Σερβία: Διαγωνισμός για την επίβλεψη κατασκευής γρήγορου σιδηροδρόμου

Το Γραφείο ΟΕΥ Βελιγραδίου μεταδίδει, ότι η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Σερβία δημοσίευσε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επίβλεψη της κατασκευής του γρήγορου σιδηροδρόμου Βελιγραδίου-Νις, για λογαριασμό του αναθέτοντος φορέα, Serbian Railways Infrastructure. Το έργο συνεπάγεται τον εκσυγχρονισμό, την ανακατασκευή και την επέκταση περίπου 230 χλμ. του σιδηροδρόμου Βελιγραδίου-Νις, προκειμένου να συνδεθεί καλύτερα με τα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα. Η επένδυση εκτιμάται σε 2,8 δισ. ευρώ. Η Σερβία θα χρηματοδοτήσει το έργο από διάφορες πηγές (π.χ., Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και Επενδυτικό Πλαίσιο Δυτικών Βαλκανίων).

Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος εκπνέει την 02/04/2024 στις 10:00. Την ίδια μέρα θα ανακοινωθεί η ημερομηνία δημοσίευσης του διαγωνισμού. Πρόσφατα, ο Σέρβος Υπουργός Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών, Γκόραν Βέσιτς, τόνισε ότι οι πρώτοι διαγωνισμοί για την επίβλεψη του έργου θα άνοιγαν στα τέλη Ιανουαρίου και Μάιο ή Ιούνιο αναμένονται οι διαγωνισμοί για την κατασκευή του 2ου και του 3ου τμήματος. Επίσης, ο Γενικός Διευθυντής της Serbian Railways Infrastructure, Νεμπόισα Σουρλάν, εξήγησε ότι το έργο χωρίστηκε σε τρία τμήματα (Resnik-Velika Plana, Velika Plana-Paracin, Paracin-Trupale). Για τα τμήματα 2 και 3, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι προμελέτες τον Ιούνιο του 2024 και για το τμήμα 1 έως τον Νοέμβριο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Δεκτή η προσφυγή Δομικής Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ. για το έργο των 310 εκατ. ευρώ

Φρένο πριν ακόμα αρχίσει έρχεται να βάλει στον διαγωνισμό για την δημοπράτηση του έργου κατασκευής της επέκτασης της Ιονίας Οδού από τα Ιωάννινα έως την Κακαβιά, η θετική γνωμοδότηση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων για την προδικαστική προσφυγή που είχε καταθέσει η κοινοπραξία των εταιρειών Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ ΑΤΕΒΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες του Build η Αρχή συνεδρίασε στις 13 Απριλίου, με την απόφαση να εκδίδεται μόλις πριν από λίγες ημέρες, ορίζοντας ουσιαστικά ότι ακυρώνεται η διακήρυξη του ανοιχτού διαγωνισμού για την Επέκταση της Ιονίας Οδού. Σημειώνεται ότι μεταξύ των ενδιαφερόμενων είναι και οι μεγάλοι του κλάδου όπως Άβαξ, Άκτωρ, ΓΕΚ Τέρνα, Ιντρακάτ, Μυτιληναίος. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 310 εκατ. ευρώ και το μήκος του θα φτάσει τα 70 χιλιόμετρα.

Η διαδικασία προδικαστικής προσφυγής ξεκίνησε σύμφωνα με πηγές κοντά στην κοινοπραξία, δεδομένου ότι οι διαγωνισμοί που πραγματοποιούνται για τα οδικά έργα προκρίνουν μόνο τις κατασκευαστικές εταιρείες με πτυχίο μηχανικού 7ης τάξης, ενώ θεωρούν ότι οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες πραγματοποιούνται με φωτογραφικές διατάξεις. Εξηγούν ότι η νομοθεσία προβλέπει ότι μόνο σε ειδικές περιπτώσεις παρέχεται η δυνατότητα στην αναθέτουσα αρχή να επιβάλει όρους που αποκλείουν τις μικρότερες κατασκευαστικές από τέτοιου είδους έργα. Οι ίδιες πηγές συμπληρώνουν ότι παρόλ’ αυτά οι διατάξεις που θα έπρεπε να αποτελούν εξαίρεση, αποτελούν πλέον τον κανόνα, και επί της ουσίας αποκλείουν τις ενώσεις μικρότερων εταιρειών με πτυχίο 6ης, από το να διεκδικήσουν ένα τέτοιο έργο.

Επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού
Με τα νεότερα δεδομένα, η έγκριση της προδικαστικής προσφυγής από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων σηματοδοτεί την επαναπροκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας. Κατά τις ίδιες πηγές στο άρθρο 22 της διακήρυξης του διαγωνισμού, υφίστανται διατάξεις περί τεχνικής ικανότητας και εμπειρίας των συμμετεχουσών εταιρειών, όπου σύμφωνα με τις ίδιες πηγές προκύπτουν «φωτογραφικοί όροι» που αποκλείουν την συμμετοχή κοινοπραξιών που απαρτίζονται από εταιρείες μικρότερου βεληνεκούς.
Χαρακτηριστικό είναι ότι οι κοινοπραξία που προσέβαλε τη διακήρυξη, αμφισβήτησε ανάμεσα σε άλλους όρους της διακήρυξης και εκείνον που ζητούσε εμπειρία στην κατασκευή σιδηροδρόμων από τις υποψήφιες εταιρείες, προκειμένου να λάβουν το πρόκριμα για την κατασκευή οδικής αρτηρίας. Ταυτόχρονα, επισημαίνεται από τις ίδιες πηγές ότι ο διαγωνισμός απέκλειε τη συσσώρευση εμπειρίας από εταιρείες με πτυχίο μηχανικού 6ης τάξης, ζητώντας σε περιπτώσεις σύστασης κοινοπραξιών, τουλάχιστον ένα από τα μέλη τους να κατέχει πτυχίο 7ης τάξης.

Κάτι τέτοιο σύμφωνα με τις ίδιες πηγές δεν είχε λογική, αφού μία κατασκευαστική που κατέχει πτυχίο 7ης τάξης θα μπορούσε να αναλάβει ανεξάρτητα το έργο, χωρίς να χρειαστεί να συμπράξει με άλλες σε ένωση εταιρειών. Από τα βασικά σημεία τα οποία ήρθε να προσβάλει η κοινοπραξία με την προδικαστική της προσφυγή, ήταν και η πρόβλεψη της διακήρυξης του διαγωνισμού ότι ακόμα και εάν μία κατασκευαστική που συμμετέχει σε ένωση εταιρειών έχει εκτελέσει 12 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμου, που περιλαμβάνει γέφυρα 300 μέτρων και σήραγγα 500 μέτρων κατά την τελευταία δεκαετία αλλά και ένα δεύτερο μέλος έχει εμπειρία σε αυτοκινητόδρομο 20 χιλιομέτρων χωρίς γέφυρα ή σήραγγα, η συμμετοχή τους στον διαγωνισμό δεν γίνεται αποδεκτή.

Η αρχική καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ήταν για τις 14 Μαρτίου του 2023, ωστόσο οι υποψήφιοι ανάδοχοι υπέβαλαν αίτημα παροχής διευκρινήσεων για τα τεύχη δημοπράτησης, ζητώντας ταυτόχρονα την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των προφορών τους, προκειμένου να έχουν τον απαιτούμενο χρόνο για να τις προετοιμάσουν. Εν τέλει η παράταση δόθηκε για την κατάθεση προσφορών έως και τις 28 Μαρτίου και αποσφράγιση στις 30 του ίδιου μήνα. Προηγήθηκε ωστόσο η προδικαστική προσφυγή των Δομική Κρήτης-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ. με την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων να αναστέλλει την διαγωνιστική διαδικασία μέχρι την έκδοση απόφασης επί της προδικαστικής προσφυγής.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Αντ. Ζαπουνίδης: Τα πολλαπλά οφέλη των ενεργειακά αποδοτικών κουφωμάτων

Η προστασία του περιβάλλοντος, η «πράσινη» ανάπτυξη και οι επιταγές τους βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο της συζήτησης παγκοσμίως (και) στον κατασκευαστικό κλάδο. Αρκετές είναι οι λύσεις που προτείνονται διαρκώς στο πλαίσιο αυτό για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και του ανθρακικού αποτυπώματος – μια τέτοια λύση είναι τα αποδοτικά, από ενεργειακής άποψης, κουφώματα, όπως, για παράδειγμα, εκείνα που είναι φτιαγμένα από αλουμίνιο, PVC ή ξύλο.

Το Build συζήτησε για αυτήν την κατηγορία κουφωμάτων με τον Αντιπρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Εταιρειών Μόνωσης, Αντώνιο Ζαπουνίδη, ο οποίος αναφέρθηκε στα πολλά ομολογουμένως οφέλη, περιβαλλοντικά και μη, που μπορούν να προσφέρουν στους ιδιοκτήτες σπιτιού τα εν λόγω κουφώματα (όπως, λόγου χάρη, χαμηλότερους λογαριασμούς ενέργειας, βελτιωμένη άνεση, μείωση θορύβου, αυξημένη αξία μεταπώλησης). Παράλληλα, ο κ. Ζαπουνίδης υπέδειξε και την, κατά την άποψή του, αποδοτικότερη ενεργειακά κατηγορία κουφωμάτων, ενώ εξήγησε το πώς τα κουφώματα, ενεργειακά αποδοτικά ή μη, μπορούν να διαδραματίσουν ζωτικό ρόλο στη βελτίωση της ευημερίας των χρηστών/ενοίκων. Αναλυτικά όσα δήλωσε ο Α. Ζαπουνίδης στο Build:

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των κουφωμάτων που μπορούν να χαρακτηριστούν ως ενεργειακά αποδοτικά;

«Κάθε κατηγορία κουφωμάτων, αρχικά από το υλικό κατασκευής τους και μετά από το είδος τους (δηλαδή ανοιγόμενο ή συρόμενο), έχει τα ιδιαίτερα της χαρακτηριστικά με τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματά της. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάθε υλικό έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και σε κάθε κατασκευή θα πρέπει να επιλεγεί η κατάλληλη λύση βάση της αισθητικής, τις ενεργειακές απαιτήσεις και την έκθεση στις καιρικές συνθήκες. Ξεκινώντας από τα κουφώματα αλουμινίου, είναι πολύ ανθεκτικά και ασφαλή, ενώ το υλικό κατασκευής τους είναι ανακυκλώσιμο.
Προσφέρουν όμορφο αισθητικό αποτέλεσμα με πολλές επιλογές στην απόχρωσή τους έτσι ώστε να ταιριάξει αρχιτεκτονικά σχεδόν σε κάθε κατασκευή. Παράγονται ακόμα και στο χρώμα του ξύλου.

Έχουν μεγάλη αντοχή στην ηλιακή ακτινοβολία και στις καιρικές και κλιματικές αλλαγές.
Είναι ιδανικά ακόμα και για μεγάλα ανοίγματα καθώς και για χαμηλού προφίλ “frameless” κουφώματα, λόγω της ανθεκτικής κατασκευής τους. Μειονεκτούν στο ότι είναι καλοί αγωγοί της θερμότητας, οπότε χρειάζονται την επιπρόσθετη τοποθέτηση θερμοδιακοπής η οποία επιβαρύνει οικονομικά την αξία τους (σ.σ. η θερμοδιακοπή είναι υλικό από πολυαμίδιο που διαχωρίζει το κούφωμα στα δύο [μέσα-έξω] ώστε να μην μεταφέρεται η θερμότητα από τον εσωτερικό χώρο στον εξωτερικό και επίσης αυτό αποτρέπει και την συμπύκνωση υδρατμών επάνω στο κούφωμα.
Από την άλλη, τα κουφώματα PVC είναι πιο οικονομικά από τα αντίστοιχα αλουμινίου και λόγω του συνθετικού υλικού τους είναι και σχεδόν από μόνα τους θερμομονωτικά. Εξασφαλίζουν άριστη ηχομόνωση και έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν προσφέρουν την αντίστοιχη ασφάλεια ανάλογη των κουφωμάτων αλουμινίου και είναι πιο ευάλωτα στον ήλιο. Επίσης, ως μειονέκτημα είχε παρατηρηθεί πως, μετά από χρόνια έκθεση στον ήλιο, ενδεχομένως να πολυμεριστούν – αυτό είναι χαρακτηριστικό του PVC υλικού λόγω της χημικής δομής του, βέβαια η ποιότητα και η εξέλιξη των τελευταίων ετών απομακρύνει αυτό το φαινόμενο.

Τέλος, σχετικά με τα ξύλινα κουφώματα, προσφέρουν άριστο αισθητικό αποτέλεσμα αλλά είναι ακριβά.
Το ξύλο, κακός αγωγός της θερμότητας, αποδίδει πολύ καλά ενεργειακά χαρακτηριστικά και χαμηλό συντελεστή θερμοπερατότητας. Τα ξύλινα κουφώματα θα λέγαμε ότι είναι τα πιο ευάλωτα από τις άλλες δύο κατηγορίες και με μεγαλύτερη καταπόνηση στην υγρασία, τις καιρικές συνθήκες και τις μεγάλες θερμοκρασιακές μεταβολές. Υπάρχουν και κουφώματα αλουμινίου που έχουν την όψη του ξύλινου κουφώματος, με μοναδικό μειονέκτημα το υψηλό κόστος αγοράς τους».
Από αυτές τις κατηγορίες κουφωμάτων υπάρχει, θεωρείτε, κάποια που είναι, ίσως, η πιο αποδοτική ενεργειακά;
«Θα μπορούσαμε να πούμε ότι, σαν value for money λύση, η χρήση των κουφωμάτων PVC είναι η ιδανική».

Ποια πλεονεκτήματα προσφέρουν στους χρήστες/ένοικους τα αποδοτικά από ενεργειακής άποψης κουφώματα;

«Τα ενεργειακά αποδοτικά παράθυρα έχουν σχεδιαστεί για να μειώνουν την ποσότητα θερμότητας που εισέρχεται ή εξέρχεται από ένα κτίριο. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες σπιτιού μπορούν να χρησιμοποιούν λιγότερη ενέργεια για τη θέρμανση ή την ψύξη των σπιτιών τους, με αποτέλεσμα χαμηλότερους λογαριασμούς ενέργειας.
Ακόμη, είναι σε θέση να βοηθήσουν στη διατήρηση μιας σταθερής εσωτερικής θερμοκρασίας μειώνοντας τα ρεύματα και ελαχιστοποιώντας τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας – αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ένα πιο άνετο περιβάλλον διαβίωσης, ανεξάρτητα από τον καιρό έξω.

Συν τοις άλλοις, τα εν λόγω κουφώματα συχνά σχεδιάζονται με πολλαπλούς υαλοπίνακες και μονωτικά υλικά τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του εξωτερικού θορύβου – αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευεργετικό για σπίτια που βρίσκονται σε πολυσύχναστες ή θορυβώδεις περιοχές. Επίσης, τα ενεργειακά αποδοτικά παράθυρα μπορούν να αυξήσουν την αξία ενός σπιτιού καθώς θεωρούνται επιθυμητό χαρακτηριστικό από πολλούς αγοραστές, κάτι που μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους ιδιοκτήτες σπιτιού που σχεδιάζουν να πουλήσουν τα σπίτια τους στο μέλλον. Τέλος, η χρήση λιγότερης ενέργειας για τη θέρμανση ή την ψύξη ενός σπιτιού μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα ενός νοικοκυριού. Αυτό μπορεί να είναι ένα σημαντικό στοιχείο για τους ιδιοκτήτες σπιτιού οι οποίοι έχουν περιβαλλοντική συνείδηση».

Ποιος είναι ο ρόλος που μπορούν να παίξουν τα κουφώματα (ανεξαρτήτως του αν είναι ενεργειακά ή όχι) στη βελτίωση της ευζωίας των χρηστών και ενοίκων;

«Κατ’ αρχάς, τα κουφώματα επιτρέπουν στο φυσικό φως να εισέλθει σε ένα κτίριο, κάτι το οποίο μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στη διάθεση, την παραγωγικότητα και τη συνολική ευημερία. Η έκθεση στο φυσικό φως έχει συνδεθεί με βελτιωμένο ύπνο, μειωμένο στρες και αυξημένα επίπεδα βιταμίνης D. Επίσης, τα κουφώματα μπορούν να παρέχουν θέα στο εξωτερικό περιβάλλον, κάτι που έχει αποδειχθεί ότι έχει ηρεμιστική επίδραση στο μυαλό και το σώμα – η θέα στην φύση μπορεί να μειώσει το άγχος, να βελτιώσει τη διάθεση και να αυξήσει τα συναισθήματα ευεξίας.

Ακόμη, τα κουφώματα μπορούν να βοηθήσουν τους ενοίκους/χρήστες να αισθάνονται πιο συνδεδεμένοι με τον έξω κόσμο ακόμα και όταν βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους – αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικό για άτομα που περνούν πολύ χρόνο μέσα, όπως εκείνοι που εργάζονται από το σπίτι ή εκείνοι με περιορισμένη κινητικότητα. Τα κουφώματα μπορούν, επιπροσθέτως, να παρέχουν φυσικό φως και θέα, ενώ παράλληλα διατηρούν τους ενοίκους-χρήστες ασφαλείς. Λειτουργίες όπως αλεξίσφαιρο γυαλί, ασφαλείς μηχανισμοί κλειδώματος και συναγερμοί μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των ενοίκων-χρηστών από εισβολείς, ατυχήματα και άλλους κινδύνους. Θα πρέπει, πάντως, να αναφέρουμε ότι και το καλύτερο και ακριβό κούφωμα από μόνο του δεν επαρκεί. Για αυτό, θα πρέπει να απευθυνθεί ο ενδιαφερόμενος σε εταιρείες με εμπειρία στην τοποθέτηση και κατασκευή κουφωμάτων που να έχουν και την κατάλληλη εκπαίδευση. Μόνο ένα σωστά τοποθετημένο κούφωμα μπορεί να είναι ενεργειακά αποδοτικό και ασφαλές».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build