Στο ΤΠΑ έργα ενίσχυσης της γέφυρας Πουλόπουλου στα Πετράλωνα

Εντάχθηκαν στο ΤΠΑ Υποδομών και Μεταφορών, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, εργασίες στη σιδηροδρομική γέφυρα Πουλόπουλου της Γραμμής 1 της ΣΤΑΣΥ, η οποία βρίσκεται δίπλα στον σταθμό «Πετράλωνα». Η εν λόγω πράξη, με ημερομηνία λήξης την 31/01/2027, χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ενώ η συνολική επιλέξιμη δημόσια δαπάνη της ανέρχεται στο ποσό των 3.215.000 ευρώ.

Τι περιλαμβάνει η πράξη
Η ως άνω γέφυρα κατασκευάστηκε το 1975, με σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου (ΕΤΜΟΑ) και της ΕΗΣ ΑΕ (μεταγενέστερα ΗΣΑΠ ΑΕ). Τα έργα αφορούν σε ενίσχυση των βάθρων, της θεμελίωσης και του φορέα του καταστρώματος της γέφυρας, όπως επίσης και σε ανύψωση του φορέα της και αντικατάσταση των υφιστάμενων εφεδράνων της, που είναι παλαιάς, παρωχημένης τεχνολογίας και δεν επιτελούν τον αρχικό σκοπό τους της ορθής μεταφοράς των φορτίων. Στόχος των έργων, είναι η εξασφάλιση βελτιωμένων επιπέδων επιτελεστικότητας και αξιοπιστίας της γέφυρας, για να επιμηκυνθεί ο χρόνος ζωής της κατά 50 χρόνια.

Για τη σεισμική αναβάθμιση της γέφυρας προτείνεται σε κάθε ανεξάρτητο φορέα καταστρώματος η λύση του διπλού διακριτού συστήµατος εφεδράνων, αποτελούµενου από έναν σεισμικό σύνδεσμο ανά άξονα στήριξης για την παραλαβή των οριζόντιων φορτίων και από ένα ζεύγος σφαιρικών εφεδράνων τοποθετουμένων εκατέρωθεν των σεισμικών συνδέσμων ανά άξονα στήριξης για την παραλαβή των κατακορύφων φορτίων. Ο σεισμικός σύνδεσμος στο ένα βάθρο θα αποτελείται από ένα σταθερό εφέδρανο που δεν θα επιτρέπει οριζόντιες µετακινήσεις σε κάθε κατεύθυνση και θα µεταβιβάζει όλα τα φορτία στο βάθρο.

Ο σεισμικός σύνδεσμος στον άλλο άξονα στήριξης θα είναι καθοδηγούμενος, επιτρέποντας την μετακίνηση μόνο κατά την διεύθυνση του άξονα της γέφυρας, μην επιτρέποντας οποιαδήποτε εγκάρσια μετακίνηση. Αλλά, λόγω της καμπυλότητας της γέφυρας, η καθοδήγηση του συγκεκριμένου σεισμικού συνδέσμου γίνεται στον άξονα, ο οποίος συνδέει τα δύο εφέδρανα μεταξύ τους ώστε να αποφεύγεται η στρεπτική παραµόρφωση του καταστρώµατος. Κανένα από τα δύο αυτά εφέδρανα δεν φέρει κατακόρυφα φορτία. Η ανάληψη των κατακόρυφων φορτίων προβλέπεται να γίνει από δύο σφαιρικά εφέδρανα, τοποθετηµένα εκατέρωθεν του κάθε σεισμικού συνδέσμου.

 

Άλφα Μπετόν: Έγκριση περιβ. όρων μονάδας έτοιμου σκυροδέματος

Έλαβαν έγκριση οι περιβαλλοντικοί όροι υφιστάμενης μονάδας παρασκευής έτοιμου σκυροδέματος της εταιρείας «Άλφα Μπετόν» στο νησί της Κέρκυρας. Το εργοστάσιο αναπτύσσεται, συγκεκριμένα, σε οικόπεδο συνολικού εμβαδού 20.979,73 τ.μ., στη θέση Γλυκοφωλιά Τεμπλονίου (Δανίλια) του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων. Όσον αφορά στη δυναμικότητα της μονάδας, ανέρχεται σε έως 120 κυβικά μέτρα την ώρα ή 960 κυβικά μέτρα την ημέρα. Επίσης, ο εξοπλισμός της μονάδας είναι ισχύος 172HP.

P2K PC: Προχωρά την ανάπλαση του Αρμού στο Πέραμα

Η P2K PC ανέλαβε να φέρει εις πέρας τις εργασίες που απαιτούνται για ανάπλαση, με δημιουργία χώρων αναψυχής και περιπάτου, της περιοχής του Αρμού στον Δήμο Περάματος, ενώ υπέγραψε και τη σύμβαση για την υλοποίησή τους με τη δημοτική αρχή. Η προθεσμία αποπεράτωσης του έργου είναι 24 μήνες, ενώ ο αρχικός του προϋπολογισμός ανερχόταν σε 6.131.569,36 ευρώ (με ΦΠΑ). Είναι μεγάλη η ανάγκη ανάδειξης, αξιοποίησης και αναβάθμισης της περιοχής του Αρμού, η οποία αποτελεί τον μοναδικό ελεύθερο κόλπο σε ολόκληρη την ακτογραμμή μεταξύ του Πειραιά και του Περάματος, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της ζωής των δημοτών.

Θα γίνουν, ανάμεσα σε άλλες, οι εξής επεμβάσεις: δημιουργία νέου κτιρίου αναψυχής, δημιουργία νέου κτιρίου των ερασιτεχνών αλιέων και προσκοπισμού, διαμόρφωση χώρου στάθμευσης οχημάτων, δημιουργία ποδηλατοδρόμου και πεζοδρόμου-χώρου περιπάτου, αποκατάσταση, ανάδειξη και φωτισμός ολόκληρης της έκτασης του Αρμού, δημιουργία χώρου πραγματοποίησης των υπαίθριων εκδηλώσεων, διαμόρφωση χώρου στάθμευσης οχημάτων, διαμόρφωση λωρίδων κυκλοφορίας οχημάτων παράλληλα με το θαλάσσιο μέτωπο, αναβάθμιση των γηπέδων αθλοπαιδιών και κατασκευή δικτύων φωτισμού και παροχής νερού για τα σκάφη αλιέων. Ας σημειωθεί, ότι ο χώρος θα είναι προσπελάσιμος και εύχρηστος για άτομα με ειδικές ανάγκες.

 

ΕΚΤΕΡ: Υπογράφεται η σύμβαση και ξεκινούν τα έργα στο Ινστιτούτο Παστέρ

Στην υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή έργου για λογαριασμό του Ελληνικού Ινστιτούτου Παστέρ προχωρά η ΕΚΤΕΡ αυτήν την εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες του Build.
Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 11,7 εκατομμυρίων ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, με την κατασκευαστική να προσφέρει έκπτωση 0,52% επί του αρχικού προϋπολογισμού. Σημειώνεται, ότι η διαγωνιστική διαδικασία είχε ξεκινήσει ήδη από τον Δεκέμβριο του 2023, ωστόσο η ολοκλήρωση του διαγωνισμού καθυστέρησε σημαντικά, με αποτέλεσμα να λάβει τέλος σχεδόν έναν χρόνο αργότερα, με την ΕΚΤΕΡ να είναι η προσωρινή ανάδοχος.

Πλέον, η έναρξη των εργασιών βρίσκεται στην τελική ευθεία, δεδομένου ότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού έχει λάβει ήδη την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και απομένει η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ των δύο μερών. Την αρχιτεκτονική μελέτη για το έργο έχει κάνει το γραφείο Δ. Βασιλόπουλος και Συνεργάτες, τη στατική μελέτη η εταιρεία Μηχανικοί Μελετών και Εφαρμογών Α.Ε., την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη η Jepa ΕΠΕ, τα τοπογραφικά η Γαιακόμ ΑΕ και τα γεωτεχνικά η Γεωσύμβουλοι ΕΠΕ.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο νέων κτιρίων (Κτίριο Ερευνητικών Εργασιών-LAB και Κτίριο Γραφείων και Εκπαίδευσης-HUB), συνολικής επιφάνειας περίπου 4,85 χιλ. τ.μ., τα οποία θα ενσωματωθούν λειτουργικά στο υφιστάμενο κτιριακό συγκρότημα και θα αποτελέσουν το Κέντρο Ερευνών Παθογόνων Παραγόντων του Ελληνικού Ινστιτούτου Παστέρ. Τα δύο κτίρια θα ενώνονται με εναέρια κλειστή πεζογέφυρα στο επίπεδο του δεύτερου ορόφου. Το πρώτο κτίριο θα περιλαμβάνει δύο υπόγεια και έξι υπέργειες στάθμες (ισόγειο, τρεις ορόφους εργαστηρίων και δύο με η/μ) και το άλλο ένα υπόγειο, ισόγειο με ημιώροφο και τρεις ορόφους). Στο πρώτο κτίριο-LAB θα έχει επιστημονικά εργαστήρια αυξημένης βιοασφάλειας, σύγχρονα ρομποτικά συστήματα κ.ά. και μεικτή επιφάνεια 2,88 χιλ. τετραγωνικά μέτρα). Το δεύτερο κτίριο-HUB θα στεγάσει χώρους γραφείων για επιστήμονες, αίθουσα σεμιναρίων, καφέ κ.ά., με μεικτή επιφάνεια 1,885 χιλ. τετραγωνικά μέτρα).

Στις 730 ημέρες ο συμβατικός χρόνος εκτέλεσης του έργου
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης ανέρχεται σε 730 ημέρες από την στιγμή που θα γίνει η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο. Φορέας χρηματοδότησης είναι το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ το έργο είχε ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Θυμίζουμε, ότι στον διαγωνισμό για το συγκεκριμένο έργο είχαν λάβει μέρος η Triton Act καθώς και η P&C Development, οι οποίες ωστόσο έμειναν εκτός διαδικασίας με απόφαση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων. Αυτήν τη στιγμή, η ΕΚΤΕΡ έχει προχωρήσει στην υλοποίηση των απαιτούμενων διαδικασιών για την αναβάθμισή της σε 7ης τάξης. Στόχος της κατασκευαστικής εταιρείας είναι να έχει μεγαλύτερο μερίδιο σε σημαντικά δημόσια έργα, τα οποία δημοπρατούνται στην Ελλάδα το προσεχές χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα, επιδιώκει να εισέλθει στο κλαμπ των μεγάλων κατασκευαστών και να προστεθεί στο υφιστάμενο «καρέ» των ΜΕΤΚΑ, Άβαξ, Aktor και Τέρνα.

Το δίλημμα «ανακαίνιση ή κατεδάφιση» και η λύση του παθητικού κτιρίου

Το δίλημμα «ανακαίνιση ή κατεδάφιση» ανέλυσε, μέσα από την παρουσίασή του στο Building Materials Forum, ο Δημήτρης Παλλαντζάς, φυσικός κτιρίων του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου και υπεύθυνος εκπαίδευσης του Ελληνικού Ινστιτούτου Παθητικού Κτιρίου (ΕΙΠΑΚ), εξηγώντας πώς το πρότυπο του παθητικού κτιρίου εξασφαλίζει μετρήσιμα αποτελέσματα.
Όπως ανέφερε ο κ. Παλλαντζάς, αναλύοντας διάφορα δεδομένα, δεν είμαστε σίγουροι για το αν συμφέρει, με βάση τις συμβατικές ανακαινίσεις τύπου «Εξοικονομώ», να γίνει ανακαίνιση ή να γίνει κατεδάφιση. Αν πάντως η ανακαίνιση είναι soft και η νέα κατασκευή είναι Passivhaus με έμφαση στα υλικά, τότε στον κύκλο ζωής του κτιρίου θα συμφέρει η κατεδάφιση (για ένα κτίριο ίδιων τετραγωνικών).

Για να απαντήσει κανείς στο ερώτημα «ανακαίνιση ή κατεδάφιση», βρίσκει μπροστά του ορισμένα «εμπόδια», σύμφωνα με τον κ. Παλλαντζά, όπως η αοριστολογία γύρω από το τι είναι «πράσινο», τα ανεπαρκή συστήματα πιστοποιήσεων και η παντελής έλλειψη μετρήσεων που προκαλούν σύγχυση, η δυσκολία στατικής επάρκειας και συντήρησης των εγκαταλελειμμένων κτιρίων και η έλλειψη γνώσης, κανόνων και κουλτούρας, με κατασκευές νέων ενεργοβόρων κτιρίων, με κατάχρηση υλικών και με μηχανικούς που σχεδόν ποτέ δεν επιβλέπουν τη μελέτη τους.

Το πρώτο εν Ελλάδι παθητικό κτίριο με σύστημα μόνωσης από αχυρόμπαλες
Ο υπεύθυνος εκπαίδευσης του ΕΙΠΑΚ αναφέρθηκε κατόπιν στις λύσεις, εφαρμογές και νέες ιδέες που προτείνει το ινστιτούτο, παρουσιάζοντας το έργο Passivistas στον Ταύρο, που αφορά σε ανακαίνιση κτιρίου της δεκαετίας του 1960, ώστε να παράγει περισσότερη ενέργεια απ’ όση καταναλώνει. Μίλησε ακόμα για το πρόγραμμα Sircular, που αφορά στην κυκλική οικονομία υλικών, με στόχο να προκατασκευάζονται πολλά στοιχεία ανακαινίσεων. Μάλιστα, επεσήμανε πως σύντομα θα κατασκευαστεί στη Λάρισα το πρώτο παθητικό κτίριο στην Ελλάδα με πιστοποιημένο σύστημα μόνωσης από αχυρόμπαλες, ενώ παρουσίασε και ένα έργο από την Εσθονία με κατεδάφιση κτιρίου και επανάχρηση οπλισμένου σκυροδέματος ως υλικού σκελετού.

Καταλήγοντας, υπογράμμισε τη σημασία της μέτρησης της εξοικονόμησης ενέργειας και της θερμικής άνεσης, τονίζοντας πως «η μέτρηση είναι το σημαντικότερο πράγμα για να αποδείξουμε τη δουλειά μας», ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη για ολιστική προσέγγιση και συνεργασία μεταξύ μηχανικών και τεχνικών). Πρόσθεσε, ακόμα, πως οι επενδύσεις πρέπει να γίνονται με βάση την επιστήμη και τα νούμερα και όχι με βάση τα trends και τον πελάτη, ενώ σχολίασε: «Σίγουρα δεν γίνεται να γκρεμίσουμε 6 εκατομμύρια κτίρια και να τα ξαναφτιάξουμε. Άρα, πρέπει να βρούμε λύσεις».

 

Ζ. Ράπτη: Βιωσιμότητα και δομικά υλικά

Σε χαιρετισμό που απηύθυνε στη διάρκεια του Building Materials Forum η υφυπουργός Ανάπτυξης, Ζωή Ράπτη, στάθηκε στον ρόλο της βιωσιμότητας στην παραγωγή των δομικών υλικών του μέλλοντος. Είπε, μεταξύ άλλων, στο μήνυμά της η κ. Ράπτη: «Η βιωσιμότητα είναι μία από τις πιο μεγάλες τάσεις, με αυξανόμενη ζήτηση για φιλικά προς το περιβάλλον υλικά τα οποία και μειώνουν το ενεργειακό αποτύπωμα των κατασκευών.

Σε αυτή την κατεύθυνση έχει διαμορφωθεί και η στρατηγική του Υπουργείου Ανάπτυξης, δηλαδή στη σύνδεση της καινοτομίας και της ερευνητικής κοινότητας τόσο με τη βιώσιμη οικονομία όσο και την επιχειρηματικότητα. Έτσι, ώστε να αναπτυχθεί η οικονομία με τη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού προτύπου και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των πολιτών, μέσα από την μετατροπή των αποτελεσμάτων των ερευνών που πραγματοποιούνται σε καινοτόμα, βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες». Θα θυμίσουμε, ότι το Building Materials Forum πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 6 Μαρτίου (στην αίθουσα «Callisto» του Sofitel Athens Airport), υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

 

Ο νέος κανονισμός CPR και το ψηφιακό διαβατήριο προϊόντος

Τα «φώτα» του για τον νέο κανονισμό CPR (Construction Product Regulation 2024/3110) για τα δομικά υλικά έδωσε στο κοινό του Building Materials Forum ο Παναγιώτης Λυκούδης, EHS & Management Systems Team Leader της SustChem Consulting. Όπως είπε, ο νέος κανονισμός προβλέπει μεταξύ άλλων εναρμονισμένους κανόνες για τη διάθεση και τη διαθεσιμότητα στην αγορά δομικών προϊόντων, καθορίζει τον τρόπο έκφρασης των περιβαλλοντικών επιδόσεων και των επιδόσεων ασφάλειας των δομικών προϊόντων, σε σχέση με τα ουσιώδη χαρακτηριστικά τους και ενσωματώνει περιβαλλοντικές απαιτήσεις, καθώς και απαιτήσεις για τη λειτουργία και την ασφάλεια των δομικών προϊόντων.

Για τα ουσιώδη περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, ο νέος CPR θεσπίζει εξ ορισμού υποχρεωτική δήλωση σε τρία στάδια συνολικά 16 βασικών χαρακτηριστικών, μεταξύ των οποίων οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, η καταστροφή του όζοντος, η χρήση νερού, η τοξικότητα για τον άνθρωπο, η οικοτοξικότητα και οι επιπτώσεις που σχετίζονται με τη χρήση γης. Επιπλέον, οι κατασκευαστές θα πρέπει να παρέχουν λεπτομερέστερες πληροφορίες για το προϊόν, συμπεριλαμβανομένων γενικών πληροφοριών, οδηγιών χρήσης, καθώς και δεδομένων σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις, την ασφάλεια και την ανακυκλωσιμότητα των προϊόντων. Οι διευρυμένες πληροφορίες για τα προϊόντα αποσκοπούν επίσης στην υποστήριξη των εργολάβων και των αρχιτεκτόνων στη λήψη πιο τεκμηριωμένων αποφάσεων αγοράς.

Ψηφιακό διαβατήριο προϊόντος
Ο κ. Λυκούδης μίλησε και για το ψηφιακό διαβατήριο προϊόντος (DPP), που θα περιλαμβάνει: τη δήλωση επιδόσεων και συμμόρφωσης, γενικές πληροφορίες για το προϊόν, πληροφορίες επιδόσεων και ασφάλειας, λεπτομερή δεδομένα περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως αποτύπωμα άνθρακα και δυνατότητα ανακύκλωσης, οδηγίες χρήσης και πληροφορίες για την ασφάλεια, τεχνική τεκμηρίωση, ετικέτες (κατά περίπτωση) και μοναδικούς αναγνωριστικούς κωδικούς για προϊόντα, φορείς εκμετάλλευσης και εγκαταστάσεις. Το DPP θα πρέπει να μεταφορτωθεί σε ένα σύστημα DPP, το οποίο θα καθοριστεί και θα δημιουργηθεί από την Ευρ. Επιτροπή σε μεταγενέστερο στάδιο μέσω κατ’ εξουσιοδότηση πράξης.

Έξι μήνες μετά την έναρξη ισχύος της κατ’ εξουσιοδότηση πράξης, το σύστημα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό και να εκπληρώνει τους επιδιωκόμενους στόχους του. Η υποχρέωση των κατασκευαστών να έχουν διαθέσιμο DPP του δομικού προϊόντος θα ισχύει 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος της κατ’ εξουσιοδότηση πράξης, όμως το σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους κατασκευαστές οικειοθελώς κατά τη μεταβατική περίοδο. Οι περισσότερες διατάξεις του CPR ισχύουν από τις 08/01/2025. Το Building Materials Forum διοργανώθηκε την 06/03, από τον ΣΕΧΒ και τη Boussias Events, υπό την αιγίδα του ΥΠΕΝ και της ΓΓ Έρευνας και Καινοτομίας του Υπ. Ανάπτυξης, με την τιμητική υποστήριξη των ΣΕΒ και ΠΕΔΜΕΔΕ και την υποστήριξη της πλατφόρμας SusChem. Χορηγοί του συνεδρίου ήταν οι Bathify, Isomat και Medusoil και χορηγοί επικοινωνίας το newsletter Build και τα περιοδικά Construction και Architect της Boussias Media.

 

ΝΑΚΑΤ ΑΕ: Κτίζει κατοικίες σε στρατόπεδο της Ορεστιάδας

Υπογράφτηκε, από την 732 Διεύθυνση Στρατιωτικών Έργων και τη ΝΑΚΑΤ ΑΕ, η σύμβαση για την κατασκευή δύο κτιρίων κατοικιών στο στρατόπεδο «Σταθάτου» στην Ορεστιάδα.
Πρόκειται για έργο αρχικού προϋπολογισμού 4 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ και η ως άνω εταιρεία έδωσε έκπτωση 21,35% και αναδείχθηκε ως ανάδοχός του. Το project υλοποιείται στο πλαίσιο οικιστικού προγράμματος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που αφορά στη δημιουργία διαμερισμάτων σε οικοδομικά συγκροτήματα και των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων σε ακριτικές περιοχές και νησιά με υψηλό κόστος ενοικίων και περιορισμένη διαθεσιμότητα οικιών. Το κάθε κτίριο θα έχει δέκα διαμερίσματα του ενός υπνοδωματίου και τρία των δύο υπνοδωματίων. Όλα τα κτίρια θα διαθέτουν φέροντα οργανισμό από οπλισμένο σκυρόδεμα και υπόγειο. Προβλέπονται και επεμβάσεις διαμόρφωσης του άμεσου περιβάλλοντα χώρου τους. Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι 620 ημερολογιακές ημέρες.

ΓΕΚ Τέρνα: Ανάδοχος για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ (Χανιά-Ηράκλειο)

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, ανατέθηκε και επίσημα στη ΓΕΚ Τέρνα το έργο της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο. Με την απόφασή του ο κ. Σταϊκούρας ενέκρινε το, από 07/02/2025, πρακτικό ελέγχου των δικαιολογητικών κατακύρωσης του προσωρινού αναδόχου, όπως επίσης και το αποτέλεσμα του σχετικού διαγωνισμού που «έτρεξε» και, ταυτόχρονα, ανακήρυξε ως ανάδοχο του project τη ΓΕΚ Τέρνα. Θα θυμίσουμε, ότι πλην της τελευταίας το σπουδαίο αυτό έργο είχαν διεκδικήσει και οι ενώσεις Άβαξ-Egis-Meridiam και Άκτωρ Παραχωρήσεις ΑΕ-Μυτιληναίος ΑΕ (νυν Metlen).

Επιπλέον, με την απόφασή του ο κ. Σταϊκούρας συναίνεσε για την, κατά περίπτωση, υπογραφή, κατάρτιση, εφαρμογή των συμβάσεων και εγγράφων επί των αρχικών δανειακών συμβάσεων. Στα έγγραφα αυτά περιλαμβάνονται, ανάμεσα σε άλλα, πρόγραμμα κοινού εξασφαλισμένου ομολογιακού δανείου για ποσό έως 1.301.000.000 ευρώ (περιλαμβανομένων της σύμβασης κάλυψης και των συμβάσεων ορισμού του εκπροσώπου των ομολογιούχων, του διαχειριστή πληρωμών και τράπεζας λογαριασμών), κύρια σύμβαση αντιστάθμισης κινδύνου επιτοκίων μεταξύ των τραπεζών Alpha, Εθνική, Eurobank, Πειραιώς και της ΓΕΚ Τέρνα και απευθείας συμβάσεις βασικού υπεργολάβου μελέτης-κατασκευής, βασικού υπεργολάβου λειτουργίας και συντήρησης και ανεξάρτητου μηχανικού.

Τέλος, με την ίδια απόφαση εγκρίθηκαν και οι ασφαλιστικές συμβάσεις, η εγγυητική επιστολή δεσμευτικής επένδυσης, το καταστατικό της ΓΕΚ Τέρνα, η σύμβαση ανεξάρτητου μηχανικού, η σύμβαση δευτερογενούς δανείου (πρόγραμμα), η σύμβαση διεπαφής, η σύμβαση λειτουργίας-συντήρησης, η σύμβαση μελέτης-κατασκευής, το χρηματοοικονομικό μοντέλο και το χρονοδιάγραμμα της περιόδου μελετών-κατασκευών.

Τι περιλαμβάνει το έργο
Αντικείμενο του έργου αποτελεί η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ από Χανιά έως Ηράκλειο. Στο τμήμα αυτό, ο οδικός άξονας αναβαθμίζεται σε αυτοκινητόδρομο, με μήκος περίπου 155 χλμ. και με παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο περίπου 80 χλμ. Τα τεχνικά που περιλαμβάνει το έργο είναι, μεταξύ άλλων, 17 ανισόπεδοι κόμβοι/ημικόμβοι, 75 γέφυρες, 21 σήραγγες και 58 ανισόπεδες διαβάσεις. Η περίοδος παραχώρησης είναι 35 χρόνια. Θυμίζουμε, τέλος, ότι ήδη έχει ενεργοποιηθεί η προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά του ΒΟΑΚ.