Ύστερα από μακρά περίοδο αναμονής, το Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται μια ανάσα πριν από την έναρξη της λειτουργίας του. Η Σύμβαση για την κατασκευή του υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου του 2006 ενώ αδιαμφισβήτητα το συγκεκριμένο έργο συνιστά ένα από τα σημαντικότερα αλλά και πιο πολύπλοκα που έχει ποτέ κληθεί να φέρει εις πέρας η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί διαθέτοντας τις πιστοποιήσεις που θα εξασφαλίζουν στους κατοίκους της συμπρωτεύουσας τη βεβαιότητα πως επιβαίνουν σε ένα απολύτως ασφαλές αυτόματο Μετρό. Μάλιστα, με συνολικό χρόνο περάτωσης των εκσκαφών και σκυροδετήσεων τους 9 μήνες, η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη ήδη αντιστοιχεί στο νέο ρεκόρ της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ.

Η ποιότητα ζωής των πολιτών βελτιώνεται
Η υλοποίηση του μεγαλόπνοου οράματος θέτει για άλλη μια φορά στο επίκεντρο του κατασκευαστικού ενδιαφέροντος τη συμπρωτεύουσα, χαρίζοντάς της
ένα διαφορετικό και πιο σύγχρονο πρόσωπο.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, που εκτιμάται
πως εντός του 2024 θα εξυπηρετεί περίπου 300.000 μετακινούμενους πολίτες ημερησίως, αναμένεται να βελτιώσει θεαματικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της πόλης, στον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιακών υποδομών της και στην αντιμετώπιση του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος.

Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται άνω των 2 δισ. ευρώ. Σε μικρό χρονικό διάστημα από την παράδοση της βασικής γραμμής του, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας του έργου
Κατά τη λειτουργία του μετρό, για κάθε τρεις συρμούς που θα κινούνται στην γραμμή ο ένας θα καλύπτει τη διακλάδωση από και προς Νέα Ελβετία και οι άλλοι δύο τη διακλάδωση από και προς Καλαμαριά. Ωστόσο, προβλέπεται αύξηση της συχνότητας πολύ σύντομα, αφού ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την προμήθεια 15 ακόμα συρμών, των οποίων η παράδοση τους αναμένεται να αρχίσει στα τέλη του 2024. Η χωρητικότητα κάθε συρμού υπολογίζεται στα 450 άτομα και η ταχύτητα του τρένου θα αγγίζει έως και τα 80 χιλιόμετρα την ώρα. H διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το αμαξοστάσιο της Πυλαίας θα έχει διάρκεια συνολικά 17 λεπτά με την πραγματοποίηση 13 στάσεων, που καθεμία θα διατηρεί 500-700 μέτρα απόσταση από την άλλη. Για την επιπλέον προστασία των πολιτών, οι πόρτες ασφαλείας θα συντονίζονται με την άφιξη του τρένου, επιτρέποντας την πρόσβαση των επιβατών μόνο την ώρα της επιβίβασης. Οι επιβάτες θα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς στους σταθμούς του Μετρό θα λειτουργεί ελεύθερο και ταχύτατο δίκτυο WiFi.Αξίζει ν

α σημειωθεί πως η πρώτη δοκιμαστική διαδρομή σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης διεξήχθη με επιτυχία τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους. Κατά τη διάρκειά της, ο συρμός είχε ως αφετηρία τον τερματικό σταθμό της Πυλαίας ενώ έφτασε μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η λειτουργία του από την Πυλαία μέχρι το σταθμό «Σιντριβάνι» ήταν αυτόματη και από το σταθμό «Σιντριβάνι» μέχρι τον σταθμό του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού χειροκίνητη.

Η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου
Ιδιαίτερη μνεία απαιτεί η σημαντική επιχείρηση της επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων ακριβώς στα σημεία όπου εντοπίστηκαν πριν από περίπου μία δεκαετία, στον σταθμό μετρό Βενιζέλου. Η κομματιασμένη λεωφόρος Decumanus Maximus και ένα σπουδαίο οικοδομικό σύνολο του αστικού ιστού της ύστερης αρχαιότητας συνιστούν ένα από τα σπουδαιότερα ευρήματα του μετρό που έφερε στο φως η κατασκευή του έργου. Αξίζει να σημειωθεί πως παρά το γεγονός ότι η έκταση του Σταθμού Βενιζέλου είναι 1.260 τ.μ. η ανασκαφική έρευνα, που ολοκληρώθηκε στις 31 Ιουλίου του 2022, κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ..

Η επανατοποθέτηση είχε προγραμματιστεί για τις 31 Μαρτίου του 2023, ωστόσο οι εργασίες ξεκίνησαν νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, στις 23 Μαρτίου.

Οι αρχαιότητες που αποσπάσθηκαν επανατοποθετούνται σε ποσοστό 92%, όπως προβλέπει και η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ενώ η απόσπαση έγινε με συγκεκριμένη μεθοδολογία, απόλυτα εναρμονισμένη με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, όπως και με τη σπουδαιότητα του συγκεκριμένου εγχειρήματος.

Ένα στοίχημα της κυβέρνησης που θα κερδηθεί
Το μετρό Θεσσαλονίκης, που θα τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024, συγκαταλέγεται στα πιο εμβληματικά έργα της κυβέρνησης και αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα και ασφαλή μετρό στον κόσμο, δηλώνει στο Construction o Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος.

Όπως επισημαίνει, πρόκειται για ένα έργο που ξεχωρίζει για τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του. Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι driveless (δηλαδή χωρίς οδηγό) ενώ βασίζεται στην τεχνολογία CBTC, που εξασφαλίζει ότι οι ίδιοι οι συρμοί ελέγχονται από το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, μας εξηγεί ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Με αυτόν τον τρόπο συνδράμουμε καθοριστικά στην ασφάλεια των επιβατών αλλά, επιπλέον, ενισχύουμε και την ταχύτητα των δρομολογίων, επιτυγχάνοντας άφιξη συρμού κάθε 90 δευτερόλεπτα περίπου, συμπληρώνει.

Όπως υπογραμμίζει, για την κυβέρνηση η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης συνιστά ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα, που θα κερδηθεί. Με την υλοποίηση του έργου θα αλλάξει η ατζέντα της πόλης και οι κωλυσιεργίες των προηγούμενων χρόνων θα αποτελέσουν οριστικά παρελθόν, τονίζει ο Νίκος Ταχιάος.

Αναβαθμίζεται η εικόνα των μεταφορών στη χώρα
Πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα έργα υποδομών που αναμένεται να αναβαθμίσει τόσο την εικόνα των μεταφορών στη χώρα όσο και την ποιότητα των μετακινήσεων αλλά και της ζωής των πολιτών, μας λέει ο Παναγιώτης Κορακίτης, Τεχνικός Διευθυντής σιδηροδρομικών έργων και έργων ΜΕΤΡΟ της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.

Η κατασκευή ενός έργου μέσα στον αστικό ιστό ενέχει πάντα περισσότερες προκλήσεις, οι οποίες δεν είναι απαραίτητα μόνο κατασκευαστικές, αναφέρει ενώ σημειώνει πως η ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ ως κατασκευάστρια εταιρεία όφειλε αρχικά να σχεδιάσει και να διασφαλίσει τη ροή των εργασιών με τέτοιο τρόπο ώστε η όχληση των έργων να είναι όσο το δυνατόν λιγότερη για το σύνολο των πολιτών εντός της πόλης.

Σε ότι αφορά το κατασκευαστικό μέρος, κατά την υλοποίηση των εργασιών αυτού του σύνθετου έργου κληθήκαμε να ανταποκριθούμε σε τεχνικές προκλήσεις, άλλες πολύπλοκες άλλες πιο προβλέψιμες, στις οποίες απαντήσαμε με σύγχρονες μεθόδους μελέτης και κατασκευής και σύμμαχο την εμπειρία και την τεχνογνωσία των ανθρώπων της ΑΚΤΩΡ, υπογραμμίζει ο Παναγιώτης Κορακίτης.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια εκσκαφής των Σταθμών, ήταν μία μεγάλη πρόκληση αλλά και συγχρόνως το πιο ενδιαφέρον σημείο για την Ιστορία της Πόλης της Θεσσαλονίκης, περιγράφει.

Με την απόλυτη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και όλων των αρμόδιων φορέων, βρισκόμαστε, σήμερα, κοντά στην ολοκλήρωση των επανατοποθετήσεων για την ανάδειξη και συντήρηση των Αρχαιολογικών Ενοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο ενιαίο Αρχαιολογικό χώρο στα έργα του Μετρό, μας πληροφορεί.

Όπως αναφέρει, η κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023 ενώ η λειτουργία της πρώτης βασικής γραμμής (13 Σταθμοί), μετά και τις απαραίτητες δοκιμές των συρμών, αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2024. Το μέλλον ανήκει σε όσους πιστεύουν στα όνειρά τους, είπε κάποτε η Eleanor Roosevelt και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης σύντομα θα δουν την πόλη τους να μεταμορφώνεται.