«Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας είναι το πρώτο δημόσιο project μεγάλης κλίμακας στην Ελλάδα όπου η τεχνολογία Building Information Modelling (BIM) εφαρμόζεται μέσω του έργου», υπογράμμισε ο Νίκος Δήμος, Managing Director της i-Tekton, μιλώντας κατά τη διάρκεια ημερίδας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ψηφιοποίηση των κατασκευών στην Ευρώπη, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 23/05.
«Έργο που θα κτιστεί δύο φορές»
Όπως τόνισε ο κ. Δήμος, σταθμοί, σήραγγες, φρεάτια αποθήκες, το κέντρο ελέγχου λειτουργίας και όλα τα συστήματα, τα δίκτυα και τα εξαρτήματά τους ενσωματώνονται στην πλατφόρμα BIM. «Tο πρότζεκτ της γραμμής 4 θα χτιστεί δύο φορές, μια στην πλατφορμα BIM και μια στην πραγματικότητα», περιέγραψε. Σημείωσε, έπειτα, ότι ύστερα από την ολοκλήρωση του έργου το λεπτομερές τρισδιάστατο μοντέλο όλων των δομών και στοιχείων του θα διευκολύνει τη λειτουργία και τη συντήρηση του, μέσω προηγμένων αποκλειστικών μονάδων λογισμικού BIM. «Τα μοντέλα BIM είναι όλα γεωγραφικά τοποθετημένα και μπορούν να χρησιμοποιούν πληροφορίες περιβάλλοντος σε συντεταγμένες του πραγματικού κόσμου, που είναι ιδιαίτερα χρήσιμα σε ένα έργο μετρό», συμπλήρωσε, προσθέτοντας ότι κοντινές περιοχές σε σταθμό/τούνελ των υφιστάμενων Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας, που συνδέονται λειτουργικά με τη Γραμμή 4 για επιβάτες/τρένα, θα υποβληθούν επίσης σε σάρωση λέιζερ και θα εισαχθούν στα μοντέλα BIM.
Τα πλεονεκτήματα της εφαρμογής ΒΙΜ
Μεταξύ των οφελών που αναμένονται για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας από την εφαρμογή BIM, ο Νίκος Δήμος σημείωσε τον ακριβή τρισδιάστατο συντονισμό και τη χωρική βελτιστοποίηση σχεδίων, αλλά και την ελαχιστοποίηση τεχνικών αντιφάσεων μεταξύ τμημάτων, με αυτόματη ανίχνευση συγκρούσεων μεταξύ τους, συνοδευόμενη από αποτελεσματικές προτάσεις επίλυσης.
«Στα πλεονεκτήματα συμπεριλαμβάνεται η online αρχειοθέτηση των μοντέλων, που εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση και χρήση κατά την εκτέλεση του έργου, τα λεπτομερή αρχεία online και οι βάσεις δεδομένων για υλικά και εξοπλισμό για το έργο, με αναφορά σε πραγματικό αντικείμενο ανά γεωγραφική περιοχή/θέση, ανά τεχνικό κλάδο, με το κόστος τους, τον χρόνο εγκατάστασής τους, τον προμηθευτή τους», πρόσθεσε.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη μοντελοποίηση των σχετικών υφιστάμενων κατασκευών του Μετρό των γραμμών 2 και 3 και στη βελτίωση της κοινής κατανόησης των έργων από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, που μειώνει τον χρόνο για τη λήψη αποφάσεων». «Παρόλο που βρισκόμαστε ακόμα στον πρώτο χρόνο έτος, η μεθοδολογία BIM και η μέθοδος εργασίας έχουν ήδη δείξει τα αναρίθμητα πλεονεκτήματα και οφέλη τους», σχολίασε χαρακτηριστικά ο Νίκος Δήμος. Υπογράμμισε, τέλος, πως ο προϋπολογισμός του Building Information Modelling και του σχεδιαστικού συντονισμού «αγγίζει περίπου το 1% του συνολικού κόστους του έργου».