Διαγωνισμός για αντιπλημμυρικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία

Αντιπλημμυρικά έργα κόστους 37.007.771,89 ευρώ (πλην ΦΠΑ) δημοπράτησε, προκηρύσσοντας ανοικτό διαγωνισμό, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Τα έργα αφορούν στην αντιπλημμυρική προστασία που προσφέρουν η Τάφρος-Διώρυγα Τ66 και ο ποταμός Λουδίας, με τη βελτίωση των υδραυλικών τους χαρακτηριστικών, προκειμένου να αποκτήσουν εκ νέου τη μέγιστη δυνατή παροχετευτικότητα και τη βέλτιστη λειτουργικότητα. Οι δυο αποδέκτες δεν είναι φυσικά ρέματα αλλά τεχνικά έργα. Ύστερα από λειτουργία περίπου εκατό χρόνων, αμφότεροι παρουσιάζουν προβλήματα, τα οποία έχουν να κάνουν με τη γεωμετρία τους και τη διοχετευτικότητά τους, με αποτέλεσμα να υφίστανται αυξημένος κίνδυνος πλημμυρών και περιβαλλοντικά προβλήματα με στάσιμα νερά.

Προβλέπονται, λοιπόν, στο πλαίσιο του έργου αυτού, η αποκατάσταση του πυθμένα με καθαρισμό των δύο υδατορεμάτων, η διευθέτηση με έργα αποκατάστασης των αναχωμάτων, η προστασία των πρανών των αναχωμάτων έναντι διάβρωσης, εργασίες για την επένδυση και την αναδιαμόρφωση όχθης σε θέσεις τεχνικών έργων, η κατασκευή μικρών τεχνικών, η διαμόρφωση διατάξεων επίσκεψης κοίτης σε συγκεκριμένες θέσεις και, τέλος, διατάξεις ελεγχόμενης υπερχείλισης. Η προθεσμία που έχει δοθεί για την αποπεράτωση των επεμβάσεων είναι 36 ημερολογιακοί μήνες από την ημερομηνία υπογραφής της εργολαβικής σύμβασης. Η διορία κατάθεσης προσφορών θα εκπνεύσει την Πέμπτη 06/02/2025 και ώρα 15:00.

Νέα Οδός-Κεντρική Οδός: Ξανά Motorway Company of the Year στα Mobility Awards

Την κορυφαία διάκριση «Motorway Company of the year» και άλλες έξι σημαντικές διακρίσεις απέσπασαν η Νέα Οδός και η Κεντρική Οδός στα Mobility Awards 2024, του θεσμού της Boussias Events ο οποίος αναδεικνύει και επιβραβεύει τις καινοτόμες πρακτικές, τεχνολογίες και εφαρμογές επιχειρήσεων του ευρύτερου κλάδου της κινητικότητας και της αυτοκίνησης.

Ειδικότερα, Νέα Οδός και Κεντρική Οδός απέσπασαν τις εξής διακρίσεις:
• Κορυφαία διάκριση «Motorway Company of the year», για δεύτερο σερί έτος.
• Δύο Χρυσά βραβεία στις κατηγορίες Motorway Safety & Safety Solutions για τις «έξυπνες» κάμερες με ΑΙ στους κόμβους των αυτοκινητοδρόμων ευθύνης τους.
• Δύο Χρυσά βραβεία στις κατηγορίες Hybrid Technology Solutions και EV Charging Infrastructure, για τον υβριδικό σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στον ΣΕΑ Μαλακάσας (Σείριος).
• Χρυσό βραβείο στην κατηγορία Motorways Environmental Management για το σύνολο των «πράσινων» δράσεων και των δύο εταιρειών για την προστασία και την ανάδειξη του περιβάλλοντος και την αρμονική ένταξη των αυτοκινητοδρόμων σε αυτό.
• Ασημένιο βραβείο στην κατηγορία Motorways Customer Service, για τους σύγχρονους, ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης βαρέων οχημάτων (SSTPAs).

Έργο «εθνικού επιπέδου, ειδικό και σημαντικό» το φράγμα Καρβούνη στη Σάμο

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, το έργο της κατασκευής του φράγματος Καρβούνη και των συνοδών του έργων στη Σάμο χαρακτηρίσθηκε ως «εθνικού επιπέδου, ειδικό και σημαντικό». Παράλληλα, με την ίδια απόφαση εγκρίθηκε και η ένταξη του έργου αυτού στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατόν η διαδικασία ώστε να βρεθεί χρηματοδότηση για να ανατεθεί η εκπόνηση της μελέτης του.

Όπως διευκρινίζεται στην απόφαση, η υλοποίηση του έργου αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας εδώ και 20 χρόνια τώρα, ενώ είναι ύψιστης προτεραιότητας για τη Σάμο, επειδή εξασφαλίζει σημαντικές ποσότητες νερού για αρδευτικές ανάγκες με δυνατότητα αύξησης των αρδευτικών εκτάσεων, καλύπτει την υδρευτική επάρκεια ιδιαίτερα κατά την τουριστική περίοδο που διπλασιάζεται ο πληθυσμός του νησιού, συμβάλλει στην αποφυγή υφαλμύρωσης των παράκτιων υδροφορέων, αποτελεί υποδομή εξυπηρέτησης ως μέσο πολιτικής προστασίας έναντι πυρκαγιών, δημιουργεί έναν βιότοπο που αναβαθμίζει το οικοσύστημα σε μία πλούσια σε δασοκάλυψη περιοχή, ενώ παράλληλα είναι ασπίδα διαβίωσης έναντι των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης. Έτσι, βάσει των παραπάνω, το project κρίθηκε πως έχει τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για να χαρακτηρισθεί ως «εθνικού επιπέδου, ειδικό και σημαντικό» και ως τέτοιο χαρακτηρίσθηκε.

Μπλε Κέδρος: Τα επτά επενδυτικά projects που υλοποιεί

Συνολικά επτά επενδυτικά projects υλοποιεί αυτή την περίοδο η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρεία ακινήτων της οικογένειας Ευμορφίδη, Μπλε Κέδρος ΑΕΕΑΠ. Σημειώνεται, ότι το επενδυτικό της χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει 38 ακίνητα, μεταξύ των οποίων καταστήματα, κτίρια γραφείων, ξενοδοχεία, οικόπεδα και βιομηχανικά κτίρια, η συνολική αξία των οποίων ανέρχεται στο ποσό των 113 εκατ. ευρώ. Για το 2024, υπολογίζεται ότι τα ετησιοποιημένα έσοδα από μισθώματα θα ανέλθουν σε 6,4 εκατ. ευρώ (από 6,7 εκατ. ευρώ το 2023), με τη μέση απόδοση των μισθωμένων ακινήτων του χαρτοφυλακίου της να ανέρχεται στο 7,6%.

Υπενθυμίζουμε, πως κατά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο η τιμή της μετοχής ήταν 2,25 ευρώ, ενώ σήμερα διαμορφώνεται στα 3,72 ευρώ, αυξημένη κατά 65% και η κεφαλαιοποίηση ανέρχεται στα 160,27 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να βρίσκεται στην 6η θέση σε αυτό το πεδίο, μετά τις Prodea, Lamda, Noval, Trastor, Trade Estates. Στον τομέα των επενδύσεων, κατασκευάζει το δεύτερο ξενοδοχείο της στο Κουκάκι επί των οδών Φαλήρου 22-22Β και Δημητρακοπούλου. Πρόκειται για ξενοδοχείο 4 αστέρων με 113 δωμάτια. Επενδύει 16,7 εκατ. ευρώ και αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Επιπλέον, τον Απρίλιο του 2024 η εταιρεία ξεκίνησε την κατασκευή της σύνθετης τουριστικής μονάδας που θα αποτελείται από ξενοδοχείο πέντε αστέρων και πρότυπο αειφόρο συγκρότημα 58 κατοικιών στον παραλιακό οικισμό Ξιφιά του δήμου Μονεμβασιάς.

Το έργο κατασκευάζεται με βάση προδιαγραφές LEED και η πρώτη φάση του, που περιλαμβάνει τη δημιουργία του ξενοδοχείου, θα ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026. Η συνολική επένδυση ανέρχεται στα 35 εκατ. ευρώ. Στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία προχωρά στην ανακατασκευή και μετατροπή κτιρίου γραφείων σε ξενοδοχείο 52 δωματίων με χώρο λιανικής πώλησης της Coco-Mat στο ισόγειο, επί της οδού Ζεύξιδος 8. Η συνολική επιφάνεια του ακινήτου είναι 2.032 τ.μ. και ο προϋπολογισμός του έργου 2,35 εκατ. ευρώ. Ένα ακόμα έργο που υλοποιεί στην Αθήνα είναι η ανακατασκευή και μετατροπή ακινήτου στην οδό Μαυρομματαίων 17, σε κτίριο μεικτής χρήσης γραφείων και διαμερισμάτων. Πρόκειται για μία επταώροφη οικοδομή με δώμα, τέσσερις τυπικούς ορόφους, δύο ορόφους με εσοχή, ισόγειο και υπόγειο, συνολικής δόμησης 2.662 τετραγωνικών μέτρων. Ο προϋπολογισμός είναι 2,7 εκατ. ευρώ.

Τα δύο διατηρητέα στην Αθήνα
Στις δρομολογημένες επενδύσεις είναι, επίσης, η ανακατασκευή διατηρητέου ακινήτου, το οποίο θα μετατραπεί σε ξενοδοχείο. Το κτίριο βρίσκεται επί της οδού Φειδίου στην Αθήνα. Η Μπλε Κέδρος έχει ολοκληρώσει και καταθέσει τις μελέτες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες. Ένα ακόμη έργο αφορά στην αποκατάσταση διατηρητέου κτιρίου με προσθήκη κατ’ επέκταση και καθ’ ύψος επί της οδού Ασκληπιού 96 στην Αθήνα. Η εταιρεία έχει λάβει τις εγκρίσεις μελετών από τις αρμόδιες υπηρεσίες και αναμένει την έκδοση της οικοδομικής άδειας. Η μελέτη διατηρεί την βασική εσωτερική δομή του κτιρίου καθώς και τα στοιχεία της όψης του. Σε αυτό πρόκειται να δημιουργηθούν έξι διαμερίσματα καθώς και δύο χώροι επαγγελματικής χρήσης στο ισόγειο. Σε εξέλιξη βρίσκεται, τέλος, η συντήρηση και ανακαίνιση βιομηχανικού ακινήτου στη Μεταμόρφωση με συνολικό προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ. Το κτίριο έχει συνολική επιφάνεια 7.492 τ.μ.

BAU: Επιστρέφει στα μέσα Ιανουαρίου, 25 ελληνικές εταιρείες θα συμμετάσχουν

Από τις 13 έως τις 17 Ιανουαρίου του 2025 θα ανοίξει ξανά τις πύλες της, στο Μόναχο, η διεθνής έκθεση αρχιτεκτονικής, δομικών υλικών και συστημάτων, BAU 2025, που διοργανώνεται από τον Εκθεσιακό Οργανισμό του Μονάχου. Η συγκεκριμένη έκθεση αποτελεί κορυφαίο σημείο συνάντησης για τον κλάδο της οικοδομής, συγκεντρώνοντας επαγγελματίες από όλο τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια της, εξάλλου, οι εμπορικοί επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ποικίλα φόρα και συζητήσεις, που θα επικεντρωθούν σε καίρια θέματα του κλάδου της οικοδομής, όπως «οι προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής» και «ο ψηφιακός μετασχηματισμός». Στην επερχόμενη διοργάνωση της έκθεσης, 25 τον αριθμό ελληνικές εταιρείες καθώς επίσης και μία κυπριακή θα έχουν την ευκαιρία να προβάλλουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους στους επισκέπτες. Στην τελευταία διοργάνωση της BAU, το 2023, συμμετείχαν 2.260 εκθέτες από 49 χώρες και πάνω από 190 χιλιάδες εμπορικοί επισκέπτες, οι οποίοι είχαν φιλοξενηθεί σε 19 αίθουσες.

Ξεκινά η κατασκευή του Ιωάννινα-Κακαβιά

Υπογράφτηκε, την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου, η σύμβαση του έργου της κατασκευής του τμήματος Ιωάννινα-Κακαβιά, το οποίο θα αρχίζει από τη συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) και θα τελειώνει στην Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Στην τελετή έδωσαν το «παρών» ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Πρόεδρος της Βουλής και βουλευτής Ιωαννίνων, Κωνσταντίνος Τασούλας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης, κ.ά. Το πολύ σημαντικό αυτό project θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027, μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταφορές». Αναθέτουσα αρχή του είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ ο ανάδοχός του είναι η Άβαξ.

Αναφορικά με το κόστος του, ανέρχεται στο ποσό των 310 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ περιλαμβάνονται άλλα 76 εκατομμύρια ευρώ ως προαιρέσεις και αφορούν στο τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και στις συνδέσεις με το αεροδρόμιο και τη Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙΠΕ) των Ιωαννίνων. Δηλαδή, συνολικά, το κόστος είναι 386 εκατομμύρια ευρώ. Όσο για τη διάρκεια του έργου, έχει οριστεί σε 54 μήνες, δηλαδή στα μέσα του 2029.

Η σημασία του Ιωάννινα-Κακαβιά
Το έργο, συνολικού μήκους 69,5 χλμ, θα ολοκληρώσει την Ιόνια Οδό. Περιλαμβάνει, εξάλλου, δύο υποτμήματα, τα Ιωάννινα-Καλπάκι (46,4 χλμ) και Καλπάκι-Κακαβιά (23,11 χλμ) και, μεταξύ άλλων, 12 ανισόπεδους κόμβους, 5 γέφυρες, 1 σήραγγα και 5 άνω και 25 κάτω διαβάσεις. Η κατασκευή του είναι ζωτικής σημασίας για την ΠΕ Ιωαννίνων και την ευρύτερη περιοχή, μιας και, με την ολοκλήρωσή του, αναμένεται να μειωθούν ο χρόνος μετακίνησης των οχημάτων και ο αριθμός των ατυχημάτων.

Παράλληλα, θα επιλυθούν προβλήματα προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας των γεωγραφικά απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της ευρύτερης ΠΕ Ιωαννίνων, που είναι σημαντική για την περιφερειακή οικονομία, αλλά και σημαντικών πόλων υπηρεσιών υγείας (λ.χ. Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων), εκπαίδευσης (λ.χ. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) και εργασίας (λ.χ. ΒΙΠΕ Ιωαννίνων). Ακόμα, ο οδικός άξονας θα αποτελέσει τον σύνδεσμο με την Αλβανία και κατ’ επέκταση με τις υπόλοιπες χώρες των νοτιοδυτικών Βαλκανίων, ενώ η ένωσή του με τις Ιόνια και Εγνατία Οδό αναμένεται ότι θα προσφέρει σπουδαίες μεταφορικές δυνατότητες ανθρώπων και αγαθών στην Ήπειρο και στην υπόλοιπη Ελλάδα.