Ουγγαρία: Ρουμάνοι αγοραστές στην αγορά ακινήτων

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Βουδαπέστης επισημαίνει δημοσιεύματα του Τύπου της Ουγγαρίας, τα οποία αναφέρουν πως η ανακοίνωση της ένταξης της Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν στα τέλη του 2024 έχει ήδη προκαλέσει αύξηση των τιμών των ακινήτων σε οικισμούς της Ουγγαρίας κοντά στα σύνορα των δύο γειτονικών χωρών. Μάλιστα, σύμφωνα με το Γραφείο, οι ειδικοί εκτιμούν ότι το ενδιαφέρον για τα ακίνητα θα συνεχίσει να αυξάνεται και κατά τη διάρκεια του 2025, με επακόλουθες περαιτέρω αυξήσεις τιμών.

Από την 1η Ιανουαρίου του 2025, όταν επί της ουσίας καταργήθηκαν τα σύνορα μεταξύ της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας, οι μετακινήσεις μεταξύ των δύο χωρών διευκολύνθηκαν σημαντικά, γεγονός το οποίο, όπως σχολιάζει το Γραφείο, αναμένεται να δώσει ώθηση στην αγορά ακινήτων της Ουγγαρίας, επειδή οι τιμές των ακινήτων στην ουγγρική πλευρά των συνόρων είναι σημαντικά χαμηλότερες από εκείνες στη Ρουμανία.

 

RE/MAX Europe: Ποιες οι τάσεις στην ελληνική αγορά ακινήτων το 2024

Τη δική του πανευρωπαϊκής εμβέλειας έρευνα έκανε το κτηματομεσιτικό δίκτυο RE/MAX Europe, ανακαλύπτοντας ότι στην Ελλάδα παραμένει έντονη για το 2024 η κουλτούρα για επενδύσεις σε ακίνητα. Μάλιστα, η χώρα μας βρίσκεται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στον αριθμό πολιτών που έχουν τουλάχιστον ένα ακίνητο, ενώ σε σύγκριση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους είναι πολύ υψηλότερο και το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνουν ότι έχουν στην αποκλειστική τους κυριότητα πάνω από ένα ακίνητο.

Πιο αναλυτικά, το 64% των Ελλήνων δηλώνει ότι κατέχει τουλάχιστον ένα ακίνητο (ποσοστό αυξημένο κατά 1% σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο). Στο 39% φθάνει το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι έχουν στην κατοχή τους πάνω από ένα ακίνητα (ποσοστό αυξημένο κατά 14% σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο) και μόλις το 3% εξ αυτών βρίσκεται στο εξωτερικό.
Επιπλέον, το 51% των ιδιοκτητών και δεύτερου ακινήτου το χρησιμοποιεί ως εξοχικό, ενώ το 21% το εκμισθώνει. Οι δεύτερες αυτές κατοικίες βρίσκονται κυρίως σε παραθαλάσσιες (41%) και αστικές περιοχές (25%).

Οι προτιμήσεις για ενεργειακό κόστος και μετακόμιση
Ανάμεσα στα στοιχεία της έρευνας ενδιαφέρον παρουσιάζουν και το ότι το 17% των ερωτηθέντων αισθάνονται άνετα με το ενεργειακό κόστος, το 33% σκέπτεται την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και ένα 24% την τοποθέτηση αντλιών θερμότητας. Αναφορικά, δε, με τους Έλληνες που σκέφτονται να μετακομίσουν, το 59% δίνει προτεραιότητα στις οικονομικές τους δυνατότητες έναντι της τοποθεσίας ενός ακινήτου και, μάλιστα, η χαμηλή κατανάλωση ενέργειας είναι πρωταρχικής σημασίας για το 43% των Ελλήνων που αναζητούν νέα ακίνητα. Συν τοις άλλοις, το 22% των ερωτηθέντων προτιμά νεόδμητα ακίνητα, επειδή κατά κανόνα εξοικονομούν περισσότερη ενέργεια. Τέλος, σχετικά με την επιλογή ενός ακινήτου, οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές φαίνεται πως έχουν εντάξει στις βασικές τους προτεραιότητες την εγγύτητα του ακινήτου με χώρους πρασίνου (25%) και τη γειτνίαση με σχολεία, καταστήματα, υπηρεσίες υγείας και ψυχαγωγίας (27%).

 

Σίγμα 2 Τεχνική-Σίγμα ΑΤΕ: Δημιουργούν βρεφονηπιακό σταθμό στη Χαλάστρα

Προχωρά η δημιουργία του κτιρίου που πρόκειται να στεγάσει τον βρεφονηπιακό σταθμό της Χαλάστρας, στον Δήμο Δέλτα. Ειδικότερα, τη σύμβαση για την εκτέλεση των προβλεπόμενων, στο πλαίσιο του έργου, επεμβάσεων συνυπέγραψαν η Δήμαρχος Δέλτα, Γερακίνα Μπισμπινά και η ανάδοχος ένωση εταιρειών, την οποία απαρτίζουν η Σίγμα 2 Τεχνική και η Σίγμα ΑΤΕ.

Ας αναφερθεί, ότι το project είχε δημοπρατηθεί με προϋπολογισμό 1.558.003,39 ευρώ (συν ΦΠΑ) και πως η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί στους 12 μήνες από την υπογραφή της.
Αντικείμενο του έργου αποτελεί η προμήθεια αυτόνομων κτιριακών μονάδων (κυψέλες) σταθερού κατασκευαστικού καννάβου, οι οποίες θα παρατεθούν η μία δίπλα στην άλλη και η μία επάνω στην άλλη και, με τον τρόπο αυτόν, θα δημιουργήσουν το σύνολο του κτιρίου το οποίο θα στεγάσει τον βρεφονηπιακό σταθμό Χαλάστρας.

Οι εν λόγω κυψέλες αποτελούνται από πλαίσια, πλάκες οροφής, πλάκες δαπέδου και τοίχους πλήρωσης. Σημειώνεται, πως στη σύμβαση περιλαμβάνεται και η προμήθεια, μεταφορά και εγκατάσταση των προκατασκευασμένων οικίσκων και των υλικών και εγκαταστάσεων, καθώς και εργασίες που απαιτούνται για τη λειτουργία του σταθμού. Υποχρέωση της αναδόχου κοινοπραξίας αποτελεί, επιπλέον, η έκδοση πιστοποιητικού πυροπροστασίας και άδειας λειτουργίας του σταθμού.

FHL Κυριακίδης Group: Έγκριση εκμετάλλευσης λατομείου μαρμάρων

Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την εκμετάλλευση, από την εταιρεία FHL Κυριακίδης Group, ενός λατομικού χώρου μαρμάρων που βρίσκεται στην θέση Μιρνότου της Τοπικής Κοινότητας Βώλακα του Δήμου Κάτω Νευροκοπίου, στην Περιφερειακή Ενότητα Δράμας. Η έγκριση χορηγήθηκε μετά και την προσθήκη, μεταξύ άλλων αλλαγών, υπόγειας εκμετάλλευσης στο λατομείο (πέραν της επιφανειακής). Επισημαίνεται, τέλος, ότι ο επίμαχος λατομικός χώρος είναι εμβαδού 51.062,90 τετραγωνικών μέτρων.

 

Κως: Έγκριση από πλευράς αρχαιολογικού νόμου για το νέο Δικαστικό Μέγαρο

Εγκρίθηκε, από πλευράς αρχαιολογικού νόμου, η μελέτη και η κατασκευή του νέου Δικαστικού Μεγάρου Κω. Το μέγαρο θα ανεγερθεί εντός ακινήτου στην επέκταση του σχεδίου της πόλης της Κω και εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της. Όπως διευκρινίζεται στη σχετική απόφαση, η έγκριση χορηγήθηκε επειδή από τη δοκιμαστική έρευνα, η οποία έφθασε σε βάθος μεγαλύτερο από εκείνο που απαιτείται για τη θεμελίωση του κτιρίου, δεν εντοπίστηκαν αρχαιολογικά κατάλοιπα. Επιπλέον, το ακίνητο δεν παρουσιάζει επιφανειακές αρχαιότητες αλλά ούτε έχει και οπτική επαφή με κάποιο μνημείο αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου, ενώ το έργο είναι κοινωφελούς χαρακτήρα με εξαιρετική σημασία για το νησί.

Πάντως, η έγκριση δόθηκε υπό συγκεκριμένους όρους. Λ.χ., ορίστηκε πως σε περίπτωση που εντοπιστούν αρχαιολογικά ευρήματα οι εργασίες θα διακοπούν αμέσως και θα ακολουθήσει σωστική ανασκαφική έρευνα. Ακόμη, στην περίπτωση που θα απαιτηθούν πρόσθετες εκσκαφικές εργασίες στο μέλλον θα πρέπει να υποβληθεί η σχετική μελέτη για να την εγκρίνει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου. Θα θυμίσουμε, ότι τον Απρίλιο του 2024 υπογράφτηκε η σύμβαση για τη μελέτη και κατασκευή του νέου Δικαστικού Μεγάρου Κω. Το συμφωνητικό υπέγραψαν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η ανάδοχος Καμελίδης ΑΤΕ.

 

Περιφέρεια Αττικής: Διαγωνισμός για δίκτυο αγωγών ομβρίων σε Βάρη-Βούλα

Ανοικτό διαγωνισμό προκήρυξε η Περιφέρεια Αττικής, για να επιλέξει τον ανάδοχο που θα κατασκευάσει αγωγούς ομβρίων υδάτων ώστε να περιοριστούν οι κατακλύσεις τοπικών περιοχών των ΔΕ Βάρης και Βούλας. Στην προκήρυξη διευκρινίζεται, πως η περιοχή Πανοράματος και Εξοχής της ΔΕ Βούλας έχει έντονο γεωγραφικό-υδρογραφικό ανάγλυφο, με διέλευση τριών σημαντικών χειμάρρων, από λεκάνες απορροών του νότιου Υμηττού (Λυκόρεμα, ρέμα Σμόλικα, ρέμα Χλόης). Η διάταξη των αγωγών που θα δημιουργηθούν θα έχει λειτουργική αυτοτέλεια, με τελικούς αποδέκτες τους υφιστάμενους συλλεκτήρες ομβρίων. Οι εργασίες δημοπρατήθηκαν με προϋπολογισμό 3.392.640 ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ η προθεσμία εκτέλεσής τους είναι 24 μήνες. Τη Δευτέρα 10/03/2025 στις 12:00 θα εκπνεύσει η διορία υποβολής προσφορών.

 

Τεχνική Έργων ΑΕ: Ξεκινά έργα αναβάθμισης οδών του Πειραιά

Μπήκαν οι υπογραφές στη σύμβαση για την εκτέλεση εργασιών προς την ποιοτική και λειτουργική αναβάθμιση των οδών Λ. Χατζηκυριακού και Σαχτούρη, οι οποίες βρίσκονται στην Α’ Δημοτική Κοινότητα του Δήμου Πειραιά. Τα έργα, που είχαν δημοπρατηθεί με προϋπολογισμό 6,5 εκατομμυρίων ευρώ (συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ), έχει αναλάβει η Τεχνική Έργων ΑΕ, η οποία και υπέγραψε το εργολαβικό συμφωνητικό μαζί με τον Δήμο Πειραιά (κύριος έργων) και την Πειραιάς Plus ΑΕ (φορέας κατασκευής).

Οι προς υλοποίηση παρεμβάσεις περιλαμβάνουν, ανάμεσα σε άλλα, κατασκευή νέων πεζοδρομίων με ψυχρά υλικά, υποδομές για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ατόμων με ειδικές ανάγκες, οικοδομικές εργασίες (επί παραδείγματι, εδαφόπλακες, επιφάνειες επιστρωμένες με τσιμεντόπλακες, κράσπεδα, κ.ά.), εγκατάσταση νέου φωτισμού, ανακατασκευή οδοστρώματος, ενίσχυση δικτύου απορροής επιφανειακών και ομβρίων υδάτων και ανακατασκευή στάσεων.
Η προθεσμία περαίωσης των επεμβάσεων είναι 12 μήνες.

Χ. Σταϊκούρας: «Τελειώνει το αρδευτικό έργο της Ανατολικής Βίστριζας»

Όπως ανακοίνωσε στην προσωπική ιστοσελίδα του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, εντός των προσεχών ημερών πρόκειται να ολοκληρωθεί το αρδευτικό έργο της Ανατολικής Βίστριζας, στον νομό Φθιώτιδας. Ο κ. Σταϊκούρας διευκρινίζει, ακόμη, στην ανακοίνωσή του, πως οι επεμβάσεις που υπολείπονται για την ολοκλήρωση του έργου είναι ηλεκτρομηχανολογικής φύσης. Θα θυμίσουμε, ότι το έργο εκτελεί η κοινοπραξία των ΕΡΕΤΒΟ ΑΕ και Ομάδα Κατασκευών ΑΕ. Ο κ. Σταϊκούρας καταλήγει επισημαίνοντας, ότι από το συγκεκριμένο έργο πρόκειται να αρδεύονται πάνω από 23.000 στρ. καλλιεργούμενης έκτασης, εντός συνολικής έκτασης 28.500 στρ., δέκα τον αριθμό κοινοτήτων, δυτικά της Υπάτης και ανατολικά της Σπερχειάδας. Σχολιάζει, επιπλέον, πως το έργο με τη λειτουργία του «θα αποτελέσει ισχυρό παράγοντα βιώσιμης ανάπτυξης του πρωτογενούς τομέα και συνολικά της ανάπτυξης της περιοχής».

Μαθράκι: Εγκρίθηκαν περιβαλλοντικά τα έργα στο λιμάνι

Βήμα εμπρός στο έργο της επέκτασης-βελτίωσης του λιμανιού στο διαπόντιο νησί Μαθράκι στα βορειοδυτικά της Κέρκυρας, καθώς έλαβαν έγκριση οι περιβαλλοντικοί του όροι (με αναθέτουσα αρχή το Υπουργείο Υποδομών και φορέα διαχείρισης τον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας-ΟΛΚΕ ΑΕ). Ο σχεδιασμός των λιμενικών υποδομών στο νησί στοχεύει στην ασφαλή και αδιάλειπτη θαλάσσια επικοινωνία του με την Κέρκυρα, στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του υφιστάμενου προβλήτα και, γενικά, στην αποκατάσταση των λειτουργιών και των χρήσεων του λιμανιού.

Στους βασικούς σκοπούς των έργων περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η ασφαλής παραβολή επιβατικού σκάφους στο λιμένα, η παροχή επαρκούς προστασίας από την κυματική διαταραχή, η μείωση της προσάμμωσης και προσφύκωσης στις δύο λιμενολεκάνες, η προστασία της ακτογραμμής από διάβρωση ή επίχωση και η εξυπηρέτηση των αλιευτικών σκαφών της περιοχής.
Σημειώνεται, πως οι ενδεικτικές διαστάσεις των εξυπηρετούμενων σκαφών είναι, για το μικρό επιβατικό σκάφος μήκος 18 μ., πλάτος 6 μ., βύθισμα 1,6 μ. και χωρητικότητα 100 επιβατών, για το επιβατηγό-οχηματαγωγό μήκος 41 μ., πλάτος 9 μ., βύθισμα 2 μ. και χωρητικότητα 150 επιβατών και 20 οχημάτων και για τα αλιευτικά σκάφη παράκτιας αλιείας μήκος 7-8 μ., πλάτος 2-3 μ. και βύθισμα της τάξης του 1 μ.

Σύμφωνα με τις υποδείξεις του ΟΛΚΕ ΑΕ, το πλοίο σχεδιασμού θα πρέπει να έχει μήκος τουλάχιστον 60 μ. Ως εκ τούτου, επιλέχθηκε πλοίο σχεδιασμού με τα εξής χαρακτηριστικά: μήκος 65 μ., πλάτος 14 μ. και βύθισμα 3 μ. Με βάση αυτά τα δεδομένα, είναι απαραίτητη η δημιουργούμενη λιμενολεκάνη να έχει κύκλο ελιγμών με μεγάλο άξονα 160 μ. και μικρό άξονα 125 μ., για την εξυπηρέτηση του μεγαλύτερου επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου.

Τα έργα που θα γίνουν στο λιμάνι περιλαμβάνουν:
Καθαίρεση των υφιστάμενων προσήνεμου (μήκους περίπου 200 μ.) και υπήνεμου μώλου (μήκους 140 μ. περίπου), εκβάθυνση της λιμενολεκάνης σε έκταση περίπου 30 στρεμμάτων, κατασκευή προσήνεμου μώλου συνολικού μήκους 400 μ., κατασκευή υπήνεμου μώλου συνολικού μήκους 240 μ. και καρνάγιο μικρών σκαφών (το οποίο θα αποτελείται από κρηπίδωμα κάθετο στον υπήνεμο μώλο).

 

Allianz: Προς πώληση και μίσθωση τα πρώην κεντρικά γραφεία της λεωφόρου Αθηνών

Στην αγορά βγάζει η Allianz τα γραφεία ιδιοκτησίας της στη λεωφόρο Αθηνών 110, δίπλα ακριβώς στο κτίριο του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Κατά πληροφορίες, το ακίνητο θα διατεθεί και προς πώληση αλλά και προς μίσθωση, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί αρχικά να μισθωθεί και στη συνέχεια να πουληθεί μισθωμένο σε κάποιον ενδιαφερόμενο επενδυτή ή να πουληθεί και στη συνέχεια ο νέος του ιδιοκτήτης να το διαχειριστεί είτε αξιοποιώντας το για τις δικές του ανάγκες, είτε μισθώνοντάς το.

Σύμβουλος της Allianz στη σχετική διαδικασία έχει αναλάβει η Cushman & Wakefield Proprius. H συνολική επιφάνεια ανωδομής του ακινήτου είναι 5.051 τετραγωνικά μέτρα και διαρθρώνεται σε έξι ορόφους, όπου όλοι έχουν επιφάνεια περίπου 790 τετραγωνικά μέτρα πλην του έκτου, ο οποίος είναι 409 τετραγωνικά μέτρα. Επίσης, το κτίριο διαθέτει 11.771 τετραγωνικά που κατανέμονται σε τέσσερις υπόγειους χώρους με συνολικά 112 θέσεις στάθμευσης.

Θυμίζουμε, ότι σε αυτό το ακίνητο στεγαζόταν μέχρι πρότινος τα κεντρικά γραφεία της Allianz στην Ελλάδα. Επισημαίνεται, ωστόσο, πως από τον Μάιο του 2023 η Allianz Ελλάδος συνενώθηκε με την Ευρωπαϊκή Πίστη και δημιουργήθηκε η ενιαία νομική οντότητα, Allianz Ευρωπαϊκή Πίστη, με αποτέλεσμα τα γραφεία της Allianz να μεταφερθούν σε γραφεία στη λεωφόρο Κηφισίας 274 στο Χαλάνδρι μετά από απόφαση που έλαβε τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς η διοίκηση της εταιρείας. Να σημειωθεί, ότι η αναπόσβεστη αξία κτήσης του συγκεκριμένου ακινήτου στο τέλος του 2023 ήταν 36,69 εκατομμύρια ευρώ, αξία στην οποία έγινε απομείωση κατά 6,45 εκατομμύρια ευρώ.

Το ακίνητο που κατασκεύασε η Διεθνής Τεχνική του Βωβού το 2007
Το συγκεκριμένο ακίνητο βρίσκεται σε απόσταση 2,5 χιλιομέτρων ανατολικά της πλατείας Ομονοίας καθώς και σε πολύ κοντινή απόσταση από το υπό ανάπτυξη project IQ Athens, όπου η Dimand αναπτύσσει επιχειρηματικό πάρκο επιφάνειας 47.000 τετραγωνικών μέτρων. Στην ευρύτερη περιοχή όπου βρίσκεται το ακίνητο στεγάζονται εκτός από την Ελληνικά Χρηματιστήρια ΑΕ, ο όμιλος ΟΠΑΠ, γραφεία της καπνοβιομηχανίας Καρέλια αλλά και των τραπεζών Alpha και Εθνική.

Το ακίνητο της Allianz αποτελεί μέρος του κτιριακού συμπλέγματος τριών αυτόνομων κτιρίων γραφείων που ανέπτυξε η Διεθνής Τεχνική, εταιρεία που ανήκε στον Μπάμπη Βωβό, σε οικόπεδο 7,9 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Στο συγκεκριμένο σύμπλεγμα συστεγάζονται τόσο τα γραφεία του Χρηματιστηρίου όσο και τα γραφεία του ΟΠΑΠ.
Το κτίριο Γ’, αυτό της Allianz, διαθέτει εξωτερικό χώρο αποκλειστικής χρήσης 1.355 τετραγωνικών μέτρων. Διαθέτει στο εσωτερικό του σύγχρονο συνεδριακό κέντρο, έναν ευρύχωρο χώρο για μεσημεριανό γεύμα, διάφορες ανέσεις και θέα στην Ακρόπολη. Θεωρείται από την αγορά ότι μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες πολυεθνικής εταιρείας με δραστηριότητα και στην Ελλάδα. Θυμίζουμε, ότι η κατασκευή του κτιρίου της Allianz ολοκληρώθηκε το 2007.