Ελληνικές επενδυτικές ευκαιρίες στον ισπανικό κλάδο μεταφορών

Ευκαιρίες για ελληνικές εταιρείες στους ισπανικούς κλάδους μεταφορών, υποδομών μεταφορών και διασυνδέσεων της χώρας της Ιβηρικής με τα διεθνή μεταφορικά δίκτυα παρουσιάζει, σε έκθεσή του, το Γραφείο ΟΕΥ Μαδρίτης. Σύμφωνα με την ανάλυση, η Ισπανία διαθέτει εκτεταμένο και τεχνολογικά εξελιγμένο δίκτυο υποδομών μεταφορών και συναφούς εξοπλισμού. Ωστόσο, επιδιώκει τη βέλτιστη απορρόφηση κονδυλίων για τον εξορθολογισμό των υποδομών της, την επέκταση και την ψηφιοποίηση των δικτύων της και την ενίσχυση της διασυνδεσιμότητάς τους με τα ευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.

Επιπλέον, οι υποδομές της χρήζουν συντήρησης και αναβάθμισης, όπως και ψηφιοποίησης. Η χώρα διαθέτει μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους και προμηθευτές μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού, που αναλαμβάνουν και εκτελούν σημαντικά έργα επέκτασης, αναβάθμισης και αναμόρφωσης των δικτύων της μεταφορικών υποδομών, συχνά σε κοινοπραξία με ομίλους του εξωτερικού, με υπεργολαβίες να ανατίθενται σε εξουσιοδοτημένες μικρότερες ισπανικές ή και ευρωπαϊκές κατασκευαστικές και προμηθεύτριες εταιρείες. Επιπλέον, όσον αφορά στο μεταφορικό έργο του διμερούς εμπορίου, το οποίο διεξάγεται κυρίως μέσω θάλασσας, σε αυτό δραστηριοποιούνται σημαντικοί ισπανικοί όμιλοι μεταφορών και logistics και σπουδαίοι ελληνικοί ναυτιλιακοί όμιλοι. Έτσι, δεδομένου ότι οι όγκοι του διμερούς εμπορίου (2023: 5,12 δισ. ευρώ) και των εισροών ισπανικών επενδύσεων στην Ελλάδα (2023: 1,09 δισ. ευρώ) είναι αξιόλογοι, το Γραφείο εντοπίζει σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης συνεργασιών στη διεκπεραίωση του διμερούς μεταφορικού έργου.

Οι ελληνικές ευκαιρίες
Καταλήγοντας, το Γραφείο επισημαίνει ότι οι ενδεχόμενες ευκαιρίες για τις ελληνικές εταιρείες εντοπίζονται στον κλάδο των μελετητικών-τεχνικών εταιρειών (κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομών στην Ισπανία), στον τομέα των προμηθευτών (για παροχή υλικού και εξοπλισμού στο πλαίσιο υλοποίησης των έργων), στον τομέα κατασκευών (ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες μπορούν, σε συνεργασία με ισπανικές, να αναλάβουν την εκτέλεση τμημάτων έργων υποδομών) και στον τομέα ψηφιακών τεχνολογιών (όπου υπάρχουν ευκαιρίες για ελληνικές επιχειρήσεις, είτε αυτόνομα -πιο δύσκολα- είτε σε συνεργασία με εγχώριους ομίλους -πιο πρακτικά- για να συμμετάσχουν στην πραγματοποίηση έργων ψηφιοποίησης συστημάτων διαχείρισης υποδομών μεταφορών και logistics).

Υπουργείο Υποδομών: Χρηματοδότηση μελετών οδικού έργου στην Εύβοια

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλύπτει τη χρηματοδότηση όλων των μελετών για τη δημοπράτηση του έργου «Κεντρικός οδικός άξονας Βόρειας Εύβοιας, τμήμα παράκαμψη Ψαχνών-Προκόπι (Στροφυλιά)», την αρμοδιότητα εκπόνησης των οποίων αναλαμβάνει η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Ειδικότερα, συμφωνήθηκε να μεταβιβαστεί στην Περιφέρεια Στ. Ελλάδας η αρμοδιότητα ωρίμανσης των μελετών (σύνταξη και έγκριση) καθώς και η προπαρασκευαστική διαδικασία και οι αδειοδοτήσεις που απαιτούνται για να δημοπρατηθεί το έργο. Για αυτόν τον σκοπό, θα χορηγηθεί επίσης στην Περιφέρεια η αναγκαία χρηματοδότηση, ύψους 7,9 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), για τη δημοπράτηση των μελετών για το έργο. Η εν λόγω μελέτη αφορά στην κατασκευή ενός οδικού άξονα κομβικής σημασίας για τη διασύνδεση της βόρειας Εύβοιας με την ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας και, κατ’ επέκταση, με την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα, μέσω της Υψηλής Γέφυρας Χαλκίδας.

 

ΙΟΒΕ: Σημαντική βελτίωση προσδοκιών στις κατασκευές τον Δεκέμβριο 2024

Στις 157,8 μονάδες διαμορφώθηκε τον Δεκέμβριο του 2024 ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές, από 129,9 μονάδες τον Νοέμβριο, όπως αναφέρει το ΙΟΒΕ. Δηλαδή, ο δείκτης διατηρήθηκε σε επίπεδο ήπια χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (160 μονάδες) και στο δεύτερο πιο υψηλό εντός του 2024. Αυτή η μεταβολή, εξηγεί το Ίδρυμα, ήλθε ως αποτέλεσμα «της σημαντικής βελτίωσης των προσδοκιών στις ιδιωτικές και δημόσιες κατασκευές». Από τις βασικές μεταβλητές του δείκτη, οι αρνητικές προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων αμβλύνθηκαν έντονα, αλλά οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση ενισχύθηκαν σημαντικά.

Αναλυτικότερα, ο αρνητικός δείκτης στις προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων περιορίστηκε στις -8 μονάδες, με το 26% των επιχειρήσεων να διατυπώνει αισιοδοξία για το επίπεδο των εργασιών το επόμενο τρίμηνο. Στις προβλέψεις για την απασχόληση, ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε στις +31 (από +11) μονάδες, με το 36% (από 20%) των ερωτηθέντων να προβλέπει αύξηση θέσεων εργασίας και ένα 5% (από 10%) να εκτιμά μείωσή τους.

Οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία εργασιών διατηρούνται στα επίπεδα του προηγούμενου μήνα στις +23 (από +24) μονάδες. Στις τιμές, οι πληθωριστικές προσδοκίες περιορίζονται οριακά (+18 από +19 μονάδες). Τέλος, το 13% των επιχειρήσεων αναφέρει απρόσκοπτη επιχειρηματική λειτουργία. Το 42% επισημαίνει την έλλειψη εργατικού δυναμικού ως το βασικότερο εμπόδιο στη λειτουργία του, το 24% την ανεπαρκή χρηματοδότηση και ένα 10% τη χαμηλή ζήτηση. Ερωτηθείσες για τον βαθμό αβεβαιότητας που επικρατεί στο οικονομικό περιβάλλον, το 54,5% των επιχειρήσεων θεωρεί πως η μελλοντική ανάπτυξη μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα (35,7% τον Νοέμβριο

Οι επιμέρους κλάδοι
Στις ιδιωτικές κατασκευές, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών εμφάνισε κατακόρυφη βελτίωση και διαμορφώθηκε στις 170,1 μονάδες (από 127,2), στα επίπεδα του αντίστοιχου περυσινού (169,3). Παράλληλα, ενίσχυση σημαντική έναντι του Νοεμβρίου κατέγραψε ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές δημόσιων έργων: διαμορφώθηκε στις 141,6 (από 128,7 τον Νοέμβριο) μονάδες, ήτοι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι (142 μονάδες).

Στο Υπουργικό Συμβούλιο η σύνδεση της ΔΠΛΑ με την Αθηνών-Κορίνθου

Παρουσιάστηκε, στο Υπουργικό Συμβούλιο, το project για τη σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (ΔΠΛΑ) με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, καθώς και τις προγραμματισμένες παρεμβάσεις στους ανισόπεδους κόμβους Σκαραμαγκά, Ναυπηγείων και Σχιστού. Το αντικείμενο του δημοπρατούμενου έργου, που είναι προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ και συνολικού μήκους 7,4 χλμ., αφορά στην αναβάθμιση της οδικής υποδομής στην περιοχή του Σκαραμαγκά, όπου συμβάλουν η ΕΟ Αθηνών-Κορίνθου με τη Λεωφόρο Σχιστού (ανισόπεδος κόμβος Σχιστού) και πρόκειται να συμβάλει η υπό ολοκλήρωση ΔΠΛΑ. Με την υλοποίησή του, θα ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας ΔΠΛΑ-Σχιστού, με τη δημιουργία δύο νέων ανισόπεδων κόμβων (Σκαραμαγκά, Ναυπηγείων) και την αναβάθμιση του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού.

Στο πλαίσιο της προαίρεσης, δε, προβλέπεται μεταξύ άλλων η οδική σύνδεση με το οδικό δίκτυο του Επιχειρηματικού Πάρκου Φυλής, μήκους 2,3 χλμ., που περιλαμβάνει αναβάθμιση δύο κόμβων σύνδεσης με τον ΧΥΤΑ και με τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ. Το έργο είναι απαραίτητο για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην περιοχή του Σκαραμαγκά και θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή για μετακινήσεις από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια του λεκανοπεδίου, συμβάλλοντας στο να αποσυμφορηθεί η Λ. Κηφισού. Η δημοπράτησή του προγραμματίζεται εντός του πρώτου τετραμήνου του 2025, ενώ η κατασκευή του αναμένεται να διαρκέσει τρία χρόνια.

Vitael: Η είσοδος στις κατοικίες και τα projects σε Μινιόν, Nokia, Πόρτο Χέλι

Στη σύσταση της θυγατρικής εταιρείας Vita Estate προχώρησε πρόσφατα η Vitael, προκειμένου να αναπτύξει δραστηριότητα στον οικιστικό τομέα. «Στον σχεδιασμό μας είναι να παρουσιάσουμε κατοικίες υψηλής ποιότητας, όχι απαραίτητα σε πολύ ακριβές περιοχές. Από εκεί και ύστερα θα επεκταθούμε και σε projects κατασκευής εμπορικών ακινήτων, σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν ευκαιρίες και ζήτηση από τους χρήστες για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Επομένως, δεν θα ξεκινήσουμε κάποιο project εάν δεν έχουμε διασφαλίσει ήδη ότι υφίσταται ο τελικός πελάτης, είτε πρόκειται για αγοραστή, είτε για μισθωτή», επισημαίνει στο Build ο Διευθύνων Σύμβουλος της Vitael, Βασίλης Βλασερός. Ήδη η Vita Estate έχει ξεκινήσει την υλοποίηση δύο νέων οικιστικών projects, το πρώτο εκ των οποίων στη Νέα Σμύρνη και το δεύτερο στην Ηλιούπολη.

Η επενδυτική αξία των δύο αυτών ακινήτων ανέρχεται σε 5 εκατομμύρια ευρώ με όρους αγοράς. Σύμφωνα με τον κ. Βλασερό, υφίσταται ευρύτερο ενδιαφέρον από την εταιρεία για αναπτύξεις στα νότια προάστια και σε περιοχές όπως ο Άλιμος, το Ελληνικό, η Γλυφάδα και η Βούλα όπου εξετάζονται αυτή την περίοδο νέες κινήσεις, χωρίς να υπάρχει προς το παρόν κάποια οριστική συμφωνία. «Τα ακίνητα που κατασκευάζουμε σε Νέα Σμύρνη και Ηλιούπολη έχουν προδιαγραφές ενεργειακής κλάσης Α++, υπάγονται στη λογική των smart homes, ενώ έχουμε αυξήσει το συντελεστή ασφάλειας σε επίπεδα πάνω από αυτό που προβλέπει ο κανονισμός για τη στατική μελέτη των κτιρίων», συμπληρώνει.

Τα κατασκευαστικά έργα στο Μινιόν και τα κεντρικά γραφεία της Nokia
Η Vitael έχει αναλάβει σημαντικά έργα τον τελευταίο καιρό, όπως είναι η ανακατασκευή του κτιρίου του Μινιόν στην οδό Πατησίων, το οποίο παρέδωσε πρόσφατα στη Dimand, ενώ έχει επιφορτιστεί με την εκπόνηση του mock-up για τις πολυτελείς κατοικίες που θα κατασκευαστούν στο τουριστικό συγκρότημα Amanzoe της Grivalia Hospitality. Μεταξύ των έργων που έχει αναλάβει είναι και η ανακαίνιση των κεντρικών γραφείων της Nokia στη Νέα Κηφισιά.

Eπίσης έχει αναπτύξει συνεργασία και για την επένδυση που υλοποιεί ο Ιρλανδός μεγιστάνας του χάλυβα, Πολ Κόνσον, όπου πρόκειται να δημιουργηθεί ξενοδοχείο της Four Seasons στο Hinitsa Bay στο Πόρτο Χέλι, καθώς και σε αυτή την περίπτωση εκπονεί το mock-up. Σημειώνεται, πως αυτή τη στιγμή η εταιρεία βρίσκεται στην τελική ευθεία προκειμένου να αναλάβει ένα ακόμα ιδιωτικό έργο, προϋπολογισμού 20 εκατομμυρίων ευρώ, στο κέντρο της Αθήνας. Το 2024 η Vitael διατήρησε την κερδοφορία που είχε το 2023, ενώ σε επίπεδο κύκλου εργασιών παρουσίασε ελαφρά κάμψη, σύμφωνα με τον κ. Βλασερό. Θυμίζουμε, ότι το 2023 ο κύκλος εργασιών της ήταν 31,96 εκατομμύρια ευρώ με κέρδη προ φόρων 2,18 εκατομμύρια ευρώ, από 14,35 εκατομμύρια ευρώ και κέρδη προ φόρων 518,14 χιλιάδες ευρώ που ήταν το 2022.

 

Τεχνική Θεσσαλίας ΑΕ: Προχωρά τον καθαρισμό ποταμού στην ΠΕ Καρδίτσας

Η Τεχνική Θεσσαλίας ΑΕ ανέλαβε εργασίες καθαρισμού και αποκατάστασης της πεδινής κοίτης του ποταμού Καλέντζη ΠΕ Καρδίτσας και μάλιστα υπέγραψε και τη σύμβαση εκτέλεσής τους με την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Η περιφερειακή αρχή είχε προσκαλέσει τις Τεχνική Θεσσαλίας ΑΕ, Εναρμόνιση ΑΕ, P&C Development SA, Έκτωρ Τεχνική ΑΕ και Καθάριος ΑΤΕΒΕ να κάνουν προσφορά για τα έργα αυτά, στο πλαίσιο διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση. Η Περιφέρεια κατέφυγε σε αυτή τη διαδικασία καθώς, όπως αναφερόταν στην πρόσκληση, δεδομένου πως τα τελευταία χρόνια το φθινόπωρο και τον χειμώνα πλήττουν τη Θεσσαλία πρωτοφανείς θεομηνίες (λ.χ. «Daniel», «Elias»), υπήρχε «κατεπείγουσα ανάγκη» να υπογραφεί άμεσα το συμφωνητικό του project και να αρχίσουν γρήγορα οι επεμβάσεις που προβλέπει, για την προστασία των ανθρώπινων ζωών και περιουσιών. Το έργο δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό 1.580.000 ευρώ (συν ΦΠΑ) και η Τεχνική Θεσσαλίας ΑΕ έδωσε έκπτωση 10%.

 

Οι τουριστικοί λιμένες που αναβαθμίζονται μέσω Ταμείου Ανάκαμψης και αυτοί που «κόπηκαν»

Ανάμεικτα ήταν τα… μαντάτα από το Υπουργείο Τουρισμού για φορείς ανάπτυξης και λειτουργίας τουριστικών λιμένων ανά την Ελλάδα που είχαν υποβάλει αίτηση για χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης ώστε να προβούν σε εργασίες αναβάθμισης. Με αποφάσεις του που εκδόθηκαν την Πέμπτη 9 Ιανουαρίου, το Υπουργείο ενέκρινε ορισμένες από τις αιτήσεις, αλλά απέρριψε τις υπόλοιπες. Μεταξύ των… τυχερών που έλαβαν θετική απάντηση για την ένταξη επενδύσεων στο υποέργο «Αναβάθμιση τουριστικών λιμένων» της δράσης «Τουριστική Ανάπτυξη» ήταν η Marina Elounda Hills AE, για λιμενικά έργα συνολικού ύψους σχεδόν 10 εκατ. ευρώ στην Ελούντα, όπως και η Μονομετοχική ΑΕ Εκμετάλλευσης Τουριστικού Λιμένα Κω, που δρομολογεί έργα συνολικού ύψους 1,78 εκατ. ευρώ στον τουριστικό λιμένα της Κω. Θετική ήταν η απάντηση του Υπουργείου και προς τον Δήμο Νέας Προποντίδας, που σχεδιάζει έργα αναβάθμισης στο καταφύγιο τουριστικών σκαφών του. Θετική ανταπόκριση έλαβαν επίσης ο Δήμος Μεγανησίου, για έργα στο καταφύγιο τουριστικών σκαφών του όρμου Αθερινού και η Δημοτική Ανώνυμη Εταιρεία Αγίου Νικολάου, για έργα αναβάθμισης του τουριστικού λιμένα του Αγ. Νικολάου Κρήτης.

Αυτοί που «κόπηκαν»
Αντίθετα, απορριπτική ήταν η απόφαση του Υπουργείου για την «Ανάπτυξη Νέας Μαρίνας Αλίμου Μονοπρόσωπη ΑΕ», καθώς διαπιστώθηκε ότι ο φορέας δεν είχε προσκομίσει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Για παρόμοιους λόγους απορρίφθηκαν και οι αιτήσεις της «Μαρίνα Πυθαγορείου Μονοπρόσωπη ΑΕ» στη Σάμο, της «Moor & Dock ΜΙΚΕ» για το αγκυροβόλιο Λακκίου Λέρου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάτμου για την αναβάθμιση του καταφυγίου τουριστικών σκαφών του λιμένα Σκάλας Πάτμου.

Παράλληλα, η αίτηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας για αναβάθμιση τουριστικών λιμένων στη Σαντορίνη απορρίφθηκε επειδή τα αρχεία της αίτησης εστάλησαν σε μορφή που δεν μπορούσε να ανοιχθεί ώστε να αξιολογηθούν. Σε άλλες δύο περιπτώσεις (FYLY Yachting & Travel ΜΙΚΕ και Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ξηρόμερου), οι αιτήσεις των φορέων απορρίφθηκαν επειδή διαπιστώθηκε πως δεν πληροίτο το κριτήριο της ιδιωτικής συμμετοχής του δικαιούχου, ενώ στην περίπτωση της «Μαρίνα Μεσολόγγι ΑΕ Εκμετάλλευσης Τουριστικού Λιμένα» το πρόβλημα ήταν ότι η επιστολή πρόθεσης δανειοδότησης από τράπεζα που κατατέθηκε ήταν προς άλλη εταιρεία με διαφορετικό ΑΦΜ από τον δυνητικό δικαιούχο.