Ήταν το έτος 2015, όταν δύο επιχειρηματίες, ο Κύπριος Γεράσιμος Καραμοντάνης και ο Αιγύπτιος Naguib Sawiris, έδωσαν τα χέρια και συμφώνησαν για την από κοινού υλοποίηση ενός οράματος που όχι μόνο θα αναβάθμιζε τη θέση της Κύπρου, αλλά και θα αποτελούσε σημείο αναφοράς σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο.

 

O λόγος για τη Μαρίνα Αγίας Νάπας, μια ιδέα που γεννήθηκε από τη βαθιά αγάπη των δύο επιχειρηματιών για την Κύπρο, αλλά και για να καλυφθεί η απουσία μιας υπερπολυτελούς μαρίνας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

 

Είχε προηγηθεί βεβαίως, το 2012, η υπογραφή συμφωνίας της M.M. Makronisos Marina Ltd με την κυπριακή κυβέρνηση για την εκχώρηση των δικαιωμάτων του έργου για 55 χρόνια, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2016 ακολούθησε η τοποθέτηση του θεμέλιου λίθου, και τον Ιανουάριο του 2017 ξεκίνησαν οι εργασίες υλοποίησης. Τον Νοέμβριο του 2019 παραδόθηκαν οι εγκαταστάσεις  της μαρίνας και ξεκίνησε η πιλοτική φάση. Τον Ιούνιο του 2020 ξεκίνησε η λειτουργία της μαρίνας, εν μέσω μιας πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης που επηρέασε, όπως συνέβη σε όλα τα έργα υποδομών διεθνώς, την ταχύτητα των εργασιών.

 

Παρά τα προβλήματα όμως που κλήθηκε η M.M. Makronisos Marina Ltd μαζί με τους συνεργάτες της να αντιμετωπίσουν, τόσο στην Κύπρο όσο και διεθνώς λόγω της πανδημίας, το άνοιγμα της μαρίνας στέφθηκε με επιτυχία. Φέτος, από τις 600 θέσεις που διατίθενται, λειτούργησε ένα τμήμα χωρητικότητας 150 σκαφών και η μαρίνα υποδέχτηκε 120 σκάφη. Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες φάσεις του έργου, δίνοντας πάντοτε αυστηρή προτεραιότητα στην υγεία και την ασφάλεια του ανθρώπινου δυναμικού και τηρώντας όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα, η διαχειρίστρια εταιρεία συνεχίζει πυρετωδώς τα έργα αποπεράτωσης της Μαρίνας Αγίας Νάπας, με έμφαση στην εμπορική ζώνη και στις οικιστικές μονάδες.

 

Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο έργο, το οποίο ακριβώς λόγω της φύσης του παραδίδεται σταδιακά. Μάλιστα, από το καλοκαίρι του 2021, όταν η πανδημία θα αποτελεί μάλλον έναν μακρινό εφιάλτη, θα μπουν και οι πρώτοι ένοικοι στις επαύλεις.

 

ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΟ ΕΡΓΟ

Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος και τη σημασία ενός τόσο εμβληματικού έργου, πρέπει οπωσδήποτε να κατανοήσει ότι στην περίπτωση της Μαρίνας Αγίας Νάπας έχουμε μια μικτού τύπου ανάπτυξη που συνδυάζει υποδομές οικιστικής, εμπορικής και ψυχαγωγικής χρήσης στην περιοχή με πολυτελείς κατοικίες, παγκόσμιας κλάσης εγκαταστάσεις και υπηρεσίες για σκάφη, πλειάδα καταστημάτων και παραθαλάσσιων χώρων εστίασης καθώς και μια σειρά από προτάσεις ψυχαγωγίας. Η μαρίνα προσφέρει μια επιλογή από πολυτελείς κατοικίες που έχουν σχεδιαστεί προσεκτικά για να προσφέρουν άνετη, ευρύχωρη μοντέρνα ζωή με απεριόριστη πανοραμική θέα στη Μεσόγειο θάλασσα.

 

Από την τεχνική και κατασκευαστική σκοπιά, το έργο της Μαρίνας της Αγίας Νάπας μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ως μια ανάπτυξη που καλύπτει συνολικά την γκάμα των προκλήσεων που μπορούν να απαντηθούν σε ένα έργο. Η συνύπαρξη λιμενικών έργων, εκτεταμένων επιχώσεων για τη δημιουργία τεχνητής γης (Reclaimed Land), βαθιών εκσκαφών και θεμελιώσεων, αποστραγγίσεων θαλάσσιου νερού, ψηλών κτιρίων, έργων οδοποιίας, υποδομής και άλλων, έβαλαν αθροιστικά τον πήχη των δυσκολιών πολύ ψηλά.

 

ΠΩΣ ΞΕΠΕΡΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΦΑΣΗΣ

Το έργο έχει διαχωριστεί σε δύο διακριτές Φάσεις. Στην 1η φάση (Work Package 1) εντάχθηκαν όλες οι εργασίες που θα καθιστούσαν με τη συμπλήρωσή τους δυνατή τη λειτουργία της μαρίνας ως χώρο ελλιμενισμού σκαφών, αλλά και ως επίσημο σημείο εισόδου στην Κυπριακή Δημοκρατία (official port of entry).

 

Οι υπό αναφορά εργασίες που διεκπεραιώθηκαν σε ένα εύρος τριετίας (2016-2019) περιλάμβαναν την κατασκευή 360 πλήρως προστατευμένων θαλάσσιων χώρων ελλιμενισμού, τη δημιουργία του τεχνητού οικοπέδου γης στο οποίο αναπτύσσεται το συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα των οικοδομών του έργου, συμπεριλαμβανομένου του τεχνητού νησιού και της γέφυρας πρόσβασης, τη δημιουργία τεχνητής παραλίας, την κατασκευή των κτιρίων που στεγάζουν σήμερα τις υποστηρικτικές για τη λειτουργία της μαρίνας κρατικές υπηρεσίες (τελωνείο, αστυνομία, κ.ά.), τις υπηρεσίες του Διαχειριστή του Λιμένα, καθώς και άλλα κτίρια δευτερευουσών λειτουργιών.

 

Πέραν τούτων, στα πλαίσια της 1ης φάσης του έργου εκτελέστηκε και παραδόθηκε η Περιοχή Συντηρήσεων και Επισκευών (Boat/ Maintenance Yard), μια πλατεία εμβαδού πέραν των 20 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων επιστρωμένη με σκυρόδεμα, που μπορεί να εξυπηρετήσει με ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον όλες τις απαιτούμενες βαριές εργασίες συντήρησης και επιδιόρθωσης σκαφών. Στην ίδια περιοχή εντάχθηκε το Κτίριο Συντηρήσεων και το Κτίριο Αποθήκευσης Σκαφών στην ξηρά (Dry Stack Storage Facility).

 

Το τελευταίο είναι πρακτικά μια μεταλλική πολυώροφη κατασκευή 120 μέτρων μήκους, στην οποία μπορούν σε όλες τις στάθμες της να αποθηκευτούν μικρά σκάφη μήκους έως 10 μέτρα. Στο σύνολό της αυτή η φάση του έργου αποτέλεσε αντικείμενο σχετικής σύμβασης του επενδυτή με το κράτος, με το τελευταίο μέρος να είναι επόπτης και τελικός παραλήπτης των συμπληρωμένων εργασιών, τις οποίες και παρέλαβε τον Νοέμβριο του 2019.

 

Αν και το πρώτο πακέτο εργασιών, εμπεριείχε μεγάλο εύρος προκλήσεων, τόσο κατά τον σχεδιασμό όσο και κατά την εκτέλεση, θα μπορούσε να γίνει μια ειδική αναφορά ως προς γεγονότα και ιδιαιτερότητες που καθιστούν το συγκεκριμένο έργο μοναδικό και πρωτοπόρο. Σε σχέση με τον σχεδιασμό, καινοτομία αποτελεί η πρόνοια και η κατασκευή κυψελοειδών διατομών για τα κρηπιδώματα, με σκοπό την απορρόφηση των αντανακλαστικών κυματισμών εντός της λιμενολεκάνης και την εξασφάλιση της πλήρους ηρεμίας για τα ελλιμενισμένα σκάφη.

 

Επίσης, πρωτοτυπία αποτελεί ο σχεδιασμός συστημάτων οξυγόνωσης του θαλάσσιου νερού, καθώς και των συστημάτων παραγωγής τεχνητών στροβιλισμών, που στοχεύουν με τη συνδυαστική λειτουργία τους να προσδώσουν μόνιμη καθαρότητα στο νερό της κλειστής λιμενολεκάνης και να συνδράμουν στην αποφυγή σχηματισμού πρασινάδας και προϊόντων υπερτροφισμού.

 

Σε σχέση με τις τεχνικές δυσκολίες, είναι άξιο αναφοράς το γεγονός ότι οι εργασίες βυθοκόρησης (dredging/εκσκαφή του φυσικού πυθμένα θαλάσσης για εκβάθυνση) λόγω του σκληρού βραχώδους υποβάθρου, έγιναν με τη χρήση ειδικού πλωτού εκσκαφέα ο οποίος θεωρείται ο 3ος μεγαλύτερος στον κόσμο (ονομασία Red October). Η χρησιμοποίηση του εξοπλισμού αυτού συνέδραμε στην επίσπευση των εργασιών εκβάθυνσης, καθώς και στην ακρίβεια με την οποία εκτελέστηκαν.

 

Η εξασφάλιση ταχειών διαδικασιών για εργασίες που εκτελούνταν εντός της θάλασσας, αποτελούσε καθ’ όλη τη διάρκεια της εκτέλεσης του έργου αδιαπραγμάτευτο στόχο αφού -πέραν του γενικότερου αυτονόητου οφέλους- συνεπαγόταν και τη μειωμένη έκθεση του θαλάσσιου περιβάλλοντος σε κινδύνους μόλυνσης και αλλοίωσης της ποιότητάς του.

 

Το έργο, βρισκόμενο σε απόλυτη γειτνίαση με τις πιο πολυσύχναστες παραλίες της Κύπρου, έπρεπε να συμβιβάσει τις βαριές εργασίες που προϋπόθετε η δημιουργία του, με την προϋπόθεση διατήρησης αναλλοίωτης της ποιότητας του υδάτινου περιβάλλοντος, χωρίς καμία έκπτωση και χωρίς καμία εξαίρεση. Οι συστηματικότατες και εξαντλητικότατες δειγματοληψίες νερού, η παρακολούθηση της συμπεριφοράς των Ποσειδωνίων (φυκιών), η ύπαρξη διορισμένου Μόνιμου Επόπτη Περιβάλλοντος για το έργο, επέβαλαν εξ ορισμού τη λήψη εκτεταμένων μέτρων για την αποφυγή του οποιουδήποτε επηρεασμού του περιβάλλοντος, πράγμα που επιτεύχθηκε ανεξαιρέτως.

 

ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ Η ΠΡΟΟΔΟΣ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΦΑΣΗΣ

Στη 2η Φάση του έργου εντάσσεται κυρίως η οικιστική και εμπορική ανάπτυξη μαζί με τις εργασίες τοπιοτέχνησης του περιβάλλοντος χώρου. Τα δύο επιβλητικά πολυώροφα κτίρια με 30 στάθμες και ύψος πέραν των 100 μέτρων, που περιλαμβάνουν συνολικά 220 οικιστικές μονάδες, οι 35 υπερπολυτελείς επαύλεις με την πληθώρα παροχών τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους, η εμπορική ζώνη που εκτείνεται σε μια ημικυκλική διάταξη στην καρδιά της μαρίνας, με δυνατότητα στέγασης πολλών χώρων εστίασης ή άλλων εμπορικών χρήσεων, καλυμμένη από το εντυπωσιακό καμπύλο στέγαστρο σκίασης, καθώς και ο επιβλητικός χώρος εκδηλώσεων με σχήμα κελύφους κογχυλιού, αποτελούν τον κύριο όγκο των οικοδομικών δραστηριοτήτων της φάσης αυτής.

 

Η έναρξη των εν λόγω εργασιών έγινε το 2018 και μέχρι σήμερα,έχει ολοκληρωθεί ποσοστό εργασιών πέραν του 30% της δεύτερης φάσης του έργου, με την πρόοδο να ποικίλλει αναλόγως των διαφόρων περιοχών και κτιρίων. Συγκεκριμένα, για τις επαύλεις που στέκονται μπροστά στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο, έχουν συμπληρωθεί οι εργασίες σε ποσοστό πέραν του 75%, ενώ αντίστοιχα ποσοστά συμπλήρωσης εργασιών εμφανίζουν και οι επαύλεις που βρίσκονται επί του τεχνητού νησιού.

 

Η εμπορική ζώνη του έργου είναι σχεδόν ολοκληρωμένη και θα παραδοθεί σταδιακά στους ενοίκους για την εκτέλεση των δικών τους εσωτερικών διαρρυθμίσεων, εντός του πρώτου τριμήνου του 2021. Οι εργασίες στον Ανατολικό Πύργο έχουν ήδη φτάσει στο υψόμετρο των 24 μέτρων, ενώ στον Δυτικό Πύργο έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες θεμελίωσης.

 

Οι τεχνικές και κατασκευαστικές προκλήσεις της υπό αναφορά φάσης προβλέπεται να είναι αρκετές, εντούτοις, κατά γενική ομολογία οι κυριότερες φαίνεται να έχουν ήδη αντιμετωπιστεί. Αυτές εστιάζονταν από την αρχή στις εργασίες θεμελιώσεων των δύο στρεφόμενων πύργων, καθώς και στην ανέγερση του υπερυψωμένου ισογείου του Ανατολικού Πύργου, με ελεύθερο ύψος κεκλιμένων κολόνων μεγαλύτερο από 14 μέτρα.

 

Πέραν των δυσκολιών που εισήγαγε εξ ορισμού η πρωτότυπη γεωμετρία των πύργων, των οποίων η κάτοψη στρέφεται ανά επίπεδο, δημιουργώντας μια εικόνα ενός στρεφόμενου πύργου (twisted tower), η ανάγκη συνεχούς αποστράγγισης του νερού για τη θεμελίωσή τους, δημιούργησε συνθήκες απαιτητικές που έχρηζαν ειδικής μελέτης και αντιμετώπισης. Άξιο αναφοράς στο μεταξύ και γεγονός που αποδεικνύει την πρωτοτυπία και κατά συνέπεια τη δυσκολία κατασκευής των πύργων στο έργο, αποτελεί η συμπερίληψή τους στη λίστα της Wikipedia με τα πολύ λίγα Twisted Towers παγκοσμίως.

 

Σταύρος Καραμοντάνης, Διευθύνων Σύμβουλος, Ayia Napa Marina

«Η συνολική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής πρέπει να θεωρηθεί δεδομένη αφού σύμφωνα με το όραμα της εταιρείας, η Μαρίνα Αγίας Νάπας θα αποτελεί τον καλύτερο οικιστικό και ναυτικό προορισμό στην Ανατολική Μεσόγειο. Επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης, της ψυχαγωγίας, της φιλοξενίας και γενικότερα του τουρισμού θα έχουν σημαντικά οικονομικά οφέλη από την αύξηση της προσέλευσης τουριστών στη Μαρίνα Αγίας Νάπας.

Με έμφαση στην προώθηση του ναυτικού τουρισμού, ειδικότερα στις μέρες της πανδημίας που διανύουμε, η ανάπτυξη της Μαρίνας Αγίας Νάπας συμβάλλει και θα συνεχίσει να συμβάλλει αποφασιστικά, στην αναζωογόνηση και προβολή της Αγίας Νάπας καθώς και της Κύπρου ως τον πλέον ασφαλή ναυτικό και τουριστικό προορισμό όχι μόνο σε τοπικό αλλά και διεθνές επίπεδο».

 

ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

 

Οι πύργοι

Στο έργο δεσπόζουν δύο χαρακτηριστικοί για την αρχιτεκτονική τους πύργοι, με 220 διαμερίσματα. Oι δύο πύργοι έχουν σχήμα Τ και περιστρέφονται δυτικά προς ανατολικά περίπου 1,6 μοίρες ανά όροφο καθώς ανεβαίνουν, έτσι ώστε όλα τα διαμερίσματα να απολαμβάνουν πανοραμική θέα της θάλασσας, της μαρίνας και μερικών από τις καλύτερες παραλίες στη Μεσόγειο.

 

Οι επαύλεις

35 πολυτελείς επαύλεις βρίσκονται κατά μήκος των ιδιωτικών δρόμων στη δυτική παραλία του έργου, στο νησί που έχει κατασκευαστεί και στη χερσόνησο. Η αρχιτεκτονική των επαύλεων απεικονίζει τον συνδυασμό σύγχρονων και παραδοσιακών υλικών με πρωταρχικό χαρακτηριστικό την τοπική πέτρα καθώς και το γυαλί που παρέχει άπλετο φως και θέα. Όλες οι επαύλεις κατασκευάζονται στη βάση του σχεδιασμού open plan, ενώ παράλληλα όλοι οι χώροι έχουν προσανατολισμό προς τη θάλασσα.

 

Παραθαλάσσιες επαύλεις

11 επαύλεις με απευθείας πρόσβαση στην κατάξανθη παραλία με τη λεπτόκοκκη άμμο, έχουν σχεδιαστεί μοναδικά για να προσφέρουν στους ενοίκους τους ένα πραγματικά ιδιωτικό και μοντέρνο περιβάλλον, με άνετους εσωτερικούς χώρους, καταπράσινους κήπους και καταπληκτική θέα στη Μεσόγειο.

 

Επαύλεις στη χερσόνησο της Μαρίνας

12 πολυτελείς επαύλεις 3 υπνοδωματίων, με ιδιωτική και ασφαλή πρόσβαση στη χερσόνησο της μαρίνας, με άμεση θέα στη μαρίνα και ιδιωτικό χώρο πρόσδεσης σκαφών σε ασφαλείς αποβάθρες.

 

Επαύλεις στο τεχνητό νησί

12 πολυτελείς επαύλεις 3, 4 ή 5 υπνοδωματίων στο τεχνητό ιδιωτικό νησί μέσα στη λιμενολεκάνη της μαρίνας, είναι χτισμένες ακολουθώντας τα υψηλότερα πρότυπα αισθητικής, με προσεκτικά σχεδιασμένους εσωτερικούς χώρους, και εξαιρετικά υλικά, εξοπλισμό και φωτιστικά.

 

Η μαρίνα

Η μαρίνα έχει δυνατότητα φιλοξενίας 600 σκαφών στον θαλάσσιο χώρο και στον αποθηκευτικό χώρο στην ξηρά. Μπορούν να ελλιμενιστούν σκάφη με μήκος μέχρι 85 μέτρα ενώ στην ξηρά, στον ειδικά διαμορφωμένο σε 4 επίπεδα χώρο φύλαξης (Dry Stack) μπορούν να αποθηκευτούν όλα τα μικρά σκάφη με μήκος μέχρι 10 μέτρα. Μέσω δε της ειδικής εφαρμογής της Μαρίνας Αγίας Νάπας «ADIMARINE», οι ιδιοκτήτες σκαφών δύνανται να διαβιβάζουν από κινητό τηλέφωνο όποιο αίτημα ή πρόβλημα αντιμετωπίζουν.