Η λογική των μεμονωμένων και ασύνδετων μεταξύ τους έργων είναι ξεπερασμένο μοντέλο. Αυτό πράξαμε από την αρχή της θητείας μας στο σύνολο του σχεδιασμού που αφορούσε ολόκληρη την Ελλάδα, με ένα συνεκτικό πρόγραμμα 13 δις, το μεγαλύτερο που έχει υπάρξει στη χώρα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η Αθήνα και η Αττική, όπως και το σύνολο της επικράτειας, είχαν χάσει κρίσιμο χρόνο κατά τη διάρκεια της υπερδεκαετούς κρίσης. Για πολλούς και διαφορετικούς λόγους δεν υλοποιήθηκαν παρά ελάχιστα μεγάλα δημόσια έργα. Η πανδημία και η ενεργειακή κρίση στη συνέχεια έφερε στο προσκήνιο ακόμη πιο επιτακτικά την ανάγκη της βιώσιμης κινητικότητας, με δημόσιες συγκοινωνίες και πράσινες οδικές υποδομές, επιβεβαιώνοντας τις αρχικές προβλέψεις και τους σχεδιασμούς μας που έγιναν πριν 3,5 χρόνια.

Το εν εξελίξει πρόγραμμα ανάπτυξης Αττικής
Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ξαναέπιασε το νήμα της βιώσιμης ανάπτυξης της Αττικής από την αρχή, δημιουργώντας ένα διευρυμένο τεχνικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε ταχεία εξέλιξη αυτή τη στιγμή. Έτσι μέσα στο 2022 υπήρξαν πυκνές εξελίξεις δημοπράτησης αλλά και εκκίνησης έργων, ενώ τους πρώτους μήνες το 2023 ο ρυθμός αυτός βαίνει αμείωτος. Συνολικά και πανελλήνια έως τους πρώτους μήνες του 2023 θα δημοπρατηθούν έργα σχεδόν 3,7 δις, δημόσια και ΣΔΙΤ, ενώ έχουν ξεκινήσει ή ξεκινούν και οι διαγωνισμοί για έργα 700 εκ., χρηματοδοτούμενα εξ’ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η προσήλωσή μας στο χρονοδιάγραμμα των έργων είναι κυρίως προϊόν πολιτικής βούλησης και ουσίας, προκειμένου να τονώσουμε τις σχέσεις εμπιστοσύνης Πολιτείας και πολιτών. Καταφέραμε να παραδώσουμε έργα πριν από την συμβατική ημερομηνία παράδοσης, δημιουργώντας έτσι ένα ισχυρό εχέγγυο για την τήρηση και του απαιτητικού Ταμείου Ανάκαμψης.

Εξελίξεις σε μέτρο και προαστιακό
Σε ότι αφορά το Μετρό στην Αττική ολοκληρώθηκε το 2022 η κατασκευή της Γραμμής 3 προς Πειραιά η οποία αναβαθμίζει κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά την σύνδεση του αεροδρομίου με το λιμάνι σε χρόνο 55 λεπτών, διασυνδέει την περιοχή των Μανιάτικων και του Δημοτικού Θεάτρου με το ταχύτερο και ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς, και εξυπηρετεί 132.000 επιβάτες ημερησίως στο πολεοδομικό συγκρότημα του Πειραιά . Η Γραμμή 4 συμβασιοποιήθηκε ήδη μέσα στο 2022 , και σήμερα έχουν εγκατασταθεί εργοτάξια και έχουν ξεκινήσει υπόγειες εργασίες στους 15 σταθμούς. Η Γραμμή 4 θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες ημερησίως και θα υποκαθιστά 55.000 μετακινήσεις οχημάτων. Τέλος σε φάση προκήρυξης βρίσκεται αυτή τη στιγμή και η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον, Αγ.Νικόλαο. Εκτιμάται ότι το κόστος του έργου θα ανέλθει σε 550 εκ.

Το έργο του προαστιακού δυτικής Αττικής, προϋπολογισμού 130 εκ., βρίσκεται και αυτό σε φάση δημοπράτησης και θα συμβάλλει αποφασιστικά στην κινητικότητα των κατοίκων από τα Λιόσια έως τα Μέγαρα και την διασυνδεσιμότητα με την Αθήνα. Στο Υπουργείο δίνουμε μεγάλη έμφαση στην άρση της μονοκεντρικότητας και στη ενίσχυση των δυτικών προαστίων της Αθήνας και Θεσσαλονίκης μέσω των προαστιακών συνδέσεων. Τα μεγάλα έργα οδικών υποδομών, με πράσινο πρόσημο έχουν και αυτά κεντρική θέση στο σχεδιασμό μας.

Εξελίξεις στο οδικό δίκτυο
Μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα βγει στον «αέρα» ένα εξίσου μείζονος σημασίας έργο για τη Δυτική Αττική. Η σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική οδό, με ταυτόχρονο ανασχεδιασμό των κόμβων στον Σχιστό και τον Σκαραμαγκά, καθώς και τη δημιουργία νέου στα Ναυπηγεία θα αποφορτίσουν σε μεγάλο βαθμό κυκλοφοριακά τη δυτική πλευρά της πόλης. Το έργο αυτό που παρέμενε σε εκκρεμότητα για χρόνια έχει προϋπολογισμό 63 εκ.

Σε ότι αφορά στις επεκτάσεις της Αττικής οδού, προωθείται την περίοδο αυτή, ο σχεδιασμός για σύνδεση με την Ραφήνα, το Λαύριο καθώς και η υπογειοποίηση της αστικής σήραγγας Ηλιουπόλεως. Τα έργα αυτά θα προσδώσουν ισχυρή πρόσβαση στην περιοχή του Ελληνικού όπου συντελείται μία από τις μεγαλύτερες και εμβληματικότερες αναπλάσεις στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα συμβασιοποιείται το έργο επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και αυτό. Θα εκκινήσει ως έργο στις αρχές του 2023, θα έχει μήκος 3,5 χλμ και θα περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη αστική σήραγγα της χώρας.

Με τα μεγάλα αυτά έργα συγκοινωνιακής υποδομής, αλλάζει ο χάρτης μεταφορών της Αθήνας και της Αττικής.

Το πρόγραμμα «4+4 δράσεις για το κυκλοφοριακό» του Υπουργείου μας που ανακοίνωσε πρόσφατα ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής, αναγνωρίζει την επιτακτικότατα αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού με μια νέα διαγνωστική ματιά, μετά από χρόνια. Θέτει σε προτεραιότητα το ζήτημα των δημοσίων συγκοινωνιών, αλλά και κυρίως των λεωφορειακών γραμμών. Προτάσσει την αναγκαιότητα σύστασης Μητροπολιτικού φορέα για την ενιαία διοίκηση του προβλήματος. Προϋπόθεση όλων αυτών είναι να ολοκληρωθούν οι μεγάλες αναγκαίες υποδομές, ώστε στη συνέχεια να μπορέσουμε να ανατάξουμε τις κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές συνθήκες, ακολουθώντας την Ευρωπαϊκή πρακτική των σύγχρονων μητροπόλεων.

Βιώσιμη κινητικότητα, αειφόρος ανάπτυξη, έμφαση στις πράσινες μετακινήσεις είναι το μέλλον που σχεδιάζουμε για την Αθήνα και την Αττική.