Συγκοινωνιακά και οδικά έργα που διασφαλίζουν ταχύτητα και ασφάλεια στις μετακινήσεις. Οι προκλήσεις της κατασκευής τους και οι ευκαιρίες που αναδύονται.

Γέφυρα Αλιάκμονα: Τα βήματα της ανακατασκευής
Στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Α1 (ΠΑΘΕ) που διαχειρίζεται η εταιρεία μας υφίστανται αρκετές παλιές γέφυρες οι οποίες δεν δύνανται να επιτελέσουν πλέον το σκοπό τους, είτε λόγω γήρανσης, είτε λόγω παρωχημένων προδιαγραφών βάσει των οποίων κατασκευάστηκαν πριν από πολλές δεκαετίες, δηλώνει στο Construction η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ., σημειώνοντας ως σημαντικότερη όλων τη γέφυρα Αλιάκμονα μήκους 600 μέτρων (ρεύμα προς Θεσσαλονίκη), η οποία ανακατασκευάστηκε πρόσφατα.

Οι εργασίες ενίσχυσης-ανακατασκευής ολοκληρώθηκαν από την ΑΒΑΞ σε 27 μήνες και η γέφυρα παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο του 2022, 3 μήνες νωρίτερα από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, όπως μας ενημέρωσαν, αποκαλύπτοντάς μας πως ο προϋπολογισμός του έργου είναι 26.600.000 ευρώ ενώ για την υλοποίησή του απασχολήθηκαν συνολικά 145 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων, τόσο από την εταιρεία όσο και από υπεργολάβους της.

Στις εργασίες ενίσχυσης/ανακατασκευής της γέφυρας Αλιάκμονα πραγματοποιήθηκαν εργασίες καθαίρεσης των υφιστάμενων ακροβάθρων και του υφιστάμενου φορέα ανωδομής, η κατασκευή έξι νέων μεσοβάθρων και δύο νέων ακροβάθρων, η κατασκευή νέου ελαφρύτερου, σύμμικτου φορέα (μεταλλική σχάρα κυρίων δοκών-διαδοκίδων με χυτή επί τόπου πλάκα από οπλισμένο σκυρόδεμα), η κατασκευή πεζοδρομίων, η ενίσχυση των υφιστάμενων μεσοβάθρων ως προς την ανθεκτικότητά τους, η μόνωση και η αποχέτευση του νέου φορέα, ασφαλτικές εργασίες, εγκατάσταση νέων στηθαίων ασφαλείας και ηλεκτροφωτισμού. Η διάρκεια ζωής σχεδιασμού της ανακατασκευασμένης γέφυρας θεωρείται ίση με 100 έτη, συμπληρώνει η ΑΒΑΞ.

Για την αποφυγή πτώσης τμημάτων των υπό καθαίρεση στοιχείων εντός του ποταμού Αλιάκμονα όλες οι καθαιρέσεις έγιναν με εφαρμογή αδιατάρακτης κοπής, σημειώνει, διευκρινίζοντας πως οι 11.000 τόνοι του φορέα που καθαιρέθηκαν διαχειρίστηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην προκληθεί καμία περιβαλλοντική όχληση στον ποταμό Αλιάκμονα. Όπως πληροφορούμαστε, για την ενίσχυση της γέφυρας απαιτήθηκαν 10.500 κυβικά μέτρα σκυροδέματος, 1.700 τόνοι σιδηρού οπλισμού, 3.000 τόνοι δομικού χάλυβα και κατασκευάστηκαν 3.500 μέτρα φρεατοπασσάλων με 60 μέτρα βάθος διάτρησης, το μεγαλύτερο στην Ελλάδα για τη συγκεκριμένη διάμετρο.

Σήραγγα C&C Κατερίνης: Ολική αναβάθμιση
Η σήραγγα Κατερίνης κατασκευάστηκε από το Ελληνικό Δημόσιο πριν από περίπου 20 έτη, όταν οι απαιτήσεις ασφαλείας και λειτουργικότητας ήταν πιο περιορισμένες σε σχέση με τις σύγχρονες απαιτήσεις, αναφέρει η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου.

Λόγω της παρέλευσης 20ετίας από την κατασκευή της, τα συστήματα ελέγχου και λειτουργίας θεωρούνται πλέον παρωχημένα και έτσι κρίνεται αναγκαία η εκτέλεση εργασιών για την επαύξηση της δομικής πυραντοχής της σήραγγας, καθώς και η αναβάθμιση όλου του HHM εξοπλισμού της, μας ενημερώνει. Όπως υπογραμμίζεται, η υλοποίηση εργασιών τέτοιας κλίμακας επί υφιστάμενης λειτουργούσας υποδομής παρουσιάζει πλήθος δυσκολιών και προκλήσεων. Η εξαρχής επανασχεδίαση του συνόλου του συστήματος ασφαλείας με βάση την ψηφιοποίηση και την ενσωμάτωση των σύγχρονων τεχνολογιών έπρεπε να προσαρμοστεί στους περιορισμούς της υποδομής, διευκρινίζεται από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ. Αυτό έγινε ακόμα δυσκολότερο από την ύπαρξη κατασκευαστικών ελαττωμάτων και δυσχερειών της αρχικής κατασκευής οδηγώντας σε επανασχεδιασμό των επηρεαζόμενων συστημάτων κατά τη φάση των επεμβάσεων, όπως τονίζεται.

Η διαχείριση της κυκλοφορίας ήταν επίσης μία πολύ δύσκολη άσκηση, για την επίλυση της οποίας έπρεπε να συνδράμουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (Λειτουργός, Τροχαία, Πυροσβεστική, Δημόσιο κλπ.), περιγράφει η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ, σημειώνοντας ως ανασταλτικούς παράγοντες την επίδραση του COVID & του πολέμου στην Ουκρανία στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης: Θεμέλιος λίθος των αστικών συγκοινωνιών της πόλης
Ο Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης, βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης μέσω του διαγωνισμού της ΕΡΓΟΣΕ που ξεκίνησε στις αρχές του 2022 και προβλέπει την ανάπτυξη ενός νέου δικτύου προαστιακού σιδηρόδρομου για την κάλυψη των περιοχών της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που μαζί με το Μετρό και τον ΟΑΣΘ θα αποτελέσουν τον θεμέλιο λίθο των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.

Η αξιοποίηση του υφιστάμενου δικτύου του ΟΣΕ, τμήματα του οποίου είναι μη ενεργά, και, κατόπιν, η δημιουργία νέων γραμμών και στάσεων, προτείνονται από την προμελέτη της ΕΡΓΟΣΕ, λαμβάνοντας υπόψη της τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Ο ακριβής καθορισμός του αντικειμένου του έργου, του κόστους του και του τρόπου εκτέλεσης του θα πραγματοποιηθεί μέσω του εν εξελίξει διαγωνισμού.

Η μελέτη και κατασκευή των έργων που πρέπει να υλοποιηθούν για την λειτουργία των νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων κατά μήκος των υφιστάμενων εν λειτουργία ΣΓ, των υφιστάμενων εκτός λειτουργίας ΣΓ, όπως και κατά μήκος των νέων ΣΓ (νέες χαράξεις), τα απαιτούμενα οδικά έργα αποκατάστασης της οδικής κυκλοφορίας και προσαρμογής της στα καινούργια δεδομένα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου και η ηλεκτροκίνηση. συμπεριλαμβάνονται στο Έργο Ανάπτυξης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης. Το ίδιο συμβαίνει και με τις 3 γραμμές του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, που θα καλύπτουν σημαντικό τμήμα της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης, κάνοντας χρήση και παλιών εγκαταλελειμμένων γραμμών.

Στον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκης-Έδεσσας: Οι μετακινήσεις απελευθερωνονται
Ο Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκης-Έδεσσας αποτελεί ένα σημαντικό κατασκευαστικό έργο προϋπολογισμού 300 εκατομμυρίων ευρώ που θα ενταχθεί στη λίστα οδικών ΣΔΙΤ της χώρας, συνδέοντας την Έδεσσα με τη Θεσσαλονίκη και απαλλάσσοντας τους οδηγούς από την υποχρέωση επιβολής διοδίων.

Ονέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους 80 χλμ. αναμένεται να μειώσει την απόσταση για τα ΙΧ έως και 30 λεπτά, περιορίζοντας τον χρόνο ταξιδιού σε 1 ώρα ή και λιγότερο ενώ παράλληλα θα τέλος σε μερικά πολύ επικίνδυνα οδικά κομμάτια. Στις συνολικές εργασίες περιλαμβάνεται η κατασκευή της παράκαμψης Χαλκηδόνας (6 χλμ.) και της παράκαμψης Γιαννιτσών μήκους περίπου 9 χλμ., που αφορά την κατασκευή τεσσάρων ανισόπεδων κόμβων: της Ελεούσας, της Χαλκηδόνας, της Παραλίμνης και των Γιαννιτσών.

Επιπλέον προβλέπονται η κατασκευή οδικού τμήματος Μαυροβούνι-Έδεσσα μήκους περίπου 10 χλμ. με 4 λωρίδες, η κατασκευή δύο κόμβων (Ριζάρη, Έδεσσα), κόμβων σύνδεσης με την υφιστάμενη εθνική οδό και 18 νέων γεφυρών κατά μήκος του νέου οδικού τμήματος.

Στη Β φάση του διαγωνισμού για τον Οδικό Άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας πέρασαν και τα τέσσερα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον, δηλαδή οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ. Η συγκεκριμένη φάση προβλέπει καθορισμό του ακριβούς αντικειμένου του έργου και διατύπωση των δεσμευτικών προσφορών.

H ορισθείσα διάρκεια του έργου είναι 360 μήνες, με τα 4 πρώτα έτη να προβλέπουν την κατασκευή/αναβάθμιση των υποδομών των οδικών αξόνων και τα υπόλοιπα την περίοδο λειτουργίας και συντήρησης.

Το κόστος εκτιμάται στα 444,91 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.