Στην τελική ευθεία βρίσκεται, σύμφωνα με πηγές της κατασκευαστικής αγοράς που γνωρίζουν το θέμα, η έγκριση των πρότυπων προτάσεων και η ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορούν στη μελέτη και κατασκευή έργων υποδομών, νέα έργα υποδομών αλλά και στην επέκταση ή αναδιαμόρφωση ή τροποποίηση υφιστάμενων έργων υποδομών, ή στην παροχή συναφών με τη λειτουργία τους υπηρεσιών.
Βασικό ζήτημα για τον κατασκευαστικό κλάδο σε ό,τι αφορά στην Αττική αποτελεί και η αναμόρφωση του οδικού δικτύου, κάτι που επίκειται να μπει στο τραπέζι μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις πρότυπες προτάσεις. Χαρακτηριστική μάλιστα είναι και η πρόσφατη αναφορά του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Νίκου Ταχιάου, βάσει της οποίας πρόκειται να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για τις πρότυπες προτάσεις προκειμένου να προχωρήσουν, με το μικρότερο δυνατό κόστος για το Δημόσιο, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τόσο προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης όσο και στο τμήμα Ελευσίνα-Οινόη.
Στο επίκεντρο η διευθέτηση των υποδομών στην Αττική
Οι ευρύτερες συνθήκες που επικρατούν στην Αττική υποβαθμίζουν περιβαλλοντικά, οικονομικά, κοινωνικά αλλά και υγειονομικά την πρωτεύουσα. Οι κατασκευαστές, ωστόσο, κατά τις ίδιες πηγές, συμπλέουν με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσον αφορά στη συνολικότερη προσέγγιση του σχεδιασμού στην Αττική. Η προσέγγιση των κατασκευαστών, κάτι που εκφράστηκε και στη διάρκεια της πρόσφατης γενικής συνέλευσης του ΣΤΕΑΤ, είναι ότι η έλλειψη χρημάτων την τελευταία περίοδο λόγω της κλιματικής κρίσης, δημιούργησε προβλήματα στην ομαλή εξέλιξη εφαρμογής του θεσμού.
Οι κατασκευαστές, όμως, υποστηρίζουν ότι είναι δυνατή ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες η άμεση προώθησή τους, ειδικότερα μάλιστα σε έργα παραχώρησης όπου είναι δυνατόν να διασφαλίζεται η πλήρης αποφυγή της διάθεσης πόρων από το Δημόσιο στην παρούσα περίοδο, αλλά και για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η πρόταση αυτή, βάσει της οποίας δεν απαιτούνται άμεσα πόροι από το Δημόσιο για την υλοποίηση σημαντικών έργων, είναι αυτή που σύμφωνα με τις ίδιες πηγές άνοιξε τον δρόμο να γίνουν οι όποιες διευθετήσεις είναι απαραίτητες με το νομοσχέδιο που πρόκειται να ψηφιστεί.
Στο προσκήνιο και η υλοποίηση έργων σε δήμους, νομούς και περιφέρειες
Παράλληλα, οι εργολάβοι υποστηρίζουν την δυνατότητα υιοθέτησης και αξιοποίησης προτάσεων κάθε είδους σε αντικείμενα δήμων, νομών και περιφερειών, χωρίς να υπάρχουν τα εξαιρετικά μεγάλα οικονομικά όρια για την υποβολή πρότασης, με ταχεία προώθηση μικρότερων ανταποδοτικών έργων με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνα που επιτυγχάνεται στο μέγιστο η αποπληρωμή του κόστους κατασκευής τους από την μεταγενέστερη εκμετάλλευση. Εκτιμάται, ότι οι πρότυπες προτάσεις φέρνουν την απελευθέρωση του ιδιωτικού τομέα από αγκυλώσεις και χρονοβόρες διαδικασίες και την ταχεία προώθηση έργων σε όφελος του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της ανάπτυξης.