Επενδύσεις που έρχονται (ή πρέπει να γίνουν) σε ελληνικά αεροδρόμια

Στη διάρκεια του πάνελ των αερομεταφορών του 7ου συνεδρίου υποδομών και μεταφορών-ITC 2024 ο Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, τόνισε, αναφερόμενος στο πλάνο για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, ότι κάθε χρονιά επενδύονται επιπλέον 50 εκατ. ευρώ για περαιτέρω αναβαθμίσεις. Πρόσθεσε, δε, πως αυτή τη στιγμή υλοποιείται, σε συνεργασία με το RRF, πρόγραμμα συμμόρφωσης των αεροδρομίων με τους κανόνες του EASΑ.

Επίσης, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), στάθηκε στο επενδυτικό πλάνο του ΔAA και ανέφερε πως το πρώτο τρίμηνο του 2025 θα ξεκινήσουν τα έργα για το MAP 33, τα οποία αναμένεται ότι θα αυξήσουν τη χωρητικότητα του αερολιμένα. Τέλος, ο Managing Director Global Aviation-Europe and India της AECOM, Κρόφορντ Μπέρντεν, μίλησε μεταξύ άλλων και για τα «πράσινα» βήματα που εντοπίζει πως έχει κάνει η χώρα μας στις αερομεταφορές, ενώ υπογράμμισε ότι συνολικά χρειάζεται να παρθούν μέτρα στα αεροδρόμια για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αυτά αφήνουν. Όπως είπε, μακροπρόθεσμα «υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν, με ένα εξ αυτών να αφορά στη χρησιμοποίηση του υδρογόνου ως καύσιμο στο μέλλον».

ΜΕΤΚΑ: Πράσινο φως για το στήσιμο του εργοταξίου στο Riviera Galleria

Την έγκριση για το στήσιμο του εργοταξίου που ανοίγει τον δρόμο για την κατασκευή του εμπορικού κέντρου Riviera Galleria από τη ΜΕΤΚΑ έλαβε η Lamda Riviera, θυγατρική εταιρεία της Lamda Development, η οποία έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη, διαχείριση και αξιοποίηση του εμπορικού συγκροτήματος Riviera Galleria στο Ελληνικό. Ειδικότερα, η Γενική Γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενέκρινε την Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη για τα έργα αποστράγγισης υπογείων υδάτων και τη λειτουργία των εργοταξιακών εγκαταστάσεων για τις ανάγκες κατασκευής του έργου.

Για την υλοποίηση του έργου κατασκευής του ενός από τα δύο εμπορικά κέντρα στον χώρο της επένδυσης του Ελληνικού προβλέπεται να δημιουργηθεί εργοταξιακός χώρος σε έκταση 22.100 τ.μ. Αντίστοιχα, η εγκατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού που θα χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή θα καταλαμβάνει έκταση 2.100 τ.μ. εντός του εργοταξίου. Το εργοτάξιο θα βρίσκεται μέσα στο οικόπεδο των 131.240 τ.μ. του Riviera Galleria.

Για την κυκλοφοριακή εξυπηρέτηση του έργου θα δημιουργηθούν δύο είσοδοι-έξοδοι, μία ανατολικά και μία δυτικά. Η πρόσβαση σε αυτές θα γίνεται μέσω ήδη υφιστάμενων κόμβων της λεωφόρου Ποσειδώνος. Ήδη έως και τον περασμένο Ιούλιο είχε ολοκληρωθεί το 15% των εκσκαφικών εργασιών που απαιτούνται για την υποδοχή της κύριας φάσης του έργου στη συνέχεια.
Ο εργοταξιακός χώρος εντοπίζεται εκτός των ορίων προστατευόμενων περιοχών, σε σημαντική απόσταση από αυτές και βρίσκεται εκτός κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων. Η πλησιέστερη προστατευόμενη περιοχή στο οικόπεδο του υπό ανέγερση κτιρίου είναι η παραλία του Αγίου Κοσμά, σε απόσταση περίπου 100 μέτρων προς τα δυτικά.

Στόχος να διατεθεί το 80% της προς μίσθωση επιφάνειας έως και το τέλος του έτους Σημειώνεται, ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2024 στο Riviera Galleria είχε διατεθεί το 69% της διαθέσιμης μισθώσιμης επιφάνειας και στόχος της Lamda έως και το τέλος της φετινής χρονιάς είναι το συγκεκριμένο ποσοστό να ανέλθει στο 80%.

Η συνολική διαθέσιμη προς μίσθωση επιφάνεια στο Riviera Galleria ανέρχεται στα 19.000 τ.μ. Tο εμπορικό συγκρότημα Riviera Galleria είναι σχεδιασμένο από τον διεθνούς φήμης Ιάπωνα αρχιτέκτονα, Kengo Kuma και από ελληνικής πλευράς architects of record είναι το γραφείο Betaplan. To έργο έχει χαρακτηριστεί από τον Οκτώβριο του 2022 ως Κτίριο Ειδικής Αρχιτεκτονικής Σχεδίασης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Θα διαθέτει καταστήματα, χώρους εστίασης και χώρους πολιτιστικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, με στόχο να αποτελέσει ένα αρχιτεκτονικό σημείο αναφοράς στη νέα μαρίνα του Άγιου Κοσμά και πόλο έλξης για επισκέπτες από την Ελλάδα και όλον τον κόσμο. Είναι το πρώτο συγκρότημα εμπορικών καταστημάτων στην Ελλάδα που διαθέτει χρυσή προπιστοποίηση πράσινου κτιρίου LEED από τον Δεκέμβριο του 2022. Το project management του έργου έχει αναλάβει η Hill International.

Sielight: Αναβάθμισε τον φωτισμό του παραλιακού μετώπου της Αρκίτσας

Η Sielight προμήθευσε τους απαραίτητους ιστούς και τα φωτιστικά σώματα LED, στο πλαίσιο του έργου της αναβάθμισης του φωτισμού του παραλιακού μετώπου της πόλης της Αρκίτσας, στη Φθιώτιδα. Μιλώντας στο Build, η Αλεξάνδρα Παπαντωνοπούλου, Διευθύντρια Πωλήσεων της εταιρείας φωτισμού, έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για το project. «Το φωτιστικό τύπου Link της γαλλικής εταιρείας Eclatec, που προμήθευσε η εταιρεία μας για αυτό το έργο, προσφέρει φωτισμό υψηλής ποιότητας, συνδυάζοντας την τεχνολογία αιχμής με τη διαχρονική αισθητική. Είναι ιδανικό για αστικούς χώρους. Συμβάλλει στη δημιουργία μιας μοναδικής ατμόσφαιρας σε δημόσιους υπαίθριους χώρους, προσδίδοντας ξεχωριστό χαρακτήρα.

Επιπλέον, με γνώμονα τις ιδιαίτερες κλιματικές συνθήκες της περιοχής, οι ιστοί των φωτιστικών διαθέτουν ειδική αντιδιαβρωτική επίστρωση για αυξημένη προστασία από τις φθορές», εξηγεί η κ. Παπαντωνοπούλου. Και προσθέτει: «Τα φωτιστικά σώματα του έργου ρυθμίστηκαν, ώστε η φωτεινότητά τους να μειώνεται κατά τις ώρες μη αιχμής και ο Δήμος να εξοικονομεί ενέργεια. Η χρήση της τεχνολογίας LED επιτρέπει χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, μεγάλη διάρκεια ζωής και προσφέρει ομοιόμορφη κατανομή του φωτός, μειώνοντας τη φωτορύπανση και κατευθύνοντας το φως ακριβώς εκεί που χρειάζεται».

 

Σε Grimaldi-Μινωικές Γραμμές το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου

Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση πλειοψηφικού ποσοστού ύψους 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ» (ΟΛΗ ΑΕ), έναντι 80 εκατομμυρίων ευρώ, στην κοινοπραξία που αποτελούν η Grimaldi Euromed SpA και η Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ. Το Ταμείο διατηρεί το υπόλοιπο 33% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού. Από εκεί και πέρα, το 50% του τιμήματος των 80 εκατ. ευρώ πρόκειται να αποδοθεί στον «Ειδικό Λογαριασμό Ανάπτυξης Λιμενικών Υποδομών» στην Τράπεζα της Ελλάδος, για τη χρηματοδότηση έργων ανάπτυξης και αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.

Επίσης, το τελευταίο, με την ιδιότητα της Αρχής Σχεδιασμού Λιμένων, θα εξακολουθήσει να συνδράμει τον επενδυτή σε όλα τα στάδια της διαδικασίας έγκρισης του αναπτυξιακού προγράμματός του (masterplan). Σημειώνεται, τέλος, ότι το λιμάνι του Ηρακλείου είναι το πρώτο στην Ελλάδα που έλαβε εξωτερική επαλήθευση από την TUV Austria για τις επιδόσεις του σε κριτήρια ESG, βάσει του ψηφιακού εργαλείου «HRADF ESG Rating Tool», το οποίο έχει αναπτύξει το ΤΑΙΠΕΔ. Τη διαδικασία πιστοποίησης συντόνισε η Διεύθυνση Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία αξιολογεί ετησίως όλα τα λιμάνια του χαρτοφυλακίου του βάσει κριτηρίων ESG χρησιμοποιώντας το «HRADF ESG Rating Tool».

 

Π. Τσώνης (ΟΛΠ): «Προχωρά η επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας στον Πειραιά»

Μιλώντας στο 7ο συνέδριο υποδομών και μεταφορών-ITC 2024 ο Παναγιώτης Τσώνης, αναπληρωτής CEO του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ), τόνισε ότι το επενδυτικό πρόγραμμα του Οργανισμού προχωρά γρήγορα, μετά και την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, την έγκριση του master plan, της ΣΜΠΕ και τη νέα ΑΕΠΟ. Ο κ. Τσώνης πρόσθεσε, ότι ο ΟΛΠ έχει τον «φιλόδοξο, μα εφικτό» στόχο οι υποχρεωτικές επενδύσεις να ολοκληρωθούν στο τέλος της πρώτης επενδυτικής περιόδου.

Αποκάλυψε, επίσης, πως δόθηκε το «πράσινο φως» από το EU Funding και την Περιφέρεια Αττικής για να αρχίσει ξανά και να συνεχιστεί το έργο της επέκτασης του προβλήτα κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμανιού. Ταυτόχρονα, επεσήμανε ότι προχωρά η βυθοκόρηση στο λιμάνι. Επιπλέον, ο κ. Τσώνης εκτίμησε ότι ως τα τέλη του 2024 θα έχει ολοκληρωθεί η υπόγεια σύνδεση του ΟΔΔΥ, που θα συνδέει τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων με το Logistics Center, ενώ προχωρά και η αναβάθμιση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος (ΝΠΖ Περάματος). Τέλος, υπογράμμισε ότι έχουν ξεκινήσει οι μελέτες για 2 ακόμη θέσεις για την τροφοδοσία πλοίων με ηλεκτρική ενέργεια από ξηράς (cold ironing) στη νέα επέκταση κρουαζιέρας του Οργανισμού, ενώ, παράλληλα, ξεκινούν οι μελέτες για να καλυφθούν οι ανάγκες σε ro-ro και container πλοία.

e-ΕΦΚΑ: Διαγωνισμός για εκμίσθωση 14 καταστημάτων στην Αθήνα

Ο e-ΕΦΚΑ προκήρυξε επαναληπτικό, δημόσιο, πλειοδοτικό διαγωνισμό, με κατάθεση κλειστών προσφορών, για την εκμίσθωση 14 καταστημάτων στο ακίνητο που βρίσκεται επί της οδού Δραγατσανίου 8, στην Αθήνα. Πρόκειται για ισόγεια καταστήματα, τα οποία έχουν πρόσοψη επί της οδού Δραγατσανίου, Πλατεία Αγίων Θεοδώρων και εντός της στοάς του ακινήτου, με είσοδο επί της οδού Δραγατσανίου 8. Η εκμίσθωση των καταστημάτων θα γίνει για διάστημα 12 χρόνων.

Επίσης, η επιτρεπόμενη από τον φορέα χρήση τους θα πρέπει απαρέγκλιτα να είναι σύννομη με τα όσα προβλέπονται από τον νόμο, από κάθε δημόσια αρχή, την Υπηρεσία Δόμησης (πολεοδομία), κλπ. Οι προσφορές μπορούν να κατατίθενται έως την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024 και ώρα 10:00. Την ίδια ημέρα, στις 11:00, θα γίνει ο διαγωνισμός, στα γραφεία του e-ΕΦΚΑ (σ.σ. στην οδό Ιπποκράτους 19, στην Αθήνα), ενώπιον πενταμελούς επιτροπής η οποία θα συσταθεί για αυτόν τον σκοπό.

ΟΤΕ-Globiled: Δημιουργούν «έξυπνα» δίκτυα οδοφωτισμού στις Περιφέρειες της Ελλάδας

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και η ένωση των ΟΤΕ ΑΕ και Globiled Μ.ΕΠΕ συνυπέγραψαν τη σύμβαση συμφωνίας-πλαίσιο για την ανάπτυξη αυτόνομων, «έξυπνων», τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού τεχνολογίας LED στους οδικούς άξονες των 13 Περιφερειών της Ελλάδας. Πρόκειται για έργο σημαντικό αλλά και πολυδάπανο, αφού το κόστος όλων των συμβάσεων που θα ανατεθούν στο πλαίσιο της συμφωνίας είναι 102.703.026,60 ευρώ. Όσο για τη διάρκεια της συμφωνίας, ορίστηκε έως την εξάντληση του προϋπολογισμού της και κατά ανώτατο διάστημα τους 30 μήνες, ενώ περιλαμβάνει τη μελέτη εφαρμογής (6 μήνες), την προμήθεια/εγκατάσταση (14 μήνες) και την πιλοτική και παραγωγική λειτουργία (2 και 8 μήνες αντίστοιχα).

Τι περιλαμβάνει το έργο
Στόχος του project αποτελεί η βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας και η αισθητική αναβάθμιση των οδικών αξόνων της Ελλάδας, με έμφαση σε τμήματά τους που δεν φωτίζονται καθόλου λόγω έλλειψης-απουσίας υποδομής (υπογείου δικτύου και ιστών οδικού φωτισμού). Κάθε Περιφέρεια θα προτείνει τα τμήματα του οδικού δικτύου αρμοδιότητάς της με όριο ταχύτητας μέχρι 60 χλμ/ώρα στα οποία παρουσιάζεται έλλειψη ή ανεπάρκεια οδικού φωτισμού και να τα προτεραιοποιήσει ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους.

Στη μελέτη εφαρμογής, που θα εκπονηθεί από τον ανάδοχο, θα προσδιοριστούν (με αντικειμενικά κριτήρια επικινδυνότητας) τα τελικά σημεία ανά Περιφέρεια που θα ενταχθούν στο έργο.
Οι Περιφέρειες, έπειτα, θα φωτίσουν συνολικά 958 χιλιόμετρα οδικού δικτύου μέσω προμήθειας και εγκατάστασης 31.938 νέων, αυτόνομων «έξυπνων» και τηλεδιαχειριζόμενων ιστών φωτισμού. Έτσι, τμήματα των Περιφερειών τα οποία είναι τώρα στο απόλυτο σκοτάδι λόγω έλλειψης υποδομής και αποτελούν σημεία-παγίδες, θα αποκτήσουν επαρκή φωτισμό.
Κάθε αυτόνομος, «έξυπνος», τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα διαθέτει φωτοβολταϊκό πάνελ και μπαταρία λιθίου ή νικελίου που θα φορτίζει την ημέρα και θα ρευματοδοτεί το φωτιστικό τη νύχτα. Επίσης, το σύστημα αυτονόμου φωτισμού θα διαθέτει και «έξυπνο» ελεγκτή MPP, που θα ρυθμίζει δυναμικά και real time την ένταση του φωτισμού και θα επικοινωνεί με το κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης.