Ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στην κατηγορία του food retail είναι η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, με περισσότερα από 600 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Τα καταστήματα αυτά ποικίλλουν σε τυπολογίες: από μεγάλα hypermarkets, όπως αυτό που άνοιξε στα τέλη του 2023 στο Μαρούσι, κοντά στο Δαχτυλίδι της Κηφισίας, μέχρι μικρότερα convenience stores, τα οποία αναπτύσσονται ταχύτατα τα τελευταία χρόνια σαν καταστήματα της γειτονιάς. Ζητήσαμε από στέλεχος της ΑΒ Βασιλόπουλος να μας μιλήσει για το πώς βλέπει την κατάσταση σήμερα στον κλάδο των εμπορικών ακινήτων, και ειδικότερα των ακινήτων για καταστήματα λιανεμπορίου τροφίμων. Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι, όπως συμβαίνει και σε άλλες κατηγορίες ακινήτων, έτσι και στο food retail καταγράφεται τα τελευταία χρόνια αυξημένη ζήτηση και όλο και μικρότερη προσφορά μεγάλων ακινήτων, με αποτέλεσμα τα διαθέσιμα ακίνητα να είναι και πιο ακριβά, όμως η τάση είναι θετική για την ανάπτυξη μικρότερων καταστημάτων, και σε ορισμένες περιοχές και μεγαλύτερων σε έκταση σούπερ μάρκετ.
Αναλυτικά τα όσα μας ανέφερε το στέλεχος της ΑΒ Βασιλόπουλος:
Υπάρχουν αρκετοί εμπορικοί χώροι διαθέσιμοι;
Η αγορά των κατάλληλων εμπορικών ακινήτων για το food retail τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει δυσκολίες λόγω της αυξημένης ζήτησης και την όλο και μικρότερη προσφορά μεγάλων εμπορικών ακινήτων.
Πόσο κοστίζουν; Ποιες οι δυσκολίες, αλλά και οι τάσεις της εποχής στην επισκευή/ανακαίνισή τους;
Στην περίοδο που διανύουμε η αγορά των ακινήτων έχει ακριβύνει πολύ!
Οι τιμές κυμαίνονται ανάλογα το σημείο, την περιοχή με το εύρος να εκτείνεται από 8 ευρώ/τμ – 20 ευρώ/τμ.
Συνεχώς το αυξανόμενο κόστος κατασκευής δυσκολεύει την κατάσταση.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των δημοφιλέστερων προς ενοικίαση εμπορικών χώρων, όπως τα καταγράφετε εσείς;
Σίγουρα θέτουμε κάποιες προτεραιότητες για να επιλέξουμε ένα κτίριο, όπως την εμπορικότητα του σημείου, τον αριθμό των νοικοκυριών στην περιοχή γύρω από το χώρο, το ανταγωνιστικό ενοίκιο, την παρουσία των ανταγωνιστών μας στη γειτονιά, τη δυναμική της περιοχής και πόσο αναπτυσσόμενη είναι, την προσβασιμότητα, την ύπαρξη θέσεων στάθμευσης και την κατάλληλη διαρρύθμιση του κτιρίου.
Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές για την αγορά/ενοικίαση εμπορικού χώρου;
Λίγο έως πολύ τα παραπάνω διαμορφώνουν και το επίπεδο των τιμών. Η εμπορικότητα του σημείου, αλλά και το πόσο αναπτυσσόμενη είναι, ο αριθμός νοικοκυριών στην περιοχή γύρω από το χώρο, αλλά και η προσφορά άλλων κτιρίων στην περιοχή, διαμορφώνουν σε πρώτο βαθμό το επίπεδο του κόστους. Στη συνέχεια, η προσβασιμότητα, οι θέσεις στάθμευσης, αλλά και η ποιότητα κατασκευής/ανακαίνισης καταστήματος συμβάλλουν στην τιμή του.
Τι θεωρείτε ότι επιφυλάσσει το μέλλον στον τομέα του retail της αγοράς του real estate;
Η τάση ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πωλήσεων θα παίξει σημαντικό ρόλο στην αγορά του food retail. Η τάση είναι θετική στη δημιουργία μικρών καταστημάτων γειτονιάς (convenience stores), χωρίς βέβαια να αποκλείει σε κάποιες περιοχές και τη λειτουργία μεγάλων σούπερ μάρκετ.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build