Το 2024 αποτελεί μία χρονιά ωρίμανσης για το έργο Πάτρα – Πύργος, καθώς αναμένεται να ολοκληρωθούν, αν δεν υπάρξουν απρόοπτες καθυστερήσεις, πάνω από τα ¾ του έργου.

Με ταχείς ρυθμούς κινούνται και το 2024 οι εργασίες στον οδικό άξονα Πάτρας – Πύργου, ο οποίος θα έχει συνολικό μήκος 74,8χλμ. και θα ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Ο αυτοκινητόδρομος στα πρώτα 13 χλμ θα κατασκευαστεί με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΕΟ), ενώ στα υπόλοιπα 61,8χλμ θα κατασκευασθεί σε νέα χάραξη. Ο νέος άξονας μήκους 74,5 χλμ, θα έχει ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα, 8 ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες και 64 διαβάσεις. Την κατασκευή, μετά την αποχώρηση των ξένων εταιρειών Vinci και HOCHTIEF την έχουν αναλάβει η AΚΤΩΡ με 36%, η ABAΞ με 36% και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 28%. Ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει αναλάβει την κατασκευή του πρώτου τμήματος μήκους 21 χλμ., από το Μιντιλόγλι έως τα Καραίικα. Αυτό χωρίζεται σε δύο τμήματα, με το πρώτο μήκους 13 χλμ. να είναι το πιο δύσκολο, καθώς προϋποθέτει έργα διαπλάτυνσης στον υφιστάμενο οδικό άξονα. Μετά ακολουθεί ένα νέο τμήμα μήκους 8 χλμ. Η ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει το τμήμα από τα Καραίικα έως τη Γαστούνη, που έχει μήκος 33 χλμ. και αφορά σε νέα χάραξη. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει τα υπόλοιπα 21 χιλιόμετρα του έργου, από τη Γαστούνη έως τον Πύργο.

Το χρονοδιάγραμμα μέχρι το 2025
Το έργο έχει συνολικό κόστος 332 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 216 εκατ. χρηματοδοτούνται από την Ολυμπία Οδό (106 εκατ. ευρώ δάνεια και 10 εκατ. ίδια κεφάλαια) και τα υπόλοιπα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό Δημόσιο. Αναθέτουσα αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα μέχρι τον Μάρτιο του 2025 θα πρέπει να δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 56 χιλιόμετρα που αφορούν το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Κάτω Αχαγιά και τα υπόλοιπα 19 το καλοκαίρι του 2025. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, στο εργοτάξιο του τμήματος Γαστούνη-Πύργος ξεκίνησαν και οι πρώτες ασφαλτοστρώσεις, οι πρώτες στα 75 χιλιόμετρα του έργου. Αυτές έπεσαν στην περιοχή της Αμαλιάδας σε μήκος περίπου 2 χιλιομέτρων και τους επόμενους μήνες θα επεκταθούν σε περισσότερα τμήματα του υπό κατασκευή άξονα. Εν γένει η πρόοδος των έργων Πάτρα-Πύργος έχει ξεπεράσει το 30%, ποσοστό που ενδέχεται να ξεπεράσει το 85% μέχρι το τέλος του έτους.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά
Ο νέος αυτοκινητόδρομος προβλέπεται με τετράϊχνη διατομή πλάτους 21,30μ (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις) αποτελούμενη από 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14μ (4×3,50μ), Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης συνολικού πλάτους 4,60μ (2×2,30μ), λωρίδες ασφαλείας στην κεντρική νησίδα συνολικού πλάτους 2,10μ (2×1,05μ), κεντρική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο τύπου New Jersey πλάτους 0,60μ και ύψους 0,80μ. Στον Πάτρα-Πύργος προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων στη Χ.Θ. 8+450 μεταξύ των Α/Κ ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαϊας καθώς και περί την Χ.Θ. 67+900 μεταξύ των Α/Κ Αμαλιάδας και Α/Κ Πύργος. Επίσης, προβλέπονται πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους Ανισόπεδους Κόμβους Κάτω Αχαΐας & Αμαλιάδας. Στο νέο τμήμα της Ολυμπίας Οδού θα λειτουργήσουν και δύο αμφίπλευροι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και ΚΕΣ περί τις Χ.Θ. 21+000 και 72+000. Σε προκαθορισμένες θέσεις του αυτοκινητοδρόμου θα διαμορφωθούν χώροι στάθμευσης (parking) με τις συνοδές λωρίδες εισόδου–εξόδου. Στο έργο απασχολούνται σήμερα περίπου 700 εργαζόμενοι, ενώ λειτουργούν 470 μηχανήματα έργου.

Η σημασία του έργου για την περιοχή
Η κατασκευή του εν λόγω οδικού άξονα θα μειώσει το ταξίδι Πάτρα – Πύργος κατά 40 λεπτά και θα αναβαθμίσει αισθητά την οδική ασφάλεια, υιοθετώντας υψηλές προδιαγραφές λειτουργίας. Στόχος είναι να κατασκευαστεί ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος θα περιορίσει σημαντικά τα δυστυχήματα της περιοχής, όπως συνέβη με τον Κορίνθου – Πατρών, στον οποίο τα τροχαία από την έναρξη του έργου έως σήμερα μειώθηκαν κατά 88%. Επιπρόσθετα, το έργο θα προσφέρει οδική πρόσβαση σε περιοχές που είναι σήμερα απομονωμένες, γεγονός που θα βελτιώσει τις μετακινήσεις, επιφέροντας σημαντική τουριστική και οικονομική άνθιση στους πλησίον νομούς. Η δημιουργία του Πάτρα – Πύργος, αναμφίβολα θα αποτελέσει ένα κρίσιμο έργο υποδομής, που θα αναβαθμίσει τη ζωή των κατοίκων των γύρω περιοχών και θα αποτελέσει το έναυσμα για την ανάπτυξη επιπλέον δομών.