει άμεση πρόσβαση στον Δήμο Λυκόβρυσης και στο υπάρχον Βιοτεχνικό Πάρκο. Το συγκεκριμένο τμήμα θα καταλήγει στην οδό Αθηνών – Λαμίας, στη θέση του υφιστάμενου κόμβου Καλυφτάκη, ολοκληρώνοντας την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου, όπου η Λεωφόρος Κύμης συναντά την Εθνική οδό. Ακόμη προβλέπονται έργα διευθέτησης του ρέματος Πύρνας, που θα ενισχύσει σημαντικά την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής, έργα αποκατάστασης των τοπικών οδών, καθώς και έργα πρασίνου συνολικής έκτασης 30 στρεμμάτων.

Τάσος Μαυρίδης, Δήμαρχος Λυκόβρυσης

Οι ανησυχίες της τοπικής κοινότητας
«Το έργο της επέκτασης- διάνοιξης της Λεωφόρου Κύμης είναι αναγκαίο και πολύ σημαντικό για την ευρύτερη περιοχή. Ως δημοτική αρχή όμως, αντιλαμβανόμαστε πλήρως την ανησυχία των συμπολιτών μας για τις επιπτώσεις του. Για αυτό ενώσαμε τις δυνάμεις μας με τους όμορους Δήμους και κινηθήκαμε έγκαιρα σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ ως Δήμος έχουμε ορίσει τεχνικό σύμβουλο και με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου συστήσαμε Διαπαραταξιακή Επιτροπή για να παρακολουθεί όλα τα ζητήματα που αφορούν το έργο» επεξηγεί ο Τάσος Μαυρίδης, Δήμαρχος της Λυκόβρυσης και συμπληρώνει πως «πάγιο αίτημά μας ως Δήμος είναι στη διάσχιση της Λεωφόρου Κύμης προς την παραρεμάτια περιοχή, που είναι υψηλής περιβαλλοντικής σημασίας, να τηρηθούν οι Ευρωπαϊκοί Κανόνες περί προστασίας ρεμάτων. Έχουμε ζητήσει επίσης να αντικατασταθούν τα ηχοπετάσματα που προβλέπονται με ελαφριά κατασκευή (θόλο), ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο θόρυβος και η εκπομπή ρύπων. Σημαντικά αιτήματα που έχουμε θέσει μαζί με τους άλλους Δήμους, είναι η επέκταση κατά κάποια μέτρα του μέρους της Λεωφόρου που θα υπογειοποιηθεί από τη νότια πλευρά, η κυκλοφοριακή ρύθμιση και διευθέτηση των οχημάτων που προέρχονται από την οδό Πλαπούτα και τις οδούς Αγίου Κωνσταντίνου- Βύρωνος, είτε προς Βορά είτε προς Νότο, προκειμένου να μην επιβαρύνεται από την κίνηση των οχημάτων ο αστικός ιστός και τα αντισταθμιστικά έργα στην πράσινη ζώνη, που θα δημιουργηθεί πάνω από την υπογειοποιημένη λεωφόρο, η οποία έχουμε προτείνει να περιλαμβάνει παιδικές χαρές, ανοικτές αθλητικές εγκαταστάσεις και κοινόχρηστους χώρους πρασίνου». προβλήματος.

Ως αρνητικά θα μπορούσαν να καταλογιστούν η ταλαιπωρία των κατοίκων κατά την υλοποίηση των εκτενών έργων που θα διαρκέσουν τουλάχιστον τρία έτη, καθώς και η περιβαλλοντική επιβάρυνση κατά το στάδιο υλοποίησης.

Συμπερασματικά το ισοζύγιο για την επέκταση της Αττικής οδού μέχρι τη Ραφήνα και η ταυτόχρονη έλευση του προαστιακού μόνο ως θετικό μπορεί κάποιος να το
αξιολογήσει».

Επιταχύνονται οι διαδικασίες για την επέκταση της Λ. Κύμης
Εντός του τρέχοντος έτους, αναμένεται να προχωρήσει η Επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, έργο το οποίο χαρακτηρίζεται από πολλούς ως ένα από τα σημαντικότερα που
θα υλοποιηθούν στην περιφέρειας Αττικής.

Τον περασμένο Ιανουάριο δημοπρατήθηκε ως δημόσιο έργο, συνολικού προϋπολογισμού 352 εκατομμυρίων ευρώ και ανάδοχος ορίστηκε το σχήμα ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Η αρχή της επέκτασης θα είναι στον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά από 3,8 χιλιόμετρα στον κόμβο Καλυφτάκη της Εθνικής Οδού στην Κάτω Κηφισιά. Πιο αναλυτικά, το έργο θα περιλαμβάνει σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1,25 χιλιομέτρων και σήραγγα που θα κατασκευαστεί με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover, έκτασης 1,15 χιλιομέτρων. Επιπλέον, σχεδιάζεται ανοικτό τμήμα, μήκους ενός χιλιομέτρου στο νότιο άκρο, στο οποίο θα κατασκευαστεί ανισόπεδος

Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος: Εντός του 2023 ο ορισμός τελικού αναδόχου
H πολυσυζητημένη υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος είναι ένα έργο κομβικής σημασίας, το οποίο θα ενώσει το νησί με την υπόλοιπη Αττική και θα συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη και των δύο περιοχών. Οι προσπάθειες υλοποίησης του έργου έχουν ξεκινήσει από το 1990, όμως λόγω έλλειψης μελετητικής ωριμότητας η διαδικασία ανάθεσης έχει παγώσει αρκετές φορές.

Πλέον, το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να βρει λύσεις που θα «ξεμπλοκάρουν» το έργο και θα καταστήσουν δυνατή την ολοκλήρωση του τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναλυτική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Ωστόσο, οι δικαστικές εκκρεμότητες συνδυαστικά με τις επιπλοκές που επέφερε η πανδημία τα προηγούμενα έτη καθυστέρησαν την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου. Αν και η πρώτη φάση του διεξήχθη κανονικά, η δεύτερη διακόπηκε απροσδόκητα μετά την προσφυγή του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας «Πέριβος». Παρόλο που οι ισχυρισμοί του Ομίλου κρίθηκαν αβάσιμοι από το τέταρτο Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με την σχετική του απόφαση υπ’ αριθμόν 222/2018, ο διαγωνισμός έμεινε μετέωρος και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023. Οι τρεις υποψήφιοι ανάδοχοι του έργου είναι η ΜΕΤΚΑ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η σύμπραξη VINCI Concessions- INCI Highways-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

Το έργο είναι αρκετά περίπλοκο τεχνικά και εκτενές, με συνολικό μήκος 17 χιλιόμετρα και μπορεί να διακριθεί σε τρία τμήματα. Αρχικά, περιλαμβάνει το οδικό τμήμα σύνδεσης του Α/Κ Περάματος με τη Λεωφόρο Σχιστού, μήκους περίπου 4,5 χιλιομέτρων, που θα εμπεριέχει σήραγγα 1,7 χιλιομέτρων μέσα από την περιοχή του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά. Στόχος είναι η παράκαμψη του Περάματος, ώστε να αποφεύγεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Το δεύτερο τμήμα είναι η υποθαλάσσια ζεύξη με οδική σήραγγα, μήκους περίπου ενός χιλιομέτρου από το Πέραμα μέχρι το νησί του Αγίου Γεωργίου. Έπειτα, ακολουθεί το οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και οι οδικές συνδέσεις με την πόλη της. Προς το παρόν ο προϋπολογισμός της υποδομής ανέρχεται στα 400-450 εκατομμύρια ευρώ και ο χρόνος υλοποίησης του στα 5 έτη, μετά τον ορισμό τελικού αναδόχου.

Γιάννης Λαγουδάκης, Δήμαρχος Περάματος

Ο αντίκτυπος του έργου
«Η υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού εθνικής εμβέλειας έργου, αναμένεται να έχει θετικό αντίκτυπο για την περιοχή του Περάματος, που θα αποτυπωθεί με τη μείωση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης, με συνέπεια την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής. Παράλληλα, ενισχύεται η αισθητική και χωροταξική αναβάθμιση του δυτικού άκρου της πόλης, με την ολιστική ανάπλαση και αξιοποίηση από τον Δήμο Περάματος του χώρου, που καταχρηστικά σήμερα χρησιμοποιείται ως πάρκινγκ» υπογραμμίζει ο Γιάννης Λαγουδάκης, Δήμαρχος του Περάματος και προσθέτει πως «το εν λόγω έργο με την υλοποίησή του ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων, δηλαδή της δημιουργίας ενός δεύτερου δρόμου διαφυγής. Μέχρι σήμερα, ο μοναδικός δρόμος με τον οποίο μπορεί να πάει, αλλά και να φύγει κανείς από το Πέραμα είναι η λεωφόρος Δημοκρατίας.

Είναι πολύ επικίνδυνο, διότι στην περιοχή υπάρχουν δεξαμενές καυσίμων, ναυπηγικές δραστηριότητες κ.λπ., που εγκυμονούν κινδύνους, με αποτέλεσμα σε μια δύσκολη περίπτωση, εφόσον μπλοκάρει ο μοναδικός δρόμος διαφυγής, οι Περαματιώτες να εγκλωβιστούν στην περιοχή τους. Είμαστε ως Δημοτική Αρχή Περάματος υπέρ της ζεύξης, αλλά προτεραιότητά μας είναι η διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της πόλης, γι’ αυτό θα παρακολουθούμε λεπτομερώς όλη την πορεία του, ώστε να διασφαλίσουμε την τήρηση των προβλεπομένων.

Από την άλλη πλευρά, το έργο αυτό, φέρνει τη Σαλαμίνα και τους κατοίκους της πιο κοντά ενισχύοντας την πάγια θέση της διοίκησής μας για διασύνδεση με μέσο σταθερής τροχιάς, όπως είναι το μετρό. Θεωρούμε ότι συντελείται ακόμη μία μεγάλη αδικία εις βάρος της πόλης.

Ένας Δήμος που εξυπηρετεί πολίτες που μετακινούνται για την ναυπηγοεπισκευή, διαθέτει το μεγαλύτερο πορθμείο της χώρας σε διακίνηση επιβατών, φιλοξενεί το ναύσταθμο της Σαλαμίνας και πλήθος βιομηχανικών δραστηριοτήτων, είναι αδιανόητο να μην εξυπηρετείται από ένα μέσο σταθερής τροχιάς αξιόπιστο, γρήγορο και περιβαλλοντικά χαμηλής όχλησης».