Το νέο επεισόδιο στο αδιέξοδο της ανάληψης και διεκπεραίωσης δημοσίων έργων, εν μέσω ενεργειακής κρίσης και ακραίων ανατιμήσεων δομικών υλικών και πρώτων υλών, έγραψε τελικά ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ).
Γίνεται φανερό ότι ο κίνδυνος ακόμη και να σταματήσουν δημόσια έργα, όπως πρώτο είχε γράψει το Build, είναι πλέον υπαρκτός.
Η γενική συνέλευση του ΣΑΤΕ εξέδωσε ομόφωνο ψήφισμα το απόγευμα της Μεγάλης Δευτέρας 18 Απριλίου, μπροστά στον «κίνδυνο διάλυσης συμβάσεων πολλών έργων και γενικότερης καταστροφής του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας», όπως αναφέρεται, επιβεβαιώνοντας και άλλο ρεπορτάζ του Build.
Ζητείται νομοθετική ρύθμιση για αναδιάρθρωση των τιμών για τους εργολήπτες
Η γενική συνέλευση των εταιρειών – μελών του ΣΑΤΕ ζητά αναγνώριση της «ριζικής ανατροπής της οικονομικής ισορροπίας των συμβάσεων δημοσίων έργων λόγω απρόβλεπτων συνθηκών» και παράλληλα, «υιοθέτηση νέων αναλύσεων τιμών εργασιών που να ανταποκρίνονται στον σύγχρονο τρόπο κατασκευής και εκτέλεσης έργων», μαζί με την προηγουμένως υποσχεθείσα «νομοθετική ρύθμιση για την παράταση των τμηματικών και συνολικών προθεσμιών». Σύμφωνα με πληροφορίες του Build, ο ΣΑΤΕ είχε κρατήσει μέχρι τώρα στάση αναμονής ως ένδειξη καλής θέλησης, μετά από τις δύο σχετικές συσκέψεις στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Στην πρώτη σύσκεψη, η Γενική Γραμματεία είχε δείξει την κατανόησή της προς το θέμα αδυναμίας εκτέλεσης των δημοσίων έργων λόγω της αύξησης κόστους, αλλά στη δεύτερη σύσκεψη, η κυβέρνηση υποβάθμισε το θέμα σε επίπεδο νομικού συμβούλου του Υπουργείου, ο οποίος υποσχέθηκε νομοθετική ρύθμιση για το θέμα, κάτι που δεν ήρθε ποτέ στη Βουλή κι ας πέρασαν 20 ημέρες.
Στο μεταξύ, τα δημόσια έργα που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης συνεχίζονται κανονικά, παρά την αύξηση των τιμών στα δομικά υλικά και τις πρώτες ύλες και αντίστοιχες, κατακυρώσεις, αναθέσεις και συμβάσεις δημοσίων έργων που έχουν προκύψει από μειοδοτικούς διαγωνισμούς προχωρούν χωρίς κάποια τροποποίηση ή επιφύλαξη προς την τιμή. Στο ψήφισμά του, ο ΣΑΤΕ, «εκπροσωπώντας τη μεγάλη πλειοψηφία των Τεχνικών Εταιρειών της χώρας και έχοντας εγγεγραμμένα και ενεργά μέλη πάνω από 500 εταιρείες όλων των τάξεων, τεχνικές εταιρείες που εκτελούν το μεγαλύτερο κομμάτι των έργων υποδομής της χώρας», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, διαπιστώνει ότι «υπάρχει αντικειμενική αδυναμία εκτέλεσης των δημόσιων συμβάσεων έργων που είναι σε εξέλιξη αλλά και αυτών που πρόκειται να υπογραφούν με τους όρους και τις τιμές που έχουν δημοπρατηθεί, διαπίστωση την οποία επιβεβαιώνει και το υπ’ αριθμ. 2040/13.4.2022 έγγραφο της ΕΑΑΔΗΣΥ (Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων)».
Η αγορά των εργοληπτών δημοσίων έργων ζητά τη λειτουργία σύγχρονου Παρατηρητηρίου Τιμών
Ο ΣΑΤΕ, στο ψήφισμά του, επαναλαμβάνει την πρόταση για σύσταση και λειτουργία Ενιαίου Συστήματος Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών και Τεχνικών Προδιαγραφών και τη λειτουργία σύγχρονου Παρατηρητηρίου Τιμών, σύμφωνου με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Στην ίδια λογική, άλλωστε, είχε προτείνει αυτόματη αναδιαμόρφωση τιμών ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, μιλώντας στο Build. Ο ΣΑΤΕ έχει συνδιαμορφώσει και συνυπογράψει κοινή επιστολή όλων των Εργοληπτικών Οργανώσεων, ήδη ένα χρόνο πριν, για τον ορισμό συντελεστών αναθεώρησης τιμών. Αναθεώρηση τιμών είχε ζητήσει στα τέλη Μαρτίου και ο ΣΤΕΑΤ και η ΠΕΔΜΕΔΕ λίγες εβδομάδες νωρίτερα.
Ο ΣΑΤΕ αναγνωρίζει ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «εξέδωσε ορισμένους – λίγους – συντελεστές αναθεώρησης για εργασίες που εκτελέστηκαν τα τρία τρίμηνα του 2021, οι οποίοι όμως σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στις διαπιστωμένες αυξήσεις τιμών, λόγω της απαρχαιωμένης ανάλυσης τιμών, με τελευταία τροποποίηση ανάλυσης το 1974», κάτι που έρχεται να επιβεβαιώσει την αίσθηση των εργοληπτικών κύκλων της αγοράς ότι οι ενέργειες του Υπουργείου έχουν ήδη υπερκεραστεί από τις εξελίξεις. Σύμφωνα με το ψήφισμα των εταιρειών – μελών του ΣΑΤΕ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, «δεν έχει δώσει εκδώσει κατευθυντήριες οδηγίες προς τις υπηρεσίες του αλλά και στις υπόλοιπες Αναθέτουσες Αρχές για την αντιμετώπιση των ακραίων ανατιμήσεων στις τιμές των υλικών» και ζητά «νομοθετική παρέμβαση εξεύρεσης λύσης με στόχο την υλοποίηση των συμβάσεων δημοσίων έργων που το Κράτος, σε όλες τις εκφάνσεις του, έχει υπογράψει».
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build