Αν η παραχώρηση της Εγνατίας είναι ο διαγωνισμός με τα μεγαλύτερα έσοδα από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων, από τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού πηγές της αγοράς αναμένουν ακόμα περισσότερα.
Μετά το κλείσιμο του φακέλου της Εγνατίας Οδού, η οποία παραχωρήθηκε για 35 χρόνια στην κοινοπραξία του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis Projects με εφάπαξ τίμημα 1,496 δισ. ευρώ, η προσοχή του ΤΑΙΠΕΔ και όλης της αγοράς στρέφεται στον επικερδή οδικό άξονα και στον δύσκολο «γρίφο» των επεκτάσεων της Αττικής Οδού.
Έσοδα άνω των 11 δισ. για την Εγνατία
Όπως έγινε γνωστό, η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Εγνατία Οδός εκτιμάται στα 2,766 δισ. ευρώ, καθώς περιλαμβάνει το εφάπαξ τίμημα (1,496 δισ. ευρώ), τις υποχρεωτικές επενδύσεις (420 εκατ.) και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (850 εκατ. ευρώ ή 7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κ.λπ.). Βάσει του τελευταίου ποσοστού, του 7,5%, προκύπτει ότι σε βάθος 35ετίας, όση είναι δηλαδή η διάρκεια της παραχώρησης, αναμένονται έσοδα συνολικά για την κοινοπραξία υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (100% της παραχώρησης, 75% της κατασκευής) άνω των 11 δισ. ευρώ.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα, πηγές με γνώση των διαδικασιών και των οικονομικών μεγεθών εκτιμούν πως το Ταμείο θα μπορούσε να περιμένει ακόμη περισσότερα από την παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Ο «χρυσοφόρος» άξονας της Αττικής
Ο οδικός άξονας της Αττικής είναι ο πλέον κερδοφόρος στην Ελλάδα, χωρίς να περιλαμβάνονται τυχόν επεκτάσεις. Βάσει των μεγεθών που έχουν ανακοινωθεί τα προηγούμενα έτη αλλά και των εκτιμήσεων ανθρώπων του κατασκευαστικού κλάδου, η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ-Άβαξ (ποσοστό 0,04% έχει και η γαλλική Egis Projects) πρέπει να έχει λάβει συνολικά έσοδα περί τα 700 εκατ. ευρώ (π.χ. μερίσματα), δίχως να συνυπολογίζονται τυχόν άλλα έσοδα.
Το κατά πόσο σημαντική είναι η αξία του asset της Αττικής Οδού φάνηκε και από τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε ο Όμιλος Ελλάκτωρ. «Η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. παράγει ένα σημαντικό τμήμα των λειτουργικών ταμειακών ροών του Ομίλου. Για τη χρήση του 2020, η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε €151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους €892,3 εκατ. και €105,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων, και αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου ύψους €30 εκατ. Αντίστοιχα για τη χρήση του 2019 η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε €192,7 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους €1.273,6 εκατ. και € 134,0 εκατ. σε συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) Ομίλου ύψους €80 εκατ. Επιπρόσθετα, για την περίοδο 01.01- 31.03.2021, η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε €30,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους €193 εκατ. και € 18,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου ύψους €40 εκατ.», αναφέρονταν χαρακτηριστικά.
Το χαρακτηριστικό που κάνει εξαιρετικά επικερδή τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού είναι το γεγονός πως πρόκειται για έναν από τους ελάχιστους δρόμους με σύμβαση παραχώρησης παγκοσμίως όπου η απόδοση (IRR) υπολογίζεται επί των κερδών, δηλαδή ενός μεγέθους που μπορείς να διαμορφώσεις όπως θέλεις με προσθήκη δαπανών. Σε όλους τους άλλους ελληνικούς δρόμους με σύμβαση παραχώρησης η απόδοση της επένδυσης υπολογίζεται επί των εσόδων. Επιπλέον το κόστος συντήρησης στα πρώτα χρόνια παραχώρησης είχε φτάσει ακόμα και τα δύο εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο, μετά έπεσε στο 1,5 εκατομμύριο και τώρα κινείται κοντά στα 500.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Σε κάθε περίπτωση, μέσα στους επόμενους μήνες θα προχωρήσουν οι διαδικασίες από ΤΑΙΠΕΔ για τον νέο διαγωνισμό και τους όρους που θα έχει η σύμβαση, ενώ θα κριθεί και η τύχη κάποιων επεκτάσεων της Αττικής Οδού όπως η επέκταση προς Ραφήνα και της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Προς το παρόν, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει ανακοινώσει την επέκταση της Λεωφ. Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη (στην Εθνική Οδό), έργο που θα προκηρυχθεί το 2022 με το κλασικό δημόσιο μοντέλο.
Ενδιαφέρον εντός και εκτός συνόρων
Επειδή, στο θέμα της Αττικής Οδού, μιλάμε κατά βάση για παραχώρηση, άρα για σταθερές ροές, και όχι για κατασκευή (χωρίς να αποκλείονται έργα και επεκτάσεις) αναμένεται να δείξουν ενδιαφέρον πέραν των εγχώριων ισχυρών ομίλων (ΓΕΚ Τέρνα, Ελλάκτωρ, Άβαξ, Intrakat, Μυτιληναίος κ.ά.) και διεθνείς όμιλοι ή και ξένα funds. Κανείς λοιπόν δεν γίνεται να αποκλείσει ισχυρές συμμαχίες και κοινοπραξίες μεταξύ των ομίλων που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τη διεκδίκηση του «φιλέτου» της Αττικής Οδού.